Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Mesajul Sfântului Părinte Francisc pentru a 58-a Zi Mondială de Rugăciune pentru Vocații (25 aprilie 2021)

Sfântul Iosif: visul vocației

Iubiți frați și surori!

La 8 decembrie 2020, cu ocazia celei de-a 150-a aniversări a declarării Sfântului Iosif ca Patron al Bisericii Universale, a început Anul special dedicat lui (cf. Decret al Penitențiariei Apostolice, 8 decembrie 2020). Din partea mea, am scris scrisoarea apostolică Patris corde, cu scopul de "a mări iubirea față de acest mare sfânt". De fapt, este vorbă de o figură extraordinară, în același timp "atât de aproape de condiția umană a fiecăruia dintre noi". Sfântul Iosif nu stabilea, nu era înzestrat cu carisme deosebite, nu apărea special în ochii celor care-l întâlneau. Nu era vestit și nici nu se remarca: Evangheliile nu prezintă nici măcar un cuvânt al său. Și totuși, prin viața sa obișnuită, a realizat ceva extraordinar în ochii lui Dumnezeu.

Dumnezeu vede inima (cf. 1Sam 16,7) și în Sfântul Iosif a recunoscut o inimă de tată, capabilă să dea și să genereze viață în cotidianitate. La asta tind vocațiile: de a genera și de a regenera vieți în fiecare zi. Domnul dorește să plăsmuiască inimi de tați, inimi de mame: inimi deschise, capabile de mari elanuri, generoase în dăruire, compătimitori în mângâierea angoaselor și tari pentru a întări speranțele. De asta au nevoie preoția și viața consacrată, astăzi în mod deosebit, în timpuri marcate de fragilități și suferințe datorate și pandemiei, care a dat naștere la incertitudini și frici cu privire la viitorul și însuși sensul vieții. Sfântul Iosif ne vine în întâmpinare cu blândețea sa, de sfânt de la ușa vecină; în același timp mărturia sa puternică poate să ne orienteze pe drum.

Sfântul Iosif ne sugerează trei cuvinte-cheie pentru vocația fiecăruia. Primul este vis. Toți în viață visează să se realizeze. Și este corect a nutri mari așteptări, așteptări înalte pe care ținte efemere - cum sunt succesul, banul și distracția - nu reușesc să le satisfacă. De fapt, dacă am cere persoanelor să exprime într-un singur cuvânt visul vieții, n-ar fi dificil să ne imaginăm răspunsul: "iubire". Iubirea dă sens vieții, pentru că îi revelează misterul. De fapt, viața o avem numai dacă o dăm, posedăm cu adevărat numai dacă dăruim pe deplin. Sfântul Iosif are multe să ne spună în această privință, pentru că, prin intermediul viselor Dumnezeu i-a inspirat, a făcut din existența sa un dar.

Evangheliile relatează patru vise (cf. Mt 1,20; 2,13.19.22). Erau numite divine, dar n-au fost ușor de primit. După fiecare vis Iosif a trebuit să-și schimbe planurile și să intre în joc, sacrificând propriile proiecte pentru a le urma pe cele misterioase ale lui Dumnezeu. El a avut încredere până la capăt. Însă putem să ne întrebăm: "Ce era un vis nocturn pentru a pune în el atâta încredere?". Oricât i s-a acordat în vechime multă atenție, era totuși mereu mic lucru în fața realității concrete a vieții. Și totuși Sfântul Iosif s-a lăsat condus de vise fără a ezita. De ce? Pentru că inima sa era orientată spre Dumnezeu, era deja dispusă față de el. Pentru "ochiul său interior" vigilent îi era suficientă o mică aluzie pentru a-i recunoaște glasul. Acest lucru este valabil și pentru chemările noastre: lui Dumnezeu nu-i place să se reveleze în mod spectaculos, forțând libertatea noastră. El ne transmite proiectele sale cu blândețe; nu ne fulgeră cu viziuni strălucitoare, ci se adresează cu delicatețe interiorității noastre, devenind intim nouă și vorbindu-ne prin gândurile noastre și sentimentele noastre. Și astfel, așa cum a făcut cu Sfântul Iosif, ne propune ținte înalte și surprinzătoare.

De fapt, visele l-au dus pe Iosif în aventuri pe care nu și le-ar fi imaginat vreodată. Primul i-a destabilizat logodna, însă l-a făcut tată al lui Mesia; al doilea l-a făcut să fugă în Egipt, însă a salvat viața familiei sale. După al treilea, care prevestea întoarcerea în patrie, al patrulea iarăși l-a făcut să-și schimbe planurile, ducându-l la Nazaret, chiar acolo unde Isus avea să înceapă vestirea Împărăției lui Dumnezeu. În toate aceste răsturnări curajul de a urma voința lui Dumnezeu s-a revelat, așadar, învingător. Așa se întâmplă în vocație: chemarea divină determină mereu să ieșim, să ne dăruim, să mergem dincolo. Nu există credință fără risc. Numai abandonându-ne cu încredere harului, punând deoparte propriile programe și propriile comodități, spunem cu adevărat "da" lui Dumnezeu. Și fiecare "da" aduce rod, pentru că aderă la un plan mai mare, din care percepem numai amănunte, însă pe care Artistul divin îl cunoaște și îl duce înainte, pentru a face din fiecare viață o capodoperă. În acest sens Sfântul Iosif reprezintă o icoană exemplară a primirii proiectelor lui Dumnezeu. Însă primirea sa este o primire activă: niciodată demisionar sau capitulant, el "nu este un om resemnat pasiv. Protagonismul său este unul curajos și puternic" (Scrisoarea apostolică Patris corde, 4). Fie ca el să-i ajute pe toți, mai ales pe tinerii aflați în discernământ, să realizeze visele lui Dumnezeu pentru ei; fie ca el să inspire acțiunea curajoasă de a spune "da" Domnului, care întotdeauna surprinde și niciodată nu dezamăgește!

Un al doilea cuvânt marchează itinerarul Sfântului Iosif și al vocației: slujire. Din evanghelii reiese cum el a trăit întru totul pentru alții și niciodată pentru el însuși. Poporul sfânt al lui Dumnezeu îl numește soț preacurat, dezvăluind cu asta capacitatea sa de a iubi fără a reține nimic pentru sine. Eliberând iubirea de orice posesie, s-a deschis de fapt unei slujiri și mai rodnice: grija sa iubitoare a străbătut generațiile, paza sa grijulie l-a făcut patron al Bisericii. Este și patron al morții bune, el care a știut să întrupeze sensul jertfelnic al vieții. Însă slujirea sa și jertfele sale au fost posibile numai pentru că au fost susținute de o iubire mai mare: "Fiecare vocație adevărată se naște din dăruirea de sine, care este maturizarea jertfei simple. Chiar și în preoție și în viața consacrată este cerut acest tip de maturitate. Acolo unde o vocație, matrimonială, celibatară sau feciorelnică, nu ajunge la maturizarea dăruirii de sine oprindu-se numai la logica jertfei, atunci în loc să devină semn al frumuseții și bucuriei iubirii riscă să exprime nefericire, tristețe și frustrare" (ibid., 7).

Slujirea, exprimare concretă a dăruirii de sine, n-a fost pentru Sfântul Iosif numai un ideal înalt, ci a devenit regulă de viață zilnică. El s-a străduit pentru a găsi și a aranja o găzduire unde să se nască Isus; s-a dedicat pentru a-l apăra de furia lui Irod organizând o călătorie rapidă în Egipt; a fost gata să se întoarcă la Ierusalim în căutarea lui Isus rătăcit; a întreținut familia muncind, chiar în țară străină. Așadar, s-a adaptat la diferitele circumstanțe cu atitudinea celui care nu se descurajează dacă viața nu merge așa cum vrea: cu disponibilitatea celui care trăiește pentru a sluji. Cu acest spirit Iosif a primit călătoriile numeroase și adesea neprevăzute ale vieții: de la Nazaret la Betleem pentru recensământ, apoi în Egipt și iarăși la Nazaret, și în fiecare an la Ierusalim, foarte dispus de fiecare dată să vină în întâmpinarea noilor circumstanțe, fără a se plânge de ceea ce se întâmpla, gata să dea o mână de ajutor pentru a ajusta situațiile. Se poate spune că a fost mâna întinsă a Tatălui ceresc spre Fiul său pe pământ. Așadar, nu poate decât să fie model pentru toate vocațiile, care la asta sunt chemate: să fie mâinile active ale Tatălui pentru fiii săi și fiicele sale.

Așadar, îmi place să mă gândesc la Sfântul Iosif, păzitor al lui Isus și al Bisericii, ca păzitor al vocațiilor. De fapt, din disponibilitatea sa de a sluji derivă grija sa în a păzi. "Sculându-se, Iosif a luat copilul și pe mama lui în timpul nopții și a plecat în Egipt" (Mt 2,14), spune evanghelia, semnalându-i promptitudinea și dedicarea pentru familie. N-a pierdut timp pentru a-și bate capul despre ceea ce nu mergea, pentru a nu lipsi celui care i-a fost încredințat. Această îngrijire atentă și grijulie este semnul unei vocații reușite. Este mărturia unei vieți atinse de iubirea lui Dumnezeu. Ce exemplu frumos de viață creștină oferim atunci când nu urmărim cu încăpățânare ambițiile noastre și nu ne lăsăm paralizați de nostalgiile noastre, ci ne îngrijim de ceea ce Domnul, prin Biserică, ne încredințează! Atunci Dumnezeu revarsă Duhul său, creativitatea sa, asupra noastră; și realizează minunății, ca în Iosif.

În afară de chemarea lui Dumnezeu - care realizează visele noastre cele mai mari - și de răspunsul nostru - care se realizează în slujirea disponibilă și în îngrijirea atentă -, există un al treilea aspect care străbate viața Sfântului Iosif și vocația creștină, ritmându-i cotidianitatea: fidelitatea. Iosif este "omul drept" (Mt 1,19), care în activitatea tăcută de fiecare zi perseverează în adeziunea la Dumnezeu și la planurile sale. Într-un moment deosebit de dificil începe "să cugete la toate acestea" (cf. v. 20). Meditează, cântărește: nu se lasă dominat de grabă, nu cedează ispitei de a lua decizii pripite, nu merge după instinct și nu trăiește clipa. Cultivă totul în răbdare. Știe că existența se edifică numai pe o adeziune continuă la marile alegeri. Asta corespunde hărniciei blânde și constante cu care a desfășurat meseria umilă de tâmplar (cf. Mt 13,55), motiv pentru care n-a inspirat cronicile timpului, ci cotidianitatea fiecărui tată, a fiecărui muncitor, a fiecărui creștin de-a lungul secolelor. Pentru că vocația, ca viața, se maturizează numai prin fidelitatea de fiecare zi.

Cum se alimentează această fidelitate? În lumina fidelității lui Dumnezeu. Primele cuvinte care i-au fost adresate în vis Sfântului Iosif au fost invitația de a nu se teme, pentru că Dumnezeu este fidel față de promisiunile sale: "Iosif, fiul lui David, nu te teme" (Mt 1,20). Nu te teme: sunt cuvintele pe care Domnul le adresează și ție, dragă soră, și ție, dragă frate, atunci când, deși printre incertitudini și șovăieli, simți că nu mai poate fi amânată dorința de a dărui lui viața. Sunt cuvintele pe care ți le repetă atunci când, acolo unde te afli, eventual în mijlocul încercărilor și neînțelegerilor, lupți pentru a urma în fiecare zi voința sa. Sunt cuvintele pe care le redescoperi atunci când, de-a lungul drumului chemării, te întorci la prima iubire. Sunt cuvintele care, ca un refren, însoțesc pe cel care spune "da" lui Dumnezeu cu viața ca Sfântul Iosif: în fidelitatea de fiecare zi.

Această fidelitate este secretul bucuriei. În casa din Nazaret, spune un imn liturgic, era "o bucurie limpede". Era bucuria zilnică și transparentă a simplității, bucuria pe care o simte cel care păstrează ceea ce contează: apropierea fidelă de Dumnezeu și de aproapele. Cât de frumos ar fi dacă aceeași atmosferă simplă și radioasă, sobră și încrezătoare, ar impregna seminariile noastre, institutele noastre călugărești, casele noastre parohiale! Este bucuria pe care v-o urez vouă, frați și surori care cu generozitate ați făcut din Dumnezeu visul vieții, pentru a-l sluji în frații și surorile care vă sunt încredințați, printr-o fidelitate care este deja în sine mărturie, într-o epocă marcată de alegeri trecătoare și emoții care dispar fără a lăsa bucuria. Sfântul Iosif, păzitor al vocațiilor, să vă însoțească cu inimă de tată!

Roma, la "Sfântul Ioan din Lateran", 19 martie 2021, Solemnitatea Sfântului Iosif

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1170.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat