Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la Solemnitatea lui Cristos, Regele Universului - Anul A - 2020

Ez 34,11-12.15-17; Ps 22; 1Cor 15,20-26.28; Mt 25,31-46

"Binecuvântat cel ce vine în numele Domnului! Binecuvântată este împărăția care vine, a părintelui nostru David" (Mc 11,9-10)!

Astăzi în toate bisericile romano-catolice din lumea întreagă răsună înălțătoarea cântare: "Christus vincit! Christus regnat! Christus imperat!" Este unul dintre cele mai vechi imnuri bisericești, care se mai numește și "Laudes Regiae", "Laudele Regelui". Această cântare creștină își are originile în Roma antică. Când liderii romani, cum ar fi generalii, împărații sau consulii, intrau în orașul etern al Romei după un triumf într-o mare bătălie asupra dușmanilor, erau întâmpinați de cântările poporului.

Dar ce biruințe a obținut Isus Cristos ca să merite o astfel de aclamare? Lectura a doua de astăzi (cf. 1Cor 15,20-28) ne spune că Isus Cristos, prin moarte și înviere, i-a biruit pe cei mai temuți dușmani ai omenirii: diavolul, păcatul, moartea și mentalitatea lumii rele și acum după ce s-a întors victorios din moarte prin înviere, s-a înălțat cu victoria sa pentru noi la Tatăl ceresc, spre validare. Fapt pentru care i se cântă astăzi acest imn de întronare veșnică pentru el și de mântuire eternă pentru noi.

Diferența dintre imnul păgân adresat împăratului, generalului sau consulului păgân victorios împotriva dușmanilor, și imnul creștin adresat lui Isus Cristos învingătorul prin moarte și înviere, asupra diavolului, păcatului, morții și mentalității greșite a lumii de păcat, este aceea că beneficiile victoriei păgânilor erau în primul rând în favoarea învingătorilor și nu a poporului, pe când beneficiile victoriilor lui Isus Cristos sunt în primul rând ale poporului și numai după aceea ale lui.

Pentru a-i da regelui Cristos, regelui nostru păstor, și victoriilor sale pentru noi o zi specială de sărbătoare, cam târziu adevărat, cam de la două mii de ani de la evenimente, Biserica își repară greșeala și, prin Papa Pius al XI-lea, la 11 decembrie 1925, la încheierea Anului Sfânt, prin enciclica "Quas primas", instituie solemnitatea lui Cristos Regele Universului răscumpărat, spunând: "Sufletele noastre au un rege mare și bun, un rege care a murit pentru a ne da viață, un rege care și-a vărsat sângele pentru ne scoate din robia păcatului; un rege care a înființat sacramentul Euharistiei pentru a rămâne în mijlocul nostru și a ne conduce!"

Vorbind de Cristos regele Universului, trebuie să spunem că alături de Tatăl ceresc și de Duhul Sfânt, Isus Cristos a luat parte activă la creația lui, că a împletit frumosul cu utilul, creând o unitate de idealuri într-o diversitate de exprimări, forme și culori. Astfel, a creat bărbatul și femeia, mielul și lupul, vaca și ursoaica, leopardul și iedul, vițelul și leul, oaia și capra, pruncul și șarpele să pot locui împreună (cf. Is 11,6-8). Dar între timp a apărut păcatul care a afectat grav această unitate de idealuri a diferitelor forme de viață de la creație, ajungându-se la antagonisme greu de imaginat (cf. Gen 3,1-7), chiar după jertfa de la cruce, pentru cei care nu s-au împotrivit încă până la sânge (cf. Evr 12,4). De la creație au primit daruri la fel, de la păcat au apărut diferențele.

Biblia, referindu-se la oameni, după metafora lui Isus, de "oi și capre", spune că oile și caprele erau egal acceptate: pășteau și trăiau împreună (cf. Gen 30,32-33), erau împreună căutate ca jertfă (cf. Ex 12,5; Lev 5,6; Num 15,27), că laptele și brânza lor este la fel căutată și că pielea lor era prețuită la fel, cu mențiunea unui ușor avantaj pentru capre care: dădeau mai mult și mai hrănitor lapte, care aveau mai multă inițiativă, care aveau o piele mai rezistentă și deci mai căutată. Deci caprele nu se pot plânge de discriminare, ci din contra pot spune împreună cu oile: "Domnul este păstorul meu nu voi duce lipsă de nimic. El mă paște pe pășuni verzi, mă conduce la ape de odihnă, îmi înviorează sufletul. Mă călăuzește pe cărări drepte de dragul numelui său. Chiar dacă ar fi să umblu prin valea întunecată a morții, nu mă tem de niciun rău, căci tu ești cu mine, toiagul și nuiaua ta mă mângâie" (Ps 23,1-4).

Diferența dintre oi și capre apare după păcat și la lipsa luptei cu el. Diferența de după păcat începe cu blana lor. Dacă din lână oilor se pot confecționa haine călduroase, din părul caprelor nu se pot confecționa astfel de haine. Să fie vorba aici de căldură dragostei pe care o emană adevărații copii ai lui Dumnezeu în lume (cf. 1Pt 1,22), și de răceală pe care o întâlnim la cei nedrepți? Este posibil.

O altă diferență majoră între oi și capre constă în modul lor de a se hrăni. Dacă îngrijitorul pune mâncare în iesle, oile vor mânca de acolo. Caprele au însă o altă modalitate de a mânca: fie se suie în iesle, călcând hrană în picioare, fie trag mâncarea jos, se așază cu copitele pe ea și mănâncă ceea ce au călcat cu picioarele. Să fie vorba aici de diferența între cei ce se hrănesc cu Cuvântul lui Dumnezeu sub călăuzirea Duhului Sfânt, oile Domnului, și cei ce calcă în picioare același Cuvânt (cf. Num 15,31), caprele?

O altă diferență majoră dintre oi și capre constă în smerenia oilor și mândria capelor, oile cuminți și caprele care țin coda pe sus, cărora le plac locurile înalte, hrana mai bună și riscul mai mare.

Să fie oare aici diferența dintre Iacob și Esau (cf. Gen 25,34), unde unul care prețuiește și altul care disprețuiește comorile harului, unul care caută și altul care dă binecuvântarea spirituală pe un blid de linte? Posibil!

În lecturile biblice de astăzi Isus Cristos ne este prezentat ca un rege mesianic, ca un rege păstor care va face dreptate între oaie și oaie, care va căuta oaia pe cea pierdută, care va hrăni oile, le va îngriji pe cele bolnave și le va apăra pe toate (cf. Ez 34,11-17). Dumnezeu mai întâi îi ridicase pe profeți ca să-i îi avertizeze pe regi, primii păstori ai poporului, să aibă grijă de oile încredințate păstoririi lor. Văzând că aceștia nu ascultă de profeți, Dumnezeu s-a dezis de regi și a promis că va redeveni el însuși singurul păstor al turmei sale, al poporului său ales. Învingerea lui Israel de inamicii săi și trimiterea în exil a oamenilor importanți, a celor de viță regală, a fost văzută ca un mod al lui Dumnezeu de a scăpa de o conducere defectuoasă.

Dar în împărăția regelui păstor Isus nu pot sta împreună oile și caprele, șerpii și porumbeii, peștii buni și peștii răi, cu grâul și neghina, cu lumina și întunericul. Metafora de astăzi lui Isus cu privire la oameni "oi și capre", justifică judecata și separarea.

Ceea ce vrea să sublinieze Mântuitorul în legătură cu judecată finală este criteriul dragostei, singurul care contează înaintea unui Dumnezeu care se definește pe sine că fiind dragoste (cf. 1In 4,8). Cele șase criterii prezentate de Isus în pildă: mâncare oferită celor flamanzi, apă dată celor însetați, adăpost pentru cei străini, haine pentru cei goi, îngrijire oferită celor bolnavi și alinare adusă celor întemnițați, deși nu sunt regăsite în Decalog, însă toate acestea sunt acte de compasiune manifestată față de cei loviți în viață, cei doborâți ne necazuri și suferință. "Căci religia curată și neîntinată înaintea lui Dumnezeu, Tatăl nostru, este să cercetăm pe orfani și pe văduve în necazurile lor, și să ne păzim neîntinați de lume" (Iac 1,27). "Deci, cine știe să facă un bine și nu-l face, săvârșește un păcat" (Iac 4,17). Căci este scris: "Și oricine va da de băut numai un pahar de apă rece unuia din acești micuți, în numele unui ucenic, adevărat va spun că nu-și va pierde răsplată" (Mt 10, 42).

Pe planetă noastră unii respectă Creația, în timp ce alții o distrug; unii pun umărul la înaintarea evangheliei, în timp ce alții rămân indiferenți, sau chiar se opun; unii zidesc, în timp ce alții distrug; unii contribuie la binele societății, în timp ce alții lucrează la degradarea ei. Însă Dumnezeul dragostei, așa cum este zugrăvit pe paginile Scripturii, nu poate rămâne indiferent față de ceea ce se întâmplă pe pământ. El însuși ne asigura de acest mare adevăr: "Căci așa vorbește Cel Prea Înalt, a cărui locuința este veșnică, și al cărui nume este sfânt: Eu locuiesc în locuri înalte și în sfințenie, dar sunt cu omul zdrobit și smerit, că să înviorez duhurile smerite și să îmbărbătez inimile zdrobite" (Is 57,15).

Cât de reconfortant este să știm că lui Dumnezeu nu-i este indiferent dacă un om ucide sau salvează vieți; dacă îl hrănește pe cel flămând sau îl înfometează prin exploatare; dacă face profit de pe urma suferinței semenilor săi sau se sacrifică pe sine pentru a le alina suferințele. Dumnezeu are un plan pentru întreagă omenire, dar are un plan pentru fiecare ființă omenească în parte. Iar acest plan conține tot ce poate fi mai bun pentru om, atât pentru viață această, cât mai ales privitor la viață viitoare. "Căci eu știu gândurile pe care le am față de voi", zice Domnul, "gânduri de pace, și nu de nenorocire, că să va dau un viitor și o nădejde" (Ier 29,11).

Un alt adevăr luminos, care răzbate din conținutul acestei ultime parabole a Mântuitorului, și care ne surprinde în mod plăcut și încurajator, este faptul că însuși Judecătorul Suprem, în persoana lui Isus Cristos, se identifica cu cei mai umili, mai sărmani și mai persecutați dintre oameni. Când Mântuitorul agoniza pe cruce, așteptându-și sfârșitul, batjocoritorii l-au provocat cu aroganță: "Dacă ești tu Fiul lui Dumnezeu, coboară-te de pe cruce" (Mt 27,40)! Pentru a ne salva din tragedia păcatului și a morții, Isus nu a dat curs provocării satanice. Nu a coborât de pe cruce, ci și-a dus misiunea până la capăt. El însă a coborât după aceea, și coboară și azi, zi de zi, din locul slăvit al locuinței cerești, pentru a se identifica cu "acești foarte neînsemnați frați ai săi" (Mt 25,40).

De aceea, el poate înțelege trăirile și aspirațiile celor lipsiți, suferinzi și disprețuiți mai bine decât oricine altcineva. Și tocmai pentru acest motiv Isus Cristos va fi un judecător drept. În ziua încheierii tuturor socotelilor, Mântuitorul, în calitatea sa de Judecător Suprem, le va spune multora dintre oameni: "Când eu muream de foame aproape de casă voastră, voi aruncați mâncarea la gunoi, căci aveați mai mult decât trebuia. Când «acești foarte neînsemnați frați ai mei» din țările lumii a treia cădeau pe străzile prăfuite, secerați de foame și sete, companiile voastre aruncau grâul și laptele în mare, ca să nu scadă prețul și să nu li se diminueze profitul. Când eu nu mai puteam de sete, voi vă permiteați să faceți baie în lapte și ciocolată, având mai multă grijă de tenul vostru decât de sufletul vostru. Când eu căutăm adăpost, voi vă ferecați în vilele și casele voastre de vacanță, surzi la strigătele de ajutor ale celor fără un acoperiș de deasupra capului. Când eu tremuram de frig în toiul iernii, îmbrăcat cu zdrențe, în șifonierele voastre nu mai era loc pentru atâtea haine la modă. Când eu eram lipsit și sărac, pentru că un dezastru mi-a răpit tot ce agonisisem, voi mâncați semințe și popcorn în față televizorului, fără să simțiți niciun sentiment de compasiune față de suferință mea. Când eu eram bolnav pe patul de spital, voi furați din medicamentele care mi-ar fi alinat suferința și mi-ar fi prelungit viața. Iar atunci când o întâmplare nefericită m-a făcut să ajung la închisoare, în loc să mă consolați și să-mi oferiți un umăr pe care să plâng, m-ați disprețuit că pe un infractor de rând".

Da, la judecată finală nu va conta atât de mult ce am crezut despre Dumnezeu, ci ceea ce am făcut din dragoste pentru aproapele nostru. Nu va conta atât de mult dacă am fost ași în doctrine biblice și mereu prezenți și îmbrăcați "la patru ace" la serviciile divine, ci modul în care ne-am trăit umanitatea, dacă am iubit faptic pe Dumnezeu și pe oameni!

Maica Tereza (1910-1997), o sfântă femeie din Albania, care a lucrat misionară în India, la Calcutta, a văzut acolo multă mizerie și oameni murind în stradă. I-a adunat pe toți cei de pe străzi și i-a pus în niște hangare, pe rogojini, și s-a îngrijit ca măcar să moară omenește. A adunat apoi copiii abandonați și s-a îngrijit de ei. Pe fetele care-și vindeau trupul le-a scos din ghearele păcatului. Un ziarist, după ce a văzut și a filmat totul, a întrebat-o cum de s-a apucat de toate acestea. "A fost dorul meu din tinerețe să fac un lucru frumos pentru Domnul", a răspuns Maica Tereza. Este acesta și dorul inimilor noastre?

Isuse, Regele Iubirii, miluiește-ne pe noi!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Cristos, Regele Universului (Anul A)


 

lecturi: 810.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat