|
2 februarie - A XXVI-a Zi Mondială a Vieții Consacrate Icoană a sinodalității de Mons. José Rodríguez Carballo
În decursul istoriei Bisericii, viața consacrată, îndeosebi institutele călugărești, a fost expresie a vieții sinodale. Deja conform Regulii Sfântului Benedict, călugării trebuiau să se reunească zilnic pentru a trata despre viața mănăstirii. Ordinele cerșetoare se prezintă ca o fraternitate în care toți sunt considerați frați și deciziile sunt luate în capitul, în general prin consens. În celelalte institute posterioare capitulul rămâne autoritatea ultimă. Sinodalitatea cere ca să se meargă în respirația Treimii. Or, viața fraternă în comunitate, în virtutea căreia persoanele consacrate încearcă să trăiască în Cristos cu "o singură inimă și un singur suflet" (Fap 4,32), este propusă ca o elocventă "mărturisire trinitară" (Vita consecrata, 21). În aceeași linie, viața consacrată este prezentată ca signum fraternitatis deoarece este spațiu uman locuit de Treime. În acest mod, viața consacrată, îndeosebi viața călugărească, se arată ca icoană a sinodalității. Putem spune același lucru despre viața consacrată ca despre Biserică: ambele sunt de natură sinodală. Consacrații realizează modul lor autentic de a fi și de a trăi în arta relației, cultivând întâlnirea. În relațiile fraterne, trăind "mistica trăirii împreună", ascultându-i pe ceilalți și căutând împreună drumul de urmat, totul animat de Duhul Sfânt, consacratul ratifică și plăsmuiește identitatea sa și o viață cu stil sinodal. În viața consacrată, îndeosebi în viața călugărească, există multe domenii în care este chemată să trăiască și să manifeste sinodalitatea. Viața fraternă în comunitate Viața fraternă în comunitate este modul privilegiat de a trăi și a manifesta stilul sinodal în viața consacrată. Pentru a realiza acest stil sinodal, este necesar să se treacă de la simpla viață comunitară la viața fraternă în comunitate, în așa fel încât să se înlocuiască un sistem reprezentat de piramidă, în vârful căreia este cel care deține puterea, cu un alt sistem bazat pe cerc, în centrul căruia nu este superiorul, ci Cristos. Nu este suficient a trăi în comunitate. S-ar putea trăi ca niște holtei (Papa Francisc), fără a-l cunoaște pe fratele care este alături. Este necesar să se simtă și să trăiască drept frați și surori, să trăiască o autentică viață fraternă în comunitate. Asta comportă o schimbare de mentalitate pentru ca toți să fie conștienți că "toți suntem în aceeași barcă" (Papa Francisc); că toți suntem chemați să construim fraternitatea și nu pur și simplu s-o consumăm. O viață fraternă în stil sinodal implică și ca autoritatea să fie în slujba construirii unei adevărate fraternități prin: "slujirea ascultării și a dialogului; crearea unui climat favorabil împărtășirii și coresponsabilității; participarea tuturor la lucrurile tuturor; o slujire echilibrată a persoanelor și a comunității; în sfârșit, discernământul și promovarea ascultării fraterne" (Congregația pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică [CIVCSVA], Slujirea autorității și ascultarea, 20). Numai așa va fi posibil discernământul, rod al contribuției tuturor pe calea adevărului. Toate acestea cer, în multe cazuri, o evanghelizare a slujirii autorității în așa fel încât ea să fie marcată de docilitatea față de Duhul Sfânt care conduce la unitate, și care să trăiască și să promoveze între frați și surori o spiritualitate de comuniune și de sfințenie fraternă. Din păcate continuăm să constatăm situații în care se tinde la o centrare de sus în jos în exercitarea autorității, neglijând subsidiaritatea necesară și favorizând astfel orice tip de abuz de putere, atât spirituală cât și de conștiință. Trebuie să trecem de la o concepție despre autoritate în care totul se rotește în jurul celui care deține puterea la o slujire a autorității în care autoritatea să fie în slujba creșterii celorlalți. Trebuie să trecem de la o concepție despre autoritate în care sfaturile și capitulele (general, provincial și local) sunt practic golite de conținutul lor, la o autoritate participativă, care să recunoască fiecăruia locul său în construirea vieții fraterne. O autoritate în slujba unui stil sinodal este aceea care pune comunitatea într-o atitudine de discernământ și favorizează o ascultare față de voința lui Dumnezeu percepută de toți. Nici supunere, nici autoritarism. Pe cât posibil, ascultare participată, autoritate subsidiară. Superiorul, în situații foarte concrete, va avea ultimul cuvânt, dar niciodată unicul. Provocarea este de a trece de la comunitate zombi, în care fiecare merge în propriul ritm, la comunitate îmbrățișare, în care frații și surorile merg împreună, primindu-se așa cum sunt și exercitând ascultarea inimii, o comunitate în care toți învață să fie frați; de a trece de la comunitate de simplă respectare, de simplă autorealizare, de la comunitate firmă, la comunitate de comuniune, cu un proiect fratern elaborat de toți membrii fraternității în așa fel încât să fie un proiect împărtășit. Pornind de la o viziune sinodală a vieții fraterne în comunitate, trebuie reafirmat cu forță necesitatea unei convertiri de la "eu" (individualism) la "noi", în care fiecare membru să se simtă responsabil de creșterea celuilalt. O viață fraternă în comunitate care vrea să se prezinte în stil sinodal trebuie să fie deschisă la participarea tuturor, la ascultarea tuturor, la bazarea pe toți când este vorba de discernământ. Inter-congregaționalitatea Un alt domeniu în care viața consacrată este chemată să manifeste un stil sinodal este inter-congregaționalitatea. Viața fraternă în comunitate ad intra este chemată să fie trăită și ad extra. Viața consacrată este chemată să meargă în pelerinaj cu alte persoane consacrate, în mod inter-congregațional, într-o atitudine de dialog carismatic care face posibil ca bogățiile unei carisme să îmbogățească pe ceilalți. Fiecare carismă este un dar pentru Biserică și în Biserică un dar pentru ceilalți. Este momentul de a uni forțele pentru a duce înainte proiecte comune, pentru a căuta răspunsuri la provocările momentului istoric pe care-l trăim. Orizontul viitorului este a merge împreună, primind diferențele noastre și valorizând ceea ce este mai bun are fiecare pentru a construi, pornind de la fraternitatea inter-congregațională, un proiect de misiune comună. Misiunea împărtășită Chemați să evanghelizăm, suntem chemați să evanghelizăm în misiune împărtășită, cu celelalte persoane consacrate, așa cum tocmai am spus, dar și cu clerul diecezan și cu laicii. În acest sens, inserarea comunităților călugărești în dieceze este fundamentală în domeniul misiunii. Diecezele au nevoie de carisme și consacrații au nevoie de o adevărată inserare în dieceze. Avem nevoie să reîntinerim relațiile reciproce, așa de des ruginite de rutină și de conflictele care nu au nimic de-a face cu binele comunităților la care am fost trimiși, unii și alții, pentru a duce vestea cea bună. Într-o Biserică sinodală, episcopii trebuie să recunoască și să respecte carismele, așa cum persoanele consacrate trebuie să recunoască și să respecte carisma episcopilor și să lucreze în comuniune afectivă și efectivă cu păstorii, îndeosebi cu papa, centru de unitate a Bisericii. Acesta este un mod concret de a aplica acel a simți cu Biserica. Pentru a favoriza această sinergie între consacrați și comunitatea prezbiterală diecezană este tot mai urgent ca în centrele de formare sacerdotală să se studieze teologia vieții consacrate, iar consacrații să studieze și să cunoască spiritualitatea sacerdotală. Numai cunoscându-ne ne vom iubi mai mult și mai bine și vom lăsa deoparte suspiciuni și prejudecăți care ne împiedică să mergem împreună. Pe de altă parte, consacrații trebuie să înțeleagă că au nevoie de laici. Trebuie să scoatem toate consecințele doctrinei conciliare despre ecleziologia poporului lui Dumnezeu: popor mesianic, sacerdotal și chemat de Dumnezeu. Nimeni nu este mai creștin decât altul, chiar dacă funcțiunile sunt diferite. Laicii nu sunt numai mână de lucru, ajutători sau material de sprijin. Sunt agenți necesari de evanghelizare în Biserică și nu numai subiecți de evanghelizat. Dacă Biserica trebuie să fie "o comunitate cu ușile deschise" (Papa Francisc), și comunitățile de viață consacrată trebuie să deschidă ușile lor pentru misiunea împărtășită cu laicii. Asta cere o formare adecvată a persoanelor consacrate în domeniul teologiei laicatului și, din partea laicilor, o formare care să țină cont de spiritualitatea și de carisma institutului. Este necesar și mult dialog. Numai în acest mod va fi posibil să se exploateze la maxim diversitatea darurilor cu care este îmbogățită Biserica. Mână în mână cu laicii, va fi mai ușor pentru consacrați să străbată granițele pentru a contempla cu ochii lui Dumnezeu realitatea fiecărui popor și situațiile în care este necesară lumina Evangheliei; va fi mai ușor să deschidă ochii pentru a găsi locurile unde viața continuă să fie amenințată de moarte și să fie purtători ai unui cuvânt și ai unei mărturii care să permită să se opteze pentru dreptate, să se motiveze la iertare și să se exprime cu gesturi de duioșie iubirea Tatălui pentru omenirea rănită; va fi mai ușor să luăm un angajament profetic, să deschidem inima noastră la săraci și să ne lăsăm provocați, "deranjați" și convertiți de cuvântul lor. Toți - preoțimea diecezană, consacrați și laici - suntem teren sacru, posibilitate și comoară. Toți, conform vocației la care am fost chemați, suntem necesari în misiunea de evanghelizare în stil sinodal. Structuri sinodale În viața consacrată există multe structuri care sunt sinodale în ele însele, structuri de participare, de ascultare și discernământ comunitar. Între altele, merită de menționat: capitulele generale, provinciale sau locale; consiliile generale, provinciale și locale; comisiile în diferitele domenii de animare a vieții consacrate. În toate aceste cazuri este important să fie implicați cel mai mare număr posibil de frați și surori în discernământ și în procesul decizional, ținând cont mereu de competențele juste ale slujirii de autoritate, căreia în multe cazuri îi revine decizia finală. Nimeni nu poate să fie exclus, pentru că Domnul poate revela celor "mici" ceea ce ascunde celor "mari", conform lumii. Pentru ca toate aceste instituții să aibă un stil sinodal, este esențial să se asigure un climat de dialog, de rugăciune și să se izoleze "politica" de partid în luarea deciziilor. Pentru a conclude Biserica, la fel și viața consacrată, sunt sinodale în ele însele, deoarece pentru ele sinodalitatea face parte din identitatea lor cea mai profundă. Pentru ele, sinodalitatea este o provocare, o vocație și o chemare constantă. Sinodalitatea este posibilă numai pe baza încrederii între toți membrii Bisericii - păstori, consacrați și laici - într-un climat în care dezbaterea să se poată desfășura în pace, libertate și onestitate, și în măsura în care dialogul să poată avea loc cu privire la toate problemele fierbinți proprii ale misiunii ecleziale sau ale vieții consacrate într-o atitudine de deschidere la Duhul Sfânt, pentru a crea un consens în linie cu tradiția de credință. Acest ultim aspect este fundamental pentru că sinodalitatea este un exercițiu de ascultare și docilitate față de Duhul Sfânt care îi ajută pe toți cei botezați să discearnă cu adevărat ceea ce vine de la Dumnezeu și ceea ce îi este contrar. A merge spre un stil sinodal este o invitație care ne vine de la Biserică, îndeosebi în acest moment în care am intrat pe deplin în Sinodul Episcopilor despre sinodalitate. Biserica ne invită pe toți să participăm într-un climat de rugăciune și de convertire, cu entuziasm, creativitate și parresia. Asta este ceea ce se așteaptă de la toți și îndeosebi de la consacrați. Mâinile la muncă! (cf. Ag 2,4). (După L'Osservatore Romano, 1 februarie 2022) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 546.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |