Un numitor comun pentru dialog și întâlnire
Fraternitatea în noua enciclică a Papei Francisc
De Rino Fisichella
O învățătură comportă mereu o înmânare care este făcută pentru ca alții să poată fi părtași de propria experiență. Enciclica aparține învățăturii obișnuite a magisteriului și cu Fratelli tutti Papa Francisc intenționează să înmâneze un mesaj în lumina fraternității și prieteniei sociale. A intra în această învățătură cere exigența de a nu transfera propriile preînțelegeri în cadrul enciclicei, ci de a adopta atitudinea primirii pentru a verifica înainte de toate intenția autorului. De fapt, o regulă fundamentală pentru o hermeneutică precisă constă în a se lăsa provocat de text, înainte de a-l face să spună ceea ce s-ar vrea după propriile intenții. În acest sens, lectura coerentă a oricărui text impune să se respecte globalitatea înainte de a se opri la amănunt și priceperea de a nu lua niciodată o expresie din contextul în care trăiește și asumă semnificație deplină.
Frați, fraternitate, frățietate sunt termeni care apar frecvent în enciclică, folosiți adesea ca sinonime chiar dacă semantica evidențiază câteva nuanțe ca îi caracterizează sensul lor. A lua în mâini textul papei pornind de la aceste concepte poate să fie util pentru a intra mai mult în învățătura sa. Categoria de fraternitate pare să fie asumată de Papa Francisc pentru a încerca să găsească în epoca globalizării un numitor comun care să poată permite dialogul și confruntarea sinceră între persoanele care locuiesc lumea noastră mică. Tentativa este lăudabilă. În alte epoci ale istoriei creștinii nu s-au sustras de la această acțiune. Întăriți de porunca la evanghelizare, au întreprins mereu drumul pentru a înțelege care cale mai bună trebuie să se urmeze. La începuturile istoriei noastre, de exemplu, uimește mult experiența lui Iustin care în Dialogul cu Trifon nu face altceva decât să urmeze calea întâlnirii cu interlocutorul său păgân pentru a vesti noutatea credinței creștine. În același mod, Toma de Aquino scrie Summa contra Gentiles cu obiectivul de a dialoga cu evrei și musulmani. Neputând face asta în lumina Bibliei, a găsit în categoria "rațiunii" spațiul necesar pentru un dialog universal. În zilele noastre, vine această enciclică a Papei Francisc cu categoria de "fraternitate" pentru a exprima preocuparea de a găsi o interfață comună pentru dialogul dintre popoare și religii. Intenția este clară: "Deși am scris-o pornind de la convingerile mele creștine, care mă animă și mă hrănesc, am încercat să fac asta în așa fel încât reflecția să se deschidă la dialogul cu toate persoanele de bunăvoință" (nr. 6).
Oricum, termenii folosiți de Papa Francisc merg pe urma a cel puțin trei contexte speciale care este bine să nu se uite. Primul este orizontul spiritualității franciscane. Papa îl explică încă de la începutul enciclicei când amintește că apelativul folosit de sfântul din Assisi era adresat în virtutea iubirii evanghelice tuturor, de aproape și de departe nu numai în sensul spațial, pentru a propune "o formă de viață cu gust de evanghelie" (nr. 1). Pentru Sfântul Francisc, care numea "soră" chiar și moartea, esențialul consta în a recunoaște fiecare persoană, fără nicio deosebire datorită culorii pielii, a stării sociale, a religiei și a sexualității, ca un frate și o soră care trebuie iubiți. A-i numi frați și surori era instrumentul, medierea pentru a evidenția adevăratul conținut al credinței: iubirea lui Isus Cristos. Dacă ar trebui luată această componentă, s-ar distruge originalitatea însăși a credinței și cu ea exigența evanghelizării ca mărturie a întâlnirii cu Cel Înviat care trimite pe cei care cred în el să participe la transformarea lumii cu un nou stil de viață.
Al doilea context la care trebuie făcută referință este trimiterea la parabola bunului samaritean "o icoană iluminantă, capabilă să scoată în evidență opțiunea de fond pe care avem nevoie s-o împlinim pentru a reconstrui această lume care provoacă durere" (nr. 67). Nu este o întâmplare că Papa Francisc după ce a comentat parabola pune ca titlu actualizării sale verbul "A reîncepe". Este chiar așa. Este vorba de a reporni încă o dată de la evanghelie, deoarece pentru un credincios nu există nicio alternativă. "Istoria bunului samaritean se repetă: rezultă tot mai clar că dezinteresul social și politic face din multe locuri din lume niște străzi dezolate" (nr. 71), care cer prezența noastră activă, fără a îndrepta privire în altă parte din frică, dezinteres sau indiferență. Când există unul care are nevoie de ajutor, acolo suntem chemați să acționăm cu milostivire pentru că recunoaștem prezența unui frate și a unei surori care suferă. Printre sărăciile mai urgente astăzi este incontestabil că aceea a emigrației și a nedreptății sociale au prevalență datorită motivele istorice care se cunosc. A cere cel puțin solidaritatea în numele fraternității este porunca evanghelică de a fi milostivi precum Tatăl. Milostivirea constituie hinterlandul pentru a recunoaște un frate aflat în nevoie și a nu trece mai departe. Al treilea context este referința la Charles de Foucauld, un sfânt din anii noștri care a știut să dea mărturie rodnică în virtutea credinței sale în Cristos, devenind cel din urmă cu cei din urmă din deșertul african până acolo încât să fie identificat ca "frate universal" (nr. 286-287).
Când un creștin merge în căutarea unui numitor comun nu face asta făcând abstracție de propria credință. Uneori, este ca și cum ar pune-o între paranteze pentru a lărgi privirea și a găsi un spațiu în care să poată îndrepta cea mai mare parte a convingerilor în așa fel încât să exprime cât mai bine căutarea sa. Până la urmă aceasta este adevărata dimensiune a credinței: o căutare care nu încetează niciodată să interogheze nu numai conținuturile credinței, ci însăși realitatea la care trebuie dat un răspuns. O credință desprinsă de realitate, care se concretizează în diferitele culturi și în persoanele care locuiesc în ele, ar fi o teorie, nu răspunsul la întrebarea de sens. În acest orizont este necesar să se pună dinamica însăși a credinței care nu se izolează de lume creând bastioane insurmontabile pentru a se simți sigură. Siguranța îi este dată deja de Cuvântul lui Dumnezeu care o obligă să urmeze sub acțiunea permanentă a Duhului Sfânt noi căi. Printre acestea este aceea a întâlnirii care o face nu numai să privească așa cum impune cultura de astăzi, ci mai ales să asculte fiecare bărbat și femeie care sunt întâlniți pe propriul drum, pentru a găsi o cale împărtășită. Cum se vestește evanghelia astăzi dacă sunt așa de diferite categoriile și fiecare pare să se închidă tot mai mult în el însuși fără a voi să intre în relație? A aminti cu glas tare că există o fraternitate adevărată, reală și originală care aparține credinței creștine și oricum este întâlnită în alte religii și filozofii este o tentativă pe care creștinii nu pot lăsa să le scape. Are de-a face cu credibilitatea prezenței lor în lumea globalizată care în timp ce impune modele adesea în contrast cu tradițiile popoarelor, cere totuși prezența de bărbați și femei care încă mărturisesc eficacitatea iubirii față de fiecare chip pe care-l întâlnesc.
(După L'Osservatore Romano, 3 noiembrie 2020)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 604.