|
Ce este sigiliul Spovezii? Întrebări și răspunsuri cu cardinalul Mauro Piacenza Biserica Catolică declară că fiecare preot care ascultă spovezi este obligat, sub cele mai severe sancțiuni legale, să păstreze secretul absolut cu privire la tot ceea ce a aflat în contextul confesiunii sacramentale. Pentru a afla mai multe despre sigiliul mărturisirii, ACI Stampa, agenția parteneră a CNA [Catholic News Agency] din Italia, a vorbit cu cardinalul Mauro Piacenza, șeful Penitențiariei Apostolice din Vatican. De ce este atât de important sigiliul spovezii? Ce este și de unde provine legea? Natura sacramentului Reconcilierii constă în întâlnirea personală a păcătosului cu Tatăl milostiv. Obiectul sacramentului este iertarea păcatelor, reconcilierea cu Dumnezeu și cu Biserica și restabilirea demnității filiale în virtutea răscumpărării înfăptuite de Isus Cristos. Învățătura Bisericii cu privire la confesiune este prezentată pe scurt în paragraful 1422 din Catehismul Bisericii Catolice ["Cei care se apropie de sacramentul Pocăinței dobândesc de la mila lui Dumnezeu iertare pentru ofensa adusă și, în același timp, sunt reconciliați cu Biserica, pe care au rănit-o prin păcat și care, prin dragostea, exemplul și rugăciunea ei, colaborează la convertirea lor"], care reunește învățăturile din [constituția] "Lumen gentium" a Conciliului al II-lea din Vatican și canonul 959 din Codul de Drept Canonic ["În sacramentul Pocăinței, credincioșii care își mărturisesc păcatele unui slujitor sacru legitim, se căiesc de ele și au hotărârea de a se îndrepta, dobândesc de la Dumnezeu, prin dezlegarea dată de același slujitor, iertarea păcatelor săvârșite după Botez, și totodată se reconciliază cu Biserica, pe care, păcătuind, au rănit-o"]. Este esențial să subliniem că sacramentul Reconcilierii, fiind un act de cult, nu poate și nu trebuie confundat cu o ședință psihologică sau cu o formă de consiliere. Fiind un act sacramental, acest sacrament trebuie protejat în numele libertății religioase și orice ingerință trebuie să fie considerată ilegitimă și dăunătoare drepturilor de conștiință. Așadar, preotul care ascultă confesiunile trebuie să păstreze sigiliul, dar, în același timp, nu ar trebui să ajute la raportarea infracțiunilor către autoritățile ecleziale și civile? Cum poate face el acest lucru? Tot ceea ce se spune la spovadă, din momentul în care acest act de cult începe cu semnul crucii și până în momentul în care se încheie, fie cu absolvirea, fie cu refuzul absolvirii, este sub sigiliu absolut inviolabil. Toate informațiile la care se face referire în confesiune sunt "sigilate" pentru că sunt date numai lui Dumnezeu, deci nu sunt utilizabile de către preotul mărturisitor (cf. canoanele 983-984 CIC; 733-734 CCEO). Chiar și în cazul specific în care, de exemplu, în timpul spovezii, un minor dezvăluie că a fost abuzat, conversația trebuie, prin natura sa, întotdeauna și în orice situație, să rămână sigilată. Acest lucru nu îl împiedică pe confesor să recomande insistent ca minorul însuși să raporteze abuzul părinților, educatorilor și poliției. În cazul în care cineva mărturisește că a comis un abuz, dacă confesorul nu are nicio îndoială cu privire la dispoziția penitentă a persoanei care cere absolvirea, aceasta nu poate fi refuzată sau amânată (cf. canonul 980). Există, cu siguranță, datoria de a repara o nedreptate săvârșită și de a se angaja cu sinceritate pentru a preveni repetarea abuzului, recurgând, dacă este necesar, la ajutor competent, dar aceste îndatoriri serioase legate de calea de convertire nu implică autodenunțul. În orice caz, confesorul trebuie să îl invite pe penitent la o reflecție mai profundă și să evalueze consecințele acțiunilor sale, mai ales atunci când o altă persoană a fost suspectată sau condamnată pe nedrept. Cum putem răspunde episcopilor care sunt tentați, chiar dacă pentru un motiv întemeiat, să cedeze o parte din obligația de a păstra secretul în confesiune? Prin ce diferă sigiliul spovezii de secretul profesional sau de clauza de confidențialitate? Trebuie evitată cu desăvârșire compararea sigiliului sacramental cu secretul profesional pe care, de exemplu, medicii, farmaciștii, avocații etc. sunt obligați să îl păstreze. În afară de sacramentul Reconcilierii, nu există niciun secret [profesional] care să nu poată ceda în fața unor cerințe contrare stabilite de lege sau de un judecător, de codurile deontologice sau de partea interesată care autorizează divulgarea acestuia. Secretul spovezii, pe de altă parte, nu este o obligație impusă din exterior, ci o cerință intrinsecă a sacramentului și, ca atare, nu poate fi dizolvat nici măcar de către penitentul însuși (cf. canonul 1550, §2, nr. 2 CIC; canonul 1231, §2, nr. 2 CCEO). Penitentul nu vorbește cu confesorul uman, ci cu Dumnezeu, astfel că a lua în posesie ceea ce îi aparține lui Dumnezeu ar fi un sacrilegiu. Este acceptată protejarea sacramentului, instituit de Cristos pentru a fi un refugiu sigur al mântuirii pentru toți păcătoșii. Dacă credincioșii își pierd încrederea în sigiliu, primirea sacramentului Spovezii ar putea să cadă în picaj, provocând daune foarte grave sufletelor și întregii opere de evanghelizare. Este esențial să se insiste asupra faptului că sigiliul spovezii nu poate fi comparat cu secretul profesional, pentru a împiedica legislația seculară să aplice excepțiile justificate ale secretului profesional la secretul inviolabil al spovezii. (După CNA - Catholic News Agency, 15 octombrie 2021) Traducere de Ovidiu Bișog lecturi: 1939.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |