Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Patru noi cărți

La Editura "Sapientia" au apărut două cărți semnate de pr. dr. Lucian Păuleț: Vocația profetică, sacerdotală și regală a familiei creștine, și Yves Congar: o incursiune în universul gândirii sale, și două cărți semnate de pr. dr. Gabriel-Iulian Robu: Denominare Dio alla luce dell'analisi teologica di Es 3,14 nell'incontro tra Jean-Luc Marion e Tommaso d'Aquino: un contributo per un pensiero iconico și Ipsam Dei substantiam incommunicabilem nel contesto della Summa Theologiae di Tommaso d'Aquino.

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Vocația profetică, sacerdotală și regală a familiei creștine, scrisă de pr. dr. Lucian Păuleț. Cartea apare în colecția "Tratate de teologie", în formatul 14Ś20, are 82 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 10 lei.

Societatea modernă se află într-un proces de profunde schimbări sociale, economice, culturale, politice și chiar religioase. Iar aceste "transformări ample, rapide și profunde ale societății și culturii au afectat familia în zilele noastre mai mult decât alte instituții". Pe de altă parte, este adevărat că și transformările din interiorul familiei au repercusiuni asupra "marii familii umane", societatea: "Binele persoanei și al societăți umane și creștine este strâns legat de bunul mers al comunității conjugale și familiale". De aceea, societatea nu poate să nu manifeste un interes viu față de problemele actuale ale familiei.

La rândul său, Biserica este conștientă că sacramentul căsătoriei și familia constituie una dintre valorile cele mai mari ale omenirii și de aceea dorește să-și ofere slujirea sa, să-și ofere serviciile acelora care se străduiesc să-și trăiască cu demnitate vocația familială, în ciuda tuturor dificultăților; de asemenea, Biserica dorește să ofere lumină și sprijin celor care trăiesc în ignoranță și nesiguranță cu privire la valoarea căsătoriei și a familiei. Aceste dorințe se concretizează în doctrina Magisteriului Bisericii și, mai ales, în activitatea pastorală desfășurată de Biserică. Slujirea familiilor constituie, astfel, una dintre dimensiunile esențiale și unul dintre obiectivele prioritare ale activității pastorale a Bisericii.

Orientarea spre această temă - "Vocația profetică, sacerdotală și regală a familiei" - își are justificarea în dorința de a alege o temă cât mai practică și care să-mi ofere motivații și elemente importante pentru activitatea pastorală ulterioară. Sper ca acest material să fie la fel de folositor și altora interesați de această temă. Pe lângă acest obiectiv general, de a fi cât mai practic, m-am decis asupra acestei teme deoarece, între tematicile despre familie, aceasta mi s-a părut a avea implicațiile practice cele mai profunde.

În cadrul acestei lucrări am intenționat să arăt care este vocația familiei în cadrul Bisericii. Însă pentru a înțelege această chemare și care sunt formele concrete prin care familia participă la misiunea eclezială, este necesar să înțelegem mai întâi identitatea familiei și situația în care se află în societatea zilelor noastre. Aceasta este și metoda de expunere a doctrinei despre familie utilizată de Papa Ioan Paul al II-lea în Exortația apostolică despre obligațiile familiei creștine în lumea de astăzi, Familiaris consortio. Faptul că Suveranul Pontif urmărește această schemă de prezentare se observă dintr-o simplă enumerare a părților acestui document: I - Lumini și umbre în familia zilelor noastre; II - Planul lui Dumnezeu despre căsătorie și familie; III - Obligațiile familiei creștine.

Aceeași schemă de lucru o are și lucrarea de față. În primul capitol se urmărește o informare asupra problemelor cu care se confruntă familia modernă. Deși se tratează pe scurt despre ele, se încearcă totuși crearea unei priviri de ansamblu cât mai complete, prin aceea că se abordează majoritatea planurilor vieții din societate: social, economic, cultural, funcțional și religios.

În continuare, se arată identitatea familiei: familia este "Biserica familială" (LG 11). Fiind stabilită existența acestei legături atât de strânse între familie și Biserică, se conchide, logic, că îndatoririle familiei vor fi asemănătoare cu ale Bisericii. Însă misiunea Bisericii nu este alta decât aceea a lui Cristos, pe care-l reprezintă în lume și a cărui operă o continuă. Se ajunge astfel la concluzia că misiunea familiei se identifică cu misiunea Bisericii și a lui Cristos, oficiul soților fiind același cu al lui Cristos. Același principiu teologic îl susține și Papa: "În iubirea conjugală și familială, trăită în extraordinarele ei bogății de valori și exigențe de totalitate, unicitate, fidelitate și fecunditate, se exprimă participarea familiei creștine la misiunea profetică, sacerdotală și regală a lui Cristos Isus și a Bisericii". De aceea, acest principiu, dedus din economia mântuirii, este urmărit cu strictețe în următoarele trei capitole și determină menținerea aceleiași scheme în fiecare dintre ele: Cristos - Biserica - Biserica familială, familia.

"Aceasta fiind baza participării familiei creștine la misiunea eclezială, trebuie să urmărim acum conținutul acestei participări sub aspectul triplu și unitar al lui Cristos ca Profet, Preot și Împărat", prezentând familia creștină cu vocația ei profetică, sacerdotală și regală. Fiecărui aspect îi va fi dedicat câte un capitol. Astfel, lucrarea se armonizează în patru capitole, în care, după o privire de ansamblu asupra situației actuale a familiei, arăt cum "familia creștină este chemată să ia parte vie și responsabilă la misiunea Bisericii în mod propriu și original".

Pr. dr. Lucian Păuleț

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Yves Congar: o incursiune în universul gândirii sale, scrisă sub coordonarea de pr. dr. Lucian Păuleț. Cartea apare în colecția "Tratate de teologie", în formatul 14Ś20, are 246 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 20 lei.

Volumul coordonat de pr. dr. Lucian Păuleț, profesor de teologie dogmatică la Facultatea de Teologie Romano-Catolică din Iași, adună roadele studiilor sale doctorale de la Universitatea Catolică a Americii din Washington D.C (SUA) și pe care a voit să le împărtășească cu studenții teologi din Iași în cadrul unui seminar dedicat operei marelui teolog catolic Yves Congar. Disertația sa doctorală a fost publicată recent la Editura Sapientia, cu titlul: The Holy Spirit as the Principle of Ecclesial Unity, Catholicity, Apostolicity and Holiness in the Thought of Yves Congar (2019).

Astfel, dintr-un anumit punct de vedere, cartea Yves Congar: o incursiune în universul gândirii sale, constituie o noutate în spațiul cultural românesc și o considerăm ca un omagiu de recunoștință pe care i-l aducem pr. Yves Congar pentru tot ce a făcut pentru Biserica și teologia catolică, dar nu numai, în secolul al XX-lea. Sperăm ca, după această scurtă incursiune a unor temerari în viața și opera lui Congar, să trezim dorința altora de a studia "universul gândirii sale" și, de ce nu, să îmbogățească literatura teologică românească cu traducerea lucrărilor sale mai importante .

Pentru o vedere de ansamblu, prezentăm în continuare autorii și temele tratate:

Pr. dr. Lucian PĂULEȚ: Introducere. O schiță a vieții lui Congar și a proiectelor sale teologice

Ștefan LENGHEN: Misterul Bisericii: Trup mistic, popor al lui Dumnezeu, comuniune

Eduard-Paul AMARIEI: Teologia laicatului în perspectiva lui Yves Congar

Silviu ȘARAN: Care Biserică? Una, Sfântă, Catolică și Apostolică. Cele patru note în gândirea timpurie a lui Yves Congar

Pr. dr. Lucian PĂULEȚ: Prezența divină și Misterul Templului de-a lungul istoriei biblice

Bogdan ENĂȘOAE: Tradiția și tradițiile în opera lui Yves Congar

Iulian Robert GHERGHEL: Relația dintre Cuvânt și Duh în pneumatologia lui Yves Congar

"Congar a influențat nu doar conținutul documentelor conciliului, ci poate fi observată o mare asemănare între metoda lui Congar și cea folosită de conciliul ecumenic: revenirea la izvoare (Biblia și Sfinții Părinți), deschiderea ecumenică, atenția acordată aspirațiilor lumii moderne și vocii laicilor. Toate acestea sunt mijloace de cercetare teologică pentru care a pledat Congar. Vocea sa profetică, ce fusese redusă la tăcere, a fost acum ascultată și treptat respectată de către episcopii cărora Congar le ținea conferințe și le scria discursuri, fiind totodată atent să nu dea impresia că în cadrul conciliului ar putea exista o autoritate a teologilor paralelă cu cea a episcopilor. El a considerat conciliul ca fiind o strădanie comună a episcopilor și a experților, sub călăuzirea Duhului Sfânt. Această contribuție pe care el a avut-o la conciliu a fost apreciată în așa măsură de unii teologi, încât au ajuns să-i spună «Conciliul lui Congar». El a lucrat pentru a face cunoscute documentele conciliului, pentru a promova răspândirea sa și pentru a oferi ceea ce considera a fi o corectă interpretare a spiritului și învățăturii conciliare. În ciuda stării precare de sănătate care se înrăutățea din ce în ce mai mult (scleroza i se agrava), a continuat să lucreze, oferindu-și contribuția și viața Bisericii. Ultima sa lucrare importantă este Je crois en l'Ésprit Saint. În noiembrie 1994, cu doar câteva luni înainte să moară, pe 22 iunie 1995, a fost creat cardinal de către papa Ioan Paul al II-lea, ca recunoaștere a lucrării și vieții sale de adevărat slujitor al Bisericii, fiind, așa cum el însuși și-a dorit, o adevărată harpă eoliană în care Dumnezeu a suflat, făcând-o să vibreze și să cânte" (Lucian Păuleț).

Pr. dr. Ștefan Lupu

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Denominare Dio alla luce dell'analisi teologica di Es 3,14 nell'incontro tra Jean-Luc Marion e Tommaso d'Aquino : un contributo per un pensiero iconico, scrisă de pr. dr. Gabriel-Iulian Robu. Cartea apare în colecția "Disertații doctorale", în formatul 17Ś24, are 416 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 40 lei.

Cartea apărută recent la Editura Sapientia cu titlul Denumirea lui Dumnezeu în lumina analizei teologice a textului din Ex 3,14 la întâlnirea dintre Jean-Luc Marion și Toma de Aquino: o contribuție pentru o gândire iconică este disertația doctorală pe care pr. dr. Gabriel-Iulian Robu, profesor și formator la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași, a susținut-o la Facultatea de Teologie a Universității "Sfântul Ioan din Lateran" (Roma, Italia), în anul 2020.

Redăm mai jos câteva fragmente din prefața semnată de prof. Giuseppe Lorizio, care a coordonat elaborarea disertației doctorale a pr. Gabriel-Iulian Robu.

Poporul aflat în robia egipteană și care striga de durere nu rostea numele lui Dumnezeu, nerevelat încă, și poate că pentru aceasta a și fost ascultat, până acolo că a împins Eternul să se manifeste cu numele inefabil al Tetragramei. Decât să ne întrebăm ce revelează acel nume, mai degrabă ar trebui să ne întrebăm ce se ascunde în el, abandonând prezumția de a voi cu orice preț să-i știm semnificația și adresându-ne mai ales sensului său inaccesibil. Dacă putem să ne interogăm cumva și să reflectăm asupra numelui, nu putem să tratăm cu neglijență conștiința faptului că nu suntem noi cei care denumim Eternul, ci noi suntem cei denumiți de către El (numele pe care îl avem ne-a fost dat împreună cu existența) și, în același timp, El este cel care se denumește, adică se revelează [...].

Un dublu câștig la nivel teoretic îmi revine să semnalez plecând de la importanta lucrare a lui Iulian Robu și pe care și în alte ocazii am avut ocazia să o aprofundez. În primul rând, atenția față de nume, mereu urmând linia sfântului Toma, ne pune în fața raportului între limbaj și realitate și a relației/distincției între nume și verb, așa cum sunt prezentate în mod genial în comentariul la opera aristotelică despre interpretare. Este vorba oricum despre limbaj și despre valența sa veritativă, o temă care de această dată este citită și interpretată în lumina gândirii aristotelice și în relație cu Expositio in libros Perihermeneias (1268-72). În reflecția Stagiritului și în comentariul sfântului Toma, ne este dată ocazia de a releva anumite subiecte fundamentale și pentru tema abordată în acest volum. Exordiul din De interpretatione, mi se pare foarte sugestiv: "[...] sunetele vocii mele sunt simboluri ale afecțiunii care își au locul în suflet (paqhmata yuch) iar literele scrise sunt simboluri ale sunetelor vocii" (1,5).

Un ulterior câștig aristotelic fundamental rezultă a fi cel relativ la distincția dintre nume și verb. Scrie Stagiritul: "numele este deci sunetul vocii, semnificativ prin convenție, indiferent de timp și în care nicio parte nu e semnificativă, dacă este considerată separat (2,20), pe când, în schimb "verbul este numele, care exprimă și o determinare temporală" (3,7). Timpul așadar semnalează diferența (distincția) între cei doi termeni.

Legătura limbaj/res rezultă fundamentală la acest punct, iar referința aristotelică la convenționalitatea numelor semnalează o distanță abisală între modalitatea de a înțelege/interpreta raportul și perspectiva - după părerea noastră, foarte profundă - care are gust de metafizică revelativă, deschizând tema gândirii revelative, din care se inspiră teologia noastră. O astfel de tematică se încrucișează cu contextul mediatic contemporan ce tinde să considere limbajul în cheie pur comunicativă și funcțională, atribuindu-i un caracter pe deplin convențional. Adesea, cu privire la acest aspect, îmi place să evoc, împreună cu figura lui Ferdinand Ebner, și lecția lui Walter Benjamin, care sugerează recuperarea dimensiunii revelative a cuvântului, fapt din care nu lipsește nici referința la alegorie și la metaforă: "limbajul nu este deloc în slujba comunicării mundane, ci este în slujba revelației Ființei. Limbajul deci, dacă este înțeles în mod just, este un eveniment revelativ, și nu un eveniment comunicativ [...]. Această revelație nu este deci ceva pe care subiectul avid de cunoaștere ar putea să îl producă de la sine".

Giuseppe Lorizio

*

La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea: Ipsam Dei substantiam incommunicabilem nel contesto della Summa Theologiae di Tommaso d'Aquino, scrisă de pr. dr. Gabriel-Iulian Robu. Cartea apare în colecția "Tratate de teologie", în formatul 14Ś20, are 198 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 20 lei.

După cel de-al Doilea Conciliu din Vatican, mulți teologi se lamentau din cauza tăcerii stranii ce plana asupra operelor lui Toma de Aquino. Astăzi însă situația s-a mai schimbat, constatându-se o abundență de studii literare și istorice despre Doctorul Angelic. Amintind de expresia lui T.-D. Humbrecht, putem afirma că purgatoriul tomiștilor s-a încheiat. Unul dintre factorii care a determinat această rodnică redescoperire a teologiei tomiste a fost enciclica din 1998 a sfântului papă Ioan Paul al II-lea Fides et ratio, în care se sublinia importanța și actualitatea studierii sfântului Toma. În această enciclică, de fapt, Doctorul Angelic este citat de mai mult de douăzeci de ori.

În scrierile din primul deceniu al secolului al XXI-lea, nu se pot distinge în mod clar lecturile filozofice ale Sumei teologice de cele teologice: cele două dimensiuni rezultând încorporate și complementare. Se observă totuși că autorii diferitelor introduceri la Summa vor prefera una dintre cele două abordări, în funcție de destinatarii pe care îi vizează.

În lucrarea de față nu ne vom opri foarte mult asupra biografiei sfântului Toma, asupra copilăriei, tinereții și vârstei mature. Nici nu ne propunem să abordăm dezbaterea despre interpretarea filozofică sau teologică a operei sale. Însă, urmând linia lui Chenu și Torrell, reținem că este important să îl studiem pe Toma în contextul istoric și teologic, încadrând teologia sa în interiorul spiritualității sale.

În al doilea rând, dincolo de comentariile care sunt citate aici, dorim să examinăm însăși textele lui Toma de Aquino, pentru a auzi a sa autentică vox. Textul fundamental pe care îl analizăm este STh, I, q. 13, a. 11, ad 1: ipsam Dei substantiam incommnicabilem. Ideea exprimată de acest text este de fapt ceea ce Riccardo Ferri definește ca o constantă în opera Aquinatului: premisa incomprehensibilității esenței divine.

Pentru a contextualiza discursul despre limitele acestei lucrări, trebuie să menționăm că există o bibliografie imensă despre Aquinat. Nu putem să aprofundăm aici în mod exhaustiv gândirea din Summa, însă ne vom opri asupra temei numelui lui Dumnezeu și a (in)comunicabilității sale. Apoi, dincolo de interpretările și autorii aleși și citați, există numeroase alte posibilități de abordare, în funcție de premisa de la care se pornește, cea filozofică sau cea teologică. În această scurtă lucrare "Ipsam Dei substantiam incommunicabilem nel contesto della Summa Theologiae di Tommaso d'Aquino" (Însăși substanța incomunicabilă a lui Dumnezeu, în contextul Sumei Teologice a lui Toma de Aquino), vom face analiza a Quaestio 13 din Summa theologiae Ia pars și tema analogiei în cadrul aceleași opere.

În anumite pasaje din această lucrare vom trata despre aspectul întâlnirii teologice dintre Jean-Luc Marion și Toma de Aquino. Atitudinea cu care Marion, la începutul parcursului său fenomenologic, se apropie de textele tomiste, poartă în mod manifest amprenta criticii lui Heidegger adresată ontoteologiei, dar, pe de altă parte, și a ostilității filozofului francez față de ateismul regional și idolatria conceptuală. Critica lui Marion se situează în etapa a treia a opoziției adresate ontoteologiei, și dacă, în primele sale lucrări, Marion obiectează diferite alegeri ermeneutice ale lui Toma, mai apoi filozoful francez elaborează o specie de retractare, pentru a ajunge la o convergență cu gândirea Doctorului Angelic. La final, Marion va arăta consonanța dintre intuiția din cartea sa Dieu sans l'?tre și gândirea Doctorului Angelic. Textul din STh, I, q. 13, a. 11 este citat în retractarea lui Marion și reprezintă unul dintre aspectele centrale ale întâlnirii teologice dintre cei doi autori.

Cu privire la distincția dintre cele două interpretări, teologică și filozofică, a operei sfântului Toma, Marion însuși va arăta originalitatea specifică a Aquinatului în raport cu autorii posteriori. Distincția pe care sfântul Toma o face la începutul Summei va fi esențială pentru a înțelege argumentarea sa. Teologia este de două feluri (duplex): cea filozofică și cea teologică. Teologia ca sacra doctrina tratează despre lucrurile divine în sine, după modul și măsura în care sunt revelate. Această știință este transmisă în Sfintele Scripturi, rămânând în același timp cu adevărat o scientia. Cealaltă teologie, care este inclusă în metafizică, tratează despre lucrurile divine însă sub aspectul efectelor lor în creație (cf. STh, I, q. 1, 1, ad 2). Teologia filozofică studiază efectele cauzalității în ens ca ens.

Pr. dr. Gabriel-Iulian Robu

* * *

Vocația profetică, sacerdotală și regală a familiei creștine
Lucian Păuleț, Ed. "Sapientia", 2020, ISBN 978-606-578-423-9, 14Ś20 cm, 82 p., 10 lei

Yves Congar: o incursiune în universul gândirii sale
Lucian Păuleț, coord., Ed. "Sapientia", 2020, ISBN 978-606-578-424-6, 14Ś20 cm, 246 p., 20 lei

Denominare Dio alla luce dell'analisi teologica di Es 3,14 nell'incontro tra Jean-Luc Marion e Tommaso d'Aquino : un contributo per un pensiero iconico
Gabriel-Iulian Robu, Ed. "Sapientia", 2020, ISBN 978-606-578-425-3, 17Ś24 cm, 416 p., 40 lei

Ipsam Dei substantiam incommunicabilem nel contesto della Summa Theologiae di Tommaso d'Aquino
Gabriel-Iulian Robu, Ed. "Sapientia", 2020, ISBN 978-606-578-426-0, 14Ś20 cm, 198 p., 20 lei


 

lecturi: 2716.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat