Maria din Magdala și "surorile" sale
În ziua sărbătorii Sfintei Maria Magdalena reparcurgem în paginile din L'Osservatore Romano itinerarul mistic pe care apostola apostolilor îl reprezintă și regăsim diferitele figuri de femei prezente în evanghelii care converg în ea.
de Antonella Lumini
Conform tradiției medievale, în iconografia Sfintei Maria Magdalena, se unesc ca pietricelele dintr-un mozaic unic diferite figuri de femei prezente în evanghelii. Lectura spirituală care provine de la părinți și îndeosebi de la Grigore cel Mare tinde să evidențieze, prin diferitele figuri feminine care împodobesc imaginea variată a Mariei din Magdala, un adevărat itinerar mistic.
Citată printre femeile care-l urmează pe Isus (Mc 15,40), ca aceea care este eliberată de șapte demoni (Mc 16,9; Lc 8,2), prezent printre mironosițele care merg la mormânt pentru a unge trupul lui Isus, asumă în Ioan aspectele sale mai relevante: este sub cruce (In 19,25), este prima martoră a învierii și trimisă să o vestească apostolilor (In 20,1-18).
Tradiția antică întărește intensitatea ei încorporând elemente scoase în evidență de alte femei. Păcătoasa care spală picioarele lui Isus cu lacrimile și le șterge cu părul (Lc 7,36.38); femeia din Betania care varsă vasul plin de nard pe capul lui Isus (Mt 26,1-13; Mc 14,1-9). O relatare similară este repropusă în Ioan, unde femeia este Maria din Betania, sora Martei și a lui Lazăr și nu unge capul, ci picioarele lui Isus, ștergând-le cu părul ca în prima relatare (In 12,1-8).
Desigur o frumoasă împletire de depănat pentru filologi și istorici, însă mult mai puțin problematică pentru antica tradiție care în schimb amestecă diferitele femei într-una singură. Desigur, trăsătura cea mai pregnantă este unificarea sa cu Maria din Betania, care, "așezată la picioarele lui Isus, îi asculta cuvântul" (Lc 10,39). Deja pornind de la unul din izvoarele mai vechi, Viața fericitei Maria Magdalena și a sfintei sale surori Marta, text latin anonim (secolul al XI-lea), atribuit în mod fals lui Rabanus Maurus (780/784-856), este atestată această convergență, confirmată și de Legenda aurea (secolul al XIII-lea) a lui Jacopo da Voragine.
Importanța figurii se schițează asumând acea fizionomie de adevărat itinerar de transformare care, în pofida rezultatelor abordării istorico-filologice, încă supraviețuiește în conștiințe. Întâlnirea cu iubirea lui Cristos o eliberează pe păcătoasă, căreia, așa cum rezultă din cuvintele lui Isus rostite în casa lui Simon fariseul: "i s-au iertat păcatele sale multe, pentru că a iubit mult" (Lc 7,47). Păcătoasa, simțindu-se primită, l-a iubit pe Isus cu o iubire arzătoare și pentru aceasta este iertată profund. În textele care se referă la Maria din Magdala se vorbește despre șapte demoni, făcând aluzie la starea de păcat, dar în femeia anonimă din Luca se specifică o păcătoasă, ceea ce dă o conotație precisă păcatului. Cu toate acestea, iubirea arzătoare care o unește cu Isus face din ea pe cea iubită, care în tradiție asumă diferite coloraturi, dar care în literatura spirituală o indică pe aceea care trăiește o intimă comuniune de iubire cu Isus, așa de arzătoare, încât o face să împărtășească pătimirea sa, să rămână sub cruce, să devină prima martoră oculară a învierii.
Încă din izvoarele mai vechi este numită apostolă a apostolilor pentru că a fost trimisă de Isus ca să vestească fraților învierea. Împreună cu Maria, mama, și cu Ioan, discipolul iubit, ajunge să constituie firul de aur al unei vești care se transmite prin comuniunea intimă cu Isus pe care o putem defini unire mistică. De aceea, alături de vestea dusă prin predicare, care caracterizează Biserica petrină, se revarsă o veste mai ascunsă, interioară, silențioasă, ținută vie mereu de focul Duhului Sfânt și care, în pofida atâtor tentative menite să o sufoce, nu va putea muri niciodată. "Doamne, dar acesta? Isus i-a zis: Dacă vreau ca el să rămână până când voi veni, ce te privește? Tu urmează-mă!" (In 21,21-22).
O cale mistică ce se deschide nu numai pentru câțiva aleși ca pentru Maria, mama, care intră prin curăție și har, sau ca pentru Ioan, discipolul iubit, ci și pentru cei care, ca Magdalena, intră prin cunoașterea păcatului. Ea face din aceasta o posibilitate pentru toți. Asta explică marea sa devoțiune populară.
Păcatul se poate transforma în instrument de har și de mântuire. Maria, mama, este tăcerea, iubirea curată. Ioan este iubirea mistică în revelarea ei. Maria Magdalena este, în schimb, iubirea transformării care cere cuptorul muncii la negru, adică asumarea întunericului cu scopul de a-l putea consuma. Vestea învierii cere dezvăluirea tuturor dimensiunilor misterioase ale iubirii care, în itinerarul mistic condus de Duhul, nu pot să fie cronologice, ci mereu intersectate între ele.
Un alt izvor interesant este așa-numita Evanghelia Mariei, împreună cu fragmente în coptă sahidică databilă în secolul al V-lea, însă considerată copie a unui origina de datare probabilă în secolul al II-lea.
De natură gnostică evidentă o prezintă pe Maria din Magdala ca pe iubita lui Isus și o profundă confidentă din care reiese o înțelepciune misterioasă necunoscută de apostoli: "El a iubit-o mai mult decât pe noi. Așadar, să ne căim și să devenim ființa umană în întregimea sa; să-l lăsăm să-și înfigă rădăcini în noi și să crească așa cum el a cerut. Să mergem ca să vestim evanghelia fără a încerca să stabilim alte reguli și alte legi în afara celor al căror martor a fost el". Dar unde conduce această cale silențioasă, misterioasă, arzătoare? Maria din Magdala, conform tradiției hagiografe grecești, pare să-l urmeze pe evanghelistul Ioan la Efes și aici își termină zilele sale în sfințenie. Însă tradiția latină oferă o versiune mai răspândită conform căreia se îmbarcă împreună cu Marta și Lazăr pentru a fugi de persecuții. Debarcă la Marsilia și începe să vestească evanghelia până când se îndreaptă spre un loc pustiu și sălbatic unde se relatează că a rămas timp de treizeci de ani închisă într-o grotă lângă masivul Sainte-Baume. Aici a murit, a fost îngropată, aici a fost construită bazilica importantă (secolul XIII-XIV) în numele său care împreună cu aceea din Vézelay, unde în secolul al XI-lea au fost mutate rămășițele sale pământești, constituie cele mai importante locuri de cult ale sale.
Vestea învierii are loc printr-o viață înviată, prin învierea trupului, mărturia unei vieți reînnoite de Duhul Sfânt. Învierea nu poate face abstracție de pătimire, de asumarea morții. Cel care primește lumina Celui Înviat se lasă luminat și primul lucru pe care îl vede este întunericul care locuiește în lume. Pentru ca să germineze viața nouă este nevoie de timpul purificării. Învierea trupului înseamnă că tot ceea ce zace în moarte trebuie să revină la viață. Această veste a învierii mărturisită de Maria din Magdala timp de mulți ani rămasă într-o grotă, pentru a întreprinde o cale de purificare. Intră în misterul iubirii abisale, insondabile și tot mai mult ce îmbrățișează cu cât se îndepărtează și se închide mai mult. Asumă imaginea penitentului în deșert, simbol prin excelență al căii de purificare, deosebit de evocator în zilele noastre de rătăcire în care încercăm să găsim un punct de sprijin pentru a reîncepe în mod mai bun. Tăcere, singurătate, abandonare, ca pentru Magdalena în grotă, cheamă spre o cotitură de adevărată convertire, de golire de duhul înșelăciunii care ne domină în manieră ascunsă și subterană. Este nevoie de demascarea privirii pentru a începe să vedem în adevărul pur.
A simți povara istoriei și a o asuma, oferind durerea a tot ceea ce vedem. Aceasta este pătimirea/învierea conform Mariei din Magdala care cere să aderăm fără rezistențe durerii pentru a trăi consumarea ei și a cunoaște lumina ei.
(După Vatican News, 22 iulie 2021)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 816.