|
Papa Francisc: Mesaj video adresat Congresului Internațional "Femeie excepțională. Cincizeci de ani de la doctoratul Sfintei Tereza a lui Isus" (15 aprilie 2021) Iubiți frați și surori, Salut participanții de la congresul universitar cu care se comemorează a cincizecea aniversare a proclamării Sfintei Tereza a lui Isus ca Învățătoare a Bisericii. Expresia "femeie excepțională", care dă titlul întâlnirii voastre, a fost folosită de Sfântul Paul al VI-lea[1]. Suntem în fața unei persoane care s-a remarcat în multe dimensiuni. Cu toate acestea, nu trebuie uitat că relevanța ei recunoscută în aceste dimensiuni nu este altceva decât consecința a ceea ce era important pentru ea: întâlnirea ei cu Domnul, "determinarea ei determinată", după cum spune ea, de a persevera în unirea cu el prin rugăciune[2], intenția ei fermă de a îndeplini misiunea încredințată de Domnul, căruia i se oferă cu simplitate spunând, cu acest limbaj simplu și chiar cineva ar spune, chiar de țăran: "Eu sunt al tău, pentru tine m-am născut, / ce mă trimiți să fac?"[3]. Tereza a lui Isus este excepțională, în primul rând, pentru că este sfântă. Docilitatea ei față de Duh o unește cu Cristos și rămâne "în întregime aprinsă în iubirea lui Dumnezeu"[4]. Prin cuvinte frumoase își exprimă experiența spunând: "M-am dat deja pe mine lui, / și în așa fel m-am schimbat, / încât Iubitul meu este singurul pentru mine, / și eu sunt pentru Iubitul meu"[5]. Isus învățase că "din preaplinul inimii vorbește gura" (Lc 6,45). Curajul, creativitatea și excelența Sfintei Tereza ca reformatoare sunt rodul prezenței interioare a Domnului. Spunem că "nu trăim o epocă de schimbări, ci o schimbare de epocă"[6]. Și în acest sens, zilele noastre au multe asemănări cu acelea din secolul al XVI-lea în care a trăit sfânta. Ca și atunci, și acum noi, creștinii, suntem chemați să facem în așa fel încât, prin intermediul nostru, forța Duhului Sfânt să continue să reînnoiască fața pământului (cf. Ps 104,30) având certitudinea că până la urmă sfinții sunt cei care permit ca lumea să înainteze apropiindu-se de ținta sa definitivă. Este bine de amintit chemarea universală la sfințenie despre care a vorbit Conciliul al II-lea din Vatican (cf. Lumen gentium, nr. 39-42): "Toți cei care cred în Cristos, de orice stare sau condiție, sunt chemați la plinătatea vieții creștine și la desăvârșirea iubirii: prin această sfințenie se va ajunge la un mod de viață mai uman și în societatea pământească. Pentru a dobândi această desăvârșire, credincioșii trebuie să-și folosească puterile primite după măsura darului lui Cristos, astfel încât... să se consacre din tot sufletul preamăririi lui Dumnezeu și slujirii aproapelui" - așa spune numărul 40 din Lumen gentium. Sfințenia nu este numai pentru câțiva "experți ai divinului", ci este vocația tuturor celor care cred. Unirea cu Cristos, pe care misticii ca Sfânta Tereza o experimentează în mod special prin har pur, o primim prin Botez. Sfinții ne stimulează și ne motivează, dar nu există pentru ca să încercăm să copiem literalmente, sfințenia nu se copiază, "deoarece asta ar putea chiar să ne îndepărteze de calea unică și specifică pe care Domnul o păstrează pentru noi. Ceea ce contează este ca fiecare credincios să discearnă propriul drum"[7], fiecare dintre noi are drumul său de sfințenie, de întâlnire cu Domnul. De fapt, însăși Sfânta Tereza avertizează călugărițele sale că rugăciunea nu este pentru a experimenta lucruri extraordinare, ci pentru a ne uni cu Cristos. Și semnul că această unire este reală sunt faptele de caritate. "Acesta este scopul rugăciunii, fiicele mele - spune în Castelul interior -; la asta folosește căsătoria spirituală, ca să producă mereu noi opere"[8]. Și mai înainte, în aceeași carte, a avertizat: "Când văd suflete concentrate să-și dea seama de rugăciunea pe care o au, și așa de concentrate când sunt în ea încât dau de gândit că fug de la cea mai mică mișcare și de la distragerea gândirii de frică să nu piardă acel pic de gust și de devoțiune pe care-l simt, mă conving că încă nu cunosc cum se ajunge la unire. Ele cred că totul constă în a face așa. Nu, sora mea! Domnul vrea fapte. Vrea, de exemplu, ca să nu te îngrijești să nu pierzi acea devoțiune pentru a mângâia o bolnavă față de care vezi că poți să fii de ajutor... Iată în ce constă adevărata unire cu voința lui Dumnezeu"[9]. În Castelul interior spune și asta. În definitiv "ceea ce măsoară desăvârșirea persoanelor este gradul lor de caritate, nu cantitatea de date și cunoștințe pe care le pot acumula"[10], și alte lucruri asemănătoare. Sfânta Tereza ne învață că drumul care a făcut-o o femeie excepțională și o persoană de referință de-a lungul secolelor, drumul rugăciunii, este deschis tuturor celor care cu umilință se deschid acțiunii Duhului în viața lor și că semnul că înaintăm pe acel drum este să fim tot mai umili, mai atenți la nevoile fraților noștri, fii mai buni ai poporului sfânt al lui Dumnezeu. Acest drum nu se deschide pentru cei care se consideră puri și desăvârșiți, catarii din toate secolele, ci pentru cei care, conștienți de păcatele lor, descoperă frumusețea milostivirii lui Dumnezeu, care îi primește pe toți, îi răscumpără pe toți și îi invită pe toți la prietenia sa. Este interesant cum conștiința de a fi păcătoși este ceea ce deschide ușa spre drumul de sfințenie. Sfânta Tereza, care se considera foarte "rea și mizerabilă", așa se definește, recunoaște că bunătatea lui Dumnezeu "este mai mare decât tot răul pe care-l putem face... El uită că i-am fost nerecunoscători... Să-și aducă aminte de cuvintele sale și să se gândească așa cum a făcut cu mine - spune ea: am obosit eu mai întâi să-l ofensez decât el să mă ierte". Noi ne obosim mai întâi să-l ofensăm pe Dumnezeu, să mergem pe drumuri stranii, decât Dumnezeu să ne ierte. El nu încetează niciodată să ierte. Noi încetăm să cerem iertare și acolo este pericolul. "El nu încetează niciodată să dăruiască, nici milostivirile sale nu se pot epuiza: să nu încetăm noi să le primim!"[11], deschizând inima cu umilință. Unul din textele sale preferate din Scriptură era primul verset din Psalmul 89 din care a făcut, într-un anumit sens, motoul vieții sale: "Milostivirea Domnului în veci o voi cânta". Acea "milostivire" a lui Dumnezeu. Rugăciunea a făcut din Sfânta Tereza o femeie excepțională, o femeie creativă și inovatoare. Pornind de la rugăciune a descoperit idealul de fraternitate pe care a voit să-l facă realitate în conventurile întemeiate de ea: "Surorile trebuie să se iubească toate la fel, să fie prietene ale tuturor și să se ajute reciproc"[12]. Și atunci când eu văd "certurile" în vreun convent, înăuntrul unui convent sau "certurile" dintre conventuri, "eu sunt de aici", "eu sunt de acolo", "eu interpretez așa", "accept asta despre Biserică, asta n-o accept"... sărmanele călugărițe au uitat de fondatoare, de ceea ce le-a învățat. În rugăciune ea s-a simțit tratată ca mireasă și prietenă de către Cristos înviat. Prin rugăciune s-a deschis la speranță. Și cu acest gând vreau să închei acest salut. Trăim, ca Tereza învățător al Bisericii, "timpuri dificile", timpuri care nu sunt deloc ușoare, care au nevoie de prieteni fideli ai lui Dumnezeu, prieteni puternici[13]. Marea ispită este de a ceda în fața dezamăgirii, a resemnării, a bănuielii funeste și neîntemeiate că totul va merge rău. Acest pesimism nerodnic, acest pesimism de persoane incapabile să dea viață. Unele persoane, înfricoșate de aceste gânduri, tind să se închidă, să se refugieze în lucruri mici. Îmi amintesc de exemplul unui convent, unde toate călugărițele s-au refugiat în lucruri mici. Conventul se numea al sfintei... nu voi spune al cui, și era într-un oraș, dar îl numeau "conventul lucrușor, lucrușor, lucrușor" pentru că toate închise în lucruri mici, ca refugiu, în proiecte egoiste care nu zidesc comunitatea, mai degrabă o distrug. În schimb, rugăciunea ne deschide, ne permite să gustăm că Dumnezeu este mare, că se află dincolo de orizont, că Dumnezeu este bun, că ne iubește și că istoria nu i-a scăpat din mână. Se poate întâmpla să mergem printr-o vale întunecată (cf. Ps 23,4), nu vă fie frică dacă Domnul este cu voi. Însă el nu încetează să meargă alături de noi și să ne conducă la adevărata destinație la care toți tânjim: viața veșnică. Putem avea curajul de a face lucruri mari, deoarece știm că suntem favorizați de Dumnezeu[14]. Și, împreună cu el, suntem capabili să înfruntăm orice provocare, pentru că în realitate numai compania sa este ceea ce dorește inima noastră și ceea ce ne dă plinătatea și bucuria de care am fost creați. Sfânta a rezumat acest lucru într-o cunoscută rugăciune pe care vă stimulez s-o recitați frecvent: Nimic să nu te tulbure,
Isus să vă binecuvânteze, Fecioara și Sfântul Iosif să vă însoțească. Și, vă rog, nu uitați să vă rugați pentru mine. Mulțumesc. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Omilia de la proclamarea Sfintei Tereza a lui Isus ca Învățătoare a Bisericii (27 septembrie 1970). [2] Cf. Sfânta Tereza a lui Isus, Drumul Perfecțiunii (Codul de la Valladolid), cap. 21, nr. 2. [3] Poesías [Poezii], 5 (numerotarea este citată conform ediției de la Editorial de Espiritualidad, Madrid 19944). [4] Cf. Sfânta Tereza a lui Isus, Cartea vieții, 29,13. [5] Poesías [Poezii], 2. [6] Cf. Discurs adresat Curiei Romane pentru urările de Crăciun, 21 decembrie 2019. [7] Cf. Gaudete et exsultate, nr. 11. [8] Sfânta Tereza a lui Isus, Castelul interior, VII, 4, 6. [9] Sfânta Tereza a lui Isus, Castelul interior, V, 3, 11. [10] Gaudete et exsultate, nr. 37. [11] Sfânta Tereza a lui Isus, Cartea vieții, cap. 19, nr. 15. [12] Sfânta Tereza a lui Isus, Drumul Perfecțiunii, cap. 4, nr. 7. [13] Sfânta Tereza a lui Isus, Cartea vieții, cap. 15, nr. 5. [14] Cf. Sfânta Tereza a lui Isus, Cartea vieții, cap. 10, nr. 6: "Este imposibil după natura noastră, după mine, să aibă curaj pentru lucrurile mari cel care nu înțelege că este favorizat de Dumnezeu".
lecturi: 557.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |