Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc și cinematografia. Mons. Viganò: "O Mediatecă în Vatican pentru a conferi patrimoniului cinematografic și audiovizual centralitatea pe care o merită"

de Riccardo Benotti

"Cateheză de umanitate" și "școală de umanism". Așa a definit Papa Francisc în mai multe ocazii cinematografia neorealistă, amintind că adesea, copil fiind, frecventa sălile de cinema din cartier la Buenos Aires. Reflecțiile Sfântului Părinte sunt adunate într-un interviu în care se schițează raportul său cu cinematografia și care deschide cartea Monseniorului Dario Edoardo Viganò, vice-cancelar al Academiei Pontificale de Științe și de Științe Sociale a Sfântului Scaun, cu titlul "Privirea: ușa inimii. Neorealismul între amintire și actualitate" (Effatà Editrice).

Mons. Viganò, "neorealismul între amintire și actualitate" pare un joc de antiteză sau este o conviețuire perfectă cu o deschidere de sens și pentru ziua de astăzi. Câtă amintire și câtă actualitate?

Neorealismul este ca localitatea natală în care ne întoarcem mereu cu plăcere pentru că acolo sunt rădăcinile. Se face asta din afect, din iubire, din recunoștință... Se face asta și pentru a ne adăpa din apa limpede a propriei istorii. Neorealismul este toate acestea pentru cinematografie. Este educație la privire, la realitate, la umanitate. Există mari lecții de narațiune, și nu numai atât, care nu pot fi depășite de timp. Pentru aceasta, nu se pot separa amintirea și actualitatea, deoarece se îmbogățesc reciproc. Poate să pară un contrasens, dar și actualitatea îmbogățește și dă preț amintirii și aceasta devine limfă pentru actualitate. A reflecta asupra importanței privirii între amintire și istorie pornind de la experiența neorealismului este foarte important: pentru aceasta, în carte propun o analiză care privește la fenomenul neorealist fără pretenții filologice, ci lărgind în mod voit interpretarea în lumina evenimentelor actuale și a reflecțiilor specifice ale Papei Francisc despre această cinematografie.

În această privință, cum s-a născut ideea interviului luat papei?

În mod natural, aș spune. Neorealismul este printre fundamentele culturii cinematografice pe care Bergoglio a cultivat-o și a îmbogățit-o în decursul timpului și pentru care magisteriul său este mărturie evidentă: de fapt, nu sunt rare ocaziile în care papa face referință la un film sau altul în cadrul discursurilor și omiliilor și chiar în marile texte ale magisteriului. Astfel, a reieșit ideea unui interviu luat papei care încearcă să compună un cadru unitar al raportului său cu cinematografia, dar care merge și mult mai departe. Sfântul Părinte a acceptat și, în dialogul din care se naște interviul, reiese forța de mărturie și pe bază de documente a imaginilor și a filmelor, recunoscând pentru unele dintre ele valoarea lor universală și capacitatea lor de a interoga inima.

Puteți da vreun exemplu?

Desigur, cu două capodopere: "La strada" de Federico Fellini pentru acea știință a sa de a propune, subliniază papa, "privirea curată a celor din urmă [...] capabilă să semene viață în terenurile mai uscate"; "I bambini ci guardano" ["Copiii ne privesc"] de Vittorio De Sica - adaugă Sfântul Părinte - care a "universalizat privirea curată" a "copiilor asupra lumii". Se observă în aceste reflecții ceea ce este probabil caracterul mai distinctiv și original al apropierii Papei Francisc de cinematografie: ea face parte din magisteriul său, nu mai mult și nu numai ca "obiect" de atenție sau preocupare pastorală, ci și ca "subiect" primit în autonomia sa de formă de limbaj, de cultură, de artă, așa încât să poată fi citat, ca un text între celelalte, în discursurile sale, în omiliile sale, în enciclicele sale.

Pare perspectiva care reiese din filmul condus de Wim Wenders "Papa Francisc. Un om de cuvânt" (2018). Este o lectură pe care o considerați valabilă?

Desigur! Proiectul acelui film - pe care în mod excepțional papa îl citează de mai multe ori și în enciclica "Fratelli tutti" (la nr. 48-203-281) - s-a format ca urmare a confruntărilor multiple cu Sfântul Părinte cu privire la numeroasele cereri care veneau de la broadcaster din toată lumea pentru a produce documentare care să-l aibă ca protagonist: refuzurile hotărâte pe care papa le opunea fiecărei cereri m-au convins că trebuia să i se propună o soluție care să respecte stilul său de comunicare, și, în fond, și ideea sa despre cinematografie. După aceea, Wenders a fost interpretul perfect al acestui stil și al acestei idei: nu un film celebrare în mod rece, dimpotrivă, un film în măsură să redea cifrul personalității sale. Mi se pare emblematic în acest sens valoarea pe care au asumat-o în mod universal imaginile de la Statio Orbis din 27 martie 2020 care au cristalizat într-un extraordinar moment iconic de iubire și compasiune stilul unui pontificat.

În interviul pe care vi l-a acordat, Sfântul Părinte pare să lanseze o nouă provocare: constituirea unei mediateci. Ce se înțelege?

Papa indică înființarea unei Mediateci în Vatican ca parcurs "decisiv pentru viitor". Dincolo de timpuri și de articulațiile practice pe care le comportă acest lucru, Sfântul Părinte subliniază importanța unei viziuni foarte precise care recunoaște centralitatea asumată de acum de documentația audiovizuală. Asta reverberează și acea mișcare de studii care, despre aceste teme în ultimii ani, se arată în mod dinamic în lumea academică internațională. Indicând necesitatea de a gândi "o instituție care să funcționeze ca Arhivă Centrală" care să se alăture Arhivei și Bibliotecii Apostolice gestionând "păstrarea permanentă și ordonată după criteriile științifice a fondurilor istorice audiovizuale ale organismelor Sfântului Scaun și ale Bisericii universale", Papa Francisc propune să se depășească inerțiile din acest domeniu punând în aplicare intuiția pe care au avut-o la sfârșitul anilor '50 Pius al XII-lea și Ioan al XXIII-lea. Printr-o Mediatecă se va putea conferi patrimoniului cinematografic și audiovizual acea centralitate pe care o merită în sistemul instituțiilor vaticane specializate în păstrarea urmelor trecutului.

(După agenția SIR, 21 iulie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 356.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat