CĂLĂTORIA APOSTOLICĂ A SFÂNTULUI PĂRINTE FRANCISC LA BUDAPESTA,
CU OCAZIA SFINTEI LITURGHII DE ÎNCHEIERE
A CELUI DE-AL 52-LEA CONGRES EUHARISTIC INTERNAȚIONAL,
ȘI ÎN SLOVACIA
(12-15 septembrie 2021)
Dumnezeiasca Liturghie Bizantină a Sfântului Ioan Gură de Aur
prezidată de Sfântul Părinte
Piața Mestská športová hala (Prešov)
Marți, 14 septembrie 2021
"Noi - declară Sfântul Paul - îl vestim pe Cristos răstignit [...], puterea lui Dumnezeu și înțelepciunea lui Dumnezeu". Pe de altă parte, apostolul nu ascunde că, în ochii înțelepciunii umane, crucea reprezintă cu totul altceva: este "scandal", "nebunie" (1Cor 1,23-24). Crucea era instrument de moarte, și totuși de acolo a venit viața. Era ceea ce nimeni nu voia să privească, și totuși ne-a revelat frumusețea iubirii lui Dumnezeu. Pentru aceasta sfântul popor al lui Dumnezeu o venerează și liturgia o celebrează în sărbătoarea de astăzi. Evanghelia Sfântului Ioan ne ia de mână și ne ajută să intrăm în acest mister. De fapt, evanghelistul stătea chiar acolo, sub cruce. Îl contemplă pe Isus, deja mort, pironit pe lemn, și scrie: "Cel care a văzut a dat mărturie" (In 19,35). Sfântul Ioan vede și dă mărturie.
Înainte de toate este a vedea. Dar ce anume a văzut Ioan sub cruce? Cu siguranță ceea ce au văzut ceilalți: Isus, nevinovat și bun, moarte în mod brutal între doi răufăcători. Una din multele nedreptăți, una din multele jertfe sângeroase care nu schimbă istoria, altă demonstrație că desfășurarea evenimentelor în lume nu se schimbă: cei buni sunt eliminați și cei răi înving și prosperă. În ochii lumii crucea este un faliment. Și riscăm și noi să ne oprim la această primă privire, superficială, să nu acceptăm logica crucii; să nu acceptăm ca Dumnezeu să ne mântuiască lăsând să se dezlănțuie asupra sa răul lumii. Să nu-l acceptăm, decât prin cuvinte, pe Dumnezeul slab și răstignit și să visăm un dumnezeu puternic și triumfător. Este o mare ispită. De câte ori aspirăm la un creștinism de învingători, la un creștinism triumfalist, care să aibă relevanță și importanță, care să primească glorie și onoare. Însă un creștinism fără cruce este lumesc și devine steril.
În schimb, Sfântul Ioan a văzut în cruce lucrarea lui Dumnezeu. A recunoscut în Cristos răstignit gloria lui Dumnezeu. A văzut că el, în pofida aparențelor, nu este un perdant, ci este Dumnezeu care de bunăvoie se oferă pentru fiecare om. Pentru ce a făcut asta? Ar fi putut să-și cruțe viața, ar fi putut să stea la distanță de istoria noastră mai mizerabilă și crudă. În schimb a voit să intre înăuntru, să se scufunde în ea. Pentru aceasta a ales calea mai dificilă: crucea. Pentru că nu trebuie să fie pe pământ nicio persoană atât de disperată încât să nu-l poată întâlni, chiar și acolo, în angoasă, în întuneric, în abandonare, în scandalul propriei mizerii și al propriilor greșeli. Chiar acolo, unde se crede că Dumnezeu nu poate să fie, Dumnezeu a ajuns. Pentru a mântui pe oricine este disperat a voit să atingă disperarea, pentru a-și însuși descurajarea noastră cea mai amară a strigat pe cruce: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Mt 27,46; Ps 22,1). Un strigăt care mântuiește. Mântuiește pentru că Dumnezeu și-a însușit chiar și abandonarea noastră. Și noi, acum, cu el, nu mai suntem singuri, niciodată.
Cum putem învăța să vedem gloria în cruce? Unii sfinți au învățat că crucea este ca o carte pe care, pentru a o cunoaște, trebuie deschisă și citită. Nu este suficient a cumpăra o carte, a o răsfoi și a o pune frumos în casă. Același lucru este valabil pentru cruce: este pictată sau sculptată în fiecare colț din bisericile noastre. Nu se pot număra crucifixele: la gât, în casă, în mașină, în buzunar. Dar nu folosește dacă nu ne oprim să-l privim pe Răstignit și nu-i deschidem inima, dacă nu ne lăsăm uimiți de rănile sale deschise pentru noi, dacă inima nu se umflă de emoție și nu plângem în fața Dumnezeului rănit de iubire pentru noi. Dacă nu facem așa, crucea rămâne o carte necitită, a cărui titlul și autor se cunosc bine, dar care nu are incidență în viață. Să nu reducem crucea la un obiect de devoțiune, cu atât mai puțin la un simbol politic, la un semn de relevanță religioasă și socială.
Din contemplarea Răstignitului izvorăște al doilea pas: a da mărturie. Dacă ne cufundăm privirea în Isus, fața sa începe să se reflecteze pe fața noastră: trăsăturile sale devin ale noastre, iubirea lui Cristos ne cucerește și ne transformă. Mă gândesc la martirii care au mărturisit în această națiune iubirea lui Cristos în timpuri foarte dificile, când totul sfătuia să se tacă, să se pună la adăpost, să nu mărturisească credința. Însă nu puteau, nu puteau să nu dea mărturie. Câte persoane generoase au pătimit și au murit aici în Slovacia din cauza numelui lui Isus! O mărturie făcută din iubire față de Cel pe care l-au contemplat îndelung. Până acolo încât să se asemene cu el, și în moarte.
Dar mă gândesc și la timpurile noastre, în care nu lipsesc ocazii pentru a da mărturie. Aici, mulțumire fie lui Dumnezeu, nu există cei care-i persecută pe creștini ca în prea multe alte părți ale lumii. Însă mărturia poate să fie infirmată de mondenitate și de mediocritate. În schimb, crucea cere o mărturie limpede. Deoarece crucea nu vrea să fie un drapel de ridicat, ci izvorul curat al unui mod nou de a trăit. Care? Cel al Evangheliei, cel al Fericirilor. Martorul care are crucea în inimă și nu numai la gât nu vede pe nimeni ca dușman, ci pe toți ca frați și surori pentru care Isus și-a dat viața. Martorul crucii nu amintește greșelile din trecut și nu se plânge de prezent. Martorul crucii nu folosește căile înșelării și ale puterii lumești: nu vrea să se impună pe sine însuși și pe ai săi, ci să-și dea viața pentru alții. Nu caută propriile avantaje pentru a se arăta după aceea evlavios: aceasta ar fi o religie a duplicității, nu mărturia lui Dumnezeu răstignit. Martorul crucii urmărește o singură strategie, cea a Învățătorului: iubirea umilă. Nu așteaptă triumfuri aici pe pământ, deoarece știe că iubirea lui Cristos este rodnică în cotidianitate și face noi toate lucruri dinăuntru, ca sămânța căzută în pământ, care moare și produce rod.
Iubiți frați și surori, ați văzut martori. Păstrați amintirea dragă a persoanelor care v-au alăptat și v-au crescut în credință. Persoane umile și simple. Care și-au dat viața iubind până la sfârșit. Ei sunt eroii noștri, eroii cotidianității, și viețile lor schimbă istoria. Martorii generează alți martori, pentru că sunt donatori de viață. Așa se răspândește credința: nu cu puterea lumii, ci cu înțelepciunea crucii; nu cu structurile, ci cu mărturia. Și astăzi Domnul, din tăcerea vibrantă a crucii, ne întreabă pe toți, te întreabă pe tine, pe tine, pe tine, pe mine: "Vrei să fii martorul meu?".
Cu Ioan, pe Calvar, era Sfânta Născătoare de Dumnezeu. Nimeni ca ea n-a văzut deschisă cartea crucii și n-a mărturisit-o prin iubirea umilă. Prin mijlocirea sa, să cerem harul de a converti privirea inimii la Răstignit. Atunci credința noastră va putea înflori în plinătate, atunci se vor coace roadele mărturiei noastre.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 367.