CĂLĂTORIA APOSTOLICĂ A SFÂNTULUI PĂRINTE FRANCISC LA BUDAPESTA,
CU OCAZIA SFINTEI LITURGHII DE ÎNCHEIERE
A CELUI DE-AL 52-LEA CONGRES EUHARISTIC INTERNAȚIONAL,
ȘI ÎN SLOVACIA
(12-15 septembrie 2021)
Sfânta Liturghie
Piața Eroilor, Budapesta
Duminică, 12 septembrie 2021
La Cezareea lui Filip, Isus îi întreabă pe discipoli: "Dar voi, cine spuneți că sunt eu?" (Mc 8,29). Această întrebare îi pune în dificultate pe discipoli și marchează o cotitură în drumul lor în urma Învățătorului. Ei îl cunoșteau bine pe Isus, nu mai erau niște începători: aveau familiaritate cu el, au fost martori ai multor minuni făcute, rămâneau uimiți de învățătura sa, îl urmau oriunde mergea. Și totuși, încă nu gândeau ca el. Lipsa trecerea decisivă, cea de la admirația față de Isus la imitarea lui Isus. Și astăzi Domnul, îndreptând privirea spre fiecare dintre noi, ne interpelează personal: "Dar eu cine sunt cu adevărat pentru tine?". Cine sunt pentru tine? Este o întrebare care, adresată fiecăruia dintre noi, nu cere numai un răspuns exact, din catehism, ci un răspuns personal, un răspuns de viață.
Din acest răspuns se naște reînnoirea uceniciei. Ea are loc prin trei treceri, pe care le-au făcut discipolii și le putem face și noi: vestea lui Isus prima, discernământul cu Isus a doua, drumul în urma lui Isus a treia.
1. Vestea lui Isus. La acel "Dar voi, cine spuneți că sunt eu?" a răspuns Petru, ca reprezentant al întregului grup: "Tu ești Cristosul". Petru spune tot în puține cuvinte, răspunsul este corect, dar în mod surprinzător, după această recunoaștere Isus poruncește "cu asprime să nu vorbească nimănui despre el" (v. 30). Ne întrebăm: de ce o interdicție așa de drastică? Pentru un motiv precis: a spune că Isus este Cristosul, Mesia, este exact dar incomplet. Există mereu riscul de a vesti un mesianism fals, conform oamenilor și nu conform lui Dumnezeu. De aceea, începând din acel moment, Isus începe să reveleze identitatea sa, cea pascală, cea pe care o găsim în Euharistie. Explică faptul că misiunea sa va culmina, e adevărat, în gloria învierii, dar trecând prin umilirea crucii. Adică se va desfășura după înțelepciunea lui Dumnezeu, "care - spune Sfântul Paul - nu este a lumii acesteia, nici a conducătorilor acestei lumi" (1Cor 2,6). Isus impune tăcerea cu privire la identitatea sa mesianică, însă nu cu privire la crucea care îl așteaptă. Dimpotrivă - afirmă evanghelistul - Isus începe să învețe "în mod deschis" (Mc 32) că "Fiul Omului trebuie să sufere multe, să fie respins de bătrâni, de arhierei și cărturari, să fie ucis și a treia zi să învie" (v. 31).
În fața acestei vești a lui Isus, veste tulburătoare, putem rămâne și noi uluiți. Și noi am vrea un Mesia puternic și nu un slujitor răstignit. Euharistia este în fața noastră pentru a ne aminti cine este Dumnezeu. Nu face asta în cuvinte, ci în mod concret, arătându-ni-l pe Dumnezeu ca Pâine frântă, ca Iubire răstignită și dăruită. Putem adăuga atâta ceremonie, însă Domnul rămâne acolo, în simplitatea unei Pâini care se lasă frântă, împărțită și mâncată. Este acolo: pentru a ne mântui se face slujitor; pentru a ne da viață, moare. Ne face bine să ne lăsăm tulburați de vestea lui Isus. Și cel care se deschide la această veste a lui Isus, se deschide la a doua trecere.
2. Discernământul cu Isus. În fața veștii Domnului, reacția lui Petru este tipic umană: când se profilează crucea, perspectiva durerii, omul se răzvrătește. Și Petru, după ce a mărturisit mesianitatea lui Isus, se scandalizează de cuvintele Învățătorului și încearcă să-l descurajeze să continue pe calea sa. Crucea nu este la modă niciodată. Iubiți frați și surori, crucea nu este la modă niciodată: astăzi ca și în trecut. Dar vindecă înăuntru. În fața Răstignitului experimentăm o luptă interioară binefăcătoare, conflictul aspru între "a gândi după Dumnezeu" și "a gândi după oameni". Pe de o parte, este logica lui Dumnezeu, care este cea a iubirii umile. Calea lui Dumnezeu fuge de orice impunere, ostentație, de orice triumfalism, este îndreptată mereu spre binele altuia, până la jertfirea de sine. Pe de altă parte, este acel "a gândi după oameni": este logica lumii, a mondenității, alipită de onoare și de privilegii, îndreptată spre prestigiu și spre succes. Aici contează relevanța și forța, ceea ce atrage atenția celor mai mulți și știe să se afirme în fața celorlalți.
Tulburat de această perspectivă, Petru îl ia pe Isus deoparte și începe să-l certe (cf. v. 32). Mai înainte îl mărturisise, acum îl ceartă. Ni se poate întâmpla și nouă să-l punem pe Domnul "deoparte", să-l punem într-un colț al inimii, continuând să ne considerăm religioși și cumsecade și să mergem înainte pe drumul nostru fără a ne lăsa cuceriți de logica lui Isus. Dar există un adevăr: El însă ne însoțește, ne însoțește în această luptă interioară, pentru că dorește ca noi, ca și apostolii, să alegem partea sa. Există partea lui Dumnezeu și există partea lumii. Diferența nu este între cel care este religios și cel care nu este religios. Diferența crucială este între Dumnezeul adevărat și dumnezeul eu-lui nostru. Cât de distant este Cel care domnește în tăcere pe cruce de dumnezeul fals pe care am vrea să domnească prin forță și să-i reducă la tăcere pe dușmanii noștri! Cât de diferit este Cristos, care se propune numai cu iubire, de acei mesia puternici și învingători adulați de lume! Isus ne zdruncină, nu se mulțumește cu declarații de credință, ne cere să purificăm religiozitatea noastră în fața crucii sale, în fața Euharistiei. Ne face bine să stăm în adorație în fața Euharistiei pentru a contempla fragilitatea lui Dumnezeu. Să dedicăm timp adorației. Este un mod de rugăciune care se uită prea mult. Să dedicăm timp adorației. Să-l lăsăm pe Isus Pâine vie să vindece închiderile noastre și să ne deschidă la împărtășire, să ne vindece de sclavia paralizantă a apărării imaginii noastre, să ne inspire să-l urmăm acolo unde vrea el să ne conducă. Nu acolo unde vreau eu. Iată-ne astfel ajunși la a treia trecere.
3. Drumul în urma lui Isus, și drumul cu Isus. "Mergi în urma mea, Satană" (v. 33). Astfel Isus îl readuce pe Petru la el, cu o poruncă îndurerată, puternică. Însă Domnul, când poruncește ceva, în realitate este acolo, gata să dăruiască. Și Petru primește harul de a face "un pas înapoi". Drumul creștin nu este o urmărire a succesului, ci începe cu un pas înapoi - amintiți-vă asta: drumul creștin începe cu un pas înapoi -, cu o decentrare eliberatoare, cu ieșirea din centrul vieții. Atunci Petru recunoaște că centrul nu este Isus al său, ci adevăratul Isus. Va mai cădea, dar din iertare în iertare va recunoaște tot mai bine fața lui Dumnezeu. Și va trece de la admirația sterilă față de Cristos la imitarea concretă a lui Cristos.
Ce înseamnă a merge în urma lui Isus? Înseamnă a merge înainte în viață cu aceeași încredere, aceea de a fi copii iubiți ai lui Dumnezeu. Înseamnă a parcurge aceeași cale a Învățătorului, venit pentru a sluji și nu pentru a fi slujit (cf. Mc 10,45). A merge în urma lui Isus înseamnă a îndrepta pașii noștri în fiecare zi în întâmpinarea fratelui. Acolo ne stimulează Euharistia: să ne simțim un singur Trup, să ne frângem pentru alții. Iubiți frați și surori, să lăsăm ca întâlnirea cu Isus în Euharistie să ne transforme, așa cum i-a transformat pe sfinții mari și curajoși pe care îi cinstiți, mă gândesc la Sfântul Ștefan și la Sfânta Elisabeta. Asemenea lor, să nu ne mulțumim cu puțin; să nu ne resemnăm cu o credință care trăiește din rituri și din repetări, să ne deschidem la noutatea scandaloasă a Dumnezeului răstignit și înviat, Pâine frântă pentru a da viață lumii. Vom fi în bucurie; și vom duce bucurie.
Acest Congres Euharistic Internațional este un punct de sosire al unui parcurs, dar să fie mai ales un punct de plecare. Pentru că drumul în urma lui Isus invită să privim înainte, să primim cotitura harului, să facem să retrăiască în noi în fiecare zi acea întrebare pe care, ca la Cezareea lui Filip, Domnul o adresează fiecăruia dintre noi, discipolii săi: Dar voi cine spuneți că sunt eu?
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 423.