Timpul ca dar oferit celorlalți
Viața Sfântului Martin de Porres în lumina reflecțiilor pontifului
de Paola Diana Gobbo
călugăriță din mănăstirea "Santa Maria della Neve e San Domenico" la Pratovecchio (Arezzo)
Ceea ce uimește la sfinți este actualitatea lor. Și sunt minunat de actuali pentru că trăiesc evanghelia. Este mesajul evanghelic care este mereu nou pentru toate epocile, întrupându-se în societate și în oameni, în problemele care apar sau se repetă, oferind o cheie de lectură și un mod de trăi pentru această lume a noastră.
Sfântul Martin de Porres - a cărui comemorare liturgică tocmai am celebrat-o la 3 noiembrie - este un sfânt mai actual ca oricând, pentru că vorbește și omului de astăzi. Se naște la Lima la 9 decembrie 1579 din tată spaniol, Ioan de Porres, și mamă de origine africană, Ana Velasquez. Tatăl la început nu recunoaște copilul, din cauza culorii pielii, și numai după câțiva ani va ajunge să-l accepte și să-l recunoască. Lipsa figurii paterne, în prima perioadă a vieții sale, îl marchează pe Martin. De fapt, de copil, când mama îl trimite în oraș pentru a face unele cumpărături, rămâne în afara casei dimineți întregi, pentru că imediat ce vede o biserică intră în ea. Lipsa unui tată pământesc face să se nască în cel mic o iubire precoce față de Tatăl ceresc. Și în descoperirea acestei paternități Martin învață valoarea adevăratei fraternități.
De fapt, așa cum spune Papa Francisc în enciclica sa Fratelli tutti: "Fiind credincioși noi credem că, fără o deschidere la Tatăl tuturor, nu pot să existe motive solide și stabile pentru apelul la fraternitate" (nr. 272). Conștiința că nu este orfan este în Martin o chemare puternică de a se îndrepta spre umanitatea mai săracă și suferindă deja din primii ani ai vieții sale. Așa cum s-a amintit mai înainte, mama îl trimite să facă unele cumpărături, nu numai că nu se întoarce niciodată acasă, ci se întoarce și cu coșul gol și fără bani, pentru că imediat ce întâlnește un sărac îi dăruiește tot ceea ce are!
Martin decide să devină frizer care, în acele timpuri, era și medic, chirurg și farmacist. Intră la școală, învață profesia și foarte repede faima sa se răspândește în tot orașul Lima. În afară de asta, nu ține nimic pentru sine, ceea ce câștigă dăruiește săracilor: lui îi este suficient necesarul pentru a trăi, știind bine că Domnul face să nu-i lipsească nimic. Într-o zi patru bărbați duc în prăvălia maestrului un indian bătut și sângerând și, descumpăniți, îl găsesc acolo numai pe Martin. Nu ascund dezamăgirea de a găsi un tânăr și de a trebui să-i încredințeze un om aflat în acele condiții, însă orice neîncredere dispare imediat ce îl văd la treabă. Verbele cu care descriu ei acțiunea lui Martin sunt aceleași verbe pe care le găsim în parabola bunului samaritean la care face referință Fratelli tutti: se apropie, i se face milă, îngrijește rănile, le pansează. Mesajul evanghelic se întrupează în gesturi concrete.
Simt răsunând puternic cuvintele: "Viața nu este timp care trece, ci timp de întâlnire" (Fratelli tutti, 66): samariteanul din parabolă a dăruit timpul său pentru că trece pe lângă, vede, renunță la proiectul său și i se face milă. Face o deschidere a inimii dar și un act de dreptate pentru că fiecare să aibă ceea ce este al său și să nu există ființă umană privată de lucrul cel mai prețios: demnitatea de a fi fiu. Ce este timpul meu în fața suferinței fratelui? Pentru ce anume trăiesc? Pentru cine trăiesc? Acestea par să fie întrebările care au răsunat în inima lui Martin, care îi consideră pe toți vrednici de a primi "darul timpului său": se lasă întâlnit și îl întâlnește cu adevărat pe celălalt, pe fratele.
Aceste calități le găsim și mai mult atunci când tânărul decide să intre ca "dăruit" în conventul dominican din oraș. Dăruiții făceau parte din Ordinul al Treilea dominican, însă erau considerați gradul cel mai scăzut al demnității călugărești, mai prejos chiar de convertiți. Slujitor al slujitorilor: iată ceea ce vrea să fie, nu cedând nici în fața presiunilor paterne care l-ar fi voit cleric. Va depune apoi, după câțiva ani, voturile în ordin ca frate cooperator. Este interesat să facă din viața sa un dar total ca răspuns la iubirea lui Cristos, crescând pe calea desăvârșirii evanghelice. Fermitate și coerență în alegerea sa de viață, până la consecințele extreme, în muncile mai dure și umile, făcând totul în vederea unei creșteri spirituale. Cu cât Martin se înjosește, cu atât crește în el viața în Duh. Ocupă numeroase funcții și secretul său este de a fi totul în tot ceea ce face, moment cu moment, foarte conștient că Domnul dăruiește harul său pentru momentul prezent și că timpul este un dar care ne este oferit gratuit și că se poate decide la rândul nostru să-l dăruim, ca lucrul cel mai prețios pe care-l avem și care nu se va întoarce niciodată la noi.
Însă care este secretul lui Martin în a trăi toate acestea? Putem afirma că el se inspiră din trei iubiri: Maria, care ca Mamă îl păzește, îl instruiește, și cu ea Martin a legat un raport de iubire filială și de evlavie tandră, este confidenta sa; Euharistia este hrana sa și Răstignitul este, așa cum a fost pentru sfântul Dominic, cartea carității.
Putem rezuma cu două cuvinte cheie viața lui Martin: disponibilitate și zâmbet. Disponibilitatea ca dar al timpului, al îngrijirilor sale, fie la nivel concret, fie dăruind timpul odihnei sale în rugăciune și oferindu-se imitându-l pe Cel Răstignit din iubire față de frații săi. Și după aceea disponibilitate de ascultare, de sfătuire. Cu toate că el nu a studiat niciodată, are darul "științei sfinților" și posedă capacitatea de a spune cuvinte care au importanță pentru că sunt viață, experiență.
Zâmbetul lui Martin. Observat de toți. Un zâmbet care strălucește de lumină, nu zâmbetul care se stinge pentru că pleacă și vine cu mersul lucrurilor pământești, care se învăluie cu durere numai în contactul cu durerea celorlalți. Este zâmbetul celui care își are privirea îndreptată spre țintă și al celui care știe că demnitatea sa este aceea de a fi fiu și prin urmare frate, care trăiește în relație cu alții, care construiește cu viața sa societatea iubirii, lăsându-și completată inima: "Iubirea care este autentică, aceea care ajută la creștere, și formele cele mai nobile de prietenie locuiesc în inimi care se lasă completate" (Fratelli tutti, 89).
(După L'Osservatore Romano, 13 noiembrie 2020)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 499.