Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 21 aprilie 2021
Cateheze despre rugăciune: 30. Rugăciunea vocală
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Rugăciunea este dialog cu Dumnezeu; și fiecare creatură, într-un anumit sens, "dialoghează" cu Dumnezeu. În ființa umană, rugăciunea devine cuvânt, invocație, cântare, poezie... Cuvântul divin s-a făcut trup și în trupul fiecărui om cuvântul se întoarce la Dumnezeu în rugăciune.
Cuvintele sunt creaturi ale noastre, însă sunt și mamele noastre, și într-o oarecare măsură ne plăsmuiesc. Cuvintele unei rugăciuni ne fac să străbatem fără pericol o vale întunecată, ne îndreaptă spre pășuni verzi și bogate în ape, făcându-ne să benchetuim sub ochii unui dușman, așa cum ne învață psalmul să recităm (cf. Ps 23). Cuvintele se nasc din sentimente, însă există și drumul invers: acela prin care cuvintele modelează sentimentele. Biblia îl educă pe om să facă în așa fel încât totul să vină la lumina cuvântului, ca nimic uman să nu fie exclus, cenzurat. Mai ales durerea este periculoasă dacă rămâne acoperită, închisă înlăuntrul nostru... O durere închisă înlăuntrul nostru, care nu se poate exprima sau răbufni, poate să otrăvească sufletul; este mortală.
Pentru acest motiv Sfânta Scriptură ne învață să ne rugăm și prin cuvinte adesea îndrăznețe. Scriitorii sacri nu vor să ne înșele cu privire la om: știu că în inima sa există și sentimente mai puțin edificatoare, ba chiar ura. Nimeni dintre noi nu se naște sfânt, și atunci când aceste sentimente bat la ușa inimii noastre trebuie să fim capabili să le dezamorsăm cu rugăciunea și cu cuvintele lui Dumnezeu. În psalmi găsim și expresii foarte dure împotriva dușmanilor - expresii pe care maeștrii spirituali ne învață să le referim la diavol și la păcatele noastre -; și totuși sunt cuvinte care aparțin realității umane și care au ajuns în matca Sfintelor Scripturi. Sunt acolo pentru a ne da mărturie că, dacă în fața violenței n-ar exista cuvintele, pentru a face inofensive sentimentele rele, pentru a le canaliza în așa fel încât să nu dăuneze, lumea ar fi complet scufundată.
Prima rugăciune umană este întotdeauna o recitare vocală. Cele dintâi se mișcă mereu buzele. Deși toți știm că a ne ruga nu înseamnă a repeta cuvinte, totuși rugăciunea vocală este cea mai sigură și este mereu posibil s-o exercităm. În schimb, sentimentele, oricât de nobile ar fi, sunt mereu nesigure: merg și vin, ne abandonează și se întorc. Nu numai atât, și harurile rugăciunii sunt imprevizibile: în unele momente mângâierile abundă, însă în zilele mai întunecate par să se evaporeze complet. Rugăciunea inimii este misterioasă și în anumite momente șovăie. Rugăciunea buzelor, aceea care se spune în șoaptă sau care se recită în cor, este, în schimb, mereu disponibilă și necesară ca munca manuală. Catehismul afirmă: "Rugăciunea vocală este o componentă indispensabilă a vieții creștine. Pe discipoli, atrași de rugăciunea silențioasă a Învățătorului lor, acesta îi învață o rugăciune vocală: Tatăl Nostru" (nr. 2701). "Învață-ne să ne rugăm", îi cer lui Isus discipolii, iar Isus învață o rugăciune vocală: Tatăl Nostru. Și în rugăciunea aceea este totul.
Toți ar trebui să avem umilința anumitor bătrâni care, în biserică, probabil pentru că de acum auzul lor nu mai este fin, recită cu jumătate de voce rugăciunile pe care le-au învățat când erau copii, umplând naosul de șoapte. Acea rugăciune nu tulbură tăcerea, ci mărturisește fidelitatea față de obligația rugăciunii, practicată toată viața, fără a înceta vreodată. Acești oameni cu rugăciune umilă sunt adesea marii mijlocitori din parohii: sunt stejarii care din an în an își lărgesc ramurile, pentru a oferi umbră unui număr mai mare de persoane. Numai Dumnezeu știe când și cât de mult inima lor era unită cu acele rugăciuni recitate: cu siguranță și aceste persoane au trebuit să înfrunte nopți și momente de gol. Însă putem rămâne mereu fideli rugăciunii vocale. Este ca o ancoră: a ne prinde de funie pentru a rămâne acolo, fideli, orice s-ar întâmpla.
Toți avem de învățat din statornicia acelui pelerin rus, despre care vorbește o celebră operă de spiritualitate, care a învățat arta rugăciunii repetând de nenumărate ori aceeași invocație: "Isuse, Cristoase, Fiul lui Dumnezeu, Doamne, ai milă de noi, păcătoșii!" (cf. CBC, 2616; 2667). Repeta numai asta. Dacă vor veni haruri în viața sa, dacă rugăciunea va deveni într-o zi foarte caldă așa încât să se perceapă prezența Împărăției aici în mijlocul nostru, dacă privirea sa se va transforma până când va fi ca aceea a unui copil, este pentru că a insistat în recitarea unei simple invocații creștine. La sfârșit, ea devine parte a respirației sale. Este frumoasă istoria pelerinului rus: este o carte la îndemâna tuturor. Vă sfătuiesc s-o citiți: vă va ajuta să înțelegeți ce este rugăciunea vocală.
Așadar, nu trebuie să disprețuim rugăciunea vocală. Cineva spune: "Eh, este ceva pentru copii, pentru oamenii neștiutori; eu caut rugăciune mentală, meditația, golul interior pentru ca să vină Dumnezeu". Vă rog, nu trebuie căzut în mândria de a disprețui rugăciunea vocală. Este rugăciunea celor simpli, aceea pe care ne-a învățat-o Isus: Tatăl nostru, care ești în ceruri... Cuvintele pe care le rostim ne iau de mână; în unele momente redau gustul, trezesc chiar și cea mai somnoroasă dintre inimi; trezesc sentimente ale căror amintire am pierdut-o și ne duc de mână spre experiența lui Dumnezeu. Și mai ales sunt singurele, în manieră sigură, care îndreaptă spre Dumnezeu cererile pe care el vrea să le asculte. Isus nu ne-a lăsat în ceață. Ne-a spus: "Voi, când vă rugați, spuneți așa!". Și a învățat rugăciunea Tatăl Nostru (cf. Mt 6,9).
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 373.