Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Evanghelia și semnele timpurilor

Calea milostivirii

De Sergio Centofanti

Anul acesta se împlinesc 20 de ani de la canonizarea sfintei Faustina Kowalska, apostolă a Milostivirii Divine, și 40 de ani ai enciclicei Dives in misericordia. Papa Wojtyła a parcurs în mod profetic calea milostivirii, "urmând cum scrie în acel text - învățătura Conciliului Vatican II" și stimulat, "în aceste timpuri critice și dificile", de exigența de a descoperi în "Cristos încă o dată fața Tatălui, care este milostiv și Dumnezeul oricărei mângâieri (...). Pentru aceasta merită să ne îndreptăm privirea acum spre acel mister: sugerează asta experiențe multiple ale Bisericii și ale omului contemporan; cer asta și invocațiile atâtor inimi umane, suferințele și speranțele lor, neliniștile și așteptările lor".

Sfântul Ioan Paul al II-lea lansează în acea enciclică "un apel vibrant" pentru ca Biserica să vestească tot mai mult milostivirea lui Dumnezeu "de care omul și lumea contemporană are atâta nevoie. Și au nevoie de ea chiar dacă adesea nu știu asta". Și pentru că "mentalitatea contemporană, probabil mai mult decât aceea a omului din trecut - subliniază el - pare să se opună Dumnezeului milostivirii și tinde de asemenea să marginalizeze din viață și să abată din inima umană însăși ideea milostivirii. Cuvântul și conceptul de milostivire par să deranjeze omul".

Papa Francisc, pe urma Conciliului Vatican II și a predecesorilor săi, afirmă cu putere că acesta este timpul milostivirii (scrisoarea apostolică Misericordia et misera, 2016). O veste proclamată cu pasiune care umple de bucurie inimile multor persoane, dar care nu încetează să trezească în unii, chiar și în interiorul Bisericii, îndoieli și perplexități dacă nu chiar ostilitate deschisă. Ne aflăm în aceeași situație descrisă de evanghelii în urmă cu 2000 de ani: milostivirea devine cuvântul "cumsecade" și gol pentru cel care nu simte că are nevoie de ea, un cuvânt dușman al atâtor "justiții" ale noastre care știu numai să acuze și să condamne în mod sumar: în schimb dreptatea lui Dumnezeu mântuiește.

Pentru Benedict al XVI-lea "milostivirea este în realitate nucleul central al mesajului evanghelic, este însuși numele lui Dumnezeu, fața cu care el s-a revelat în vechiul Legământ și pe deplin în Isus Cristos, întrupare a iubirii creatoare și răscumpărătoare" (Regina caeli, 30 martie 2008). Evangheliștii ne spun că primii care l-au contrastat pe Isus erau cărturarii și fariseii, care nu suportau ca Domnul să se comporte în mod milostiv cu păcătoșii, chiar și cei mai cunoscuți și urâți, și să fie deosebit de dur cu ei, care se considerau drepți, adevărați împlinitori și apărători ai Legii transmise de părinți, care vorbea și ea despre "Dumnezeul milostiv și îndurător" (Ex 34,6). Însă ei știau să vadă numai un Dumnezeu judecător și pedepsitor al păcătoșilor, ceilalți, și îl acuzau pe Isus că încalcă Legea, că blestemă și chiar că este un posedat de diavol. Este comprehensibilă supărarea lor: credeau că sunt drepți și se simțeau criticați cu asprime. Credeau că-l apără pe Dumnezeu și Dumnezeu îi corecta cu cuvinte dure.

Cuvintele cele mai dure sunt cele șapte blesteme adresate de Isus cărturarilor și fariseilor. Să citim o parte din textul lui Matei: "Vai vouă, cărturarilor și fariseilor ipocriți! Voi închideți împărăția cerurilor înaintea oamenilor: nici voi nu intrați și nici pe cei care ar voi să intre nu-i lăsați să intre. Vai vouă, cărturarilor și fariseilor ipocriți! Voi străbateți marea și uscatul ca să faceți măcar un prozelit și, când l-ați găsit, îl sortiți iadului, de două ori mai mult ca voi (...). Vai vouă, cărturarilor și fariseilor ipocriți! Voi dați zeciuială din mentă, din mărar și din chimion, dar lăsați la o parte părțile cele mai grele din Lege: dreptatea, îndurarea, credința. Acestea trebuia să le faceți, iar pe acelea să nu le neglijați. Călăuze oarbe! Voi strecurați țânțarul, dar înghițiți cămila. Vai vouă, cărturarilor și fariseilor ipocriți! Voi curățați exteriorul paharului și al farfuriei, dar în interior sunt pline de jaf și necumpătare (...). Vai vouă, cărturarilor și fariseilor ipocriți! Vă asemănați cu mormintele văruite care apar pe dinafară frumoase, dar în interior sunt pline cu oase de morți și cu toată putreziciunea. Tot așa și voi, pe dinafară păreți drepți înaintea oamenilor, dar înăuntru sunteți plini de ipocrizie și nelegiuire (...). Șerpilor, pui de vipere! Cum veți scăpa de condamnarea la iad?" (Mt 23,13-33).

Când cărturarii și fariseii îl întreabă de ce discipolii săi încalcă tradiția celor din vechime, Isus răspunde: "El le-a răspuns: "Dar voi de ce călcați porunca lui Dumnezeu din cauza tradiției voastre? (...) Astfel, ați desființat cuvântul lui Dumnezeu pentru tradiția voastră. Ipocriților! Bine a profețit despre voi Isaia când spune: Acest popor mă cinstește cu buzele, însă inima lor este departe de mine. În zadar mă cinstesc propunând învățături care sunt doar porunci ale oamenilor" (Mt 15,3-9).

Sunt descumpănitoare și cuvintele pe care Isus prevestește că le va adresa într-o zi unora care se consideră credincioși: "Nu oricine îmi zice «Doamne! Doamne!» va intra în împărăția cerurilor, ci acela care împlinește voința Tatălui meu, care este în ceruri. Mulți vor spune în ziua aceea: «Doamne! Doamne! Nu am profețit în numele tău, nu am alungat diavoli în numele tău și nu am făcut atâtea minuni în numele tău?» Atunci le voi declara: «Niciodată nu v-am cunoscut. Îndepărtați-vă de mine, voi care săvârșiți nelegiuirea!»" (Mt 7,21-23).

În acel timp se ajunsese la acumularea atâtor norme religioase, foarte detaliate, care puteau da siguranță, dar care au făcut să se piardă esențialul. Isus, criticat de farisei pentru că mânca împreună cu vameșii și păcătoșii, spune: "Nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci bolnavii. Așadar, mergeți și învățați ce înseamnă: Îndurare vreau și nu jertfă, căci nu am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși" (Mt 9,12-13).

Fariseii erau obișnuiți să pună întrebări-capcană lui Isus pentru ca să răspundă un da sau un nu sec pentru a-l pune cu spatele la zid. Alteori pur și simplu îl puneau la încercare. Unuia dintre ei care îl întreabă care este cea mai mare poruncă din lege Isus revelează cu claritate că esența creștinismului este iubirea: "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din tot cugetul tău. Aceasta este cea mai mare și cea dintâi poruncă. Iar a doua este asemenea acesteia: Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. În aceste două porunci este cuprinsă toată Legea și Profeții" (Mt 22,37-40).

Știm că vom fi judecați despre iubire și deja cunoaștem întrebările pentru examenul de la judecata finală. Sunt faptele de milostenie: "Când va veni Fiul Omului în gloria lui, împreună cu toți îngerii, atunci se va așeza pe tronul său de mărire. Și se vor aduna înaintea lui toate națiunile, iar el îi va despărți pe unii de alții, așa cum păstorul desparte oile de capre: va pune oile la dreapta sa, iar caprele la stânga. Atunci regele va spune celor de la dreapta sa: «Veniți, binecuvântații Tatălui meu, moșteniți împărăția care a fost pregătită pentru voi de la crearea lumii, căci am fost flămând și mi-ați dat să mănânc, am fost însetat și mi-ați dat să beau, am fost străin și m-ați primit, gol și m-ați îmbrăcat, bolnav și m-ați vizitat, am fost în închisoare și ați venit la mine»" (Mt 25,31-36).

Ispita noastră perenă este aceea de a-l închide pe Isus în schemele noastre, însă el merge dincolo de ele, așa cum ne amintește parabola samariteanului milostiv (Lc 25,10-37): un om considerat eretic care face un gest de caritate, spre deosebire de preotul și de levitul care văd un om lăsat pe jumătate mort de tâlhari, dar nu intervin. În schimb, samariteanului i se face milă, se oprește și se îngrijește de omul acela. Judecata lui Dumnezeu este diferită de judecățile noastre. Cuvintele de stimă mai mare rostite de Isus sunt pentru două persoane aparent îndepărtate care se apropie de el nu pentru ele însele, ci pentru vindecarea unei fiice și a unui servitor. Unei canaaneene îi spune: "Femeie, mare este credința ta!" (Mt 15,28). Și unui centurion îi spune: "Adevăr vă spun că nu am găsit la nimeni în Israel o astfel de credință" (Mt 8,10). Iubirea depășește orice barieră sau etichetă.

Nimănui nu-i place să fie numit fariseu. Însă în fiecare dintre noi există un "învățător al legii" care-l judecă pe aproapele și se simte mai bun decât vameșul care este la rând, așa cum relatează celebra parabolă (Lc 18,9-14): avem nevoie să fim corectați, uneori chiar în mod puternic pentru a fi zdruncinați în împietrirea noastră. Nouă tuturor Isus ne spune: "Dacă dreptatea voastră nu o va întrece cu mult pe cea a cărturarilor și a fariseilor, nu veți intra în împărăția cerurilor" (Mt 5,20). Dreptatea lui Isus este acea milostivire care ajunge să-l iubească pe dușman. Dreptatea lui Isus este mântuire.

Domnul ne invită în evanghelie să citim semnele timpurilor pentru a ști să recunoaștem când vine (cf. Lc 12,54-59). Cu ultimul conciliu, Biserica a continuat drumul său în înțelegerea adevărului milostivirii lui Dumnezeu. Papa Francisc continuă să parcurgă acest drum, așa cum este indicat de sfântul Ioan Paul al II-lea: "În afara milostivirii lui Dumnezeu nu există niciun alt izvor de speranță pentru ființele umane" (Omilia în sanctuarul Milostivirii Divine din Cracovia-Łagiewniki, 17 august 2002).

(După L'Osservatore Romano, 11 iulie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 722.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat