Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 26 mai 2021
Cateheze despre rugăciune: 35. Certitudinea de a fi ascultați
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Există o contestare radicală adusă rugăciunii, care derivă dintr-o observație pe care o facem toți: noi ne rugăm, cerem, și totuși uneori rugăciunile noastre par să rămână neascultate: ceea ce am cerut - pentru noi sau pentru alții - nu s-a realizat. Noi avem această experiență, de atâtea ori. Apoi dacă motivul pentru care ne-am rugat era nobil (cum poate să fie mijlocirea pentru sănătatea unui bolnav, sau pentru ca să înceteze un război), neascultarea ne apare scandaloasă. De exemplu, pentru războaie: noi ne rugăm pentru ca să se termine războaiele, aceste războaie în atâtea părți ale lumii, să ne gândim la Yemen, să ne gândim la Siria, țări care sunt în război de mulți ani, de mulți ani! Țări martirizate de războaie, noi ne rugăm și nu se termină. Dar cum poate fi asta? "Unii chiar încetează să se roage pentru că, gândesc ei, rugăciunea lor nu este ascultată" (Catehismul Bisericii Catolice, nr. 2734). Dacă Dumnezeu este Tată, de ce nu ne ascultă? El care a asigurat să dea lucruri bune copiilor care i le cer (cf. Mt 7,10), de ce nu răspunde la cererile noastre? Noi toți avem experiența acestui fapt: ne-am rugat, ne-am rugat, pentru boala acestui prieten, a acestui tată, a acestei mame și apoi au plecat, Dumnezeu nu ne-a ascultat. Este o experiență a noastră, a tuturor.
Catehismul ne oferă o sinteză bună cu privire la această temă. Ne avertizează cu privire la riscul de a nu trăi o autentică experiență de credință, ci de a transforma relația cu Dumnezeu în ceva magic. Rugăciunea nu este o baghetă magică: este un dialog cu Domnul. De fapt, atunci când ne rugăm, putem cădea în riscul de a nu fi noi cei care-l slujim pe Dumnezeu, ci de a pretinde ca el să fie cel care să ne slujească pe noi (cf. nr. 2735). Iată, așadar, o rugăciune care reclamă mereu, care vrea să îndrepte evenimentele după planul nostru, care nu admite alte proiecte decât dorințele noastre. În schimb, Isus a avut o mare înțelepciune punându-ne pe buze "Tatăl nostru". Este o rugăciune numai din cereri, așa cum știm, însă primele pe care le rostim sunt toate de partea lui Dumnezeu. Cer ca să se realizeze nu proiectul nostru, ci voința sa față de lume. E mai bine să-l lăsăm pe el să facă: "Sfințească-se numele tău, vie împărăția ta, facă-se voia ta" (Mt 6,9-10).
Și Apostolul Paul ne amintește că noi nu știm nici măcar ce este potrivit să cerem (cf. Rom 8,26). Noi cerem pentru necesitățile noastre, nevoile noastre, lucrurile pe care noi le vrem, "însă acest lucru este mai potrivit sau nu?". Paul ne spune: noi nici măcar nu știm ce este potrivit să cerem. Când ne rugăm, trebuie să fim umili: aceasta este prima atitudine pentru a merge ca să ne rugăm. Așa cum există obiceiul în multe locuri că, pentru a merge să se roage în biserică, femeile își pun vălul sau se ia apă sfințită pentru a începe să se roage, tot așa trebuie să ne spunem, înainte de rugăciune, ceea ce este mai potrivit, ca Dumnezeu să-mi dea ceea ce este mai potrivit: el știe. Când ne rugăm, trebuie să fim umili, pentru ca vorbele noastre să fie efectiv rugăciuni și nu o vorbărie pe care Dumnezeu o respinge. Ne putem ruga și pentru motive greșite: de exemplu, pentru a-l învinge pe dușman în război, fără a se întreba ce anume gândește Dumnezeu despre acel război. Este ușor de a scrie pe un stindard "Dumnezeu este cu noi"; mulți sunt nerăbdători să asigure că Dumnezeu este cu ei, însă puțini se preocupă să verifice dacă ei sunt efectiv cu Dumnezeu. În rugăciune, Dumnezeu trebuie să ne convertească pe noi, nu noi trebuie să-l convertim pe Dumnezeu. Este umilința. Eu merg să mă rog, dar tu, Doamne, convertește inima mea pentru ca să ceară ceea ce este potrivit, să ceară ceea ce va fi mai bine pentru sănătatea mea spirituală.
Totuși, rămâne scandalul: când oamenii se roagă cu inimă sinceră, când cer bunuri care corespund împărăției lui Dumnezeu, când o mamă se roagă pentru fiul bolnav, pentru ce uneori pare că Dumnezeu nu ascultă? Pentru a răspunde la această întrebare, trebuie meditate cu calm evangheliile. Relatările vieții lui Isus sunt pline de rugăciuni: atâtea persoane rănite în trup și în suflet îi cer să fie vindecate; este cel care îl roagă pentru un prieten care nu mai merge; sunt tați și mame care îi aduc fii și fiice bolnavi... Toate sunt rugăciuni impregnate de suferință. Este un cor imens care invocă: "Ai milă de noi!".
Vedem că uneori răspunsul lui Isus este imediat, în schimb în alte cazuri el este amânat în timp: pare că Dumnezeu nu răspunde. Să ne gândim la femeia canaaneană care îl imploră pe Isus pentru fiică: această femeie trebuie să insiste îndelung pentru a fi ascultată (cf. Mt 15,21-28). Are și umilința de a auzi un cuvânt al lui Isus care pare un pic ofensator: nu trebuie să aruncăm pâinea câinilor, cățeilor. Însă acestei femei nu-i pasă de umilire: îi pasă de sănătatea fiicei. Și merge înainte: "Da, și cățeii mănâncă ceea ce cade de pe masă", și asta îi place lui Isus. Curajul în rugăciune. Sau să ne gândim la paraliticul purtat de cei patru prieteni ai săi: inițial Isus iartă păcatele sale și numai în al doilea moment îl vindecă în trup (cf. Mc 2,1-12). Așadar, în unele ocazii soluția dramei nu este imediată. Și în viața noastră, fiecare dintre noi are această experiență. Avem un pic de memorie: de câte ori am cerut un har, o minune, s-o spunem așa, și nu s-a întâmplat nimic. După aceea, cu timpul, lucrurile s-au aranjat, dar după modul lui Dumnezeu, modul divin, nu după ceea ce voiam noi în acel moment. Timpul lui Dumnezeu nu este timpul nostru.
Din acest punct de vedere, merită atenție mai ales vindecarea fiicei lui Iair (cf. Mc 5,21-33). Este un tată care aleargă gâfâind: fiica sa se simte rău și pentru acest motiv cere ajutorul lui Isus. Învățătorul acceptă imediat, însă în timp ce merg spre casă are loc o altă vindecare și apoi vine vestea că fetița a murit. Pare sfârșitul, în schimb Isus îi spune tatălui: "Nu te teme, numai să ai credință!" (Mc 5,36). "Continuă să ai credință": deoarece credința este cea care susține rugăciunea. Și de fapt, Isus o va trezi pe acea fetiță din somnul morții. Însă pentru un anumit timp, Iair a trebuit să meargă în întuneric, numai cu flacăra mică a credinței. Doamne, dă-mi credință! Credința mea să crească! A cere acest har, a avea credință. Isus, în evanghelie, spune că credința mută munții. Însă, a avea credința în mod serios. Isus, în fața credinței săracilor săi, a oamenilor săi, cade învins, simte o duioșie specială, în fața acelei credințe. Și ascultă.
Și rugăciunea pe care Isus o adresează Tatălui în Ghetsemani pare că rămâne neascultată: "Tată, dacă este cu putință, îndepărtează de la mine asta ce mă așteaptă". Pare că Tatăl nu l-a ascultat. Fiul va trebui să bea până la capăt potirul pătimirii. Însă Sâmbăta Sfântă nu este capitolul final, pentru că a treia zi, adică duminica, este învierea. Răul este stăpân al penultimei zile: amintiți-vă bine asta. Răul nu este niciodată stăpân al ultimei zile: Dumnezeu este Stăpânul ultimei zile. Pentru că aceea aparține numai lui Dumnezeu și este ziua în care se vor împlini toate dorințele umane de mântuire. Să învățăm această răbdare umilă de a aștepta harul Domnului, de a aștepta ultima zi. De atâtea ori, penultima zi este foarte urâtă, pentru că suferințele umane sunt urâte. Însă Domnul este și în ultima zi el rezolvă totul.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 538.