Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 29 decembrie 2021

Cateheze despre Sfântul Iosif: 5. Sfântul Iosif, migrant persecutat și curajos

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Astăzi aș vrea să vi-l prezent pe Sfântul Iosif ca migrant persecutat și curajos. Așa îl descrie evanghelistul Matei. Acest moment deosebit din viața lui Isus, care îi are ca protagoniști și pe Iosif și Maria, este cunoscută tradițional ca "fuga în Egipt" (cf. Mt 2,13-23). Familia din Nazaret a îndurat această umilire și a experimentat personal precaritatea, frica, durerea de a trebui să părăsească propria țară. Și astăzi atâția frați ai noștri și atâtea surori ale noastre sunt constrânși să trăiască aceeași nedreptate și suferință. Motivul este aproape întotdeauna prepotența și violența celor puternici. Și pentru Isus s-a întâmplat așa.

Regele Irod află de la magi despre nașterea "regelui iudeilor" și vestea îl tulbură. Se simte nesigur, se simte amenințat în puterea sa. Astfel, reunește toate autoritățile din Ierusalim pentru a se informa cu privire la locul nașterii și îi roagă pe magi să-i informeze cu precizie, pentru ca - spune el în mod fals - să poată merge și el ca să-l adore. Însă dându-și seama că magii s-au întors pe un alt drum, a conceput o propunere inumană: să ucidă toții copiii din Betleem de la doi ani în jos deoarece, după calculul magilor, acela era timpul în care Isus s-a născut.

Între timp, un înger îi poruncește lui Iosif: "Sculându-te, ia copilul și pe mama lui, fugi în Egipt și stai acolo până când îți voi spune, pentru că Irod are de gând să caute copilul ca să-l ucidă!" (Mt 2,13). Să ne gândim astăzi la atâția oameni care simt această inspirație înăuntrul lor: "Să fugim, să fugim, pentru că aici este pericol". Planul lui Irod amintește de cel al faraonului de a arunca în Nil pe toți băieții din poporul lui Israel (cf. Ex 1,22). Și fuga în Egipt evocă toată istoria lui Israel începând de la Abraham, care a locuit și el acolo (cf. Gen 12,10), până la Iosif, fiul lui Iacob, vândut de frați (cf. Gen 37,36) și apoi devenit "conducător al țării" (cf. Gen 41,37-57); și la Moise, care a eliberat poporul său din sclavia egiptenilor (cf. Ex 1; 18).

Fuga Sfintei Familii în Egipt îl salvează pe Isus, dar din păcate nu-l împiedică pe Irod să comită măcelul său. Astfel ne aflăm în fața a două personalități opuse: pe de o parte, Irod cu ferocitatea sa și pe de altă parte Iosif cu grija sa și curajul său. Irod vrea să apere propria putere, propria "piele", cu o cruzime nemiloasă, așa cum atestă și execuțiile uneia din soțiile sale, a unora dintre copiii săi și a sute de opozanți. Era un om crunt: pentru a rezolva problemele, avea o singură rețetă: "a elimina". El este simbolul atâtor tirani de ieri și de astăzi. Și pentru ei, pentru acești tirani, oamenii nu contează: contează puterea, și dacă au nevoie de spațiu și de putere, îi elimină pe oameni. Și asta se întâmplă și astăzi: nu trebuie să mergem la istoria antică, se întâmplă astăzi. Este omul care devine "lup" pentru ceilalți oameni. Istoria este plină de personalități care, trăind în voia fricilor lor, caută să le învingă exercitând în manieră despotică puterea și punând în aplicare propuneri inumane de violență. Dar nu trebuie să ne gândim că se trăiește în perspectiva lui Irod numai dacă se devine tirani, nu! În realitate este o atitudine în care putem cădea noi toți, de fiecare dată când încercăm să alungăm fricile noastre cu prepotența, chiar dacă numai verbală sau făcută din mici samavolnicii puse în aplicare pentru a-l mortifica pe cel care este alături de noi. Și noi avem în inimă posibilitatea de a fi niște mici Irod.

Iosif este opusul lui Irod: înainte de toate este "un om drept" (Mt 1,19), în timp ce Irod este un dictator; în afară de asta, se dovedește curajos în executarea poruncii îngerului. Se pot imagina peripețiile pe care a trebuit să le înfrunte în timpul călătoriei lungi și periculoase și dificultățile pe care le-a comportat rămânerea într-o țară străină, cu o altă limbă: atâtea dificultăți. Curajul său iese în evidență și în momentul întoarcerii, când, asigurat de înger, depășește temerile de înțeles și cu Maria și Isus se stabilește la Nazaret (cf. Mt 2,19-23). Irod și Iosif sunt două personaje opuse, care oglindesc cele două fețe ale omenirii din totdeauna. Este un loc comun greșit a considera curajul ca virtute exclusivă a eroului. În realitate, trăirea zilnică a fiecărei persoane - a ta, a mea, a noastră a tuturor - cere curaj: nu se poate trăi fără curaj! Curajul pentru a înfrunta dificultățile de fiecare zi. În toate timpurile și în toate culturile găsim bărbați și femei curajoși, care pentru a fi coerenți cu propriul crez au depășit orice gen de dificultăți, suportând nedreptăți, condamnări și chiar moartea. Curajul este sinonim cu tărie, care împreună cu dreptatea, cu prudența și cu cumpătarea face parte din grupul virtuților umane, numite "cardinale".

Lecția pe care ne-o lasă astăzi Iosif este aceasta: viața ne rezervă mereu adversități, acest lucru este adevărat, și în fața lor putem să ne simțim și amenințați, înfricoșați, dar nu scoțând ceea ce este mai rău în noi, așa cum face Irod, putem depăși anumite momente, ci comportându-ne ca Iosif care la frică reacționează cu curajul de a se încredința Providenței lui Dumnezeu. Astăzi cred că este nevoie de o rugăciune pentru toți migranții, toți persecutații și toți cei care sunt victime ale circumstanțelor potrivnice: fie că sunt circumstanțe politice, istorice sau personale. Dar, să ne gândim la atâția oameni victime ale războaielor care vor să fugă din patria lor și pot; să ne gândim la migranții care încep acel drum pentru a fi liberi și atâția sfârșesc pe drum sau în mare; să ne gândim la Isus în brațele lui Iosif și Maria, fugind, și să vedem în el pe fiecare dintre migranții de astăzi. Este o realitate, aceasta a migrației de astăzi, în fața căreia nu putem să închidem ochii. Este un scandal social al omenirii.

Sfinte Iosif,
tu care ai experimentat suferința celui care trebuie să fugă,
tu care ai fost constrâns să fugi
pentru a salva viața persoanelor mai dragi,
ocrotește-i pe toți cei care fug din cauza războiului,
a urii, a foamei.
Susține-i în dificultățile lor,
întărește-i în speranță și fă să întâlnească primire și solidaritate.
Condu pașii lor și deschide inimile celor care pot să-i ajute. Amin.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 442.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat