Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Grigore al XVI-lea
în procesiunea de Corpus Domini
Foto: Wikimedia
Reflecție la Trupul și Sângele Domnului - Anul B - Mc 14,12-16.22-26

Comuniune verticală și orizontală

Sărbătoarea Trupul și Sângele Domnului, cunoscută și cu numele de Joia Verde, își are rădăcinile în Sfânta Scriptură și în tradiția Bisericii Catolice. În anul liturgic B medităm asupra unui text din Mc 14,12-16.22-26, care relatează locul și modul în care Isus a instituit Sfânta Euharistie, ca împlinire a alianței veterotestamentare din Ex 24 și a profețiilor despre Slujitorul suferind din Is 53.

Textul nostru din Evanghelia după sfântul Marcu este compus din două părți distincte, dar unite între ele, deoarece au ca temă Cina Domnului sau Cina de Taină.

Prima parte se găsește în Mc 14,12-16 și are ca obiect pregătirea camerei de la etaj pentru celebrarea Paștelui din partea lui Isus și a discipolilor săi:

În prima zi a Azimelor, când se jertfea Paștele, discipolii săi i-au spus lui Isus: "Unde vrei să mergem să pregătim ca să mănânci Paștele?" Atunci a trimis doi dintre discipolii săi și le-a spus: "Mergeți în cetate și vă va întâmpina un om care duce un urcior cu apă; mergeți după el și, acolo unde va intra, spuneți stăpânului casei că învățătorul zice: «Unde este camera mea, în care să mănânc Paștele cu discipolii mei?»! El vă va arăta o sală mare la etaj, gata pregătită. Pregătiți acolo pentru noi!" Discipolii au ieșit și au venit în cetate. Ei au găsit după cum le spusese și au pregătit Paștele.

Indicația temporară din Mc 14,12: "În prima zi a Azimelor, când se jertfea Paștele" face referință la ziua 14 Nisan, ajunul Paștelui care se celebrează mereu în ziua de 15 Nisan. În anul acela, 14 Nisan a fost Joi, când evreii începeau să mănânce pâine azimă, nedospită, în amintirea ieșirii din Egipt, după cum este relatat în Ex 12,39: "Au copt din aluatul pe care îl scoseseră din Egipt turte azime, căci nu dospise, fiindcă fuseseră alungați din Egipt și nu au putut să aștepte, nici să-și facă provizii".

În acea zi discipolii s-au angajat în pregătirea sărbătorii Paștelui, întrebându-l pe Isus unde ar voi să mănânce Paștele. Isus alege doi dintre discipoli și le dă indicații precise, verificate de ei întocmai, discipoli care, după Lc 22,8, erau Petru și Ioan. Cunoașterea supranaturală a lui Isus cu privire la cele ce aveau să se întâmple cu El dă mărturie despre calitățile sale divine prin care cunoaște anticipat evenimentele și determină ca acestea să se desfășoare într-un anumit mod. În același timp, relatează despre conștiința, libertatea și acceptarea necondiționată a evenimentelor mântuirii, prin împlinirea alianței veterotestamentare (Ex 24), după modelul Slujitorului suferind (Is 53).

Cei doi discipoli merg din Betania (Mc 14,3) la Ierusalim (Mc 14,13) și îl întâlnesc pe omul cu urciorul cu apă pe care îl urmează până în casa în care intră, întocmai după cum le spusese Isus (Mc 14,13-14). Ne întrebăm: cine era omul care le-a ieșit în întâmpinare celor doi discipoli și unde i-a condus acesta? O anumită tradiție, bazată pe Fap 12,12, face referință la casa Mariei, mama lui Ioan Marcu, loc în care se adunau discipolii pentru rugăciune și unde l-au primit pe Duhul Sfânt (Fap 2,1-2). Legătura dintre omul care le-a ieșit în întâmpinare și Ioan Marcu se mai bazează pe termenul keramion = "ulcior", în ebraică mareqah, în asonanță cu numele lui Marcu1. Dacă această ipoteză nu este urmată de unii exegeți2, ea poate fi acceptată pe baza textului din Fap 2,1-2; 12,12.

Însă mai importantă decât identificarea omului care le-a ieșit în întâmpinare celor doi discipoli, este camera de la etaj, al cărui simbol se referă la o stare sufletească: situarea la un etaj superior, detașați de grijile pământești, orientați către cele cerești, așa cum este și semnificația Sfintei Euharistii.

Când discipolii urmează cu credință indicațiile Maestrului, totul se realizează întocmai cu prezicerile lui Isus. Discipolii colaborează și pregătesc Paștele, după tradiția ebraică, mai puțin mielul de jertfă, înlocuit de Isus cu dăruirea de sine însuși, ducând la îndeplinire alianța pascală.

A doua parte a textului nostru se găsește în Mc 14,22-26, text ce relatează cuvintele și gesturile lui Isus, când instituie Sfânta Euharistie:

Și, în timp ce mâncau, a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o, le-a dat-o și le-a spus: "Luați, acesta este trupul meu!" Apoi, luând potirul și mulțumind, l-a dat lor și au băut din el toți. Și le-a spus: "Acesta este sângele meu, al alianței, care se varsă pentru mulți. Adevăr vă spun că nu voi mai bea din rodul viței până în ziua aceea când îl voi bea nou în împărăția lui Dumnezeu!" Și, cântând imnuri, au ieșit spre Muntele Măslinilor.

Tradiția ebraică a celebrării Paștelui prevedea mai întâi un aperitiv, în care se mâncau ierburi amare și o zeamă de fructe în care întindeau, amintindu-și de zilele amare în care construiau cărămizi pentru cetățile depozit ale egiptenilor. În această zeamă a întins și Iuda (Mc 14,20). După aperitivul respectiv urma mâncarea principală, de la care nu lipsea mielul jertfit, împreună cu patru cupe/potire cu vin.

La ultima Cină, Isus și discipolii nu au mâncat din mielul jertfit, căci acesta urma să fie jertfit când Isus avea să moară pe cruce, simbol al împlinirii alianței veterotestamentare. În felul acesta pune bazele celebrării euharistice fără vărsare de sânge.

Isus înlocuiește jertfa animalelor cu jertfa de sine însuși, iar sângele său împlinește alianța începută în Vechiul Testament, când Moise a stropit poporul cu sângele animalului sacrificat (Ex 24,8). Sângele lui Isus este vărsat pentru mulți (Mc 14,24), dând împlinire profeției despre Slujitorul suferind care a luat asupra sa păcatele multora (Is 53,12). Mulți nu înseamnă toți, deși nimeni nu este exclus. Depinde de libertatea fiecăruia să accepte noua alianță a Sfintei Euharistii, după cum citim în Evr 8,6-13: "Acum însă el a primit o slujire cu atât mai deosebită, cu cât mai înaltă este alianța al cărei mijlocitor este el, deoarece aceasta este întemeiată pe promisiuni mai bune. Deci, dacă cea dintâi ar fi fost fără cusur, nu s-ar fi căutat loc pentru a doua [...]. Întrucât spune "o nouă" alianță, prima a devenit învechită. Iar ceea ce este învechit și îmbătrânit este gata să dispară".

Profeția lui Isus că nu va mai bea din rodul viței până în ziua când îl va bea nou în împărăția lui Dumnezeu (Mc 14,25) are valoare escatologică, iar accentul este pus pe noutatea rodului viței în împărăția lui Dumnezeu, ceea ce presupune o realitate diferită de cea actuală, de aceea nouă3. Noutatea respectivă este deja pregustată prin faptul că Isus le-a oferit același potir din care au băut toți, spre deosebire de tradiția ebraică în care fiecare avea cupa sa4. Noutatea indică și unitate.

Trecerea de la modelul cinei ebraice la celebrarea euharistică a avut nevoie de timp, după cum putem observa în comunitatea din Corint, unde fiecare obișnuia să bea încă din propria cupă, până la ebrietate. De aceea Paul îi corectează, afirmând: "Așadar, când vă adunați la un loc, n-o faceți ca să mâncați Cina Domnului, căci fiecare se grăbește să-și ia propria cină ca s-o mănânce și unul rămâne flămând, pe când altul se îmbată" (1Cor 11,20-21). După ce îi îndeamnă să săvârșească astfel de gesturi acasă, le spune că Cina Domnului are valoare de comuniune ce creează unitate, după cum i-a revelat însuși Domnul: "Căci eu am primit de la Domnul ceea ce v-am transmis" (1Cor 11,23). Paul afirmă că a primit această revelație direct de la Domnul, așa cum afirmă și în Gal 1,11-12: "Dar vă fac cunoscut, fraților, că evanghelia predicată de mine nu este după om: nici n-am primit-o, nici n-am învățat-o de la vreun om, ci [am primit-o] prin revelația lui Isus Cristos".

Importanța unor astfel de afirmații constă în faptul că instituirea euharistică îi aparține lui Isus, nu a fost inventată de vreo tradiție umană, instituire ce a avut loc în noaptea în care Isus era vândut (1Cor 11,23), când s-a înlocuit jertfa de animal cu jertfa lui Isus însuși. Dacă Paul este primul care a pus în scris relatarea instituirii euharistice, evenimentul a fost preluat și adaptat de evangheliști, în funcție de evoluția propriilor comunități, fără a schimba ceva din substanța Cinei Euharistice, ce constă în cuvintele pronunțate de Isus și devenite mai apoi cuvintele consacrării euharistice. Aceste cuvinte pot fi sintetizate astfel: "acesta este trupul meu", "acesta este sângele meu", ambele afirmații inserate în tradiția alianței și devenite baza celebrărilor ulterioare: "Faceți aceasta în amintirea mea" (1Cor 11,24; Lc 22,19); "Faceți aceasta, ori de câte ori beți, în amintirea mea! Căci ori de câte ori mâncați din pâinea aceasta și beți din potirul acesta, vestiți moartea Domnului până când va veni" (1Cor 11,26).

Toate aceste texte concordă când vorbesc despre potir, adică despre sânge, pentru a fi în consonanță cu tradiția veterotestamentară a Exodului, când Moise a stropit poporul cu sângele mielului jertfit (Ex 24,8-9). În acest fel, pâinea intră în tradiția manei din deșert (Ex 16,4-5), despre care Isus va spune în In 6,32-33 că Tatăl din ceruri le dă pâinea cea adevărată, indicând spre El însuși ca cel ce devine pâinea euharistică.

Textele liturgice, așa cum le avem astăzi, sunt o combinație a textelor biblice expuse mai sus, așa încât să cuprindă toate aspectele amintite:

LUAȚI ȘI MÂNCAȚI DIN ACEASTA TOȚI!
ACESTA ESTE TRUPUL MEU, CARE SE JERFEȘTE PENTRU VOI.
LUAȚI ȘI BEȚI DIN ACESTA TOȚI!
ACESTA ESTE POTIRUL SÂNGELUI MEU, AL NOULUI ȘI VEȘNICULUI LEGĂMÂNT,
CARE PENTRU VOI ȘI PENTRU MULȚI SE VARSĂ SPRE IERTAREA PĂCATELOR.
FACEȚI ACESTA ÎN AMINTIREA MEA!

Instituirea Sfintei Euharistii este văzută ca o desăvârșire a alianței veterotestamentare. Termenul diathēkē = "alianță" se găsește în textele despre instituirea Cinei Euharistice (Mc 14,24; Mt 26,28; Lc 22,20) și în Cântecul lui Zaharia: "Astfel își arată El îndurarea față de părinții noștri și își aduce aminte de legământul său cel sfânt" (Lc 1,72).

La Ultima Cină Isus face aluzie în mod clar la moartea sa iminentă: precum pâinea, tot așa și trupul său va fi frânt; precum vinul, tot așa și sângele său va fi vărsat. Așadar, cuvintele Ultimei Cine în textele evanghelice recheamă pe de o parte sacrificiul Servitorului suferind care își dă viața pentru mulțime (valoarea vicară se găsește în special în Is 53,11)5, pe de altă parte recheamă alianța de pe Sinai, când "Moise a luat sângele și a stropit poporul, zicând: «Iată sângele legământului, pe care l-a făcut Domnul cu voi pe temeiul tuturor acestor cuvinte»" (Ex 24,8).

Elementul constant în textele tradiției euharistice asupra potirului prezintă o legătură strânsă între "alianță" și "sângele" lui Isus. Termenii care vorbesc despre această legătură sunt puțin diferiți în textele euharistice, chiar dacă nu schimbă substanța alianței. Prin urmare, merită să îi prezentăm așa cum apar în fiecare text în parte:

a) "Acest pahar este alianța cea nouă în sângele meu. Faceți aceasta, ori de câte ori beți, în amintirea mea!" (1Cor 11,25b);

b) "Acesta este sângele meu, al alianței, care se varsă pentru mulți" (Mc 14,24);

c) "căci acesta este sângele meu, al alianței, care se varsă pentru mulți, spre iertarea păcatelor" (Mt 26,28);

d) "Acest pahar este alianța cea nouă în sângele meu, care se varsă pentru voi" (Lc 22,20b).

Particularitatea demnă de notat apare în Paul și Luca, cu privire la alianța cea nouă, ca împlinire a alianței prevestite de Ier 31,31: "Iată, vin zile, spune Domnul, când voi face cu casa lui Israel și cu casa lui Iuda o alianță nouă".

Dacă, pe de o parte suntem inserați în alianța încheiată de Dumnezeu cu omul, încă de la început, pe de altă parte suntem acei privilegiați care am văzut în Isus realizarea noii alianțe promise de Dumnezeu. Noi nu trebuie să facem altceva decât să ne numărăm printre acei mulți care se hrănesc din hrana spirituală a Trupului și Sângelui lui Isus.

De-a lungul timpului, a existat pericolul concentrării asupra cuvintelor instituirii euharistice, uitând de aspectul comuniunii transcendentale și orizontale, ce are loc în timpul celebrării euharistice. De multe ori comuniunea respectivă se termină acolo, ceea ce presupune că, în realitate, nu a existat. Catehismul Bisericii Catolice insistă asupra aspectului comunional al Euharistiei, după cum putem citi la numărul 1391:

Împărtășania sporește unirea noastră cu Cristos. Primirea Euharistiei în împărtășanie aduce ca rod principal unirea intimă cu Cristos Isus. Într-adevăr, Domnul spune: "Cel ce mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și Eu în el" (In 6,56). Viața în Cristos își are fundamentul în ospățul euharistic: "Precum m-a trimis pe mine Tatăl cel viu și Eu trăiesc prin Tatăl, și cel care mă mănâncă pe mine va trăi prin mine" (In 6,57): Când credincioșii primesc Trupul Fiului la sărbătorile Domnului, ei își proclamă unii altora Vestea cea Bună că s-a dăruit chezășia vieții, ca atunci când îngerul i-a spus Mariei Magdalena: "Cristos a înviat!" Iată că acum și viața și învierea sunt date celui care îl primește pe Cristos6.

Pe baza textelor biblice amintite, precum și în urma unor experiențe mistice în decursul istoriei, a fost întemeiată solemnitatea Trupul și Sângele Domnului ce se celebrează în ziua de joi, după Preasfânta Treime, sărbătoare pe care o descriu în versuri după cum urmează:

Trupul și Sângele Domnului
 
Îndepărtată în timp este-a sărbătorii sorginte,
În ce privește forma, nu-mi trecea prin minte:
Că vine din deșert, unde evreii peregrinau,
Domnul îi însoțea, iar ei în corturi locuiau.
 
În Levitic 23, dar mai ales Deuteronom 31,
Citind cele 74 de versete unul câte unul,
Descoperim cum sărbătoarea este descrisă,
Numită a corturilor, de Moise așa prescrisă.
 
În Canaan s-au stabilit, având recolte bogate,
Evreii sărbătoreau îndelung, șapte zile ca la carte.
Corturi trainice construind, de deșert își aminteau,
Ziua recoltei prăznuind, pe YHWH îl preamăreau.
 
Sărbătoarea este toamna, Hag ha Sucot ei o numesc,
În traducerea noastră, a corturilor, dacă nu greșesc.
Începând cu ziua a cincisprezecea, din a lui Tisri lună,
Este septembrie sau octombrie și ține o săptămână.
 
În Ioan 1 cu 14, Cuvântul întrupat printre noi a locuit,
Dacă vrem să schimbăm sensul, spunem că a cortuit.
E prezența cea divină, ce s-a manifestat în persoana
Lui Isus cel preaiubit, Fiul Celui ce ne-a dat mana.
 
Mana s-a schimbat, în Trupul și Sângele lui Isus,
Creștinii au crezut, cu tărie, că este venită de sus.
Unii doar la Liturghie cred în a ei prezență reală,
Alții o adoră și după, urmând enciclica papală.
 
Este "Misterium fidei" a lui Paul al VI-lea Papă,
Bazându-se pe iubirea de dăruire, numită și agapă.
E acțiunea kenotică a lui Isus, ce a coborât din cer,
Rămânând apoi în Euharistie, crezută a fi mister.
 
Misterul nu se epuizează în timpul Liturghiei sfinte,
Acest adevăr îl avem, unii creștini, în inimă și-n minte.
De aceea adorăm cu toții prezența dumnezeiască,
În sacramentul altarului, cu o devoțiune cerească.
 
Această credință-i străveche, de la călugării care,
Împărțeau Euharistia în trei: o parte pentru adorare,
Una pentru abate, cealaltă călugărilor era dată,
În timpul zilei, de fiecare, Euharistia era adorată.
 
Călugări și călugărițe au format o tradiție vie,
Adorând prezența reală a lui Isus în Euharistie.
Fericita Iuliana de Mont Cornillon, din Belgia,
Adorând Euharistia, a avut prima dată vedenia:
 
Era în anul 1208, când luna strălucind a văzut,
O linie o întuneca, iar ea nu știa ce-i de făcut.
Linia aceea întunecoasă părea că o deformează,
Ea, în adorație, se roagă îndelung, apoi meditează.
 
De la Domnul a-înțeles ce înseamnă acea vedenie:
Lipsea o solemnitate, mai importantă ca o vecernie.
Sfânta Euharistie, în această zi, să fie de toți adorată,
Astfel, creștinii să înțeleagă ce importanță ea poartă.
 
Aflând Ioan de Lausanne, duhovnicul Fericitei Iuliana,
A consultat mai mulți teologi: ce e de făcut cu "Mana"?
Unul era Hugo de Sancto Caro, un dominican renumit,
Celălalt era Iacob de Pantaleon, arhidiacon mult iubit.
 
Iacob de Pantaleon a devenit patriarh de Ierusalim,
Apoi în calitate de papă a spus catolicilor: vestim
Festum Eucharistiae, căci aceasta-i cerută de Isus,
Prin slujitoarea Iuliana, care a tins mereu spre sus.
 
Hotărârea-i confirmată și de minunea de la Bolsena,
Când un preot chinuit de dubii, a observat patena,
Trupul lui Isus sângera, iar corporalul a fost pătat,
O minune foarte rară: preotul de păcat este iertat.
 
Vestea s-a răspândit, corporalul la papă a fost dus,
Dubiile au dispărut: sărbătoarea este voită de Isus!
Corporalul cu minunea la Orvieto a fost transportat,
Într-o catedrală minunată este chiar și acum adorat.
 
"Transiturus de hoc mundo" este Bulla Papei Urban,
Prin care a stabilit pentru catolici, ca în fiecare an
Sărbătoarea Corpus Domini să se celebreze solemn,
Trupul și Sângele Domnului este pentru aceasta demn.
 
Procesiunea n-a fost stabilită, dar îndată s-a răspândit,
Corpus Domini era în Franța și Germania de toți iubit,
De aceea s-a format tradiția, ca pe sacramentul sfânt,
Să-l ducă cu alai, în procesiune, în ostensoare și în cânt.
 
Imediat după aceea, în Italia, precum și-n alte țări creștine,
Credincioșii catolici au aflat de această frumoasă minune.
Sărbători solemne au organizat, lumea cu credință participa,
De frumusețea acestei sărbători, orice om catolic se minuna.
 
Amintindu-și de exod, când frații evrei în credință peregrinau
Și în Cortul Alianței, prin Moise, cu Dumnezeu vorbeau,
Creștinii catolici corturi pentru sărbătoare au construit,
Femei pioase, cu crengi verzi și covoare, le-au împodobit.
 
Acum înțelegem sensul: de ce spunem Joia Verde?
Pentru că sărbătoarea este joi și corturile cine le vede
Percepe frumusețea culorii, semn al vieții ce ascunde,
Trupul și Sângele din sacrament, în noi toți pătrunde.
 
Acest gând, plin de credință, la adorație ne-ndeamnă,
Noi răspundem personal, gândindu-ne la ce înseamnă:
Să fim în fața lui Isus, din cer coborât, pentru noi jertfit,
Inima ne este plină de uimire: cât de mult el ne-a iubit!

O sărbătoare binecuvântată a Trupului și Sângelui Domnului!

Pace și bine!

Pr. Mihai Afrențoae, OFMConv.

Note:

1 H. Raschke, Die Werkstatt des Markusevanghelisten, Jena 1924, 85.
2 Această ipoteză nu este urmată, fiind considerată sofisticată: J. Gnilka, Marco, Assisi 1978, 763.
3 P. Lebeau, Le vin neuveau du Royaume, Paris-Bruges 1966, 127-134.
4 S. Légasse, Marco, Roma 2000, 738.
5 H. SCHÜRMANN, Der Abendsmahlsbericht Lukas 22,7-38 als Gottesdienstordnung, Gemeindeordnung, Lebensordnung, Paderborn 1963, 119; J. Ernst, Il Vangelo secondo Luca, II, Brescia 20003, 827.
6 Despre aspectul comuniunii euharistice se mai pot vedea numerele 1396-1401 din Catehismul Bisericii Catolice.

*

Înregistrarea video poate fi vizionată dând clic aici.

* * *

Predici la Radio Iași - Trupul și Sângele Domnului (Anul B)


 

lecturi: 968.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat