|
De la perioada judecătorilor la regalitate în Israel. Samuel și prețul mijlocirii de Frederic Manns Fiul lui Elkana și al Anei, Samuel aparține tribului lui Efraim. Elkana are o altă soție numită Penina care i-a dat copii, în timp ce Ana nu avea copii. Sterilitatea este considerată ca un blestem. Ea merge la sanctuarul din Șilo unde este păstrată arca alianței și se roagă în inima sa. Obține un copil pe care-l numește Samuel și pe care-l consacră Domnului lăsându-l să trăiască la Eli în templul din Șilo (1Sam 1-2). Înainte de a se întoarce acasă, Ana plină de bucurie îi mulțumește lui Dumnezeu pentru că puterea sa îi dă jos pe cei mândri și îi ridică pe cei slabi și pe cei lipsiți de apărare. El dă sterilei rodnicie, în timp ce aceea cu mulți copii s-a ofilit (2,1-10). Maria, mama lui Isus, cunoaște cântarea Anei și o citează în Magnificat. În sanctuarul din Șilo, în pofida prezenței preotului drept Eli, trăiesc cei doi fii ai săi, Ofni și Fines, care sunt pervertiți și abuză de femeile care slujeau la intrarea în cortul întâlnirii (1Sam 2,22). Mai mult, nu sunt cinstiți în împărțirea porțiilor de animale jertfite. Le place să profite de situația lor și să mănânce multă carne. Samuel crește în templu și deja de mic poartă haina sacerdotală. Mama sa merge la templu în fiecare an ducându-i în dar o mică haină, ca și cum să-l asigure de prezența sa. Și Maria merge în fiecare an în pelerinaj la templu deși nu era o obligație pentru femei. Cuvântul lui Dumnezeu în acea epocă este rară, însă Dumnezeu se manifestă copilului. De trei ori îl cheamă noaptea. Samuel crede că învățătorul său Eli îl cheamă. Preotul este cel care-l instruiește cum să răspundă dacă vine din nou chemarea: "Vorbește, Doamne, căci slujitorul tău ascultă" (1Sam 3). La a patra chemare, Dumnezeu numindu-l profet al său, îi prezice pedepsirea lui Eli, datorită slăbiciunii arătate față de fiii nesăbuiți. Dimineața, Samuel îi revelează profeția lui Eli, care din acel moment devine un discipol al său și spune: "El este Domnul! Să facă ce-i bine în ochii lui". "Tânărul Samuel creștea și era plăcut înaintea Domnului și a oamenilor" (2,26) - refren pe care Lc 2,52 îl preia pentru Isus -, dar "Samuel nu îl cunoștea încă pe Domnul și cuvântul Domnului încă nu-i fusese descoperit" (3,7). Din tânăr care ascultă, Samuel devine bărbat care vorbește: "Tot Israelul a recunoscut că Domnul l-a constituit pe Samuel profet al Domnului" (3,20). Ca nou Moise, Samuel este eliberator al asupririi filistene și mijlocitor la Dumnezeu pentru a cere victoria (1Sam 7,2-14). Câțiva ani după aceea, Israel trebuie să înfrunte invazia filistenilor. Evreii îndură o primă înfrângere la Afek și apoi a doua mai gravă. Fiii preotului sunt uciși în război și arca alianței purtată în bătălie ca garanție a ocrotirii divine este capturată de filisteni și pusă în templul lui Dagon. În fiecare zi, statuia lui Dagon zace cu fața la pământ în fața arcei. Eli a rămas în sanctuarul din Șilo. Vestea pierderii arcei îl face să cadă de pe scaun datorită durerii. Își sfărâmă craniul și moare. Cetatea Șilo este după aceea distrusă, adeverindu-se complet profeția lui Samuel. Arca aflată în mâna filistenilor le provoacă multe nenorociri. Nu există altă soluție decât s-o redea evreilor; însă nemaiexistând sanctuarul, arca este ținută timp de douăzeci de ani în diferite locuri. În timpul regelui David este readusă la Ierusalim de la Kyriat Yearim. În această perioadă, Samuel își desfășoară activitatea sa profetică readucându-i pe israeliți la cultul lui Yhwh. Îi adună la Masfa și cu rugăciuni, posturi și mărturisiri ale păcatelor, îi pregătește pentru războiul împotriva asupritorilor. Filistenii atacă din nou Israelul, dar sunt înfrânți și alungați până la Bet-Kar. De atunci ei nu mai intră în Israel până când Samuel este judecător. După distrugerea lui Șilo, Samuel se mută la Rama, țara sa natală. În fiecare an umblă prin teritoriul lui Israel judecând și întâlniri și prezidând adunări. Fiii săi Ioel și Abijah nu merg pe urmele sale provocând o conducere rea și amenințarea noii invazii filistene. Poporul îi cere lui Samuel să renunțe la funcție și să numească un rege, pentru a mărșălui în fruntea soldaților. După câteva reticențe este convins de Dumnezeu, căruia i s-a adresat cu rugăciune. Samuel îl consacră rege pe Saul. Două tradiții sunt cunoscute. În prima ungere are loc în trei momente: mai întâi în privat la Rama, apoi cu tragerea la sorți la Masfa și în sfârșit la Galgala unde este prezentat poporului. Samuel scrie codul de drept al regelui, apoi demisionează din funcția de judecător. O altă tradiție vrea că Samuel l-a întâlnit la Rama pe Saul care căuta măgărițele tatălui său și i-a conferit ungerea (1Sam 9-10). "Cel iubit de Domnul, Samuel, profetul Domnului, a stabilit regalitatea și a uns principi peste poporul său", recunoaște Sir 46,13. Profetul merge la Saul după marea bătălie împotriva amaleciților pentru a-l certa pentru că nu a executat exterminarea totală a acelui popor și că a salvat viața lui Agag, regele lor. Mai mult, a luat ca pradă toate armamentele mai bune. După aceea Samuel îl informează pe Saul că Domnul l-a repudiat ca rege. Petrece noaptea în rugăciune (1Sam 15,11), așa cum face Isus în Lc 6,12. La indicația lui Dumnezeu, Samuel merge după aceea la Iesse, betleemitul. Ajuns la Betleem, îi aduce în fața sa pe cei șapte fii ai lui Iesse, dar niciunul dintre ei nu este indicat de Dumnezeu ca viitorul rege. Există al optulea fiu, David, cel mai mic care paște oile. Chemându-l, Samuel recunoaște în el pe dinainte-alesul și cu cornul cu ulei, în prezența fraților, îl consacră rege al lui Israel, apoi se întoarce la Rma. Samuel moare pe la nouăzeci de ani în mijlocul doliului tuturor israeliților și este înmormântat în proprietatea sa din Rama. În dezvoltarea istoriei ebraice, Samuel reprezintă perioada de tranziție de la orânduirea judecătorilor la cea monarhică și începutul diviziunii autorității religioase-sacerdotale de cea laico-politică. Samuel a învățat de la mama sa, Ana, cum "să stea în fața Domnului" și de la preotul Eli cum să asculte cuvântul lui Dumnezeu. Mai târziu, și el cunoaște prețul mijlocirii: "Dar eu, departe de mine să păcătuiesc înaintea Domnului încetând să mă rog pentru voi! Din contră, vă voi învăța calea cea bună și dreaptă" (1Sam 12,23). Isus a învățat de la mama sa să se roage și să devină mijlocitoare prin excelență. Este normal ca Samuel să fie numit de Părinții Bisericii typus Christi începând de la Sfântul Ciprian (PL 4, 689). (După L'Osservatore Romano, 13 noiembrie 2021) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 468.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |