Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Trei noi cărți, scrise de pr. dr. Giovanni Cesare Pagazzi

Trei noi cărți, scrise de pr. dr. Giovanni Cesare Pagazzi, au apărut recent la Editura "Sapientia": A ta este puterea: încrederea în forța lui Cristos și Carnea, traduse în limba română de pr. dr. Mihai Pătrașcu, și E loc pentru toți: legături fraterne, teamă, credință, tradusă de Andrei Adam-Motyka.

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: A ta este puterea: încrederea în forța lui Cristos, scrisă de pr. dr. Giovanni Cesare Pagazzi și tradusă în limba română de pr. dr. Mihai Pătrașcu. Cartea apare în colecția "Spiritualitate", în formatul 14Ś20 cm, are 154 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 15 lei.

Părintele Giovanni Cesare Pagazzi, profesor la Institutul Pontifical "Ioan Paul al II-lea" pentru Științele Căsătoriei și ale Familiei din Roma (Italia), ne oferă o carte curajoasă, incisivă și necesară, care îndrăznește să aducă în dezbaterea teologică și eclezială (dar și în dezbaterea culturală și chiar în dezbaterea politică) a prezentului nostru comun ceea ce a devenit vexata quaestio contemporană prin excelență: puterea. Noi aparținem unei perioade istorice ambigue cu privire la această temă, care continuă să fie un simptom al luminilor și umbrelor ce caracterizează timpul nostru, deoarece, așa cum ne amintește frecvent papa Francisc, "nu trăim o epocă de schimbare, cât mai ales o schimbare de epocă". De exemplu, este neîndoielnic impulsul contemporan de a repeta până la saturație, și în miile de modalități comunicative care sunt la dispoziția noastră astăzi, că "puterea este goală". Această atitudine este, fără îndoială, și rezultatul revizuirii critice salutare a propriei istorii pe care o face contemporaneitatea, în care puterea a devenit (și devine!) prea des nu exprimare de slujire adusă umanității, ci exercitare prepotentă a unui autoritarism care tinde numai la propria propășire și la propriile interese. Atunci când puterea se constituie în cheie autoreferențială, se distanțează în mod dramatic de acel orizont etic care este adevăratul criteriu al sensului său, al oportunității și credibilității sale. Însă contemporaneitatea merge mai departe, aruncând un soi de suspiciune preventivă și generalizată asupra protagoniștilor și domeniilor, mecanismelor și tehnicilor diferitelor puteri.

Pentru a spune totul, operațiunea actuală de demontare nu ia în discuție numai practicile puterii clar opresive și ilegitime, ci ideea de putere în sine. Așa cum a scris filosoful Michel Foucault, "puterea este astăzi ceea ce trebuie să fie explicat". Or, nu putem crede în mod naiv că acest conformism nu dă loc unei răsturnări complexe, care este necesar să fie înfruntată dacă vrem realmente să pornim de la patologiile momentului prezent, nu pentru a merge spre prăpastia nihilismului și a fantomelor sale, ci în direcția unei reconstruiri urgente și întemeiate a speranței. De la această diagnoză pornește Pagazzi, explicând-o în următorii termeni:

"Coagularea puterii în mâinile câtorva creează adesea nedreptăți efective și dureroase, la care întreaga istorie este spectatoare. Totuși, diagnoza, chiar și corectă, înclină mulți gânditori să considere puterea însăși ca nedreaptă, ca urmare a faptului simplu de a fi «puternic». Din asta derivă o suspiciune prejudiciabilă, adesea simțită și superficială, față de orice exprimare de putere".

Paroxismul acestei "suspiciuni prejudiciabile" este nu numai viziunea reductivă a ceea ce poate să fie relația oamenilor în societate, ci și viziunea jenantă despre persoana umană care rezultă, și despre Dumnezeu însuși. Desigur, declinările contemporane ale divinului pornind de la "neputință" (să ne gândim la Dietrich Bonhoeffer sau la Johannes Baptist Metz) desfășoară un rol crucial: să arunce o lumină asupra legăturii solidare care unește destinul Răstignitului cu acela al victimelor din orice timp. Însă este inadmisibil să se dea statutului de marginală temei "puterii lui Dumnezeu", care, în schimb, așa cum demonstrează Giovanni Cesare Pagazzi în termeni exegetici și teologici într-adevăr convingători, trebuie considerat un topos central. "Puterea" este până acolo o prerogativă a Dumnezeului biblic care va deveni sinonim al numelui divin. Isus se va referi la Dumnezeu vorbind astfel, ca și cum această înzestrare originară a lui Dumnezeu ar putea folosi ca sinteză pentru misterul său. Spune Isus, în Mt 26,64: "De acum îl veți vedea pe Fiul Omului șezând la dreapta puterii și venind pe norii cerului". Așadar, nu are sens a contrapune atotputernicia lui Dumnezeu milostivirii, bunătății și iubirii sale. Și să nu ne înșelăm: a nega atotputernicia lui Dumnezeu ("atotputernicie afectuoasă", conform expresiei frumoase a lui Pagazzi) ar echivala cu a nega exact credibilitatea milostivirii sale și a iubirii sale. Așa cum ne amintește Domnul în cartea profetului Ieremia (Ier 31,3): "Te-am iubit cu o iubire veșnică; de aceea te-am atras cu bunătate". Probabil că teologia contemporană ar trebui să citească din nou Spinoza, care, în Etica, spune asta cu claritate: "A fi înseamnă a putea fi. Dumnezeu este «suprema ființă», «ființă foarte perfectă», pentru că este Puterea, nu contrariul".

Ce anume vrea să indice Pagazzi cu această lucrare foarte frumoasă? Că Dumnezeu, care este supremă și afectuoasă "Putere", cheamă la ființă toate creaturile, și cu mai mare motiv pe om, chip și asemănare a sa, în măsura în care el le conferă putere. A fi înseamnă a putea fi. Noi dorim, sau manifestăm o voință, numai pentru că putem să dorim și să descoperim în noi forța care face posibilă exercitarea voinței. Întrebarea instigatoare a lui Spinoza, "Ce anume poate un corp?", are în fond, ca răspuns, o altă întrebare: "Cum poate un corp să fie la înălțimea propriei puteri?" Care este ca și cum am spune: cum putem corespunde pozitiv la plinătatea vocației noastre divine și umane?

Giovanni Cesare Pagazzi alege dintre interlocutorii săi unul din numele centrale ale teologiei din secolul XX, Paul Tillich, recuperând textul celor două conferințe prezentate de teolog și filosof la Hochschule für Politik din Berlin în 1956. În ele, ocolind impasul generat de dezbaterea despre modul de a vorbi despre Dumnezeu atotputernic după Auschwitz, Tillich realizează o dislocare teoretică a problemei. Dacă în acei ani cuvântul "putere" devenise sinonim al cuvântului "rău", ca și cum i-ar fi asociat ceva ireparabil și demoniac, gânditorul german naturalizat american pariază pe recuperarea categoriei de putere drept componentă a structurii ontologice a ființei. Puterea constă la origine în "forța de a spune «Amin!» vieții". Prepotența blochează drumul spre viață, amenințând: "Tu nu trebuie să poți!", în timp ce, în schimb, glasul generativ, care dă dreptate promisiunii făcute fiecăruia la actul nașterii sale, este acela care repetă: "Volo ut sis" ("Eu doresc ca tu să fii!"). Ce anume înseamnă a fi "Fiu", dacă nu "a fi pus în condiție de a putea"? Acest lucru îl contemplăm în Cristos, și această putere Cristos ne face s-o descoperim: "Celor care l-au primit, le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu" (In 1,12). Fiecărei ființe umane îi este revelată și dată această putere.

Cardinal José Tolentino de Mendonça

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Carnea, scrisă de pr. dr. Giovanni Cesare Pagazzi și tradusă în limba română de pr. dr. Mihai Pătrașcu. Cartea apare în colecția "Spiritualitate", în formatul 14Ś20 cm, are 58 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 10 lei.

Magisteriul Papei Francisc este deosebit de sensibil la acuzele vechi și noi, vizibile și ascunse aduse cărnii lui Cristos și a fraților săi. Cu siguranță, sunt multe locurile biblice, tradiționale și teologice vizitate și retușate de el cu originalitate, însă dacă se vrea să se găsească "fundamentul" teologiei sale, aceasta este, fără îndoială, carnea, pe care el o vede drept inima a toate. Nu întâmplător, vorbind despre ea, folosește cu ușurință tonuri grave și puternice; argumentând chiar cu avânt, asemenea aceluia al primilor scriitori creștini. De altfel, dacă este carnea inima a toate, a avea grijă de ea este problemă de viață și de moarte... de toate.

Schițând un soi de teologie a cărnii în perspectiva Papei Francisc, impresionează cum tema este prezentă constant în magisteriul său. "Carnea" este basul continuu al omiliilor sale de arhiepiscop de Buenos Aires. Desigur, sunt acordurile în partitura predicării sale în Argentina, însă - dacă se ascultă bine - ceea ce ține împreună discursul muzical este tocmai carnea lui Cristos și a fraților săi. Tema este prea simțită pentru a nu face parte din interiorul spiritualității sale, însă în omiliile de la Buenos Aires se percepe, aproape în mod direct, tentativa sa de a o face să răsune (de altfel, "cateheză" înseamnă "prin intermediul ecoului") din glasul poporului încredințat lui. Atenția constantă și afecționată față de carnea lui Cristos și a fraților săi continuă și cu lărgirea orizontului: acum nu numai Buenos Aires, ci slujirea petrină adusă tuturor Bisericilor. Se percepe, desigur, în omiliile ținute în timpul Liturghiei la "Sfânta Marta": uneori tema este protagonistă evidentă a unei predici, în alte ocazii este mai discretă, mereu este ca o atmosferă.

Nu numai prezența răspândită în predica sa face emblematică tema cărnii în teologia lui Francisc, ci și modul organic de a o trata. Toate misterele din Crezul creștin și ansamblul practicii evanghelice sunt interpretate (așa cum ar trebui să fie normal) în lumina cărnii lui Cristos și a fraților săi. Așadar, "carnea" nu reprezintă, mai întâi pentru Bergoglio și după aceea pentru Francisc, o temă între altele, ci vizuala din care să se perceapă totul evangheliei, tot depozitul credinței. Mai mult decât în predică, acest lucru este evident în scrierile ample, articulate și împletite, cum sunt exortația apostolică Evangelii gaudium, enciclica Laudato si' și exortația apostolică Amoris laetitia. De aceea, dacă se vrea întâlnirea cu magisteriul Papei Francisc, este imposibil să se eludeze referința afectată și argumentată la carne, apel adresat fiecărui om, fiecărui botezat, inclusiv păstorilor și teologilor.

Cartea scurtă nu are nicio pretenție de întregime; eventual ar vrea să ofere un soi de aperitive ale Crezului unui creștin devenit papă.

Pr. dr. Giovanni Cesare Pagazzi

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: E loc pentru toți: legături fraterne, teamă, credință, scrisă de pr. dr. Giovanni Cesare Pagazzi și tradusă în limba română de Andrei Adam-Motyka. Cartea apare în colecția "Spiritualitate", în formatul 14Ś20 cm, are 130 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 15 lei.

Un loc - ba chiar un parcurs - identitar nevralgic și perfect transversal schițează această ultimă, profundă și strălucită lucrare a lui Giovanni Cesare Pagazzi, E loc pentru toți. De fapt, sunt puține lucruri de spus: odată cu legătura paritară a unei relații parentale aflate într-un declin înfricoșător în această parte nord-occidentală a globului nostru, afectată de o pandemie a narcisismului, este în joc antropologia la modul general sau chiar imaginea umanității în sine. Calitatea humana condicio, cu toată acea încâlceală împovărătoare a implicațiilor sale sociopolitice, din oricare punct de vedere s-ar aborda - filosofic sau teologic -, nu va fi niciodată "netaxată" în ceea ce privește fraternitatea, dar dacă este ceva de apreciat direct proporțional cu recunoașterea sinceră este că, într-adevăr, legăturile fraterne pot schița o lume în care "există loc pentru toți". Vorbind apoi din punct de vedere teologic, fraternitatea invocă o referință directă la Isus din Nazaret, acel Fiu al lui Dumnezeu "Unul născut" (In 1,13-18) care "nu se rușinează să-i numească frați" (Evr 2,11-13; cf. Mt 28,10; In 20,17), revendicându-se astfel ca un capitol perfect fondator în cadrul cristologiei. Ca să nu mai vorbim despre ecleziologie (schițată aici în cheie ecumenică), de neconceput fără această dimensiune pacifică existentă deja în conștiința lui Israel. Să ne gândim la Deuteronom, codul umanitar excelent prin definiție în tot Orientul Mijlociu Antic, tocmai în virtutea sensibilității sale fraterne. Și chiar la acel Paul din Tars, "evreu dintre evrei" (Fil 3,5), ale cărui misiune apostolică și producție epistolară ar fi ca și inexistente în afara acestei legături fraterne, din care respiră literalmente, după cum o demonstrează apelativul "frați", intens și recurent în gura celui mai universal evanghelizator al celor două Testamente. Însuși adevărul Sfintelor Scripturi, suprapunându-se cu acea "sfințenie ospitalieră" (G. Theobald), nu este oare atribuibilă în totalitate Fiului Omului, "un mâncăcios și un băutor de vin, prieten cu vameșii și păcătoșii", și subliniată prompt de Biblia întreagă, a cărei mărturie, începând cu Geneza și până la Apocalips, nu face altceva decât să invite fiecare cititor să se redescopere apropiat din punct de vedere universal și fratern?

Preot al Bisericii din Lodi, lector la "Studii Teologice Reunite" ale Bisericilor din Crema, Cremona și Vigevano, precum și la nou-înființata Facultate Teologică din Bologna, acest încă tânăr, dar deja prolific teolog nu pare preocupat să se fixeze în sectoare circumscrise cu râvnă de tratatele teologice. Încă de la prima producție își continuă cercetarea cu aceeași atitudine a unui foarte bun cunoscător al muntelui, care nu se limitează să escaladeze piscurile, ci preferă mai degrabă să meargă de-a lungul acelor creste care, în timp ce despart, se alătură la rândul lor. De fapt, el tinde să înfrunte diferitele discipline explorându-le limitele, nu atât prin incursiuni invazive și dezordonate, după modelul "atacă și fugi", ci asumându-și din când în când cele mai favorabile poziții de perspectivă și care garantează revenirea la o finalitate senzorială a întregului teologic. Nu întâmplător, teza sa de doctorat trăda încă din titlu (La singolarit? di Ges? come criterio di unit? e differenza nella Chiesa, Milano, 1997) tendința de a conecta din interior cristologia și ecleziologia (nu fără o consistentă infrastructură filosofică). Și ceea ce este și mai semnificativ, atenția acordată legăturii ca distincție cristologică și antropologică competentă ajunge să capete prioritate în cea mai recentă producție eseistică (cf. In principio era il Legame. Sensi e bisogni per dire Ges? [2004], precum și Il polso della Verit?. Memoria e dimenticanza per dire Ges? [2006]).

Alăturând estetica și etica, drept urmare a sensibilității dobândite din fenomenologia recentă de dincolo de Alpi - o orientare care în Italia își găsește o acreditare originală și viguroasă, și mă gândesc în special la Pier Angelo Sequeri și Elmar Salmann -, autorul nostru se dovedește un mare fan al oricărei legături originale, în reală concordanță cu interesul actualei colecții "Sestante", inaugurată cu contribuția importantă și fericită a lui Giuseppe Angelini, Il figlio. Ca "alteritate congenitală" (cum îi place să o definească), de jure și cu drepturi depline, fraternitatea îi aparține și merită să fie salvgardată - ca să nu spun protejată - de riscul unei (niciodată ca aici) diabolice "orori neglijente în fața evidenței" (C.S. Lewis, Sfaturile unui diavol bătrân către unul mai tânăr). Inspirat de acest strălucit tratat de diversitate a spiritelor aplicat cu susul în jos de cunoscutul autor de peste Canal, această considerație introductivă pertinentă deschide o cale de redescoperire autentică.

Scriitorul nu deține titluri pentru a o afirma în mod peremptoriu, ci doar argumente plauzibile și clare pentru a spera la asta. Aceasta este printre cărțile - nu prea multe - activității editoriale efervescente destinate "să facă bine" atât teologiei în particular, cât și vieții Bisericii în general, capabilă să ofere o susținere fecundă și transparentă cauzei amândurora. Teologiei aflate întotdeauna în cumpănă între cei doi poli opuși ai unei reflecții suspectate de interese care ar merita o analiză mai obiectivă (sau mai pasională) și o speculație atât de difuză încât pierde sensul contextului propriu și al referirii experiențiale a celuilalt. Dar și Bisericii noastre aflate în mijlocul unui vad șerpuitor, ademenită spre un corporatism al sacrului, pentru a nu se dizolva în religie civilă, în ciuda unor semne oricum evidente, totuși prea puțin atentă la principiul că, mai mult decât orice altceva, se bazează pe relații și oameni ("fratele pentru care a murit Cristos": 1Cor 8,11). Reluând titlul, sunt tentat să cred că dacă e loc pentru toți, atunci se va găsi unul și pentru cele două, Teologie și Biserică, pe cât posibil mai contiguu și reciproc mai frecventat decât este astăzi. Și cine știe: tind și mai mult să cred că atâtea situații ecleziale exasperant de critice, în loc să degenereze în conflicte, crize și chiar în abandonări răsunătoare, ar putea găsi rezolvări și un rezultat mai bun, ba chiar o terapie preventivă valabilă, dacă principiul fraternității ar fi mai bine respectat, atât jos, la bază, cât și sus, la vârf, în comunități și în familie, între înalți funcționari și preoți. Ca să nu mai vorbim de tensiunile micro- și macro sociale care așteaptă o undă sănătoasă de empatie, un alt nume posibil al fraternității, pentru a se întrevedea o soluție.

Iată, așadar, un eseu valoros despre ceea ce aș numi o teologie solidă tranzitivă, inspirată de o exegeză biblică actualizată în mod adecvat în limpezirea implicației sale antropologice și bine echipată în ceea ce privește instrumentele sale; pe bună dreptate angajantă, dar care nu disprețuiește o formă lizibilă. Altfel spus, o gândire în credință și în jurul credinței, capabilă să-și facă pe deplin simțit impactul pastoral intraeclezial, în timp ce face să se remarce instanța teologală originală și vena teologică tainică (dar nu prea mult) a experienței ecleziale. Teza deloc mascată a acestor pagini este convingerea că viața creștină obișnuită, înțeleasă istoric și nu în mod abstract, este cea care dă de gândit credinței, provocând o nouă luare-aminte și un efort de gândire care poate și chiar (trebuie) să se ridice la rigoarea unor niveluri teoretice cât mai difuze, niciodată însă detașate de scopul lor de a se revărsa asupra vieții, reformând-o mai mult sau mai puțin direct. Prin urmare, nu o teologie diluată de utilitarisme pripite și oportuniste, ci una de care omul să se poată bucura, în timp ce luminează pliurile cele mai tainice ale legăturilor originare trăite dintotdeauna, dar niciodată suficient de cunoscute și apreciate.

Roberto Vignolo

* * *

A ta este puterea: încrederea în forța lui Cristos
Giovanni Cesare Pagazzi, Ed. "Sapientia", 2021, ISBN 978-606-578-464-2, 14Ś20 cm, 154 p., 15 lei

Carnea
Giovanni Cesare Pagazzi, Ed. "Sapientia", 2021, ISBN 978-606-578-466-6, 14Ś20 cm, 58 p., 10 lei

E loc pentru toți: legături fraterne, teamă, credință
Giovanni Cesare Pagazzi, Ed. "Sapientia", 2021, ISBN 978-606-578-465-9, 14Ś20 cm, 130 p., 15 lei

* * *

Aceste cărți, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

*

De la Librăria "Sapientia":

  • prin poștă: Librăria "Sapientia", Str. Th. Văscăuțeanu, nr. 6; 700462-Iași
  • prin e-mail: sapientia@itrc.ro
  • prin telefon: 0754.826.814
  • prin website (online): www.editurasapientia.ro sau www.librariasapientia.ro
  • direct din Librăria "Sapientia" din Iași (incinta Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași)
  • sau la librăriile catolice partenere

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 1371.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat