Frumusețea Neprihănitei Zămisliri în planul divin de mântuire
În ziua de 8 decembrie, creștinii catolici o sărbătoresc pe Sfânta Fecioară Maria, cu numele de Neprihănita Zămislire. Este vorba despre acțiunea lui Dumnezeu în Fecioara Maria, în virtutea meritelor Fiului Isus, prin care toți am fost eliberați de păcatul strămoșesc și de celelalte păcate. Dacă noi primim harul eliberării din sclavia păcatului strămoșesc prin sacramentul Botezului, Maria a primit acest har înainte de a fi fost zămislită, căci a fost aleasă să devină Maica Mântuitorului.
Decuit, potuit, ergo fecit, este expresia atribuită Fericitului Duns Scotus, dar care, în realitate, aparține unui predecesor al său, pe nume Sfântul Eadmer de Canterbury (d. 1124). Duns Scotus, cu geniul său intelectual și teologic, a fost cel care a clarificat expresia, spunând că "s-a cuvenit", "Dumnezeu a putut", "deci a făcut", ca Maria să se nască fără prihană strămoșească, în vederea meritelor lui Isus și pentru ca Fiul lui Dumnezeu să se poată naște într-un sân ferit de orice umbră a păcatului strămoșesc. În felul acesta, iubirea purificatoare pe care Dumnezeu o manifestă față de toți credincioșii, prin harul botezului, în Maria a manifestat-o în mod preventiv, pentru că a pregătit-o să fie Mama Fiului său, prin care am primit mântuirea.
Când îngerul îi apare Mariei la Buna Vestire, confirmă această stare neprihănită a Mariei, prin expresia: "Bucură-te, o, plină de har!"; "Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu!" (Lc 1,29-30).
Dacă ne-am opri la intervenția lui Dumnezeu în ființa Mariei, contemplând frumusețea harului, am putea să spunem împreună cu ea: "a făcut lucruri mari Cel Atotputernic" (Lc 1,49). Însă nu este suficient. Pentru a gusta din plin din înțelesul acestei sărbători a Neprihănitei Zămisliri, nu este suficient să contemplăm acțiunea lui Dumnezeu în persoana Mariei, ci e nevoie să medităm asupra modului cum s-a comportat ea, deoarece Dumnezeu ne-o prezintă astăzi ca model de corespundere la planul divin de mântuire, exprimat atât de clar de sfântul Apostol Paul, în Scrisoarea către Efeseni: "ne-a ales în el mai înainte de întemeierea lumii, ca să fim sfinți și neprihăniți înaintea lui, în iubire" (Ef 1,3-4).
Ce se opune acestui plan divin? Lectura luată din Cartea Genezei, despre păcatul strămoșesc (Gen 3), ne povestește, în mod sapiențial, că există o tendință către autonomie sau independență, atât de puternică în om și în femeie, încât cei care o urmează nu ajung asemenea lui Dumnezeu, după a cărui imagine am fost creați (Gen 1,26-27), cunoscând binele și răul, ci ajung asemenea șarpelui, care era cel mai șiret, cel mai viclean, dintre toate animalele câmpului. În limba ebraică, șarpele era ʽārûm (Gen 3,1). După ce au mâncat din pom, Adam și Eva au devenit ʽērûmmîm (Gen 3,7). Ce dezamăgire pentru proto-părinții noștri: s-au lăsat amăgiți și s-au îndepărtat de prietenia cu Dumnezeu, căzând în starea de viclenie, de șiretenie, tipică șarpelui. Asemenea șarpelui, după ce mușcă, fug, se ascund din fața responsabilității, nu sunt capabili să trăiască la lumina zilei, ci caută ascunziș în vizuinile lipsei de sinceritate și de adevăr.
Spre deosebire de ei, Maria a pătruns cu umilința ei în cunoașterea planului lui Dumnezeu și l-a urmat cu fidelitate până la sfârșit. Iată de unde provine frumusețea Mariei, iată revelarea existențială a cuvintelor îngerului: "Bucură-te, o, plină de har!"; "Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu!" (Lc 1,29-30). Merită remarcată asemănarea sunetului în cuvintele "Bucură-te!" și "plină de har": chaire kecharitōmenē. Este vorba despre aceeași rădăcină din care provine atât bucuria cât și harul: charis. Cine trăiește în harul sfințitor este plin de o bucurie sfântă, a cărei manifestare atinge culmile cele mai înalte ale frumuseții și ale slujirii.
Frumusețea slujirii s-a manifestat din plin în persoana Mariei: "iată slujitoarea Domnului, fie mie după Cuvântul tău" (Lc 1,38). Bucuria slujirii a caracterizat viața pământească a Mariei. Noi am experimentat și experimentăm cu toții, zi de zi, că munca este izvor de sănătate, iar dacă această muncă este înfăptuită cu spirit de dăruire, în favoarea propriei familii, a societății, a comunităților din care facem parte, se transformă în slujire. Nu mai este doar muncă, ci este slujire: "iată slujitoarea Domnului, fie mie după Cuvântul tău" (Lc 1,38).
De ce este frumoasă Maria? De ce este frumoasă Neprihănita Zămislire? Pentru că a corespuns cel mai bine la planul divin de mântuire. Nu s-a mulțumit să fie inundată de harul divin, dar a făcut în așa fel încât acest har să se transforme în slujire. Iat-o pe Maria în acțiune: în drum spre Betleem, fugind în Egipt, stabilindu-se la Nazaret, făcând pelerinaj la Ierusalim, pierzându-l și regăsindu-l pe Isus, pregătind cele necesare familiei din Nazaret, urmându-l pe Isus în timpul activității sale publice, purtând crucea alături de Isus pe drumul calvarului, stând cu demnitate sub crucea lui Isus. Toate aceste acțiuni au un numitor comun: atitudinea de slujire. Tota pulchra es Maria = "Toată frumoasă ești Maria și prihană strămoșească nu este în tine".
Pr. Mihai Afrențoae, OFMConv.
* * *
Pr. Mihai Afrențoae, Gen 3, Ef 1, Lc 1: "Neprihănita Zămislire a Fecioarei Maria" (video)
lecturi: 549.