Școala care ne trebuie
Familia are rolul principal în educația pentru viață a copiilor. Acest lucru îl precizează cu fermitate Conciliul Vatican II: "Părinții, deoarece au dat viață copiilor lor, au obligația foarte gravă de a-i educa, și de aceea trebuie considerați primii și principalii lor educatori" (Gravissimum educationis, 3).
Educația sexuală a copiilor și tinerilor este un drept și datorie fundamentală a părinților, trebuie să se realizeze întotdeauna sub îndrumarea lor plină de grijă, fie în sânul familiei, fie în centrele de educație alese și controlate de ei.
În fața unei culturi care "banalizează" în mare parte sexualitatea umană, deoarece o interpretează și o trăiește în mod reductiv și sărăcit, legând-o în mod exclusiv de trup și de plăcerea egoistă, slujirea educativă a părinților trebuie să insiste cu fermitate asupra unei culturi sexuale care să fie într-adevăr și în mod deplin personală: sexualitatea, de fapt, este o bogăție a întregii persoane - trup, sentiment și suflet - și manifestă semnificația sa intimă în a conduce persoana la dăruirea de sine în iubire (FC 37).
Școala vrea astăzi să ia locul părinților propunând introducerea orei de educație sexuală, fără a preciza concret programele, fără a face dovada asigurării resursei umane specializate.
Însă, în virtutea principiului subsidiarității, școala este în serviciul familiei. Școala trebuie să respecte acest principiu și, atunci când cooperează la educația sexuală, trebuie să țină cont de exigențele unei educații integrale în spiritul moralei creștine, care îi animă pe părinți. Nu are nimeni dreptul să intervină cu brutalitate în dezvoltarea personalității copiilor din punct de vedere afectiv, emoțional, spiritual, propunând tematici care incită spiritele, generează conflicte, pervertesc suflete.
Asociația Familia și Viața, având o bogată experiență de lucru cu adolescenți și tineri, susține tematici de educația sexuală ce contribuie la formarea copiilor pentru cunoaștere de sine, înțelegerea noțiunilor de pudoare, temperanță, autocontrol și abstinență, respect de sine și de ceilalți, subliniind totdeauna riscurile la care se expun copiii printr-un stil de viață libertin, permisiv și imoral.
Dacă se vor trece aceste granițe printr-o așa-zisă educație sexuală în școli, cu siguranță nu se va rezolva problema mamelor minore, a relațiilor sexuale premature sau a bolilor cu transmitere sexuală. E o nevoie acută de a interveni printr-o educație graduală, sistematică, astfel încât să creștem copii și tineri care să devină capabili să întemeieze familii sănătoase, la timpul potrivit.
În acest sens și părinții trebuie ajutați să înțeleagă că trebuie să se opună cu tărie la o anumită formă de informare sexuală, ruptă de principiile morale și atât de răspândită, care nu ar fi altceva decât o inițiere prematură a copiilor la experimentarea sexualității, fapt care ar duce la pierderea inocenței și seninătății și poate deschide calea către viciu.
Maria Gherghel
* * *
Sănătate sexuală sau sexualitatea sănătoasă? Părinții alături de copii în actul educațional
Educația sexuală în școli și paradoxul educativ
Biserica Catolică din România susține necesitatea acordului părinților pentru orele de educație sexuală
lecturi: 728.