Despre vorbirea simplă a lui Isus
Privirea atentă (și distragerea înțelepților)
de Andrea Monda
Duminica trecută, Papa Francisc, comentând textul din Evanghelie, s-a oprit asupra "privirii atente" a lui Isus, sursă primară a predicii sale prin parabole. De fapt, aceste narațiuni "se inspiră chiar din viața obișnuită și revelează privirea atentă a lui Isus, care observă realitatea și, prin mici imagini zilnice, deschide ferestre asupra misterului lui Dumnezeu și asupra vieții umane". În capodopera sa, romancierul rus Boris Pasternak scrie: "Pentru mine lucrul principal este că Cristos vorbește cu parabole luate din viața de fiecare zi". Are dreptate: acesta este lucrul principal. Papa subliniază că "Isus vorbea în mod ușor de înțeles, vorbea cu imagini din realitate, din viața zilnică" și acest stil ascunde în interiorul său o comoară, o mare învățătură: "Astfel, ne învață că și lucrurile de fiecare zi, cele care uneori par toate egale și pe care le ducem înainte cu distragere sau trudă, sunt locuite de prezența ascunsă a lui Dumnezeu, adică au o semnificație. Așadar, avem nevoie și noi de ochi atenți, pentru a ști «să-l căutăm și să-l găsim pe Dumnezeu în toate lucrurile»". Citatul final, ignațian, revelează un detaliu, fundamental, tot din acel "lucru principal": catolicismul este religia întrupării, din aceasta provine tot restul, adică încrederea în realitate, și în cea umană, așa de fragilă și ambiguă, pentru că realitatea, lucrurile "sunt locuite de prezența ascunsă a lui Dumnezeu, adică au o semnificație". Personajul lui Nero, care este nihilistul din romanul lui Cormac McCarthy Sunset Limited, neagă în mod categoric toate acestea când afirmă încă de la prima pagină: "Nimic din ceea ce se întâmplă nu semnifică altceva". Antidotul la nihilism este deci privirea atentă. Acea privire pe care papa recomandă s-o avem pentru a percepe semnificațiile ascunse în realitate, pentru descifra semințele sădite în lume. Așadar, Papa Francisc ne cere mai multă imaginație, într-un fel să fim mai artiști. De fapt, ei sunt artiștii, maeștrii ai imaginației. "Ura este pur și simplu lipsa de imaginație", intuiește Graham Greene, în Puterea și gloria. Este vorba de a iubi deci și, pentru creștin, de a corespunde gestului artistic al Învățătorului, să fim și noi artiști ca Isus care compune narațiuni și făcând astfel ne invită la acea uimire care se naște din privirea atentă. Poeta americană Mary Oliver, decedată în 2019, într-o poezie foarte scurtă indica "instrucțiunile pentru a trăi viața": "Fii atent / Fii uimit / Povestește". Trei verbe fundamentale pentru fiecare viață umană, cu atât mai mult dacă este creștină.
Papa Francisc nu dă instrucțiuni pentru viață, ci conduce viața în continuă tensiune unificatoare între ceea ce predică și ceea ce trăiește. Ne indică modelul lui Isus care cu vorbirea sa simplă "deschide ferestre asupra misterului lui Dumnezeu și asupra vieții umane" și așa face și el: vorbește în mod direct și deschide breșe care luminează viața noastră și ne smulg din "praful" rutinei, deci din distragere și din nemulțumire. Cine îl ascultă și-l vede pe Papa Francisc în acțiune va ajunge să nu mai considere nimic sigur și datorat în viața sa de fiecare zi, și va găsi nouă energie și mai ales un suflet recunoscător. Afară de cazul că nu se apropie, și de papa, cu idei preconcepute pe care le îndrăgesc așa de mult încât nu vor să le abandoneze: această abordare ideologică este moartea uimirii. Și adevărata uimire este mereu pentru lucrurile zilnice, pentru că n-ar avea valoare o uimire pentru ceea ce este extraordinar, ar fi numai o reflexie automată, instinctivă. Și, în schimb, omul, creatură spirituală, nu este numai o mașină reglementată de instincte. Și aici are dreptate din nou Pasternak care în acea pagină din Doctorul Zivago continuă astfel despre forța revoluționară a lui Isus narator parabolic: "Lumea antică s-a terminat în Roma, în acea orgie de gust rău, în aur și marmură, a venit el, ușor și îmbrăcat în lumină, în mod principal uman, în mod voit provincial, Galileeanul, și din acel moment popoarele și zeii au încetat să existe și a început omul, omul tâmplar, omul agricultor, omul păstor în mijlocul unei turme de oi la apusul soarelui, omul al cărui nume nu suna solemn și feroce, omul oferit în mod generos tuturor leagănelor materne ale lumii".
Isus de-sacralizează lumea invitându-i pe oameni să-și concentreze privirea nu asupra puterii, solemne și feroce, a zeilor, ci asupra forței divine ascunse în fragilitatea oamenilor simpli, obișnuiți. Probabil că însuși profetul Ilie credea că-l găsește pe Dumnezeu în foc sau în cutremur, însă îl descoperă în schimb într-o "ușoară adiere de vânt" (1Rg 19,12). Și pe aceeași urmă așa face în predica sa vicarul lui Isus, eliminând orice solemnitate din religie pentru a face să iasă în evidență puritatea credinței celor simpli, a "sfântului popor credincios al lui Dumnezeu".
Astăzi, problema este că încă rămâne în mintea omului ispita ideologiei, care după aceea se naște din mândrie: există cei care știu că știu, deci, bazați pe înțelepciunea lor, pot numai să dea instrucțiuni și să-i învețe pe alții, chiar și pe papa. Sunt mulți, astăzi, care pontifică, dat fiind că pontiful a ales un alt drum, mai umil, care poate părea greu de înțeles și de explicat, ca și cum ar fi o nesăbuință. Tocmai acesta este semnul că e drumul corect, cel despre care vorbește Sfântul Paul la începutul Primei Scrisori către Corinteni: "Dar pentru că lumea, prin înțelepciunea ei, nu l-a cunoscut pe Dumnezeu, i-a plăcut lui Dumnezeu să-i mântuiască pe cei care cred prin nebunia predicării. În timp ce iudeii cer semne, iar grecii caută înțelepciunea, noi îl predicăm pe Cristos cel răstignit, scandal pentru iudei și nebunie pentru păgâni, dar pentru cei chemați, fie iudei, fie greci, Cristos este puterea lui Dumnezeu și înțelepciunea lui Dumnezeu. Căci nebunia lui Dumnezeu este mai înțeleaptă decât oamenii și slăbiciunea lui Dumnezeu este mai puternică decât oamenii" (1Cor 1,21-25).
(După L'Osservatore Romano, 18 iunie 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 623.