|
Om apostolic și model de sfințenie La 1 august Biserica îl amintește pe Alfons Maria de' Liguori, episcop și învățător al Bisericii De Mario Colavita Ceea ce impresionează la Sfântul Alfons este capacitatea de a încuraja și a înflăcăra la viața sfântă, la perfecțiunea creștină, deși mentalitatea din secolul al XVIII-lea pusese un bloc, ca o barieră pentru perfecțiune lumii laicale. Propunerea la viața sfântă pentru Alfons este pentru toți: laici și călugări. Pentru episcopul de Sfânta Agata sfințenia este o reevaluare a demnitatea omului, o obligație pentru fiecare botezat. Viața laicală din timpurile Sfântului Alfons era considerată mediocră, reglementată numai de cele zece porunci, de poruncile Bisericii și de obligațiile propriei stări, în timp ce viața călugărească trebuia să fie generoasă cu ținta sfințeniei, reglementată mai mult de sfaturile evanghelice de sărăcie, castitate, ascultare. Pentru Alfons era clar că viața morală-spirituală nu putea să fie disjunsă de viața practică. De aceea, el recuperează o unitate fundamentală a vieții creștine, bazată pe iubirea lui Isus Cristos față de om. El elaborează un concept de viață morală și pastorală pentru toți, punând ca principiu chemarea universală la sfințenie, nerezervată numai câtorva, ci propusă fiecărui creștin. O afirmație de fond este că sfințenia este la îndemâna tuturor. Va scrie în Pădurea de materii predicabile (1760): "Dumnezeu vrea să-i mântuiască pe toți, însă nu pe aceleași căi. Așa cum în cer există diferite grade de glorie, tot așa pe pământ a stabilit diferite stări de viață, ca atâtea căi diferite pentru a merge în cer". Această idee și propunere creștină va ajunge în convingerea, codificată în best seller-ul spiritualității din secolul al XVIII-lea, Practica de a-l iubi pe Isus Cristos (1768), al cărui titlu spune ceea ce a făcut Alfons pentru a propune sfințenia ca drum pentru toți concretizat în iubirea față de Isus Cristos. Viziunea sa este una realizabilă nu o teorie din nori. De aici incipit-ul: "Toată sfințenia și perfecțiunea unui suflet constă în a-l iubi pe Isus Cristos Dumnezeul nostru, supremul nostru bine și Mântuitorul nostru"; pentru a conclude după aceea: "Dumnezeu îi vrea pe toți sfinți, și pe fiecare în starea sa, călugărul ca un călugăr, secularul ca un secular, preotul ca un preot, cel căsătorit ca unul căsătorit, negustorul ca un negustor, soldatul ca un soldat, și așa mai departe din orice altă stare". Alfons este unul din acei sfinți care ne însoțește și ne încurajează, conform expresiei Papei Francisc în Gaudete et exsultate. Ne încurajează la viața concretă, la iubirea practică față de Isus Cristos și față de Biserică, ne însoțește cu exemplul său și cu hărnicia și practicitatea sa. La cincizeci de ani de la proclamarea sa ca învățător al Bisericii (1871), Benedict al XV-lea în iulie 1921 avea să scrie despre sfânt: "[Sfântul Alfons] este util nu numai pentru cei care studiază sau predau, ci și pentru credincioșii din orice categorie, demonstrând și netezind calea care conduce la virtuțile solide și la perfecțiunea creștină". În 1796 a fost tipărit de Remondini din Veneția Dicționarul istoric al oamenilor iluștri [Dizionario storico degli uomini illustri]; la cuvântul Liguori se citește: "A fost un om apostolic, un model de sfințenie și doctrină pentru episcopi și este unul din cei mai puternici susținători ai moralei sănătoase și practice [...]. A scris mai multe cărți pentru învățați și pentru neștiutori, pentru școlari, pentru călugări, pentru cei din claustrare, pentru seminarii și pentru episcopi, pentru necredincioși și chiar pentru conducători". Numit episcop de Sfânta Agata, din ascultare față de Clement al XIII-lea în 1762, mai întâi a prezentat renunțarea sa, apoi văzând că papa nu voia să știe despre asta a acceptat spunând: "Aceasta este voința lui Dumnezeu [...] Gloria Patri! Dumnezeu mă vrea episcop, și eu vreau să fiu episcop". Pentru echipamentul episcopal l-au dus la Napoli; Alfons nu era entuziasmat de cei care îi spuneau că episcopul trebuia să aibă o trăsură cu birjar, răspundea cu bunăvoință: "Dacă din ascultare am acceptat episcopatul trebuie să-i imit pe episcopii sfinți, și nu-mi vorbiți mie de trăsuri și birjari. Că trebuie să-mi fac bagajul pentru Napoli". La Roma pentru consacrarea episcopală Alfons a avut bucuria de a vorbi de mai multe ori cu Clement al XIII-lea, printre altele papa i-a cerut sfaturi cu privire la situația regatului Napoli. Știm că acea conversație a căzut asupra problemei împărtășaniei frecvente și a atacului făcut de Cipriano Aristasio alias preotul Gennaro Andolfi. Sfântul Alfons a luat această problemă așa de în serios încât n-a pierdut timp pentru a pregăti un răspuns apologetic în care l-a contrazis pe Andolfi. Pentru a se documenta în mai 1762 a mers în Biblioteca Apostolică Vaticană și rămâne până astăzi unicul învățător al Bisericii care a pus piciorul acolo. Înainte de consacrarea episcopală Alfons a trebuit să înfrunte un examen de "doctorat" cu o comisie de cardinali prezidată de pontif în palatul Quirinale. La întrebarea dacă era bine să aspire la episcopat el se prefăcea că nu aude. La sfârșitul examenului era obicei să se facă o mulțumire episcopului de Roma. Alfons, candid a spus puține cuvinte: "Preafericite Părinte, de vreme ce ați binevoit să mă faceți episcop, rugați-l pe Dumnezeu ca să nu-mi pierd sufletul". Înainte de a pleca din Roma pentru activitatea pastorală în Dieceza de Sfânta Agata a Goților, Clement al XIII l-a chemat iarăși ca să-i vorbească; nu puțini din curie au răspândit zvonul că îl va face cardinal. Biograful Tannoia a lăsat scris: "Ultima dată, care a fost pentru a-și lua rămas bun de la papa (și voise asta de la șase la șapte ori) a fost copleșit de finețe mai mare. Sfântul Părinte nu știa cum să se despartă de Alfons, iar Alfons l-a implorat pe papa să-l amintească în fața lui Dumnezeu cu nevoile diecezei sale [...]. Papa însuși nu înceta să laude virtuțile lui [...]. Mons. Mastrilli, arhiepiscop de Betleem, care a asistat la consacrarea episcopală, a atestat că papa, vorbind despre el cu unii cardinali, a spus: La moartea Monseniorului Mastrilli vom avea un alt sfânt în Biserica lui Isus Cristos". De fapt, el a fost un păstor exemplar, plin de zel, deschis, disponibil, un adevărat evanghelizator, episcop cu mirosul oilor. Din lectura dosarelor pentru procesul de beatificare reiese că acțiunea sa pastorală a fost în favoarea perfecțiunii vieții sfinte. A întemeiat mănăstiri și locuri de reculegere pentru persoanele aflate în pericol (spiritual). Procura parohi culți și sfinți pentru îngrijirea sufletelor, se informa în mod amănunțit cu privire la obiceiurile enoriașilor săi. În vizitele făcute în dieceză mergea călare pe un măgar; predica mereu, îi instruia pe copii, îi vizita pe bolnavi. Cele două pietre prețioase care au strălucit mai mult pe mitra sa pastorală au fost zelul mântuirii sufletelor și iubirea profundă față de săraci. Despre această atenție față de săraci avem o depoziție sub jurământ a părintelui Matteo Migliore, paroh de "San Nicola Magno", făcută la procesul de beatificare: "[Slujitorul lui Dumnezeu] avea iubire față de săraci, dându-le pomeni frecvente și ajutând la alte nevoi speciale, cum ar fi înzestrarea fetelor nemăritate care se căsătoreau cu saltele, cu cearșafuri și dând chiar drepturile curiei unor săraci cu promisiuni de sărăcie făcute de parohi". Acțiunea napolitanului, sfântul simpatic - cum îl numea Benedetto Croce - devine motiv de bucurie și recunoștință reafirmând ceea ce Papa Francisc se străduiește să ne spună cu viața sa: anume că sfințenia nu este ceva abstract, ea ori se întrupează în contextul actual, cu riscurile sale, provocările sale și oportunitățile sale, ori devine un slogan dulceag care n-are nimic de-a face cu viața creștină. (După L'Osservatore Romano, 1 august 2020) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 1282.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |