Între urgență și dorință
Provocările enciclicei "Fratelli tutti"
de cardinal José Tolentino de Mendonça
arhivar și bibliotecar al Sfintei Biserici Romane
O relatare biblică crucială pentru construirea unei teologii a fraternității este aceea care ne este relatată în capitolul 37 din cartea Genezei. Iacob îl trimite pe fiul său, Iosif, în ogoare pentru a ști ce fac frații, ocupați să pască turma. Și un element interesant, între atâtea altele din acest text vestit, este că Iosif nu-i găsește imediat pe frați. De fapt, fraternitatea nu este un simplu automatism al sângelui sau al geografiei familiei în care ne naștem. De la istoria lui Cain și Abel (Gen 4,1-16), Biblia ne informează că fraternitatea este, înainte de toate, o alegere etică în care trebuie să ne angajăm, o decizie existențială și spirituală pe care, în mod foarte concret, o acceptăm sau o refuzăm. În timp ce Iosif era pe ogoare, un om îl vede și îl întreabă: "Ce cauți?". El dă un răspuns care, în fond, folosește să explicăm și căutările noastre și pe cele ale lumii actuale. Iosif răspunde: "Îi caut pe frații mei" (Gen 37,16). Ei bine, tocmai despre această căutare vorbește enciclica.
Urgența fraternității
În primul rând, Fratelli tutti este un text marcat de urgență. Urgența poate să fie percepută, de exemplu, deja în primul capitol, intitulat "Umbrele unei lumi închise". Papa Francisc ne ajută să privim la rândul nostru la lume, propunând o diagnoză esențială a momentului istoric pe care-l trăit. Și nu este un moment ușor. Îmi vine în minte titlul unei opere de teatru a scriitorului Peter Handke, care a luat premiul Nobel pentru literatură în 2019: Ora în care nu știam nimic unul de altul. Împotriva acestei stări a lucrurilor papa își ridică glasul în mod profetic: "Istoria dă semne ale unei întoarceri înapoi" (nr. 11). De fapt, nu numai că asistăm la reaprinderea unei conflictualități pe care o credeam depășită fie pe planul internațional fie în cadrul comunităților naționale, ci vedem și răspândirea "unei pierderi a simțului istoriei" (nr. 13) care deschide din nou calea la logici de dezagregare, rebutare și dominare. Primul care este ignorat este bunul comun, dat fiind că în experiența globalizării actuale ceea ce se constată este triumful ambițiilor celor mai puternici și precaritatea crescândă a regiunilor și a grupurilor umane vulnerabile. Așa cum ne este amintit, "societatea tot mai globalizată ne face apropiați, dar nu ne face frați" (nr. 12). Dimpotrivă, "suntem mai singuri ca oricând în această lume masificată care privilegiază interesele individuale și slăbește dimensiunea comunitară a existenței" (Ibidem). Este suficient să vedem cum drepturile umane încă nu sunt suficient de universale; cum continuăm să locuim în casa comună ca niște consumiști neînfrânați, în loc să ne angajăm să gestionăm echilibre în ecosistem; cum nu ne preocupăm suficient să definim în mod etic progresul tehnologic, făcând din el un instrument în slujba persoanei umane în loc de o ulterioară formă de manipulare și de asimetrie socială; sau cum, în fața flagelului pandemiei care lovește lumea, refuzăm să recunoaștem că toți suntem în aceeași barcă și că nimeni nu se salvează singur. Care este rezultatul acestei orbiri? Papa Francisc spune asta în mod clar: "În lumea actuală sentimentele de apartenență la una și aceeași omenire slăbesc, în timp ce visul de a construi împreună dreptatea și pacea pare o utopie din alte timpuri" (nr. 30). În sinteză: lipsește un proiect comunitar capabil să ne unească pe toți.
Fraternitatea: un proiect pentru toți
Ceea ce propune Papa Francisc este că acest proiect poate să fie fraternitatea și prietenia socială. Și face asta în mod foarte explicit: "Înmânez această enciclică socială ca un aport umil la reflecție pentru ca, în fața diferitelor moduri actuale de a elimina sau a ignora pe ceilalți, să fim în măsură să reacționăm cu un nou vis de fraternitate și de prietenie socială care să nu se limiteze la cuvinte" (nr. 6). De fapt, din triada libertate, egalitate și fraternitate, care reprezintă idealul modernității, societățile noastre au inclus primele două, însă au lăsat în afară fraternitatea, ca și cum ar fi o problemă strict privată, cu privire la care nu este posibil să se construiască un consens social. Și totuși, așa cum afirmă Papa Francisc, fără fraternitate, libertatea și egalitatea riscă să devină în mod tragic neconcludente și abstracte, fapt pe care-l putem verifica ușor. De aceea, recunoașterea fraternității este una din misiunile actuale cele mai urgente, care trebuie să implice toți actorii, de la politică la economie, de la cultură la religii.
Comentând parabola evanghelică a bunului samaritean, papa spune: "În fiecare zi ne este oferită o nouă oportunitate, o nouă etapă. Nu trebuie să așteptăm totul de la cei care ne guvernează, ar fi infantil. Să ne bucurăm de un spațiu de coresponsabilitate capabilă să demareze și să genereze noi procese și transformări. Trebuie să fim parte activă în reabilitarea și în sprijinirea societăților rănite" (nr. 77). Cuvintele cheie sunt a începe și a reîncepe. Fraternitatea este pusă în mâinile noastre ca o provocare inderogabilă.
(După L'Osservatore Romano, 5 noiembrie 2020)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 664.