Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Fratelli tutti" - Pentru o lectură a enciclicei Papei Francisc

Provocările care trebuie preluate

de cardinal Fernando Filoni

Textul pe care-l publicăm în această pagină a apărut în zilele trecut pe site-ul Ordinului ecvestru al Sfântului Mormânt din Ierusalim - al cărui autor este cardinalul mare maestru - cu titlul "Fratelli tutti"? Cu privire la enciclica Papei Francisc.

"Afirmația că noi, ca ființe umane, suntem cu toții frați și surori, dacă nu este o abstracție (...), ne pune o serie de provocări" (Fratelli tutti [FT] 128). Prima dintre aceste provocări este de a înțelege dacă și pentru ce suntem cu toții frați și surori. În fața războaielor zilnice, a urilor de orice gen, trecute și prezente, a terorismului, a răutăților personale și colective se pune întrebare dacă și cum se poate vorbi de fraternitate; un cuvânt care a dat viață și la răstălmăciri ideologice și politice și însăși Revoluția franceză din secolul al XVIII-lea a făcut din el un fundament al "noii" ere; o eră în care nu s-a detestat violența, segregarea rasială, colonialismul, războiul și, după aceea, exploatarea muncii, nașterea de ideologii complexe de dominare și de supremație (nazism, comunism și dictaturi de diferite inspirații).

Pentru Cristos și pentru cultura care are origine în el, fraternitatea are o altă istorie - cea biblică - profund umană și existențială, care nu ignoră afirmația homo homini lupus (maxima derivată din Asinaria de Plautus, II, 4, 88), care a fost înțeleasă pentru a explica egoismul uman și pentru a desemna condiția în care oamenii se luptă unul cu altul pentru a supraviețui.

Viziunea - ca adevărată noutate - pe care o trasează Isus este "alta". Și în această optică trebuie înțeleasă expresia luată din Admonitiones atribuite Sfântului Francisc, care le cerea fraților să privească la Cristos pentru a percepe simțul fraternității pe care îl voia între ei.

Vorbind biblic, ideea de fraternitate (antecedentă oricărei forme de fraternitate care are gust destul de reductiv și aparent camaraderesc) nu se naște pur și simplu din împărtășirea aceleiași maternități/paternități biologice, ci din depășirea aspectului biologic exprimat bine din punct de vedere existențial de Psalmul 51, care mărturisește: "În păcat m-a zămislit mama mea" (v. 7); pentru același psalm, ființa umană este conștientă că în viață se întovărășește cu hoții și adulterii, cu promotorii de înșelăciuni și chiar ajunge să-l ucidă pe semenul său, disprețuindu-l și pe Dumnezeu (cf. Ps 50,16 șu). Conștiința rea îl face pe Cain aproape să-l înșele pe Cel Veșnic, încercând să se iasă afară din fraternitatea lui Abel; această istorie continuă în omenire. Păcatul strămoșesc (de acum aproape casat în teologie și în predicarea contemporană) îl purtăm în schimb cu noi; după aceea, fără el nu există nici un botez de sus (cf. In 3,3-8), conform învățăturii lui Isus date lui Nicodim: acesta intenționa să înțeleagă care era "noutatea" predicată de Cristos; și nici n-ar fi existat un rol pentru "Mielul lui Dumnezeu... care ridică păcatul lumii!" (In 1,29), Isus, pe care Ioan Botezătorul îl indica văzându-l venind spre el.

Despre care noutate este vorba? Isus învăța mulțimile și pe discipoli inima relațiilor cu Dumnezeu, cu societatea (și religioasă) și cu ceilalți; după aceea afirmă cu hotărâre: "Voi toți sunteți frați" (Mt 23,8). Aici nu se înțelegea pur și simplu apartenența ebraică; el lărgea privirea, de vreme ce "unul singur este Tatăl vostru, cel din cer" (Mt 23,9). Astfel, cu Isus, problema devine transcendentă. Fraternitatea - spune Isus - își are origine de la Tatăl ceresc și, pentru aceasta, depășește orice discriminare referitoare la culoarea pielii, la cultură și la tradiții; "Origine" care, și în cadrul eclezial, pare că este declasată sau ignorată. Dacă ar dispare apelul la transcendența, fraternitatea s-ar sfărâma; egalitatea n-ar rezista la diferitele presiuni, inclusiv cele economico-sociale, și libertatea s-ar închide în mod egoist în ea însăși. Fraternitatea are o însemnătate transcendentă. Amintește acest lucru și enciclica papală, citând Centesimus annus a lui Ioan Paul al II-lea (cf. FT 273).

O altă provocare ni se face: dacă transcendența ar fi adevărată, despre care Dumnezeu vorbim? Această problemă mi-a fost adresată în mod simplu, dar profund, de un creștin care trăia în Iran în timpul serviciului meu în țara aceea și care trebuia să se confrunte încontinuu cu "Dumnezeul islamului": "Dumnezeul lui Isus Cristos - spunea el nu fără perplexitate - este același cu Dumnezeul predicat de musulmani?". Problema nu era inutilă. Contradicțiile concrete, faptul de a se auzi numit "necredincios" (kāfir), erau/sunt reale. Abu Dhabi, pentru relațiile dintre creștini și musulmani (Document despre fraternitatea umană pentru pacea mondială și conviețuirea comună, din 4 februarie 2019), este un pas nou, cel puțin pentru a nu-și face război și a nu crea crize umanitare ulterioare. Terorismul și extremismul sunt contra Abu Dhabi. Însă speranța că rădăcina abrahamitică a celor trei religii monoteiste, despre care vorbește Conciliul al II-lea din Vatican (cf. Lumen gentium, 16), să poată da roade nu este slăbită. De aceea, în acest climat nu este hazardat să credem că Pactul lui Abraham (între Emiratele Arabe, Bahrein și Israel, cu posibilă lărgire ulterioară) este o inițiativă cu consecințe care, în afară de a fi diplomatice, sunt și economice, culturale și religioase, care erau inimaginabile înainte. A ieși din logica ciocnirii înseamnă a gândi altceva și mai înalt.

Când Isus vorbește despre "Tatăl ceresc" se referă desigur la Dumnezeu revelației abrahamitice. Nu vorbea despre un Dumnezeu abstract sau filozofic; femeii samaritene (să ne amintim că între samariteni și iudei nu era există sânge bun!) care îl întreba care Dumnezeu trebuia adorat Isus îi răspunde mergând dincolo de muntele apropiat Garizim pe care samaritenii îl adorau pe Dumnezeul "lor", ci și muntele din Ierusalim pe care iudeii îl adorau pe Cel Preaînalt. În schimb, Isus vorbește despre un "Tată" care vrea să fie adorat "în duh și adevăr, căci și Tatăl astfel de adoratori își caută. Dumnezeu este duh și cei care îl adoră, în duh și adevăr trebuie să-l adore" (In 4,23-24). Apoi acest Dumnezeu este revelat de/în Isus Cristos, Mesia, de care nu mai este posibil să se facă abstracție. Fără el ne întoarcem ori la panteism ori la diviziunile irenico-teosofice ale unui Dumnezeu cu gust platonic sau ezoteric. Dumnezeul lui Isus Cristos are caracteristicile Tatălui care în Fiul luminează, răscumpără și pe cruce deschide la fraternitate. Care?

Pentru a elimina orice alt echivoc, învățătorului Legii care îi cerea explicații, Isus relatează splendida parabolă a bunului samaritean (cf. Lc 10,25-37); nu există teorie, ci exemplificare, și mai ales acel puternic: "Mergi și fă și tu la fel" (Lc 10,37); enciclica Papei Francisc ilustrează cu limpezime neîndoielnică această parabolă care reprezintă inima teologică a învățăturii lui Isus despre fraternitate și este în centrul documentului pontifical (cf. nr. 56 șu). În parabolă - explică papa - este evidențiată "încrederea în partea cea mai bună a spiritului uman" (FT, 71) care ia formă și are origine în adevăr.

În adevăr? Încă o dată creștinul se gândește la Cristos: "Eu sunt calea, adevărul și viața" (In 14,6). În termeni comprehensibili, spunem că Isus perfecționează pentru noi, ca să spunem așa, învățătura sa vorbind despre actele umane mai dificile, ca de exemplu (cf. Mt 5,20 șu), răzbunarea ("Eu însă vă spun: să nu vă împotriviți celui rău...": Mt 5,39), relațiile umane ("... Dacă cineva te-ar constrânge să faci o mie de pași, mergi cu el două mii": Mt 5,41), atitudinea față de cel care se află în nevoie ("Celui care vrea să împrumute de la tine nu-i întoarce spatele": Mt 5,42) sau raportul cu adversarul ("... De câte ori să-l iert pe fratele meu care greșește împotriva mea? De șapte ori?... Nu-ți spun până la șapte ori, ci până la șaptezeci de ori șapte": Mt 18,21-22). Atenție! - spune Isus - o anumită fraternitate există și între "vameși" și "păgâni", însă pentru creștini fraternitatea are ca referință pe "Tatăl vostru cel din ceruri" (Mt 5,48)!

Așadar, fraternitatea despre care vorbește Isus nu se poate reduce pur și simplu la o realitate antropologică sau sociologică; pentru creștini problema este teologică, transcendentă (cf. FT 85); adică are nevoie de Dumnezeu-Tatăl, principiu de referință și piatră-cheie a oricărei arhitecturi despre fraternitate. Fără Dumnezeu-Tatăl, fraternitatea intră în criză și are nevoie încontinuu de proptele: toleranța, pactul, norma, judecata, forța. Rațiunea singură nu reușește să întemeieze fraternitatea (cf. FT 272).

Isus, ca Învățător, este garanție a unei viziuni care transcende limita antropologică în sine. Maica Tereza de Calcutta a întrebat o călugăriță, care voia să plece din congregație pentru că nu mai suporta mirosul urât al săracilor, cine era acel sărac pe care l-a luat în ziua aceea: "Nu avea fața lui Cristos?", a întrebat ea, iar călugărița a rămas în congregație. "Pentru creștini - spune papa - ... a-l recunoaște pe Cristos însuși în fiecare frate" (FT 85) permite să se depășească multele motivații și întrebări care ne atrag. Acest lucru cheamă în cauză a treia dintre virtuțile teologale, caritatea, care încălzește fiecare relație. Caritatea merge mult dincolo de orice dimensiune sociologică sau biologică; are sediu într-un Dumnezeu care trebuie iubit "mai presus de orice lucru pentru el însuși și pe aproapele ca pe noi înșine din iubire față de Dumnezeu" (Catehismul Bisericii Catolice, 1822); caritatea este împlinită în Isus care i-a iubit pe ai săi până la sfârșit (cf. In 13,1). Scrisoarea către Evrei intră într-o explicație interesantă cu privire la umanitatea asumată de Cristos, comentând în mod splendid că "se cuvenea" (decèbat, éprepen) (Evr 2,10) întruparea răscumpărătoare a lui Isus, "cel care sfințește" și "nu se rușinează" să-i numească frați (Evr 2,11).

O ultimă provocare: Suntem cu toții frați, dar frați "diferiți"? Da. Diversitatea nu diminuează sensul social al existenței sau convingerea demnității fiecărei persoane și nici dimensiunea spiritualității (cf. FT 86). Diversitatea promovează bogăția umană și frumosul. Adică să ne gândim la o diversitate nu cu un gust filantropic sau universalist generic, ci creatoare a unei forme adevărate de "prietenie" socială care generează, prin corectitudinea inimii, adevărul, binele comun și pacea.

(După L'Osservatore Romano, 4 ianuarie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 732.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat