Instrument de comuniune. Sinodalitate și colegialitate în Catehismul Bisericii Catolice
de Mons. Raffaello Martinelli
episcop de Frascati
Perioada sinodală abia începută ne permite o privire preliminară și instructivă pentru toate comunitățile implicate, asupra relației dintre principiul sinodalității și Catehismul Bisericii Catolice. Sinodalitatea-colegialitatea acestuia din urmă se manifestă și se realizează în diferite moduri, sub diferite puncte de vedere complementare: la nașterea, la elaborarea sa, în perspectivele sale și în previziunile sinodale. Catehismul nu numai că prevede dinamicele sinodale, ci el însuși se naște ca exprimare a voinței sinodale: a fost cerut de Sinodul Episcopilor din 1985: din 155 de votanți, 146 au votat "da" pentru un nou catehism care să prezinte o învățătură: integră, conciliară, completă, concisă (în timp ce în Sinodul din 1977 s-a pus accentul pe catehismele naționale și categoriale). Părinții sinodali de la Sinodul extraordinar din octombrie 1985, convocat pentru a celebra a XX-a aniversare a încheierii Conciliului Vatican II, s-au exprimat în privința Catehismului, în următorii termeni, în documentul lor conclusiv: "Foarte mulți au exprimat dorința ca să fie compus un catehism sau compendiu al întregii învățături catolice în ceea ce privește atât credința cât și morala, pentru ca să fie aproape un punct de referință pentru catehismele sau compendiile care sunt pregătite în diferitele regiuni. Prezentarea învățăturii trebuie să fie biblică și liturgică. Trebuie să fie vorba de o învățătură sănătoasă adaptată la viața actuală a creștinilor" (Relatio finalis, II, B, 4).
Catehismul Bisericii Catolice este și rod al unei colaborări colegiale: în el ajung energii din partea persoanelor și instituțiilor reprezentative din diferitele contexte socioculturale-ecleziale: cardinali, episcopi, experți în diferitele discipline teologice, catehetice... (affectus collegialis). "De asemenea trebuie spus că textul actual este rod al unei colaborări ecleziale cu adevărat excepționale: de fapt, el, în afară de a fi rezultatul contribuției prețioase a foarte numeroșilor experți interpelați, s-a putut folosi mai ales și de aportul pozitiv însemnat, rezultat din consultarea întregului episcopat catolic în 1989-1990", avea să spună în concluzie Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea, confirmat de constituția apostolică Fidei depositum. În ansamblul său textul a primit o privire foarte favorabilă din partea episcopatului.
Catehismul exprimă și promovează colegialitatea, comuniunea Bisericii și în Biserică revelându-se ca un instrument de "prezentare sinodală" a adevărului catolic: adică acest Catehism devine sinodal deoarece prezintă adevărul Bisericii: Catehismul anunță adevărul, pe care Biserica catolică îl crede, îl celebrează, îl trăiește, îl roagă. Catehismul anunță ceea ce Biserica posedă ca patrimoniu veșnic al existenței sale și al acțiunii sale. Este un "text care atestă" cu privire la realitatea catolică. El este un dar "adevărat", adică un dar care prezintă Adevărul pe care Dumnezeu l-a revelat în Cristos și încredințat de el Bisericii sale. Așadar, Catehismul prezintă adevărul pe care Biserica, Biserica în ansamblul său, Biserica Catolică universală (nu atât fiecare creștin sau fiecare Biserică locală) îl proclamă ieri, astăzi și mâine. Catehismul comemorează credința Bisericii deoarece expune în manieră pozitivă și senină învățătura catolică și oferă concret creștinului de astăzi posibilitatea de a cunoaște, a celebra, a trăi, a se ruga, în manieră actuală și esențială, credința unică în diferitele ambiente, culturi, situații, în comuniune cu toată Biserica și în sintonie cu exigențele lumii actuale. "El oferă acum tuturor episcopilor ocazia pentru o prezentare, ca să spunem așa, colegială a învățăturii lui Cristos poporului lui Dumnezeu, într-un compendiu autoritar" (discurs al Sfântului Ioan Paul al II-lea din 17 septembrie 1992). "Realizarea acestui Catehism reflectă în acest mod natura colegială a episcopatului: mărturisește catolicitatea Bisericii" (Fidei depositum).
Așadar, Catehismul este un mijloc-instrument pentru promovarea unității în credință: înainte de toate celor care deja împărtășesc aceeași credință creștină în diferitele continente, ca membri ai Bisericii catolice, Catehismul le oferă posibilități, modalități, stimulente concrete pentru a trăi eclezial în mod autentic și pentru a mărturisi în fața lumii, singura credință, chiar și în salvgardarea diversității și pluralității legitime. Pentru ei, Catehismul poate constitui un mijloc și pentru a depăși acele daune grave care, mai ales atunci când este vorba de tematici fundamentale creștine, le provoacă viziuni teologice, evaluări morale precum și practici pastorale uneori contrastante care uneori provoacă sfâșieri profunde psihologice, afective și spirituale. Față de celelalte Biserici și comunități creștine necatolice, cu care astăzi este în desfășurare un relevant dialog ecumenic indispensabil, Catehismul se prezintă ca un instrument care poate facilita consolidarea comuniunii deja avute și recuperarea comuniunii pierdute. Propunând din nou într-o manieră clară și sigură învățătura catolică el este în măsură să aducă în mod sigur un serviciu prețios acestei mișcări, care are ca țintă comuniunea deplină, unitatea perfectă între creștini întemeiată și centrată pe unicul Adevăr care este Cristos. prezint aici două scurte citate din discursuri ale Sfântului Ioan Paul al II-lea: "Așadar nu va fi un mijloc de uniformitate, ci va trebui să fie un ajutor important pentru a garanta unitatea în credință, care este o dimensiune esențială a acelei unități a Bisericii care «izvorăște din unitatea Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt»". "De aceea vă invit să considerați conținutul acestui Catehism ca un dar pe care fiecare dintre voi îl poate oferi propriei Biserici particulare pentru ca ea să crească «la măsura staturii plinătății lui Cristos» (Ef 4,13)".
Așa cum Catehismul Bisericii Catolice s-a inspirat cu mâini pline din tradiția Bisericii atât orientale cât și occidentale; s-a folosit din belșug de aportul polivalent al catehismelor foarte numeroase elaborate de-a lungul secolelor și în diferitele continente și folosite în Bisericile locale; și s-a folosit, în manieră decisivă într-un fel, de contribuția prețioasă dată de episcopi și experți din toată lumea (și în acest sens pe bună dreptate se poate vorbi despre un catehism catolic, în sensul unei opere universale, colegiale), tot așa Catehismul acum își propune să anime, să promoveze, să susțină, să orienteze, să conducă elaborarea noilor catehisme locale. Așadar, Catehismul este sinodal în sensul că el cere medierea indispensabilă a Bisericilor particulare, acordând atenție și dând un răspuns adecvat așteptărilor, exigențelor, dificultăților, problematicilor destinatarilor. Prezintă într-o manieră organică și fidelă față de învățătura catolică și dimensiunea "colegialității" în Biserică și a Bisericii. Este suficient să citez aici pe scurt un articol interesant al cardinalului Schotte, care, între altele, scrie în această privință: "În afirmațiile Catehismului găsim indicate toate caracteristicile proprii ale colegialității: origine din voința Domnului, legătură cu colegiul apostolilor, relație necesară cu primatul lui Petru, ministerialitatea pastorală a slujirii colegiale, destinația responsabilității colegiale a episcopilor față de Biserica universală, sacramentalitatea accesului la colegiul episcopal, relație înnăscută cu ordinul prezbiteral, dinamism escatologic al misiunii". O glumă simpatică atribuită cardinalului Ratzinger explică bine această multiformitate în colegialitate. Într-o reuniune a lucrărilor catehismului a spus: "Știți ce este o zebră? Este un cal, numai că l-a desenat o comisie, unde fiecare dintre membri a voit să pună un rând".
(După L'Osservatore Romano, 15 ianuarie 2022)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 412.