Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Post nu numai pentru stomac

Postul de Crăciun în rândul ortodocșilor

de Giovanni Zavatta

Nu are aceeași austeritate ca aceea din Postul Mare, care precede Paștele, însă postul pe care ortodocșii îl respectă în săptămânile dinaintea Crăciunului reprezintă oricum una din perioadele cele mai intense ale anului din punct de vedere spiritual. Spunând că poate să varieze în modalități în funcție de tradițiile fiecărei Biserici și că unele categorii sunt practic scutite, abstinența durează patruzeci de zile (sarandaimeron în greacă) - pentru cei care urmează calendarul gregorian începe de fapt la 15 noiembrie și se termină la 24 decembrie - în timpul cărora nu este voie să se mănânce carne, lapte și ouă; în schimb este permis consumul de pește, ulei și băuturi alcoolice în toate zilele cu excepția zilelor de miercuri și de vineri de la începutul postului până la 17 decembrie. De la 18 la 24 decembrie, ajunul sărbătorii, există permisiunea numai pentru ulei și vin, însă nu miercurea și vinerea, zilele săptămânii în care - în orice perioadă a anului pentru că amintesc de trădarea lui Iuda Iscarioteanul și de pătimirea și moartea lui Isus - credincioșii ortodocși practicanți mănâncă numai pâine paste, orez, legume, fructe, excluzând așadar proteinele animale, cu excepția crustaceelor și moluștelor, care nu sunt considerate nici carne, nici pește. După aceea numai mâncăruri uscate, adică negătite, în prima zi de post, 15 noiembrie, la fel în ziua de ajun, 24 decembrie, așa cum precizează mitropolitul de Nea Smyrnī, Simeon (Koutsa), care a dedicat mai multe cărți acestei teme.

Este diferită, desigur, perioada luată în considerare de Bisericile ortodoxe care urmează calendarul iulian: pentru ele cele patruzeci de zile încep la 28 noiembrie pentru a se încheia la 6 ianuarie, celebrând, așa cum se știe, Crăciunul la 7 ianuarie. În Rusia, în seara de ajun, este tradiție de a mânca soèivo, fel de mâncare de legume pe bază de boabe de grâu coapte, uneori orez sau linte, amestecate cu semințe, nuci, suc și miere.

Primele mărturii istorice referitoare la postul Crăciunului (numit și "postul lui Filip" pentru că începe în ziua de după sărbătoarea liturgică ortodoxă a sfântului apostol) provin din secolul al V-lea pentru Occident și din secolul al VI-lea pentru Orient, chiar dacă Vasile cel Mare scria că "este la fel de vechi ca omenirea însăși" pentru că "postul a fost stabilit în paradis". Pare că se face referință la el și în Prima cronică de la Novgorod, în 1143 mai mult sau mai puțin, text antic util pentru a înțelege originile Rusiei, vorbind despre sărbătoarea slavă păgână Koroèun. Printre autori tratează despre el Anastasie Sinaitul, patriarhul de Constantinopol Nichifor Mărturisitorul, sfântul Teodor Studitul și patriarhul de Antiohia Teodor Balsamon. Acesta din urmă, însă nu numai el, informează că în timpul în care scrie, adică secolul al XII-lea, postul dura șapte zile (eptaimeron). Importanța pe care solemnitatea Nașterii Domnului a dobândit-o cu trecerea timpului în conștiința Bisericii ("este catedrala tuturor sărbătorilor", spunea sfântul Ioan Gură de Aur), devoțiunea poporului și în special a călugărilor, precum și influența Postului Mare pascal au dus încet-încet la o extindere a duratei postului până la cele patruzeci de zile actuale, tot atâtea câte a petrecut Isus în deșertul din Iudeea.

Abstinență, să fie clar, de la orice păcat, nu numai de lăcomie, așa cum amintește Fotie cel Mare: "Postul acceptat de Dumnezeu este cel ca cu abținerea de la mâncare unește aversiunea față de vorbărie, invidie, ură și alte păcate. Cel care postește de la mâncare, dar este dominat de patimi, se aseamănă cu acela care a pus temelii strălucitoare în casa pe care a construit-o însă lasă ca împreună cu el să trăiască șerpi, scorpioni și orice reptilă veninoasă". De asemenea, Sfântul Ioan Gură de Aur: "Cel care crede că postul este numai abținerea de la mâncare greșește. Adevăratul post este îndepărtarea de rău, înfrânarea limbii, punerea deoparte a furiei, potolirea concupiscențelor, oprirea calomniei, a minciunilor și a sperjurului". Postul, însoțit de rugăciune și de căință, afirmă patriarhul ecumenic Bartolomeu în unul din multele discursuri dedicate acestei teme, "este o lecție care folosește pentru a învăța «să cultive și să păzească pământul» (Gen 2,15). De aceea, disciplina postului devine un corector indispensabil pentru cultura risipei, un mod pentru a frânge obiceiurile rele și a vedea lumea cu ochi noi și cu ochii lui Dumnezeu".

(După L'Osservatore Romano, 25 noiembrie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1428.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat