Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferința de presă a Papei Francisc în timpul zborului de întoarcere din Irak (luni, 8 martie 2021)

Caritate, iubire și fraternitate sunt calea de parcurs. Asta a spus papa conversând cu jurnaliștii în avionul care de la Bagdad îl aducea la Roma, după călătoria istorică de patru zile în Irak. Papa Francisc a relatat impresiile sale cu privire la întâlnirea cu Al Sistani, înduioșarea în fața bisericilor distruse din Mosul și a relatat că a promis patriarhului Bechara Rai să facă o călătorie în Liban. La începutul întâlnirii la cotă înaltă, pontiful l-a salutat pe Monseniorul Dieunonné Datonou, noul coordonator al călătoriilor papale, pe care l-a definit "noul șerif". Apoi s-a adresat astfel jurnaliștilor: "Înainte de toate mulțumesc pentru munca voastră, pentru compania voastră și pentru oboseala voastră. Astăzi este sărbătoarea femeii, felicitări femeilor! În întâlnirea cu soția președintelui Irakului vorbeam despre motivul pentru care nu există sărbătoarea bărbaților. Eu am spus: pentru că noi, bărbații, suntem mereu în sărbătoare! Soția președintelui mi-a vorbit despre femei, a spus lucruri frumoase astăzi, acea tărie pe care o au femeile în a duce înainte viața, istoria, familia, atâtea lucruri. Și al treilea: ieri era ziua de naștere a jurnalistei de la Cope: multe felicitări și trebuie să sărbătorim, apoi vom vedea cum, aici se poate".

Sanctitate, în urmă cu doi ani la Abu Dhabi a fost întâlnirea cu imamul Al Tayyeb de la Al Azhar și semnarea Declarației despre fraternitate. În urmă cu trei zile, dumneavoastră v-ați întâlnit cu Al Sistani: se poate gândi la ceva asemănător și cu versantul șiit al islamului? Și apoi o a doua întrebare despre Liban: Sfântul Ioan Paul al II-lea spunea că este mai mult un mesaj decât o țară. Din păcate astăzi ca libanez vă spun că acest mesaj dispare de acum. Este iminentă o vizită a dumneavoastră în Liban?

R. - Documentul de la Abu Dhabi din 4 februarie a fost pregătit cu marele imam în secret, timp de șase luni, rugându-ne, reflectând și corectând textul. A fost - ca s-o spun un pic arogant, luați-o ca o aroganță - un prim pas a ceea ce dumneavoastră mă întrebați. Putem spune că acesta ar fi al doilea și vor fi alții. Este important drumul fraternității. Documentul de la Abu Dhabi a lăsat în mine neliniștea fraternității și apoi a apărut Fratelli tutti. Ambele documente trebuie studiate pentru că merg în aceeași direcție, pe calea fraternității. Ayatollahul Al Sistani are o frază pe care încerc s-o amintesc bine: oamenii sunt ori frați prin religie, ori egali prin creație. În fraternitate este egalitatea, însă sub egalitate nu putem merge. Cred că este și un drum cultural. Să ne gândim la noi, creștinii, la Războiul de Treizeci de Ani, la Noaptea Sfântului Bartolomeu, ca să dau un exemplu. Cum se schimbă mentalitatea între noi: deoarece credința noastră ne face să descoperim că este asta, revelația lui Isus este iubirea și caritatea și ne duce la asta: însă câte secole trebuie pentru a le realiza! Acest lucru este important, fraternitatea umană, că fiind oameni suntem cu toții frați, și trebuie să mergem înainte cu celelalte religii. Conciliul al II-lea din Vatican a făcut un pas mare în asta, precum și instituțiile după aceea, Consiliul pentru Unitatea Creștinilor și Consiliul pentru Dialogul Interreligios. Cardinalul Ayuso ne însoțește astăzi. Tu ești uman, ești fiu al lui Dumnezeu și ești fratele meu, punct! Asta ar fi indicația cea mai mare, și de atâtea ori trebuie să se riște pentru a face acest pas. Dumneavoastră știți că există câteva critici: că papa nu este curajos, este un inconștient care face pași împotriva doctrinei catolice, că este la un pas de erezie, există riscuri. Însă aceste decizii se iau mereu în rugăciune, în dialog, cerând sfat, în reflecție. Nu sunt un moft și sunt și linia pe care Conciliul a învățat-o. Vin la a doua întrebare: Libanul este un mesaj, Libanul suferă, Libanul este mai mult decât un echilibru, are slăbiciunea diversităților, unele încă nereconciliate, însă are tăria marelui popor reconciliat, ca tăria cedrilor. Patriarhul Rai mi-a cerut cu rugăminte în timpul acestei călătorii să fac o oprire la Beirut, însă mi s-a părut un pic puțin... O firimitură în fața unei probleme, a unei țări care suferă ca Libanul. I-am scris o scrisoare, i-am făcut promisiunea că voi face o călătorie. Însă Libanul în acest moment este în criză, dar în criză - nu vreau să ofensez - în criză de viață. Libanul este atât de generos în primirea refugiaților.

În ce măsură întâlnirea cu Al Sistani era și un mesaj și față de conducătorii religioși din Iran?

R. - Eu cred că a fost un mesaj universal. Am simțit datoria să fac acest pelerinaj de credință și de pocăință și să merg pentru a întâlni un mare, un înțelept, un om al lui Dumnezeu: numai ascultându-l se percepe asta. Vorbind despre mesaje, aș spune că este un mesaj pentru toți, iar el este o persoană care are acea înțelepciune, precum și prudența. Îmi spunea: "Eu de 10 ani nu primesc oameni care vin să mă viziteze cu alte scopuri politice și culturale... numai religioase". Și el a fost foarte respectuos, foarte respectuos la întâlnire. Eu m-am simțit onorat. Și în momentul salutului, el niciodată nu se ridică în picioare... S-a ridicat pentru a mă saluta, de două ori, un om umil și înțelept, mi-a făcut bine sufletului această întâlnire. Este o lumină, și acești înțelepți sunt peste tot pentru că înțelepciunea lui Dumnezeu a fost răspândită în toată lumea. Se întâmplă același lucru cu sfinții care nu sunt cei care sunt pe altare. Se întâmplă în fiecare zi, aceia pe care eu îi numesc sfinții de la ușa vecină, bărbați și femei care trăiesc credința lor, oricare ar fi ea, cu coerență. cred că ar trebui să-i descoperim pe acești oameni, să-i scoatem în evidență, pentru că există atâtea exemple... Când există scandaluri și în Biserică, atâtea, și asta nu ajută, dar să-i arătăm pe oamenii care caută calea fraternității, pe sfinții de la ușa vecină, și vom găsi cu siguranță oameni din familia noastră, vreun bunic, vreo bunică.

Călătoria dumneavoastră a avut o repercusiune enormă în toată lumea, credeți că ar putea fi "călătoria" pontificatului? S-a spus și că era cea mai riscantă. V-a fost frică în vreun moment al călătoriei dumneavoastră? Urmează să împliniți opt ani de pontificat, continuați să vă gândiți că va fi scurt? În sfârșit, marea întrebare: vă veți întoarce o dată în Argentina?

R. - Încep de la ultima, o întrebare... pe care o înțeleg și este legată de cartea prietenului meu jurnalist Nelson Castro, medic. El a făcut o carte despre bolile președinților și eu i-am spus odată: dacă vii la Roma, trebuie să faci o carte despre boala papilor, pentru că va fi interesant să cunoști bolile lor, cel puțin ale câtorva din ultimele timpuri. Mi-a luat un interviu și a ieșit cartea: îmi spun că este bună, eu n-am văzut-o. El mi-a pus o întrebare: "Dacă dumneavoastră vă dați demisia, vă veți întoarce în Argentina sau veți rămâne aici?". Eu i-am spus: nu mă voi întoarce în Argentina, ci voi rămâne aici în dieceza mea. Însă în acea ipoteză, răspunsul trebuie unit cu întrebarea. Când merg în Argentina sau pentru ce nu merg... eu răspund mereu un pic ironic: am fost 76 de ani în Argentina, este suficient, nu-i așa? Există un lucru care, nu știu de ce, nu se spune: a fost programată o călătorie în Argentina în noiembrie 2017. Se începea să se lucreze, se făcea Chile, Argentina și Uruguay. Era pentru sfârșitul lunii noiembrie... Însă după aceea, în acel timp Chile era în campanie electorală, în acele zile în decembrie a fost ales succesorul lui Michelle Bachelet, iar eu trebuia să merg înainte ca să se schimbe guvernul. Nu puteam să merg. Ne-am gândit să facem așa: să mergem în ianuarie în Chile și apoi Argentina și Uruguay... Însă nu era posibil, pentru că ianuarie este ca iulie-august pentru cele două țări. Regândind acest lucru, s-a făcut sugestia: de ce să nu se asocieze Peru? Pentru că Peru a fost dezlipit de călătoria în Ecuador, Bolivia, Paraguay. A rămas deoparte. Și de acolo s-a născut călătoria în ianuarie 2018 în Chile și Peru. Însă acest lucru eu vreau să-l spun pentru ca să nu se facă fantezii de "patriafobie": când va fi oportunitatea se va putea face, pentru că este Argentina, Uruguay, și sudul Braziliei. După aceea, cu privire la călătorii. Eu pentru a lua o decizie cu privire la călătorii ascult, ascult sfatul consilierilor și uneori vine cineva și spune: ce părere aveți, trebuie să merg în acel loc? Mie îmi face bine să ascult, asta mă ajută să iau mai departe decizii. Îi ascult pe consilieri și la sfârșit mă rog, reflectez mult, cu privire la unele călătorii eu reflectez mult. După aceea decizia vine dinăuntru, din burtă, aproape spontan, însă ca rod matur. Este un parcurs lung. Unele sunt mai dificile altele mai ușoare. Decizia cu privire la această călătorie vine dinainte, de la ambasadoare, medic pediatru care a fost reprezentantă a Irakului: pricepută, pricepută, a insistat. După aceea a venit ambasadoarea de la Italia, ea este o femeie de luptă. După aceea a venit noul ambasador în Vatican. Mai întâi a venit președintele. Toate aceste lucruri mi-au rămas înăuntru. Însă este un lucru în spatele deciziei pe care eu aș vrea să-l menționez: una dintre voi mi-a dăruit ultima ediție spaniolă a cărții "Ultima tânără" de Nadia Mourad. Eu am citit-o în italiană, este istoria yazidilor. Și Nadia Mourad relatează lucruri teribile. Eu vă sfătuiesc s-o citiți, în unele puncte va putea să pară grea, însă pentru mine acesta este motivul de fond al deciziei mele. Acea carte lucra înăuntru. Chiar și atunci când am ascultat-o pe Nadia care a venit ca să-mi povestească lucruri teribile... Toate aceste lucruri împreună au făcut decizia, gândind toate problematicile, atâtea. Însă la sfârșit a venit decizia și am luat-o. După aceea, despre al optulea an al pontificatului. Trebuie să facă așa? (papa încrucișează degetele în semn de deochi, ndr). Nu știu dacă se vor realiza sau nu călătoriile, vă mărturisesc numai că în această călătorie am obosit mai mult decât în celelalte. Cei 84 de ani nu vin singuri, este o consecință... dar vom vedea. Acum va trebui să merg în Ungaria la Liturghia finală a Congresului Euharistic Internațional, nu o vizită în țară, ci numai pentru Liturghie. Însă Budapesta este la două ore de mers cu mașina de Bratislava, de ce să nu se facă o vizită în Slovacia? Așa vin lucrurile...

Această călătorie a avut o semnificație extraordinară pentru persoane care au putut să vă vadă, dar a fost și o ocazie pentru răspândirea virusului, îndeosebi cu persoanele care erau împreună îngrămădite. Dumneavoastră sunteți preocupat că se pot îmbolnăvi și muri pentru că au voit să vă vadă?

R. - Așa cum am spus anterior, călătoriile se "cos" în timpul în conștiința mea, și acesta este unul din lucrurile care îmi dădea forță. M-am gândit mult, m-am rugat mult cu privire la asta și la sfârșit am luat decizia care venea cu adevărat dinăuntru. Și eu am spus ca Acela care îmi dă să decid așa, să se ocupe de oameni. Însă după rugăciune și după conștientizarea riscurilor. După toate.

Am văzut curajul, dinamismul creștinilor irakieni, am văzut și provocările pe care trebuie să le înfrunte, amenințarea violenței islamiste, exodul și mărturia credinței în ambientul lor. Acestea sunt provocările creștinilor în toată regiunea. Am vorbit despre Liban, dar și Siria, Țara Sfântă. În urmă cu zece ani s-a desfășurat Sinodul pentru Orientul Mijlociu însă dezvoltarea sa a fost întreruptă de atacul la catedrala din Bagdad. Credeți că veți realiza ceva pentru întregul Orient Mijlociu, un sinod regional sau orice altă inițiativă?

R. - Nu mă gândesc la un Sinod, sunt deschis la atâtea inițiative, însă un Sinod nu mi-a venit. Dumneavoastră ați aruncat prima sămânță, să vedem. Viața creștinilor este zbuciumată, însă nu numai cea a creștinilor, am vorbit despre yazidi... Și asta, nu știu de ce, mi-a dat o forță foarte mare. Există problema migrației. Ieri în timp ce mă întorceam în mașină de la Qaraqosh la Erbil, vedeam atâția oameni, tineri, vârsta este foarte, foarte scăzută. Și întrebarea pe care mi-a pus-o cineva: care este viitorul pentru acești tineri? Unde vor merge? Mulți vor trebui să părăsească țara. Înainte de a pleca în călătorie alaltăieri, vineri, au venit să-și ia rămas bun doisprezece irakieni refugiați: unul avea o proteză la gambă pentru că a fugit ajungând sub camioane și a avut un accident. Migrația este un drept dublu: drept de a nu migra, drept de a migra. Acești oameni nu au niciunul din cele două, pentru că nu pot să nu migreze, nu știu cum să facă asta. Și nu pot să migreze pentru că lumea încă n-a conștientizat că migrația este un drept uman. Cealaltă dată îmi spunea un sociolog italian vorbind despre iarna demografică din Italia: în patruzeci de ani va trebui "să importăm" străini pentru ca să lucreze și să plătească taxele pensiilor noastre. Voi, francezii, ați fost mai vicleni, ați mers înainte cu zece ani cu legea în sprijinul familiei, nivelul vostru de creștere este foarte mare.

Însă migrația se trăiește ca o invazie. Ieri am voit să primesc după Liturghie, pentru că el a cerut asta, pe tatăl lui Alan Kurdi, acest copil, care este un simbol, Alan Kurdi este un simbol: pentru aceasta eu am dăruit sculptura la FAO. Este un simbol care merge dincolo de un copil mort în migrație, un simbol de civilizații care mor, care nu pot supraviețui, un simbol de umanitate. Este nevoie de măsuri urgente pentru ca oamenii să aibă loc de muncă în propriile țări și să nu trebuiască să migreze. Și după aceea măsuri pentru a păstra dreptul de migrație. Este adevărat că fiecare țară trebuie să studieze bine capacitatea de a primi pentru că nu este numai capacitatea de a primi și a-i lăsa pe plajă. Înseamnă a-i primi, a-i însoți, a-i face să progreseze și a-i integra. Integrarea migranților este cheia. Două anecdote: la Zaventem, în Belgia, teroriștii erau belgieni, născuți în Belgia, însă emigrați islamici ghetoizați, neintegrați. Celălalt exemplu, când am mers în Suedia, ministrul care își lua rămas bun era foarte tânără și avea o fizionomie specială, nu tipică a suedezilor. Era fiică a unui migrant și a unei suedeze, așa de integrată încât a devenit ministru. Să ne gândim la aceste două lucruri, ne vor face să ne gândim mult: a integra. Cu privire la migrații, care cred că este drama din regiune. Eu aș vrea să mulțumesc țărilor generoase care primesc pe migranți: Libanul care are, cred, două milioane de sirieni; Iordania - din păcate nu vom trece pe deasupra și regele voia să ne facă un omagiu cu avioanele la trecerea noastră - este foarte generoasă: peste un milion și jumătate de migranți. Mulțumesc acestor țări generoase! Multe mulțumiri!

În trei zile în această țară cheie din Orientul Mijlociu ați făcut ceea ce puternicii de pe pământ discută de treizeci de ani. Ați explicat deja care este geneza interesantă a călătoriilor dumneavoastră, cum se nasc alegerile călătoriilor dumneavoastră, însă acum în această contingență, privind la Orientul Mijlociu, puteți să vă gândiți la o călătorie în Siria? Care pot fi obiectivele în următorul an ale altor locuri în care este cerută prezența dumneavoastră?

R. - În Orientul Mijlociu numai ipoteza, și chiar promisiunea, este Libanul. Nu m-am gândit la o călătorie în Siria, pentru că nu mi-a venit inspirația. Însă sunt foarte aproape de martirizata și iubita Siria, așa cum o numesc. Eu îmi amintesc la începutul pontificatului de acea după-amiază de rugăciune în Piața "Sfântul Petru", era rozariul, adorația Preasfântului Sacrament. Însă câți musulmani cu covoarele pe pământ se rugau cu noi pentru pacea în Siria, pentru a opri bombardamentele, în acel moment se spune că avea să fie un bombardament feroce. Port Siria în inimă. Însă a gândi o călătorie, nu mi-a venit.

În aceste zile, luni, activitatea dumneavoastră a fost foarte limitată. Ieri ați avut primul contact direct foarte apropiat cu oamenii la Qaraqosh: ce ați simțit? După părerea dumneavoastră, acum cu tot regimul sanitar actual, se pot reîncepe audiențele generale cu oamenii, cu credincioși, așa cum erau înainte?

R. - Eu mă simt diferit atunci când sunt departe de oameni la audiențe. Aș vrea să reîncep audiențele generale cât mai curând. Sperăm ca să existe condițiile, în asta eu respect normele autorităților. Ei sunt responsabilii și ei au harul lui Dumnezeu pentru a ne ajuta în asta, sunt responsabilii în a da normele. Ne plac sau nu ne plac, ei sunt responsabilii și trebuie să facă așa. Acum am reînceput Angelus în piață, cu distanțele se poate face. Există propunerea de mici audiențe generale, însă n-am decis până când nu devine clară dezvoltarea situației. După aceste luni de închisoare, cu adevărat mă simțeam un pic încarcerat, această călătorie a însemnat pentru mine a retrăi. A retrăi pentru că înseamnă a atinge Biserica, a atinge sfântul popor al lui Dumnezeu, a atinge toate popoarele. Un preot se face preot pentru a sluji, în slujba poporului lui Dumnezeu, nu pentru carierism, nu pentru bani. În această dimineață la Liturghie era lectura biblică despre vindecarea lui Naaman sirianul și spunea că acest Naaman voia să ofere daruri după ce a obținut vindecarea. Însă profetul Elizeu le-a refuzat. Biblia continuă: asistentul profetului Elizeu, când ei au plecat, a rezolvat treburile cu profetul și alergând l-a urmărit pe Naaman și i-a cerut daruri pentru el. Și Dumnezeu a spus: "Lepra pe care o avea Naaman va fi la tine". Mie îmi este teamă că noi, bărbați și femei ai Bisericii, mai ales că noi, preoții, nu avem această apropiere gratuită de poporul lui Dumnezeu care este ceea ce ne mântuiește. Și a face ca servitorul lui Naaman: da, a ajuta, însă după aceea a merge înapoi pentru daruri. De această lepră mi-e teamă. Și unicul care ne salvează de lepra lăcomiei, a mândriei este sfântul popor al lui Dumnezeu. Cel despre care Dumnezeu a vorbit cu David: "Eu te-am luat de la turmă, nu uita de turmă". Cel despre care Paul a vorbit cu Timotei: "Amintește-ți de mama ta și de bunica ta care te-au alăptat la credință", adică nu pierde apartenența la poporul lui Dumnezeu pentru a deveni o castă privilegiată de consacrați, clerici, orice altceva. Contactul cu poporul ne salvează, ne ajută, noi dăm euharistia, predica, funcția noastră. Însă ei ne dau apartenența. Să nu uităm această apartenență la poporul lui Dumnezeu. Ce am întâlnit în Irak, la Qaraqosh? Eu nu-mi imaginam ruinele din Mosul, cu adevărat nu-mi imaginam... Da, am văzut lucrurile, am citit cartea, însă asta atinge, este emoționant. Ceea ce m-a emoționat mai mult este mărturia unei mame la Qaraqosh. Au dat mărturia lor un preot care cunoaște cu adevărat sărăcia, slujirea, pocăința, și o femeie care în primele bombardamente ale Isis și-a pierdut fiul. Ea a spus un cuvânt: iertare. Am fost emoționat. O mamă care spune: Eu iert, cer iertare pentru ei. Mi-a venit în amintire călătoria în Columbia, acea întâlnire la Villavicencio unde atâtea persoane, mai ales femei, mame și soții, spuneau experiența asasinării fiilor și a soțului. Spuneau: "Eu iert, eu iert". Acest cuvânt l-am pierdut, știm să insultăm foarte bine, știm să condamnăm foarte bine, eu cel dintâi. Însă a ierta... a-i ierta pe dușmani, aceasta este evanghelie pură. Acest lucru m-a impresionat mai mult la Qaraqosh.

Voiam să știu ce ați simțit din elicopter văzând orașul Mosul distrus și după aceea rugându-vă în ruinele unei biserici. Dacă pot, dat fiind că este sărbătoarea femeii, voiam să pun o mică întrebare și despre femei. Dumneavoastră le-ați susținut femeile la Qaraqosh prin cuvinte foarte frumoase, însă ce credeți despre faptul că o femeie musulmană îndrăgostită nu se poate căsători cu un creștin fără să fie rebutată de familie sau chiar mai rău?

R. - Despre Mosul am spus un pic "en passant" ceea ce am simțit. M-am oprit în fața bisericii distruse, nu aveam cuvinte. De necrezut, de necrezut... Nu numai biserica aceea, ci și celelalte biserici, precum și o moschee distrusă. Se vede că nu era de acord cu oamenii aceștia. De necrezut cruzimea noastră umană. În acest moment, nu vreau să spun cuvântul, se reîncepe: să privim Africa. Și cu experiența noastră de la Mosul aceste biserici distruse și totul, se creează dușmănia, războiul și reîncepe să acționeze și așa-numitul Stat Islamic. Acesta este un lucru urât, foarte urât. O întrebare care mi-a venit în minte în biserică era aceasta: Cine vinde arme acestor distrugători? Pentru că armele nu le fac ei acasă. Poate că unele bombe le fac... Dar cine vinde armele? Cine este responsabilul? Cel puțin aș cere acestora care vând armele sinceritatea de a spune: Noi vindem armele. Nu o spun. Este urât. Acum femeile. Femeile sunt mai curajoase decât bărbații, însă acel lucru a fost mereu așa. Însă femeia este umilită și astăzi, mergem la acea extremă: una dintre voi mi-a arătat lista prețurilor femeilor (pregătită de Isis care cumpăra femeile creștine și yazide, ndr). Eu nu puteam să cred: dacă femeia este așa, de această vârstă, costă atât... Femeile sunt vândute, femeile sunt reduse la sclavie. Și în centrul Romei munca împotriva traficului de persoane este o muncă de fiecare zi. La Jubileu am fost să vizitez una din multele case ale Operei don Benzi. Fete salvate, una cu urechea tăiată pentru că n-a adus banii în ziua aceea, alta adusă de la Bratislava în portbagajul mașinii, sclavă, răpită. Asta se întâmplă printre noi, eh! Traficul de persoane. În aceste țări, mai ale în partea Africii, există mutilarea ca un rit care trebuie făcut. Însă femeile încă sunt sclave și trebuie să luptăm, să luptăm, pentru demnitatea femeilor. Sunt cele care duc înainte istoria, aceasta nu este o exagerare, femeile duc înainte istoria și nu este un compliment pentru că astăzi este ziua femeilor. Și sclavia este așa, refuzarea față de femeie... A crede că într-un loc a fost făcută discuție dacă repudierea soției trebuie să fie dată în scris sau numai oral. Nici dreptul de a avea dreptul de repudiere! Însă asta se întâmplă astăzi, dar pentru a nu ne îndepărta să ne gândim la centrul Romei, la fetele care sunt răpite și sunt exploatate. Cred că am spus totul despre asta. Vă urez un sfârșit bun de călătorie și vă cer să vă rugați pentru mine că am nevoie.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 485.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat