|
Considerație la duminica a 18-a de peste an - Anul A - 2020 Is 55,1-3; Ps 145; Rom 8,35.37-39; Mt 14,13-21 "Domnul este bun față de toți, el își arată dragostea față de orice făptură" (Ps 145,9). După meditarea parabolelor unde împărăția cerurilor a fost asemănată cu grâul bun și cu peștii buni, iată că în duminica aceasta vedem răutatea neghinei și otrava peștilor răi care resping împărăția cerurilor și pe împăratul ei, pe Isus, ucigând pe Ioan Botezătorul și izgonindu-i pe apostoli care îi pregăteau calea. Pentru că lui Isus încă nu-i venise ceasul, se retrage cu apostolii departe de Irod și de influența sa, trecând cu barca și cu apostolii săi, pe malul estic al Lacului Genezaret, care aparținea regelui Filip (cf. Lc 9,10), căruia Irod Agripa îi luase soția și ținutului Decapole, o confederație de 10 orașe. Cu excepția orașului Scitopolis, toate acele orașe ale confederației se aflau la est de râul Iordan, fiind un izvor de cultură greacă și romană. Această confederație a fost fondată în 64 î.Cr. în timpul cuceririi Siriei de către Pompei și dizolvată în 135 d.Cr. la sfârșitul revoltei lui Bar Kohba. Isus veniseră aici cu ucenicii săi pentru a-i instrui, căci ei trebuiau să-i continue misiunea după evenimentele Calvarului, evenimente anunțate de uciderea lui Ioan și prin izgonirea apostolilor care îi pregăteau calea. Trei lucruri de reținut din această introducere: Isus nu provoacă neghina și peștii răi, adică nu-l provoacă pe Irod și nici pe oamenii răi care l-au respins, ci îi lasă pentru judecata finală. Apoi, "ucenicii lui Ioan după ce i-au luat trupul și l-au îngropat, s-au dus de au dat de știre lui Isus" (Mt 14,12). Ce poate fi mai important decât a-i da de știre Domnului Isus despre tot ce se întâmplă în viața noastră și a altora? Cui putem spune mai deschis și mai cu folos decât lui durerile noastre? El și numai el ne înțelege și ne poate ajuta, pe noi și pe cei despre care îi vorbim. Am văzut vreo nenorocire în viața fratelui nostru, am văzut o cădere? Să alergăm îndată la Domnul Isus și să-i spunem lui cu lacrimi și vom vedea minunea. Să nu ne ducem la altcineva, la vreun om oarecare, căci spunându-i omului s-ar putea să alunecăm pe panta judecării și osândirii făptașului, iar judecata este numai a lui Isus (cf. In 5,22). Iar al treilea lucru de reținut este să ne alegem singuri de neghină și de peștii răi fără solzi și aripioare și să mergem după Isus chiar împotriva curentului tuturor. Cum ne spune sfântul apostol Paul în lectura a doua de astăzi: "Nimeni și nimic să ne despartă de iubirea lui Dumnezeu care este în Cristos Isus, Domnul nostru: nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici cele prezente, nici cele viitoare, nici puterile, nici înălțimile, nici adâncurile și nici vreo altă creatură" (Rom 8,37-39). Dacă neghina și peștii răi au ales să fie împotriva lui Isus și a împărăției sale, grâul curat și peștii buni l-au ales pe Isus și împărăția sa, mergând și ei în partea estică a Mării Galileei și ajungând acolo chiar înaintea lui. Aceștia, așa cum spune și prima lectură, erau flămânzi și însetați de Isus și de împărăția cerurilor care era prezentă în ființa sa (cf. Is 55,1-3) și nu au rămas dezamăgiți. Coborând Isus din barcă, a văzut o mare mulțime, i s-a făcut milă de ei și le-a vindecat bolnavii (cf. Mt 14,14). Asocierea propovăduirii cu vindecarea este unul din principiile evangheliilor (cf. Mt 4,23; 10,8; 11,5). Unii evangheliști rețin aici numai o parte a evenimentelor, propovăduirea (cf. Mc 6,34; In 6,3); în schimb alții rețin și vindecarea (cf. Mt 14,14; Lc 9,12). Apoi după propovăduire și vindecări, s-a înserat, iar le-a întins tuturor o masă în pustiu cu pâine și pește, două simboluri ale euharistiei și ale lui Isus însuși. De aici începe paralelismul cu relatarea cinei de taină. Isus a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și le-a dat-o ucenicilor (cf. Mt 26,26), unde frângerea pâinii de astăzi ne amintește de trupul frânt de dureri al lui Isus de pe cruce și primit în euharistie Iudeii și primii creștini se rugau adesea stând în picioare, cu mâinile ridicate și întinse spre cer (cf. Ex 17,9ss; 1Sam 1,9.26; Lc 18,11-13); aceste mâini goale ridicate spre Dumnezeu sunt un simbol al sărăciei noastre. Abia din Evul Mediu au început oamenii să se roage cu mâinile împreunate. Isus a binecuvântat și frânt pâinea, probabil după obiceiul iudaic, unde participanții la masă răspundeau cu "Amin". Isus a frânt pâinile, adică le-a rupt în bucăți mai mici, pentru a da fiecăruia câte o bucată prin intermediul ucenicilor (cf. Is 58,7; Ier 16,7; In 6,11). Rugăciunea lui Isus, împărțirea pâinilor și împrejurările călătoriei făcute le amintesc participanților de sărbătoarea Paștelui. Minunea prezentă și reală se desăvârșește la adunarea rămășițelor de fărâmături: douăsprezece coșuri. Numărul 12 se referă cu siguranță la cele 12 seminții, care vor fi adunate din nou în vremurile escatologice (cf. Mt 10 ,1). De asemenea, numărul 12 îl putem înțelege ca un simbol al faptului că hrana este pentru toți, chiar și pentru cei care nu se află acolo, însă Dumnezeu în milostivirea sa infinită a pregătit masă pentru toți și îi așteaptă ca să se decidă să-l urmeze pe Isus, unicul său Fiu și mântuitor al lumii (cf. Evr 5,7ss). Iar cei care au mâncat erau cam cinci mii de bărbați, în afară de femei și copii (cf. Mt 14,21). Cifra 5 în Biblie implică separarea în fața unui mesaj important, ca în parabola celor 10 fecioare. Cinci erau nechibzuite și cinci erau înțelepte (cf. Mt 25,2); cinci frați răi ai bogatului (cf. Lc 16,28), cinci mii de convertiți de Rusalii (cf. Fap 4,4). Cinci mii de familii înțelepte au venit după Isus în pustiu (cf. Mt 14,21), și alte vreo alte cinci au rămas acasă. Cei 5000 care au venit după Isus au avut bolnavii vindecați și ființa lor săturată în întregime, suflet și trup. Una din marile minuni din vremea lui Moise a fost hrănirea cu prepelițe și în special cu mană (cf. Ex 16,4-15). Când Moise prorocește la sfârșitul vieții: "Domnul Dumnezeul tău îți va ridica din mijlocul tău, din frații tăi un proroc ca mine: să ascultați de el!" (Dt 18,15), atunci și acest proroc escatologic mesianic trebuia să facă o asemenea minune. Această minune i-a fost dăruită de Tatăl lui Isus la înmulțirea pâinilor. Prin urmare, această minune este un semn al demnității sale de Mesia. În consecință, discuția despre "pâinea vieții", despre care relatează Ioan în 6,22ss, trebuie să fi urmat în mod necesar după această minune. Mai departe, cei mai mari proroci ai lui Israel, Ilie și Elisei, au putut intermedia minuni de hrănire a oamenilor (1Rg 17,8ss; 2Rg 4,38ss). Pentru vremurile escatologice se aștepta întoarcerea lui Ilie (cf. Mal 3,23) și prin aceasta repetarea unor astfel de minuni. Înmulțirea pâinilor făcută de Isus confirmă că veacul escatologic a început odată cu venirea sa în lume. Isus depășea acum ceea ce au făcut cei mai mari proroci: "Aici este Unul mai mare decât Ilie" (cf. Mt 12,6), "Unul mai mare decât Iona" (Mt 12,41-42). Trebuie să reținem și legătura cu sărbătoarea Paștelui iudaic. Conform Ioan 6,4, ne aflăm în apropierea sărbătorii Paștelui. Am observat deja primele semne ale anumitor elemente ale Liturghiei de Paște: poporul călător al lui Dumnezeu (cf. Ex 12,11), poposirea în grupuri care amintește de comunitatea familiei (cf. Ex 12,3ss), împărțirea pâinii, rostirea binecuvântării. Sărbătoarea Paștelui avea mai multe scopuri: amintea de cruțarea plină de îndurare a lui Dumnezeu, atunci când au fost uciși întâii născuți din Egipt, de eliberarea din robia egipteană, de mântuirea pe care o aducea Dumnezeu, de adunarea lui Israel și de plecarea către țara promisă, de Legământul cu Dumnezeu. Isus indică deci aici mântuirea escatologică viitoare din robia păcatului și a morții, cât și Noul Legământ. Minunea înmulțirii pâinilor este o acțiune profetică. De la Paștele ebraic cu eliberarea din Egipt, Isus ne trece la Paștele său cu eliberarea din păcat. De la ospățul din pustiu, Isus ne trece la ospățul euharistic și de aici la ospățul escatologic din casa mare a Tatălui, la început mică cât un grăunte de muștar iar acum mare că adăpostește păsările cerului la ospăț veșnic. Dar mai este loc, aluatul învățăturii lui Cristos trebuie să facă să dospească toată lumea. Să avem curaj, cuvântul lui Dumnezeu și fiii împărăției cuprind o taină greu de înțeles și pentru ei. Puțin aluat în trei măsuri de făină; cinci pâini și doi pești pentru 5000 de oameni; trei sute de oameni ai lui Ghedeon care au luptat împotriva a 120.000 de madianiți (cf. Jud 7,7ss); Ezechia îngenuncheat și o sută optzeci și cinci de mii de asirieni biruiți (cf. 2Rg 19,35-36). Cât de ușor ne vine să evităm situațiile sau să găsim pretexte! Cu toate acestea, Dumnezeu vrea să facă tocmai cu noi o minune. În slăbiciune se vede puterea lui Dumnezeu. Brațele goale ridicate spre cer aduc belșug și biruință. Dumnezeu vrea puținul nostru pentru a-l înmulți, chiar puținul unui copil (cf. In 6,9). Toate nevoile omului se împlinesc în Domnul Cristos. Ucenicii nu înțelegeau bine acest lucru. Și astăzi este la fel, ucenicii Domnului dau diferite sfaturi și îndrumări sufletelor flămânde și obosite, îndreptându-le în altă parte. Nu! "N-au nevoie să plece!", răspunde din nou Domnul Isus. De ce trimiteți sufletele în altă parte? De ce le trimiteți prin "satele" și "cetățile" din jur? De ce le trimiteți să se hrănească în altă parte decât la Domnul Isus Cristos, care este adevărata pâine și singura pâine a vieții? Ce se putea găsi plecând de lângă Domnul Isus? Ce ar putea să dea "satele" și "cetățile" sectele, filozofiile? Domnul Isus Cristos singur are pâinea și apa Adevărului, care satură din plin foamea și setea sufletelor (cf. In 10,10). Dacă vedeți noroadele lângă Domnul Isus Cristos, nu le mai trimiteți în altă parte. Cred primul dintre apostoli care a înțeles misiunea fiecărui ucenic a fost sfântul apostol Andrei. După ce l-a întâlnit pe Isus a înțeles că prima datorie a ucenicului este să aducă oameni la Isus. Astfel el l-a adus pe fratele său Petru la Isus (cf. In 1,42), a adus copilul cu pâinile la Isus (cf. In 6,9), a adus niște greci la Isus (cf. In 12,24). Conform istoricului, sfântul Eusebiu din Cezarea (256-340), după Rusalii, sfântul Andrei a dus vestea mântuirii lui Isus la oameni din ținuturile Mării Negre și din Grecia. Nu-i nevoie să plece. Dați-le voi să mănânce! Ce să le dea oamenilor să mănânce? Pe el însuși, căci el singur este pâinea pentru viața lumii. De aceea, Isus înmulțește pâinile și peștii în mâinile lor. Părinții creștini buni îl dau pe Isus de mâncare copiilor lor și aceștia cresc sănătoși ca cele cinci fete consacrate slujirii lui Dumnezeu și semenilor ale sfinților soți Ludovic Martin și Zelia Guerin. Cine îl mănâncă pe Cristos, devine alt Cristos și asta se vede chiar din viața copiilor. Copii educați și crescuți în credința și spiritul dăruirii lui Isus, când cresc mari devin și ei milostivi și Dumnezeu lucrează prin ei. Într-o zi se prezintă la sfântul Iosif Cottolengo (1786-1842) un preot care avea un azil de bătrâni, o soră foarte preocupată: "Părinte, astăzi pentru prânz nu mai este nimic în casă". "Nu te teme, Providența divină va avea grijă". Și imediat sfântul se puse pe rugăciune. Puțin după aceea sora se întoarse și insistă: "Dar, părinte, este aproape ora prânzului... Ce vom da celor din azil?" "Mergi cu ei la masă și vei vedea că Providența divină va avea grijă". Și continua să se roage. Puțin după aceea auzi soneria și un militar ceru să vorbească cu părintele. "Ascultați, îi spuse soldatul, regimentul a plecat azi dimineață în marș și acum am primit mesajul că nu se vor întoarce până diseară. Masa este pregătită, dacă vreți putem să oferim cu plăcere hrana săracilor". Sfântul merse atunci și o anunță pe soră: "Ți-am spus, zise surâzând părintele, că Pronia cerească va avea grijă!" Dăruirea iubirii naște iubire. Într-o misiune din Rio de Janeiro, de câțiva ani trăia o tânără franțuzoaică și avea grijă de cei mai săraci. Într-o zi, în timp ce această "asistentă a iubirii" făcea curățenie în cămăruța ei, s-a apropiat de ea o sărmană mamă, i-a pus pe masă un pachet și pleacă. Tânăra o cheamă înapoi și o întreabă ce este cu acel pachet. Femeia a răspuns: Este pentru tine!" Tânăra se apropie, deschide pachetul: înăuntru găsește 1 kg de roșii. Tânăra spune: "Nu este logic, deși nu sunt bogată, eu am tot ce îmi trebuie, și apoi nu am copii; acasă tu ai copii care sunt mereu înfometați. Ia așadar roșiile înapoi și du-le lor". Femeia refuză și tânăra franțuzoaică insistă. Atunci sărmana mamă începu a plânge și a spune aceste cuvinte minunate: "Nu vrei ca și eu, măcar o dată, să pot să am bucuria de a fi dat cuiva ceva?" "Este mai ferice să dai decât să primești" (Fap 20,35) Sfânta Tereza cea Mare (1515-1582) zice: "Nu am văzut niciodată pe cineva să moară de foame, pentru că s-a oferit cu totul lui Dumnezeu. Și dacă s-ar întâmpla așa ceva, ar fi moartea cea mai frumoasă dintre toate. Să mori de foame și din iubire față de Dumnezeu!" Căutați pâinea sufletească și dăruiți-o și altora! "Nu numai cu pâine va trăi omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu" (Mt 4,4). Plecați-vă urechea și veniți la mine! Ascultați și sufletele voastre vor trăi! Voi alianță veșnică, după bunătatea de neclintit față de David" (Is 55,3). Amin. Pr. Ioan Lungu * * * Predici la Radio Iași: Duminica a 18-a de peste an lecturi: 628.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |