O sămânță care continuă să crească
Conciliul Vatican II
De Sergio Centofanti
Anul acesta, la 8 decembrie, este a 55-a aniversare a încheierii Conciliului Vatican II. Un eveniment care în această perioadă provoacă o nouă dezbatere în comunitatea eclezială, în fața celor care se distanțează tot mai mult de el și a celor care vor să-i redimensioneze importanța și semnificația.
Benedict al XVI-lea a folosit un cuvânt puternic: a vorbit despre "noi Rusalii". El a fost un martor direct al conciliului, participând în rolul de expert, asistându-l pe cardinalul Frings, și apoi ca expert oficial: "Speram ca totul să se reînnoiască - a spus preoților din Roma la 14 februarie 2013 - ca să vină cu adevărat noi Rusalii, o nouă eră în Biserică (...) se simțea că Biserica nu mergea înainte, se reducea, că părea mai degrabă o realitate din trecut și nu aducătoare de viitor. Și în acel moment, speram ca această relație să se reînnoiască, să se schimbe; ca Biserica să fie din nou forță a zilei de mâine și forță a zilei de azi". Și citându-l pe Ioan Paul al II-lea în audiența generală din 10 octombrie 2012, își însușește definiția "Conciliului ca marele har de care Biserica a beneficiat în secolul al XX-lea: în el ne este oferită o busolă sigură pentru a ne orienta pe drumul secolului care se deschide" (Novo millennio ineunte, 57): "adevăratul motor" al conciliului - adaugă el - a fost Duhul Sfânt. Așadar, noi Rusalii: nu pentru a crea o Biserică nouă, ci pentru "o nouă eră în Biserică".
Ceea ce a arătat conciliul cu mai multă claritate este că dezvoltarea autentică a doctrinei, care este transmisă din generație în generație, se realizează într-un popor care merge unit condus de Duhul Sfânt. Este inima discursului celebru al lui Benedict al XVI-lea adresat Curiei Romane la 22 decembrie 2005. Benedict vorbește despre două hermeneutici: cea a discontinuității și a rupturii și cea a reformei și a reînnoirii în continuitate. "Hermeneutica justă" este aceea care vede Biserica drept "un subiect care crește în timp și se dezvoltă, rămânând însă mereu același, unic subiect al poporului lui Dumnezeu aflat în mișcare". Benedict vorbește despre o "sinteză de fidelitate și dinamică". Fidelitatea este în mișcare, nu este oprire, este un drum care înaintează pe aceeași cale, este o sămânță care se dezvoltă și devine pom care își lărgește tot mai mult ramurile sale, înflorește și produce rod: ca o plantă vie, pe de o parte crește, pe de altă parte are rădăcini care nu se pot tăia.
Dar cum se justifică o reînnoire în continuitate în fața anumitor schimbări puternice petrecute în istoria Bisericii? Începând de la momentul în care Petru botează primii păgâni asupra cărora a coborât Duhul Sfânt și spune: "Într-adevăr, acum înțeleg că Dumnezeu nu este părtinitor, ci în orice națiune, cel care se teme de el și face dreptatea îi este plăcut" (Fap 10,34-35). Cei circumciși îi reproșează, însă atunci când Petru explică tot ceea ce s-a întâmplat, toți îl preamăresc pe Dumnezeu spunând: "Deci, Dumnezeu le-a dat și păgânilor convertirea spre viață" (Fap 11,18). Duhul Sfânt este cel care arată ce trebuie făcut și mișcă, face să se meargă înainte. În 2000 de ani de istorie, multe au fost schimbările în Biserică: învățătura despre mântuirea celor nebotezați, folosirea violenței în numele adevărului, problema femeii și a laicilor, raportul dintre credință și știință, interpretarea Bibliei, raportul cu necatolicii, evreii și adepții celorlalte religii, libertatea religioasă, distincția dintre sfera civilă și religioasă, numai pentru a cita câteva teme. Benedict al XVI-lea, în același discurs adresat Curiei, recunoaște asta: cu privire la anumite teme s-a "manifestat de fapt o discontinuitate". De exemplu, dincolo de raționamentele filozofice, teologice sau de contextualizare istorică pentru a demonstra o anumită continuitate, înainte se spunea nu libertății de cult pentru necatolici într-o țară catolică și apoi s-a spus da. Așadar, o indicație mult diferită în practică.
Benedict al XVI-lea folosește cuvinte semnificative: "Trebuia să învățăm să înțelegem mai concret decât înainte", "se cerea o regândire amplă", "să învățăm să recunoaștem". Asemenea lui Petru care, după Rusalii, încă trebuie să înțeleagă lucruri noi, încă trebuie să învețe, încă trebuie să spună: "Îmi dau seama că...". Nu avem adevărul în buzunar, nu "posedăm" adevărul ca un lucru, ci aparținem Adevărului: și Adevărul creștin nu este un concept, este Dumnezeul viu care continuă să vorbească. Și referindu-se la declarația conciliară despre libertatea religioasă, Benedict al XVI-lea afirmă: "Conciliul Vatican II, recunoscând și însușindu-și cu decretul despre libertatea religioasă un principiu esențial al statului modern, a reluat din nou patrimoniul mai profund al Bisericii. Ea poate să fie conștientă că se află cu asta în sintonie deplină cu învățătura lui Isus însuși (cf. Mt 22,21), precum și cu Biserica martirilor, cu martirii din toate timpurile". Și adaugă: "Conciliul Vatican II (...) a revizuit sau a și corectat unele decizii istorice, însă în această aparentă discontinuitate a menținut și a aprofundat în schimb natura sa intimă și adevărata sa identitate. Biserica este, atât înainte cât și după conciliu, aceeași Biserică una, sfântă, catolică și apostolic în drum prin timpuri".
Așadar se vede mai bine că această continuitate nu este pur și simplu o dimensiune logică, rațională sau istorică, este mult mai mult: este o continuitate spirituală în care același și unic popor al lui Dumnezeu merge unit, docil față de indicațiile Duhului. Hermeneutica rupturii este realizată de cei care pe acest drum se separă de comunitate, strică unitatea, pentru că ori se opresc ori merg prea înainte. Benedict vorbește despre cele două extreme: cei care cultivă "nostalgii anacronice" și cei din "cursele înainte" (Liturghia din 11 octombrie 2012). Nu mai ascultă Duhul care cere o fidelitate dinamică, ci urmează propriile idei, se alipesc numai de ceea ce este vechi sau numai de ceea ce este nou și nu mai știu să pună împreună lucrurile vechi și lucrurile noi, așa cum face discipolul împărăției cerurilor.
După marii papi care l-au precedat, a venit Francisc. Merge pe urma predecesorilor: este sămânța care se dezvoltă și crește. Biserica merge înainte. Atâtea știri deformate sau false sunt puse în circulație despre Francisc, așa cum de altfel s-a întâmplat cu predecesorul Benedict și cu atâția alți succesori ai lui Petru. Nu s-au schimbat dogmele sau poruncile nici sacramentele nici principiile cu privire la apărarea vieții, familie, educație. Nu s-au schimbat virtuțile teologale sau cele cardinale și nici păcatele capitale. Pentru a înțelege mai bine noutatea în continuitate a lui Francisc, mergând dincolo de deformări și de falsitățile evidente, trebuie citită exortația apostolică Evangelii gaudium, text programatic al pontificatului. Începe astfel: "Bucuria evangheliei umple inima și viața celor care se întâlnesc cu Isus. Cei care se lasă mântuiți de el sunt eliberați de păcat, de tristețe, de golul interior, de izolare. Cu Isus Cristos mereu se naște și se renaște bucuria". Primul lucru este bucuria întâlnirii cu Isus, Mântuitorul nostru. Papa invită să "recuperăm prospețimea originală a Evangheliei" și s-o transmitem tuturor. Cere să ne concentrăm asupra esențialului, iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele, evitând o modalitate de vestire "obsedată de transmiterea nearticulată a unei mulțimi de doctrine care încearcă să se impună datorită faptului că se insistă (...) în acest nucleu fundamental ceea ce strălucește este frumusețea iubirii mântuitoare a lui Dumnezeu manifestată în Isus Cristos mort și înviat". În schimb, se întâmplă ca să se vorbească "mai mult despre lege decât despre har, mai mult despre Biserică decât despre Isus Cristos, mai mult despre papa decât despre Cuvântul lui Dumnezeu". Îndeamnă să răsune mereu prima vestire: "Isus Cristos te iubește, și-a dat viața pentru a te mântui, și acum este viu alături de tine în fiecare zi, pentru a te lumina, pentru a te întări, pentru a te elibera". Cere un stil de "apropiere, deschidere la dialog, răbdare, primire cordială care nu condamnă". Indică arta însoțirii, "pentru ca toți să învețe mereu să-și scoată sandalele în fața pământului sacru al celuilalt" care trebuie văzut "cu o privire respectuoasă și plină de compasiune dar care în același timp să vindece, să elibereze și să încurajeze la maturizare în viața creștină".
Dorește o Biserică ce are ușile deschise: "Nici măcar ușile sacramentelor n-ar trebui să se închidă pentru vreun motiv oarecare". Astfel "Euharistia, deși constituie plinătatea vieții sacramentale, nu este un premiu pentru cei desăvârșiți, ci un remediu generos și un aliment pentru cei slabi. Aceste convingeri au și consecințe pastorale pe care suntem chemați să le luăm în considerare cu prudență și curaj. Frecvent ne comportăm ca niște controlori ai harului și nu ca niște facilitatori. Însă Biserica nu este un birou de vamă, este casa paternă unde este loc pentru fiecare cu viața sa obositoare". De aici sugestia de a demara parcursuri de discernământ caz cu caz care să evalueze eventuala admitere la sacramente a celor care trăiesc în situații iregulare, așa cum este amintit de exortația Amoris laetitia. Este un text care are ca scop acela de a ne apropia și de a însoți privind la mântuirea persoanelor și la milostivirea lui Isus. Normele pot să devină pietre așa cum s-a întâmplat femeii surprinse în adulter. Însă și anumite întrebări de astăzi amintesc de cele pe care cărturarii și fariseii le-au pus lui Isus în urmă cu 2000 de ani: "Învățătorule, această femeie a fost surprinsă asupra faptului de adulter. Moise ne-a poruncit în Lege ca pe astfel de femei să le ucidem cu pietre. Dar tu, ce zici?" (In 8,4-5). Răspunsul lui Isus îl cunoaștem.
Francisc nu face decât să continue drumul pe calea conciliului. O continuitate spirituală, pentru că Duhul continuă să vorbească. "Sămânța mică pe care Ioan al XXIII-lea a depus-o - afirma sfântul Ioan Paul al II-lea la 27 februarie 2000 - a crescut dând viață unui pom care de acum își lărgește ramurile sale maiestuoase și puternice în Via Domnului. Multe roade ea le-a dat deja (...) și multe altele va mai da în anii care vor veni. O nouă perioadă se deschide în fața ochilor noștri (...). Conciliul Ecumenic Vatican II a fost o adevărată profeție pentru viața Bisericii; va continua să fie așa mulți ani din al treilea mileniu care abia a început".
Astăzi ca și ieri. Deschizând conciliul la 11 octombrie 1962, sfântul Ioan al XXIII-lea afirma: "Adesea... se întâmplă... ca, nu fără a ofensa urechile noastre, ne sunt afirmate glasurile unora care, deși aprinse de zel pentru religie, evaluează... faptele fără obiectivitate suficientă și nici judecată prudentă. În actualele condiții ale societății umane ele sunt capabile să vadă altceva decât ruine și necazuri; spun că timpurile noastre, dacă se confruntă cu secolele trecute, sunt mult mai rele; și ajung până acolo încât să se comporte ca și cum n-ar avea nimic de învățat de la istorie, care este învățătoarea vieții, și ca și cum în timpurile conciliilor precedente totul ar merge în mod fericit în ceea ce privește învățătura creștină, morala, libertatea justă a Bisericii. Nouă ni se pare că trebuie să nu fim de acord în mod hotărât cu acești profeți de nenorocire, care vestesc mereu ceea ce este mai rău, ca și cum ar veni sfârșitul lumii". Și vorbind despre greșelile cu caracter doctrinal adăuga: "Nu există niciun timp în care Biserica nu s-a opus acestor greșeli; adesea le-a și condamnat și uneori cu severitate maximă. Cât privește timpul prezent, Mireasa lui Cristos preferă să folosească medicamentul milostivirii în loc să îmbrățișeze armele rigorii; crede că trebuie să se meargă în întâmpinarea necesităților de astăzi, expunând mai clar mai degrabă valoarea învățăturii sale decât să condamne".
La încheierea conciliului, la 8 decembrie 1965, sfântul Paul al VI-lea în "salutul universal" afirma: "Pentru Biserica Catolică nimeni nu este străin, nimeni nu este exclus, nimeni nu este departe... acest salut universal al nostru îl adresăm și vouă, oameni care nu ne cunoașteți; oameni, care nu ne înțelegeți; oameni care nu credeți că vă suntem utili, necesari și prieteni; precum și vouă, oameni, care probabil credeți că faceți bine. Sunteți împotriva noastră! Un salut sincer, un salut discret, dar plin de speranță; și astăzi, credeți asta, plin de stimă și de iubire... Iată, acesta este salutul nostru: fie ca el să poată aprinde această nouă scânteie a carității divine în inimile noastre; o scânteie, care poate da foc principiilor, învățăturilor și propunerilor, pe care conciliul le-a predispus, și care, așa de înflăcărate de caritate, pot într-adevăr să realizeze în Biserică și în lume acea reînnoire de gânduri, de activități, de obiceiuri și de forță morală și de bucurie și de speranță, care a fost scopul însuși al conciliului".
În acest timp în care Biserica Catolica este străbătută în mod deosebit de contraste și dezbinări, ne face bine să ne amintim de îndemnurile sfântului Paul adresate primelor comunități creștine. Galatenilor le amintește că "Căci toată Legea este împlinită într-o singură poruncă: Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. Dar dacă voi vă mușcați și vă mâncați între voi - avertizează el -, aveți grijă să nu vă nimiciți unii pe alții. Așadar, vă spun: umblați în duh" (Gal 5,14-16). Și efesenilor le adaugă: "Să nu iasă din gura voastră nici o vorbă rea, ci ceva bun, spre edificare, așa cum trebuie, ca să dea har celor ce ascultă. Nu-l întristați pe Duhul cel Sfânt al lui Dumnezeu cu al cărui sigiliu ați fost însemnați pentru ziua răscumpărării voastre. Să fie stârpite dintre voi orice amărăciune, aprindere, mânie, răcnet, injurie și orice răutate. Dimpotrivă, fiți buni unii față de alții, înțelegători, iertându-vă unii pe alții, așa cum și Dumnezeu v-a iertat în Cristos" (Ef 4,29-32). Ce s-ar întâmpla dacă am pune în practică sine glossa acest cuvânt?
(După L'Osservatore Romano, 28 iunie 2020)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 679.