Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Fratelli tutti - Pentru o lectură a enciclicei Papei Francisc

Mergeți, spre noi maluri!

de cardinal Reinhard Marx
arhiepiscop de München și Freising (Germania)

"Dacă era modernă, așa de absorbită să dezvolte și să proiecteze egalitatea și libertatea, vrea să înfrunte bine provocările care ne așteaptă, de acum înainte trebuie să adauge fraternitatea, cu tot atât elan și tenacitate. Fraternitatea va da libertății și egalității locul lor corect în simfonie" (pag. 11). Pun acest citat, luat din cartea Să visăm din nou (14) a Papei Francisc, care a trezit mare atenție în toată lumea, la începutul reflecției mele despre enciclica Fratelli tutti, prezentată în octombrie. Aleg această idee de reflecție pentru că, printre altele, cu publicarea apropiată a unei enciclice și apoi a unei cărți, Papa Francisc clarifică poziția sa în mod convingător și prin acțiunea sa: el se adresează - așa cum spune în mod expres și enciclica - tuturor oamenilor, întregii lumi. Enciclica, și încă mai mult cartea, adună primele reflecții și alte gânduri ale Papei Francisc în fața pandemiei de coronavirus, care continuă să țină lumea cu suflarea tăiată și care va avea incidență asupra vieții noastre - personale, sociale și drept comunitate mondială - și "după-covid".

Într-un anumit sens, cu cartea sa Să visăm din nou Papa Francisc desfășoară un soi de lucrare de traducere a enciclicei. Aproape pare că vrea să se asigure ca toți să înțeleagă cu adevărat că dorește să depășească granițe și în pontificatul său, invitându-ne să acționăm asemenea lui în respectivele noastre domenii de responsabilitate. Această temă de bază este sugerată deja de primul titlu din Fratelli tutti, care este "Fără granițe" (Fratelli tutti, nr. 3).

Cu enciclica Laudato si', Papa Francisc se inserează clar în tradiția doctrinei sociale catolice și se leagă cu Sfântul Francisc de Assisi, mai ales cu invitația sa la o iubire "care merge dincolo de barierele geografiei și spațiului" (Fratelli tutti, nr. 1). În acest sens, un semnal deosebit de puternic din Fratelli tutti este cu siguranță referința sa la întâlnirea cu marele imam Ahmad Al-Tayyeb la Abu Dhabi în 2019 și la Documentul despre fraternitatea umană pentru pacea mondială și conviețuirea comună. Cu această referință, Papa Francisc subliniază din nou că religiile nu trebuie să folosească pentru a dezbina și a întări ideologiile, ci să fie toate în slujba unicei familii umane, și respinge în mod clar orice tentativă fundamentalistă de a instrumentaliza religia pentru propriile scopuri.

Desigur, Fratelli tutti poate să fie citită ca sumă a ceea ce a fost până acum pontificatul Papei Francisc, ca sumă a ceea ce el vrea să scrie în albumul lumii precum și al Bisericii însăși. Făcând referință la enciclica Papei Benedict al XVI-lea Caritas in veritate, care la rândul său face referință puternic la Populorum progressio a lui Paul al VI-lea, Papa Francisc îndeamnă Biserica să fie la înălțimea rolului său public și să se pună "în slujba promovării omului și a fraternității universale" (Caritas in veritate, nr. 11). Și Fratelli tutti se inserează în lunga tradiției a vestirii sociale a Bisericii și duce înainte în mod coerent ideea dezvoltării integrale a persoanei.

Din primele voci critice despre Fratelli tutti s-a observat că fraternitatea socială nu este o categorie clasică a doctrinei sociale, și că acest concept al solidarității și dreptății sociale este suficient așa cum este definit aici, că nu are nevoie de alte noțiuni. Solidaritatea, așa cum explică și Compendiul de doctrină socială a Bisericii, este un principiu social ordonator și o virtute morală care "ajunge la rangul de virtute socială fundamentală pentru că se situează în dimensiunea dreptății, virtute [...] prin excelență" (nr. 193). Ca și Caritas in veritate, și Fratelli tutti întărește principiul etico-social al solidarității care, întocmai, nu se epuizează în faptul de a fi o categorie care este necesară din punct de vedere juridic și, dacă este necesar, este garantată din punct de vedere social, ci formulează și cere în mod fundamental bunăvoință față de toți. Fraternitatea socială reia o categorie fundamentală filozofică a bunăvoinței, prieteniei, așa cum este descrisă de exemplu și de Aristotel în Etica Nicomachea, ca gentilețe cu care din principiu mergem în întâmpinarea celorlalți cu o atitudine de amabilitate, acceptare și atenție. De fapt, fără această prietenie nu poate există o adevărată înțelegere a celuilalt, care este una din bazele bunei conviețuiri între persoane.

De fapt, Papa Francisc scrie în albumul timpului nostru un lucru care are o valență universală și atemporală, cu privire la care din principiu toate persoanele de bunăvoință ar trebui să fie de acord: "A ne apropia, a ne exprima, a ne asculta, a ne privi, a ne cunoaște, a încerca să ne înțelegem, a căuta puncte de contact, toate acestea se rezumă în verbul «a dialoga»" (Fratelli tutti, nr. 198). Sunt foarte recunoscător că Papa Francisc cu enciclica sa pune încă o dată în prim plan această atitudine în aparența atât de clară pentru a trata cu ceilalți, adică disponibilitatea la dialog, oferind în acest mod, chiar într-un timp în care populismele, naționalismele și ideologiile se întăresc, o orientare care, întocmai, nu evidențiază ceea ce dezbină, ci caută mereu ceea ce unește, ceea ce este în comun. Însă pentru această atitudine este necesar mereu consensul liber de a accepta și a respecta diversitatea tuturor persoanelor. După părerea mea acesta este "bunul simț" necesar pentru a depăși, sau în cel mai bun dintre cazuri pentru a evita, diviziunea în interiorul statelor și al societăților, dar și la nivel mondial. De fapt, văd același pericol pe care-l vede Papa Francisc în Să visăm din nou: "Lipsa unui dialog sincer în cultura noastră publică face tot mai dificil să se genereze un orizont împărtășit spre care să ne îndreptăm toți împreună" (pag. 87).

Orizontul comun indică direcția plină de speranță pentru a putea înzestra "casa comună a creației" în mod favorabil și pentru binele tuturor oamenilor, pornind de la o viziune pozitivă despre persoană, de la o antropologie înrădăcinată în credința în Dumnezeu Creatorul (cf. Laudato si', nr. 13). Pe urmele enciclicei Laudato si', în noua sa enciclică Papa Francisc îndeamnă la o schimbare de mentalitate care trebuie să conducă la o nouă idee de progres al omenirii în fața crizelor existențiale din toată lumea. În Să visăm din nou vorbește chiar despre "pandemiile oculte din această lume" (pag. 10), cum sunt foamea, violența și schimbarea climatică pe care, în potențialul lor ridicat de criză, trebuie să le depășim în mod fratern și sustenabil ca unică familie a umanității.

Deci "casa comună a creației" nu poate să fie definită în modalitatea diviziunii, ci pornind de la orientarea spre binele comun, care nu este înțeles numai în mod formal și material. Originile principiului binelui comun dăinuie din antichitatea greacă și continuă să fie foarte eficiente și în doctrina socială a Bisericii. Papa Francisc reia acest principiu deja în Laudato si', corelând cu el principiile sociale de personalitate, solidaritate și subsidiaritate, recompunând ca să spunem așa caleidoscopul doctrinei sociale a Bisericii pornind de la Rerum novarum din 1891. Laudato si' definește, ca și Conciliul al II-lea din Vatican, binele comun ca "ansamblul condițiilor de viață socială care permit grupurilor și indivizilor să-și atingă mai deplin și mai ușor perfecțiunea" (Gaudium et spes, nr. 26).

Însă exigența de fraternitate și de dialog în Fratelli tutti este adresată și Bisericii însăși, care drept comunitate de persoane nu este imună de tentațiile egoismului și individualismului, a abuzului de putere, a ideologizării și a fundamentalismului. Biserica nu este imună de toate acestea nici de relațiile intra-ecleziale nici în raportul său cu lumea. Și în Biserică este nevoie de dialog!

Tentația destrămării eului, a sinelui, este cunoscută și în tradiția biblică, așa cum reiese în mod extraordinar în Fratelli tutti în cateheza despre parabola bunului samaritean. Despre cei care trec la distanță de persoana rănit Papa Francisc spune: "erau persoane religioase [...]; arată că faptul de a crede în Dumnezeu și de a-l adora nu garantează faptul de a trăi așa cum îi place lui Dumnezeu" (Fratelli tutti, nr. 74).

Și experiențele de abuz și violență în cadrul Bisericii au arătat în mod dureros - mai ales persoanelor lovite - cât de periculoasă poate să fie puterea atunci când aceia care exercită o funcție sau o responsabilitate nu păstrează conștiința limitelor puterii lor și dacă puterea nu este controlată, atunci când demnitatea persoanei este ignorată sau lezată. Am învățat, și trebuie să continuăm să insistăm asupra acestui lucru, că este nevoie de un nou mod de a gândi care să nu fie orientat spre interesele de autoconservare a unora, ci spre binele întregului popor al lui Dumnezeu. Pentru aceasta este nevoie de forța dialogului.

Un fundament esențial al acestei atitudini reînnoite, care are rădăcini biblice, este ideea de Biserică sinodală, principiul antic al sinodalității pe care Papa Francisc îl reia și în cartea sa Să visăm din nou: "Am voit să reînsuflețesc acest principiu antic nu numai pentru binele Bisericii, ci ca slujire adusă unei umanități care este așa de des blocată de discordii paralizante" (pag. 93). Totuși, pentru a fi credibilă în această slujire adusă umanității, deci pentru a pregăti calea pentru vestea cea bună a lui Dumnezeu, Biserica trebuie, în mod analog, să se orienteze spre asta și în raporturile sale intra-ecleziale. Mai este mult de făcut în acest domeniu.

Cu Fratelli tutti și Să visăm din nou, Papa Francisc vrea încă o dată să aprofundeze și să lărgească orizontul vestirii și al acțiunii Bisericii: este o privire mai ascuțită față de periferiile umanității, ale modului de a fi lume și de a fi Biserică. Și probabil că este motivat și de dorința de a conduce dezbaterile necesare în cadrul Bisericii în așa fel încât să nu întunece privirea asupra a ceea ce este important și semnificativ pentru persoană și umanitate în general. La bază este întrebarea centrală a motivului pentru care există Biserica. Și răspunsul Papei Francisc este la fel de central și clar: Biserica nu există pentru ea însăși, ci pentru ca toți oamenii să aibă speranța care provine din iubirea lui Dumnezeu însuși! Pornind de la centrul credinței, adică Întruparea, Crucea și Învierea, Biserica este instrument al unității tuturor oamenilor. Asta trebuie să ne facă să scriem în album de către Papa Francisc cu Fratelli tutti.

(După L'Osservatore Romano, 9 ianuarie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 567.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat