![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Papa Francisc: Mesaj video cu ocazia celei de-a IV-a Întâlniri Mondiale a Mișcărilor Populare (16 octombrie 2021) Surori, frați, dragi poeți sociali! 1. Dragi poeți sociali Așa îmi place să vă numesc, „poeți sociali”. Pentru că voi sunteți poeți sociali, deoarece aveți capacitatea și curajul de a crea speranță acolo unde apar numai rebutarea și excluderea. Poezie înseamnă creativitate, și voi creați speranță. Cu mâinile voastre știți să forjați demnitatea fiecăruia, cea a familiilor și cea a întregii societăți cu pământul, casa și munca, îngrijirea și comunitatea. Mulțumesc pentru că dedicarea voastră este cuvânt autoritar, capabil să dezmintă amânările tăcute și uneori „educate” la care ați fost supuși, sau la care sunt supuși atâția frați ai noștri. Dar gândindu-mă la voi cred că dedicarea voastră este îndeosebi o vestire de speranță. Văzându-vă îmi amintește că nu suntem condamnați să repetăm nici să construim un viitor bazat pe excludere și inegalitate, pe rebutare sau pe indiferență; unde cultura privilegiului să fie o putere invizibilă și de nesuprimat și exploatarea și abuzul să fie ca o metodă obișnuită de supraviețuire. Nu! Asta voi știți s-o vestiți foarte bine. Mulțumesc. Mulțumesc pentru materialul video pe care tocmai l-am împărtășit. Am citit reflecțiile întâlnirii, mărturia a ceea ce ați trăit în aceste timpuri de suferință și de angoasă, sinteza propunerilor voastre și a aspirațiilor voastre. Mulțumesc. Mulțumesc pentru că mă faceți părtaș de procesul istoric pe care-l traversați și mulțumesc pentru că împărtășiți cu mine acest dialog fratern, care încearcă să-l vadă pe cel mare în cel mic și pe cel mic în cel mare, un dialog care se naște în periferii, un dialog care ajunge la Roma și în care toți ne putem simți invitați și interpelați. „Pentru a ne întâlni și a ne ajuta reciproc avem nevoie să dialogăm” (Enciclica Fratelli tutti, 198), și cât de mult! Ați simțit că situația actuală merita o nouă întâlnire. Același lucru l-am simțit eu. Chiar dacă nu am pierdut niciodată contactul – deja au trecut șase ani, cred, de la ultima întâlnire generală –. În acest timp s-au întâmplat multe lucruri, atâtea s-au schimbat. Este vorba de schimbări care marchează puncte de la care nu ne putem întoarce, puncte de cotitură, răscruce în care omenirea este chemată să aleagă. Este nevoie de noi momente de întâlnire, discernământ și acțiune comună. Fiecare persoană, fiecare organizație, fiecare țară și întreaga lume, are nevoie să caute aceste momente pentru a reflecta, a discerne și a alege. Pentru că a ne întoarce la schemele precedente ar fi cu adevărat sinucigaș și, dacă îmi permiteți să forțez un pic cuvintele, ecocid și genocid. Forțez! În aceste luni multe din lucrurile denunțate de voi au fost complet evidente. Pandemia a arătat inegalitățile sociale care lovesc popoarele noastre și a expus – fără a cere permisiune nici scuze – situația sfâșietoare a atâtor frați și surori, acea situație pe care atâtea mecanisme de post-adevăr nu au putut s-o ascundă. Multe lucruri pe care le consideram sigure au căzut ca un castel de cărți. Am experimentat cum, de la o zi la alta, modul nostru de a trăi poate să se schimbe drastic, împiedicându-ne, de exemplu, să vedem rudele, colegii și prietenii noștri. În multe țări, statele au reacționat. Au ascultat știința și au reușit să pună limite pentru a garanta binele comun și au frânat măcar un pic acest „mecanism uriaș” care acționează în mod aproape automat, unde popoarele și persoanele sunt simple angrenaje (cf. Sfântul Ioan Paul al II-lea, Enciclica Sollicitudo rei socialis, 22). Toți am îndurat durerea închiderii, dar vouă ca întotdeauna v-a revenit partea cea mai rea. În cartierele lipsite de infrastructuri de bază (unde trăiesc mulți dintre voi și milioane și milioane de persoane), este greu de rămas în casă; nu numai pentru că nu se dispune de tot necesarul pentru a duce înainte măsurile minime de îngrijire și de protecție, ci pentru că pur și simplu casa este cartierul. Migranții, persoanele lipsite de documente, muncitorii informali fără salariu fix s-au văzut privați, în multe cazuri, de orice ajutor statal și împiedicați să-și desfășoare datoriile obișnuite, agravând sărăcia lor deja sfâșietoare. Una din exprimările acestei culturi a indiferenței este că ar părea că acest „al treilea” suferind din lumea noastră nu ocupă suficient interes pentru marile mass-media și pentru cel care face opinie. Nu apare. Rămâne ascuns, „ghemuit”. Vreau să fac referință și la o pandemie tăcută care de mulți ani îi lovește pe copii, pe adolescenți și pe tineri din orice clasă socială; și cred că, în acest timp de izolare, a crescut și mai mult. Este vorba de stresul și ne neliniștea cronică, legată de diferiți factori cum sunt hiperconectivitatea, pierderea și lipsa de perspectivă de viitor, care se agravează fără un adevărat contact cu ceilalți – familii, școli, centre sportive, oratorii, parohii –; așadar, se agravează datorită lipsei unui adevărat contact cu prietenii, pentru că prietenia este forma în care iubirea învie întotdeauna. Este evident că tehnologia poate să fie un instrument de bine și este un instrument de bine, care permite dialoguri ca acesta și atâtea alte lucruri, dar nu poate înlocui niciodată contactul dintre noi, nu poate înlocui niciodată o comunitate în care să ne înrădăcinăm și în care să facem în așa fel încât viața noastră să devină rodnică. Și, vorbind despre pandemie, nu putem să nu ne întrebăm cu privire la flagelul crizei alimentare. În pofida progreselor biotehnologiei, milioane de persoane au fost private de alimente, deși acestea sunt disponibile. Anul acesta douăzeci de milioane de persoane în plus s-au văzut târâte la niveluri extreme de nesiguranță alimentară, crescând la [multe] milioane de persoane. Lipsa gravă s-a înmulțit. prețul alimentelor a crescut în mod însemnat. Numerele foamei sunt oribile, și mă gândesc, de exemplu, la țări ca Siria, Haiti, Congo, Senegal, Yemen, Sudanul de Sud; însă foamea se face simțită și în multe alte țări din lumea săracă și, adesea, și în lumea bogată. Este posibil ca decesele anuale legate de foame să poată depăși pe cele de Covid[1]. Însă acest lucru nu este o știre, acest lucru nu generează empatie. Doresc să vă mulțumesc pentru că ați simțit durerea celorlalți ca durere a voastră. Voi știți să arătați fața adevăratei umanități, aceea care nu se construiește întorcând spatele suferinței celui care este alături, ci în recunoașterea răbdătoare, angajată și adesea chiar dureroasă a faptului că celălalt este fratele meu (cf. Lc 10,25-37) și că durerile sale, bucuriile sale și suferințele sale sunt și ale mele (cf. Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția pastorală Gaudium et spes, 1). A ignora pe cel care este căzut înseamnă a ignora însăși umanitatea noastră care strigă în fiecare frate al nostru. Creștini și necreștini, ați răspuns lui Isus care a spus discipolilor săi în fața oamenilor înfometați: „Dați-le voi să mănânce” (Mt 14,16). Și unde era lipsă, minunea înmulțirii s-a repetat în voi care ați luptat neobosit pentru ca nimănui să nu-i lipsească pâinea (cf. Mt 14,13-21). Mulțumesc! Ca medicii, asistenții medicali și personalul sanitar în tranșeele sanitare, voi ați pus trupul vostru în tranșeea cartierelor marginalizate. Am prezenți mulți, între ghilimele, „martiri” ai acestei solidarități, despre care am aflat prin intermediul vostru. Domnul va ține cont de asta. Dacă toți cei care din iubire au luptat împreună împotriva pandemiei ar putea să viseze împreună și o lume nouă, cât de diferit ar fi totul! A visa împreună. 2. Fericiți Voi sunteți, așa cum v-am spus în scrisoarea pe care v-am trimis-o anul trecut[2], o adevărată armată invizibilă; sunteți parte fundamentală a acelei umanități care luptă pentru viață în fața unui sistem de moarte. În această dedicare îl văd pe Domnul care se face prezent în mijlocul nostru pentru a ne dărui Împărăția sa. Isus, atunci când ne-a prezentat „protocolul” cu care vom fi judecați – cf. Mt 25 –, ne-a spus că mântuirea consta în îngrijirea celor înfometați, a celor bolnavi, a celor închiși, a celor străini, așadar, în recunoașterea și slujirea Lui în toată umanitatea suferindă. De aceea simt că trebuie să vă spun: „Fericiți cei cărora le este foame și sete de dreptate, pentru că vor fi săturați” (Mt 5,6); „Fericiți făcătorii de pace, pentru că vor fi numiți fii ai lui Dumnezeu” (Mt 5,9). Vrem ca această fericire să se extindă, să impregneze și să ungă fiecare colț și fiecare spațiu în care viața se vede amenințată. Dar ni se întâmplă, ca popor, comunitate, familie și chiar individual, că trebuie să înfruntăm situații care ne paralizează, unde orizontul dispare și rătăcirea, teama, neputința și nedreptatea par să ia în stăpânire prezentul. Experimentăm și rezistențe la schimbările de care avem nevoie și la care aspirăm, rezistențe care sunt profunde, înrădăcinate, care merg dincolo de forțele și deciziile noastre. Este ceea ce Doctrina Socială a Bisericii a numit „structuri de păcat”, pe care suntem chemați și noi să le convertim și pe care nu le putem ignora în momentul în care ne gândim la modul de acțiune. Schimbarea personală este necesară, dar este indispensabil a adapta și modelele noastre socio-economice, pentru ca să aibă o față umană, pentru că atâtea modele au pierdut-o. Și, gândindu-mă la aceste situații, devin insistent în a cere. Și încep să cer. Să cer tuturor. Și tuturor vreau să cer în numele lui Dumnezeu. Marilor laboratoare, ca să liberalizeze brevetele. Să facă un gest de umanitate și să permită ca fiecare țară, fiecare popor, fiecare ființă umană, să aibă acces la vaccin. Există țări în care numai trei, patru la sută din locuitori au fost vaccinați. Vreau să cer, în numele lui Dumnezeu, grupurilor financiare și organismelor internaționale de credit să permită țărilor sărace să garanteze nevoile primare ale cetățenilor lor și să ierte acele datorii contractate de atâtea ori împotriva intereselor acelorași popoare. Vreau să cer, în numele lui Dumnezeu, marilor companii extractive – miniere, petrolifere –, de pădure, imobiliare, agroalimentare, să înceteze să distrugă pădurile, zonele umede și munții, să înceteze să polueze fluviile și mările, să înceteze să intoxice popoarele și alimentele. Vreau să cer, în numele lui Dumnezeu, marilor companii alimentare să înceteze să impună structuri de monopol de producere și distribuire care umflă prețurile și ajung să țină pentru ele pâinea celui înfometat. Vreau să cer, în numele lui Dumnezeu, fabricanților și traficanților de arme să înceteze total activitatea lor, care stimulează violența și războiul, adesea în cadrul jocurilor geopolitice al căror cost sunt milioane de vieți și de mutări. Vreau să cer, în numele lui Dumnezeu, giganților tehnologiei să înceteze să exploateze fragilitatea umană, vulnerabilitățile persoanelor, pentru a obține câștiguri, fără a lua în considerare cum cresc discursurile de ură, grooming [seducerea de minori în internet], fake news [știri false], teoriile conspirative, manipularea politică. Vreau să cer, în numele lui Dumnezeu, giganților telecomunicațiilor să liberalizeze accesul la conținuturile educative și interschimbul cu învățătorii prin internet, așa încât copiii săraci să poată primi o educație în contexte de carantină. Vreau să cer, în numele lui Dumnezeu, mijloacelor de comunicare să pună capăt logicii post-adevărului, dezinformării, defăimării, calomniei și acelei atracții bolnave pentru scandal și murdărie; să încerce să contribuie la fraternitatea umană și la empatia cu persoanele mai rănite. Vreau să cer, în numele lui Dumnezeu, țărilor puternice să înceteze agresiunile, blocările și sancțiunile unilaterale împotriva oricărei țări în orice parte a pământului. Nu neocolonialismului. Conflictele trebuie să se rezolva în instanțe multilaterale precum Națiunile Unite. Am văzut deja cum se termină intervențiile, invaziile și ocupațiile unilaterale, deși sunt făcute sub cele mai nobile motive sau pretexte. Acest sistem, cu logica sa implacabilă a câștigului, scapă de orice control uman. Este ora de a frâna locomotiva, o locomotivă pierdută de sub control care ne duce spre abis. Încă avem timp. Guvernelor în general, politicienilor din toate partidele, vreau să le cer, împreună cu săracii de pe pământ, să reprezinte propriile popoare și să lucreze pentru binele comun. Vreau să le cer curajul de a privi la propriile popoare, de a privi în ochi oamenii și curajul de a ști că binele unui popor este mult mai mult decât un consens între părți (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 218). Să se ferească de ascultarea numai a elitelor economice atât de des purtătoare de cuvânt ale ideologiilor superficiale care eludează adevăratele probleme ale umanității. Să fie în slujba popoarelor care cer pământ, casă, muncă și o viață bună. Acea „viață bună” aborigenă care nu este „viața dulce” sau „dolce farniente”, nu. Acel viață bună umană care ne pune în armonie cu toată omenirea, cu toată creația. Vreau să cer și nouă tuturor, lideri religioși, să nu folosim niciodată numele lui Dumnezeu pentru a alimenta războaie sau lovituri de stat. Să stăm alături de popoare, de muncitori, de cei umili și să luptăm împreună cu ei pentru ca dezvoltarea umană integrală să fie o realitate. Să facem punți de iubire pentru ca glasul periferiei, cu plânsul său, dar și cu cântarea sa și bucuria sa, să nu provoace frică ci empatie în restul societății. Și astfel sunt insistent în a cere. Este necesar ca împreună să înfruntăm discursurile populiste de intoleranță, xenofobie, aporofobie – care este ură față de cei săraci – precum și toate acelea care ne duc la indiferență, la meritocrație și la individualism, aceste povestiri au folosit numai la dezbinarea popoarelor noastre și la amenințarea și neutralizarea capacității noastre poetice, capacității de a visa împreună. 3. Să visăm împreună! Surori și frați, să visăm împreună! Și deoarece cer asta cu voi, împreună cu voi, vreau să vă transmit câteva reflecții și despre viitorul pe care trebuie să-l construim și să-l visăm. Am spus reflecții, dar probabil ar trebui să spun vise, pentru că în acest moment nu sunt suficiente creierul și mâinile, avem nevoie și de inimă și de imaginație: avem nevoie să visăm pentru a nu ne întoarce înapoi. Avem nevoie să utilizăm acea facultate atât de sublimă a ființei umane care este imaginația, acel loc în care inteligența, intuiția, experiența, memoria istorică se întâlnesc pentru a crea, a compune, a se aventura și a risca. Să visăm împreună, pentru că tocmai visele de libertate și de egalitate, de dreptate și de demnitate, visele de fraternitate au îmbunătățit lumea. Și sunt convins că prin aceste vise trece visul lui Dumnezeu pentru noi toți, care suntem fiii săi. Să visăm împreună, visați între voi, visați cu alții. Să știți că sunteți chemați să participați la marile procese de schimbare, așa cum v-am spus în Bolivia: „Viitorul omenirii este în mare parte în mâinile voastre, în capacitatea voastră de a organiza, de a promova alternative creative” (Discurs adresat mișcărilor populare, Santa Cruz de la Sierra, 9 iulie 2015). Este în mâinile voastre. „Dar aceste lucruri nu se pot obține”, va spune cineva. Da, dar au capacitatea de a ne pune în mișcare, de a ne pune la drum. Și tocmai aici se află toată forța voastră, toată valoarea voastră. Pentru că sunteți capabili să mergeți dincolo de autojustificările mioape și de convenționalismele umane care reușesc doar să continue să justifice lucrurile așa cum sunt. Visați! Visați împreună. Nu cădeți în acea resemnare dură și perdantă… Tangoul exprimă bine asta: „Hai că totul merge bine! Și-așa este același lucru. Acolo jos în iad ne vom întâlni!”. Nu, nu, vă rog, nu cădeți în această cursă. Visele sunt mereu periculoase pentru cei care apără status quo-ul, pentru că pun în discuție paralizia pe care egoismul celui puternic și conformismul celui slab vor s-o impună. Și aici există un soi de pact nefăcut dar care este inconștient: cel între egoismul celor puternici și conformismul celor slabi. Dar nu poate funcționa așa. Visele transcend limitele strâmte care ne sunt impuse și ne propun noi lumi posibile. Și nu vorbesc despre fantasmagorii joase care confundă viața bună cu distracția, care nu e altceva decât petrecerea timpului pentru a umple golul de sens și a rămâne astfel la voia primei ideologii care vine la rând. Nu, nu este asta, ci a visa pentru acea viață bună în armonie cu toată omenirea și cu creația. Dar care este unul din pericolele mai mari pe care trebuie să le înfruntăm astăzi? În timpul vieții mele – nu am cincisprezece ani, am o anumită experiență – am putut să-mi dau seama că dintr-o criză nu ieșim niciodată la fel. Din această criză a pandemiei nu vom ieși la fel: ori vom ieși mai buni ori vom ieși mai răi, nu ca înainte. Nu vom ieși niciodată la fel. Și astăzi trebuie să înfruntăm împreună, mereu împreună, această întrebare: „Cum vom ieși din această criză? Mai buni sau mai răi? Desigur vrem să ieșim mai buni, dar pentru asta trebuie să rupem șireturile a ceea ce este ușor și ale acceptării pasive a acelui „nu există alternativă”, a acelui „acesta este unicul sistem posibil”, acea resemnare care ne elimină, care ne face să ne refugiem numai în acel „se salvează cine poate”. Și pentru asta trebuie visat. Mă preocupă faptul că, în timp ce încă suntem paralizați, s-au demarat deja proiecte pentru a rearma aceeași structură socio-economică pe care o aveam înainte, pentru că este mai ușor. Să alegem drumul dificil, să ieșim mai buni. În Fratelli tutti am folosit parabola bunului samaritean ca reprezentarea cea mai clară a acestei alegeri folosite în evanghelie. Îmi spunea un prieten că figura bunului samaritean este asociată de o anumită industrie culturală cu un personaj pe jumătate tăntălău. Este deformarea pe care o provoacă hedonismul depresiv cu care se intenționează neutralizarea forței transformatoare a popoarelor, și în special a tineretului. Știți ce anume îmi vine în minte acum, împreună cu mișcările populare, când mă gândesc la bunul samaritean? Știți ce anume îmi vine în minte? Protestele pentru moartea lui George Floyd. Este clar că acest tip de reacție împotriva nedreptății sociale, rasiale sau antifeministe poate să fie manipulat sau instrumentalizat de mașinațiuni politice sau lucruri de acest gen; însă esențialul este că acolo, în acea manifestație împotriva acelei morți, era „samariteanul colectiv” (care nu era deloc tăntălău!). Acea mișcare n-a trecut mai departe, când a văzut rănirea demnității umane lovite de un asemenea abuz de putere. Mișcările populare, în afară de poeți sociali, sunt „samariteni colectivi”. În aceste procese sunt așa de mulți tineri încât eu simt speranță…; dar sunt mulți alți tineri care sunt triști, care probabil pentru a simți ceva în această lume au nevoie să recurgă la consolările ieftine pe care le oferă sistemul consumist și narcotic. Și alții – este trist – alții aleg chiar să iasă din sistem. Statisticile de sinucideri tinere nu sunt publicate în realitatea lor totală. Ceea ce faceți voi este foarte important, dar este important și să reușiți să contagiați generațiile prezente și viitoare cu ceea ce face să ardă inima voastră. În asta voi aveți o dublă lucrare sau responsabilitate. Să rămâneți atenți, ca bunul samaritean, față de toți cei care sunt răniți de-a lungul drumului dar, în același timp, să faceți în așa fel încât mult mai mulți să se unească la această atitudine: săracii și asupriții de pe pământ merită asta, casa noastră comună ne cere asta. Vreau să ofer câteva piste. Doctrina Socială a Bisericii nu conține toate răspunsurile, dar are câteva principii care pot ajuta acest drum de a concretiza răspunsurile și de a-i ajuta fie pe creștini fie pe necreștini. Uneori mă surprinde că de fiecare dată când vorbesc despre aceste principii unii sunt uimiți și atunci papa este catalogat cu o serie de epitete care se folosesc pentru a reduce orice reflecție la simplă adjectivare discreditatoare. Nu mă supără, mă întristează. Face parte din scenariul post-adevărului care încearcă să anuleze orice căutare umanistă alternativă la globalizarea capitalistă; face parte din cultura rebutării și face parte din paradigma tehnocratică. Principiile pe care le expun sunt măsurate, umane, creștine, compilate în Compendiul elaborat de fostul Consiliu Pontifical „Dreptate și Pace”[3]. Este un moc manual de Doctrină Socială a Bisericii. Și uneori, când papii, fie eu, fie Benedict, sau Ioan Paul al II-lea, spune ceva, există oameni care sunt uimiți: „De unde a luat asta?”. Este doctrina tradițională a Bisericii. Există multă ignoranță în asta. Principiile pe care le expun se află în cartea aceea, la capitolul al patrulea. Vreau să clarific un lucru: sunt inserate în acest Compendiu și acest Compendiu a fost voit de sfântul Ioan Paul al II-lea. Vă recomand vouă și tuturor liderilor sociali, sindicali, religioși, politici și antreprenoriali să-l citiți. În capitolul al patrulea din acest document găsim principii ca opțiunea preferențială pentru săraci, destinația universală a bunurilor, solidaritatea, subsidiaritatea, participarea, binele comun, care sunt medieri concrete pentru a realiza la nivel social și cultural vestea bună a evangheliei. Și mă întristează atunci când unii frați ai Bisericii sunt deranjați dacă amintim aceste orientări care aparțin întregii tradiții a Bisericii. Dar papa nu poate să nu amintească această doctrină chiar dacă foarte des îi deranjează pe oameni, pentru că în joc nu este papa, ci evanghelia. Și în acest context, aș vrea să reiau pe scurt câteva principii pe care ne bazăm pentru a duce înainte misiunea noastră. Voi menționa două sau trei, nu mai multe. Unul este principiul de solidaritate. Solidaritatea nu numai ca virtute morală ci ca principiu social, principiu care încearcă să înfrunte sistemele nedrepte cu scopul de a construi o cultură a solidarității care să exprime – spune literalmente Compendiul – „determinarea fermă și perseverentă să se angajeze pentru binele comun” (nr. 193). Un alt principiu este cel de a stimula și a promova participarea și subsidiaritatea între mișcări și între popoare, capabilă să limiteze orice schemă autoritară, orice colectivism forțat sau orice schemă stat-centralizat. Nu se poate folosi binele comun ca scuză pentru a strivi inițiativa privată, identitatea locală sau proiectele umanitare. Prin urmare, aceste principii promovează o economie și o politică ce recunosc rolul mișcărilor populare, „al familiei, al grupurilor, al asociațiilor, al realităților teritoriale locale, pe scurt, al acelor forme de asociere de tip economic, social, cultural, sportiv, recreativ, profesional, politic, cărora persoanele le dau viață în mod spontan și care fac posibilă pentru ei o creștere socială efectivă”. Asta în numărul 185 din Compendiu. Așa cum vedeți, dragi frați, dragi surori, sunt principii echilibrate și bine stabilite în Doctrina Socială a Bisericii. Cu aceste două principii cred că putem face pasul următor de la vis la acțiune. Pentru că este timpul acțiunii. 4. Timpul acțiunii Adesea îmi spun: „Părinte, suntem de acord, dar în concret, ce trebuie să facem?”. Eu nu am răspunsul, de aceea trebuie să visăm împreună și să-l găsim împreună. Totuși, există măsuri concrete care probabil pot să permită vreo schimbare semnificativă. Sunt măsuri care se găsesc în documentele voastre, în intervențiile voastre, și de care am ținut cont mult, asupra cărora am meditat și am consultat experți. La întâlniri trecute am vorbit despre integrarea urbană, despre agricultura familială, despre economia populară. La acestea, la care cer iarăși să se continue să se lucreze împreună pentru a le concretiza, mi-ar plăcea să adaug alte două: salariul universal și reducerea zilei de muncă. O retribuție minimă (RMU) sau salariu universal, așa încât fiecare persoană din această lume să poată avea acces la bunurile mai elementare ale vieții. Este corect a lupta pentru a distribuire umană a acestor resurse. Și este misiunea guvernelor să stabilească scheme fiscale și redistributive pentru ca bogăția unei părți să fie împărtășită cu echitate, fără ca asta să presupună o povară insuportabilă, mai ales pentru clasa mijlocie – în general, când sunt aceste conflicte, este aceea care suferă mai mult –. Să nu uităm că marile realizări de astăzi sunt rod al muncii, al cercetării științifice și al inovației tehnice a mii de bărbați și femei în cursul de generații. Reducerea zilei de muncă este o altă posibilitate. Retribuția minimă este o posibilitate, cealaltă este reducerea zilei de muncă. Și trebuie analizată cu seriozitate. În secolul al XIX-lea muncitorii lucrau douăsprezece, paisprezece, șaisprezece ore pe zi. Când au cucerit ziua de opt ore nu a intrat nimic în colaps, așa cum prevăzuseră în schimb unele sectoare. Așadar – insist – a lucra mai puțin pentru ca să aibă acces mai mulți oameni la piața muncii este un aspect pe care trebuie să-l explorăm cu o anumită urgență. Nu pot să existe atâtea persoane care suferă datorită excesului de muncă și atâtea altele care suferă datorită lipsei de muncă. Consider că sunt măsuri necesare, însă desigur insuficiente. Nu rezolvă problema de fond și nu garantează nici accesul la pământ, la casă și la muncă în cantitatea și calitatea pe care agricultorii fără pământ, familiile fără o casă sigură și muncitorii precari le merită. Nu vor rezolva nici provocările ambientale enorme pe care le avem în față. Însă am voit să le menționez pentru că sunt măsuri posibile și ar marca o schimbare pozitivă de direcție. Este bine a ști că în aceasta nu suntem singuri. Națiunile Unite au încercat să stabilească unele ținte prin așa-numitele Obiective de Dezvoltare Sustenabilă (OSS), dar din păcate necunoscute de popoarele noastre și de periferii; și asta ne amintește importanța de a împărtăși și de a-i implica pe toți în această căutare comună. Surori și frați, sunt convins că lumea se vede mai clar de la periferii. Trebuie ascultate periferiile, trebuie să li se deschidă ușile și să li se permită să participe. Suferința lumii se înțelege mai bine împreună cu aceia care suferă. În experiența mea, atunci când persoanele, bărbați și femei, care au suferit în propriul trup nedreptatea, inegalitatea, abuzul de putere, privațiunile, xenofobia, în experiența mea văd că înțeleg mai bine ceea ce trăiesc ceilalți și sunt capabili să-i ajute să deschidă, în mod realist, drumuri de speranță. Cât de important este ca glasul vostru să fie ascultat, reprezentat în toate locurile în care se iau decizii! A-l oferi drept colaborare, a-l oferi ca o certitudine morală a ceea ce trebuie făcut. Străduiți-vă să faceți auzit glasul vostru, chiar și în acele locuri, vă rog, nu vă lăsați închiși și nu vă lăsați cumpărați. Două cuvinte care au o semnificație foarte mare, despre care nu voi vorbi acum. Reafirmăm angajamentul pe care l-am luat în Bolivia: să punem economia în slujba popoarelor pentru a construi o pace durabilă întemeiată pe dreptatea socială și pe îngrijirea Casei comune. Continuați să duceți înainte agenda voastră de pământ, casă și muncă. Continuați să visați împreună. Și mulțumesc, mulțumesc în mod serios, pentru că mă lăsați să visez cu voi. Să-i cerem lui Dumnezeu să reverse binecuvântarea sa asupra viselor noastre. Să nu pierdem speranțele. Să ne amintim de promisiunea pe care Isus a făcut-o discipolilor săi: „Voi fi mereu cu voi” (cf. Mt 28,20); și amintind-o, în acest moment al vieții mele, vreau să vă spun că și eu voi fi cu voi. Important este ca să fiți conștienți că el este cu voi. Mulțumesc! Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] „Virusul foamei se înmulțește”, raport al Oxfam din 9 iulie 2021, pe baza lui Global Report on Food Crises (GRFC) a Programului Alimentar Mondial al Națiunilor Unite. [2] Scrisoare către mișcările populare, 12 aprilie 2020. [3] Dicasterul pentru Slujirea Dezvoltării Umane Integrale, Compendiu de doctrină socială a Bisericii, 2004.
lecturi: 221.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |