|
Considerație la solemnitatea Sfinții Apostoli Petru și Paul - Anul A - 2020 Fap 12,1-11; Ps 34; 2Tim 4,6-8.17-18; Mt 16,13-19 "Fericit ești, Simon, fiul lui Iona, căci nu carnea și sângele ți-au revelat aceasta, ci Tatăl meu care este în ceruri" (Mt 16,17). Biserica celebrează la 29 iunie a fiecărui an martiriul sfinților apostoli Petru și Paul, așa cum ne amintește Antifona de la intrare: "Sfinții apostoli Petru și Paul, prin sângele lor au dat rodnicie Bisericii; ei băut paharul Domnului și au devenit prietenii lui Dumnezeu"; apoi ne reamintește că Biserica este fondată de Isus pe "temelia apostolilor" (Ef 2,20), a cărei piatră unghiulară este el însuși (cf. Mt 21,24), iar noi suntem pietrele vii care formăm edificiul Bisericii (cf. 1Pt 2,5). Biserica are ca piatră unghiulară pe Isus Cristos, pe cel ce susține întreg edificiul, inclusiv temelia și pietrele vii zidite deasupra. Când Biserica ne vorbește despre "temelia apostolilor" (Ef 2, 20), face referință la învățătura apostolilor, la virtuțile lor teologale și cardinale. Isus Cristos este "piatra unghiulară" pe care se sprijină temelia și zidurile, adică credința, speranța și dragostea și apoi: prudența, dreptatea, tăria și cumpătarea lor. Isus le-a insuflat aceste virtuți, iar pe toți cei în căror suflete aceste virtuți au prins rădăcini, Isus i-a făcut "temelie" a Bisericii sale; iar pe cei de după ei în ale căror suflete au prins rădăcini aceste virtuți, i-a făcut "pietre vii" ale aceleași Biserici. Deci, "Isus însuși i-a dat pe unii ca apostoli; pe alții, ca profeți; pe alții, ca evangheliști; pe alții, ca păstori și învățători pentru desăvârșirea sfinților în vederea lucrării slujirii spre edificarea trupului lui Cristos, până când vom ajunge toți la unitatea credinței și a cunoașterii Fiului lui Dumnezeu, la omul desăvârșit, la măsura staturii plinătății lui Cristos" (Ef 4,11-13). Iar în apostolii și creștinii de rând, în "temelie" și "pietrele vii" din edificiului spiritual al Bisericii, în ale căror caractere strălucesc virtuțile teologale și cardinale, au fost constituiți "temple ale lui Dumnezeu" și "temple ale Duhului Sfânt" (1Cor 3,9; 6,19). Cele trei virtuți teologale sunt: credința (prin care primim și ținem ca adevărate toate adevărurile și realitățile pe care ni le-a descoperit Dumnezeu și ni le învață sfânta Biserică a lui Isus Cristos), speranța (prin care așteptăm cu mare încredere toate câte ni le-a făgăduit Dumnezeu prin Isus Cristos și anume: viața veșnică, învierea din morți, iertarea păcatelor precum și alte haruri necesare vieții noastre spirituale) și dragostea (prin care îl prețuim pe Dumnezeu mai presus de orice, iar pe aproapele nostru, ca pe noi înșine din iubire față de Dumnezeu). Iar virtuțile cardinale sunt: prudența (capacitatea de a deosebi adevărul de fals și binele de rău), dreptatea (voința constantă și fermă de a da lui Dumnezeu și semenilor ceea ce li se cuvine), tăria (asigură, în dificultăți, fermitatea și constanța în căutarea binelui) și cumpătarea (moderează atragerea spre plăcerilor sensibile și ne face echilibrați în folosirea celor materiale). Toate aceste virtuți au strălucit în sfinții apostoli Petru și Paul. Dar ele trebuie să strălucească și în toți creștinii, pietrele vii ale Bisericii lui Isus. Isus alegându-i Isus dintre cei căzuți, Petru dintre cei lepădați de Isus tocmai în momentul când era nevoie de el (cf. Mt 26,69-74), iar Paul dintre prigonitorii fără motiv (cf. Fap 9,4), Isus ne amintește de unde ne-a luat și pe noi, dintre păcătoși și dușmanii săi (cf. Rom 5,8.10). Apoi, Isus i-a iertat, i-a purificat, i-a înnobilat cu virtuțile care le lipseau, le-a arătat gloria sa veșnică pe care le-a pregătit-o, lui Petru pe Tabor (cf. Mt 17,1-2) și lui Paul într-o răpire (cf. 2Cor 12,2-3), și i-a trimis în lume ca să predice evanghelia, să predice dragostea lui Dumnezeu care atât de mult a iubit lumea, că l-a dat, l-a jertfit pe unicul său Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viață veșnică (cf. In 3,16). Prin ei Isus ne-a împodobit și pe noi cu virtuți, ne-a arătat slava sa prin Botezul nostru și ne-a trimis și pe noi să predicăm evanghelia și să continuăm misiunea lor până când va reveni în slavă, adică, ne-a trimis cum spune pericopa evanghelică de astăzi, să-i dezlegăm de lanțurile păcatului pe cei robiți și să-i legăm cu lanțurile dragostei de Cristos și ale împărăției sale veșnic fericite (cf. Mt 16,19). Apoi, după exemplul sfântului Petru, ne-a trimis să lucrăm pentru unitatea Bisericii, iar după exemplul sfântului Paul ne-a trimis să devenim instrumentele Duhului Sfânt care susțin universalitatea Bisericii sale. Astăzi Biserica ne arată cum să realizăm toate aceste lucruri minunate din exemplul celor doi mari apostoli, sfinții Petru și Paul. Aș vrea să mă opresc numai la trei dintre exemplele lor: 1. Virtuțile lor care trebuie să fie și virtuțile noastre. - Mai întâi credința prin care omul ține ca adevărate toate adevărurile și realitățile pe care ni le-a descoperit Dumnezeu și ni le învață sfânta Biserică a lui Isus Cristos. Sfântul Petru a crezut și și-a mărturisit credința în dumnezeirea lui Isus Cristos, atunci când i-a spus: "Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu celui viu!" (Mt 16,16), iar Sfântul Paul și-a mărturisit credința în Cristos, atunci când a spus că în Cristos "locuiește trupește toată plinătatea dumnezeirii" (cf. Col 2, 9) și când a afirmat că pentru el, credința creștină este taina în care Dumnezeu "s-a arătat în trup, s-a îndreptățit în Duhul, a fost văzut de îngeri, a fost propovăduit între neamuri, a fost crezut în lume, s-a înălțat întru slavă" (1Tim 3,16). Iar adevărul credinței s-a văzut în viața și activitatea lor. Oare adevărul credinței se vede în viața și activitatea noastră? Ce credem noi despre Cristos și mai ales cum îl trăim în fața semenilor? Cineva căuta odată să o convingă pe o bătrână despre fericirile cerești care vin prin credință, l-a care bătrâna i-a replicat făcându-l "naiv" și "îndoctrinat". Sfântul Paul făcuse și el acest lucru înaintea lui Porcius Festus, procuratorul Iudeii, de la care a primit o replică și mai dură: "Paule, ești nebun de atâta învățătură" (Fap 26,24). - Apoi speranța prin care omul așteptă cu mare ardoare toate câte ni le-a făgăduit Dumnezeu prin Isus Cristos și anume: viața veșnică, învierea din morți, iertarea păcatelor precum și alte haruri necesare vieții noastre spirituale. Sfântul Petru a sperat în fericirea împărăției cerurilor pe ale cărei chei le-a primit. El ne-a învățat că a îndura cu răbdare încercările vieții este "mult mai scump decât aurul" și îi ajută pe credincioși să dobândească "mântuirea sufletelor lor" (1Pt 1,7.9). Iar sfântul Paul și-a mărturisit speranța în lectura a doua de astăzi, prin cuvintele: "Domnul mă va salva din orice lucrare rea și mă va mântui pentru împărăția lui, cea din ceruri" (2Tim 4,18). Noi cum ne-am însușit speranța lor? Isus a asigurat-o pe Marta: "Fratele tău va învia din morți". Maria spera într-un viitor, dar Isus l-a înviat pe Lazăr chiar în acea zi (cf. In 11,20-24). - Apoi iubirea prin care, asemenea celor doi apostoli, îl prețuim pe Dumnezeu mai presus de orice, iar pe aproapele nostru ca pe noi înșine din iubire față de Dumnezeu. Sfântul Petru s-a aruncat în genunchi înaintea lui Isus spunându-i să se îndepărteze de la el căci este un păcătos (cf. Lc 5,8). A făcut lungi călătorii ajungând până la Roma. Apoi s-a interesat de soarta lui Ioan, mezinul apostolilor (cf. In 21,20-22), dar și de toți credincioșii cărora le-a scris atât de frumos. Altă dată i-a spus că va merge cu Isus până la moarte (cf. Lc 22,33) și chiar a mers (cf. In 21,18). Sfântul Paul avea să spună că "dragostea lui Dumnezeu ne strânge, căci l-a dat pe Isus pentru noi" (2Cor 5,14). Iar în altă ocazie vorbește despre grija lui față de toate bisericile (cf. 2Cor 11,28). Sfântul Paul a împins dragostea față de Isus și față de mântuirea oamenilor până acolo că și-a întins capul sub sabia călăului. Noi cum ne-am arătat până acum dragoste față de Dumnezeu și față de aproapele? Merităm oare un loc lângă ei? În anul 1826, autorul britanic Thomas Carlyle s-a căsătorit cu la fel de talentata autoare Jane Welsh. Ea a renunțat la propria carieră, pentru a se consacra succesului lui Thomas. Din cauza unor dureri mari de stomac era un om îndărătnic, întâmpinând-o adeseori rău dispus pe soția lui. Totuși, ea îl înconjura cu dragoste, îi gătea mâncăruri speciale pentru dieta sa și menținea liniște deplină în casă, pentru ca el să poată lucra nederanjat. Într-o zi i-a scris însă mamei lui o scrisoare: "Jane mă iubește cu o dăruire care este pentru mine o enigmă și pe care eu nu o merit deloc. Ea mă privește cu dragoste, iar eu afișez o mimă tristă, dar mereu prind curaj, când privesc în ochii ei strălucitori". 2. Lucrarea apostolică universală a sfinților Petru și Paul, la iudei, la creștini și la păgâni, trebuie să fie și lucrarea noastră. Activitatea misionară a sfinților Petru și Paul, ne spune că predicarea Evangheliei este foarte importantă pentru mântuire dacă vrem să fim mărturisiți de Isus în fața Tatălui ceresc și a îngerilor lui (cf. Mc 8,38). Este chiar o obligație care ni s-a impus (cf. Mc 16,15) și vai nouă dacă nu vestim Evanghelia (cf. 1Cor 9,16-17). Fiecare este chemat să facă apostolat între creștini, între iudei și între păgâni, fiecare în felul lui și conform meseriei lui, dar nimeni nu este scutit, căci Biserica este un popor de misionari. Isus însuși este misionarul iubirii Tatălui și Duhului Sfânt. Curaj, nu este greu! Dacă atâția și atâtea au putut, îl parafrazăm pe sfântul Augustin (354-430), noi de ce nu am putea? - Amândoi au predicat la iudei, căci Dumnezeu le-a promis mântuirea sa mai întâi iudeilor (cf. Dt 30,2-8), iar Isus i-a trimis pe apostoli mai întâi la evrei: "Mergeți mai degrabă la oile pierdute ale casei lui Israel! Mergând, predicați, spunând: «S-a apropiat împărăția cerurilor»" (Mt 10,6-7). Istoric vorbind evreii sunt poporul ales al lui Dumnezeu. Ei sunt păzitorii revelației speciale a lui Dumnezeu, Scripturile Vechiului Testament. Mesia și Mântuitorul, Isus, vine în lume ca și Iudeu pentru Iudei. Mântuirea vine de la Iudei, și oricine este mântuit este mântuit prin conectarea la legământul cu Abraham prin credință. Iudeii sunt primii evanghelizați atunci când Evanghelia pătrunde într-o regiune nouă. Iudeii vor fi primii la judecata finală și la binecuvântarea finală. - Amândoi au predicat primei comunități creștine pe care au constituit-o la Ierusalim și după ce au pus-o pe picioare și i-a orânduit păstori, au plecat mai departe prin împrejurimi și prin îndepărtări. - Amândoi au predicat la păgâni, căci și păgânii sunt copiii lui Dumnezeu. Dragostea Domnului este ca oceanul, îi poți vedea începutul, dar nu și sfârșitul: "Eu cunosc faptele lor și gândurile lor. Dar vine timpul să adun toate neamurile și limbile: ele vor veni și vor vedea gloria mea" (cf. Is 66,18-21). "Așadar, să vă fie cunoscut că mântuirea aceasta a lui Dumnezeu a fost trimisă păgânilor și ei vor asculta" (Fap 28,28). "Misterul lui Cristos, nu a fost cunoscut fiilor oamenilor din celelalte generații așa cum este revelat acum sfinților săi apostoli și profeți prin Duhul: păgânii sunt împreună-moștenitori cu noi, formează un singur trup cu noi și sunt împreună cu noi părtași ai promisiunii în Cristos Isus prin evanghelie" (Ef 3,4-6). Un misionar propovăduia cuvântul lui Dumnezeu, la niște sălbatici din Africa, dar fără prea mare rezultat. Într-o zi, pe când el predica sălbaticilor cu mai mare căldură, iată că s-a apropiat de el unul din ei și l-a scuipat în față. Misionarul, fără să-și piardă cumpătul - și fără să spună ceva - își șterse obrazul în liniște și-și urmă predica mai departe, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Așa de mișcați au fost ascultătorii de răbdarea și îngăduința misionarului, încât pe dată câțiva din ei au cerut să fie botezați, iar când misionarul i-a întrebat de ce cer aceasta, ei i-au răspuns: "O religie care poate da o asemenea răbdare cerească vine neapărat de la Dumnezeu". Petru a lăsat Ierusalimul și Țara Sfântă și a mers la păgâni, ajungând cu evanghelia până la Roma, inima păgânismului și idolatriei. Paul i-a lăsat și el pe iudei, care voiau să-l omoare, și în călătoriile sale misionare a ajuns din localitate în localitate numai până la Roma, dar până în Spania. Apoi apoteotic și-au încheiat viața și misiunea de apostoli, trecând prin închisori, chinuri și martiriu. 3. Slava veșnică a sfinților apostoli Petru și Paul este și chemarea noastră. De ce trebuie să ne însușim virtuțile, misiunea și jertfa sfinților apostoli Petru și Paul. Pe Cristos, fără să-l fi văzut, îl iubiți; fără a-l vedea, dar crezând în el, tresăltați de o bucurie negrăită și glorificată, încredințați că veți ajunge la țelul credinței voastre: mântuirea sufletelor. Această mântuire au căutat-o și au cercetat-o profeții care au profețit despre harul pregătit pentru voi (cf. 1Pt 1,8-10). Am luptat lupta cea bună, am ajuns la capătul alergării, mi-am păstrat credința. De acum îmi este rezervată coroana dreptății pe care mi-o va da în ziua aceea Domnul, judecătorul cel drept; și nu numai mie, ci și tuturor acelora care au iubit arătarea lui (cf. 2Tim 4,7-8). Un misionar a fost torturat pentru că l-a predicat pe Cristos în Burma păgână. Unghiile i-au fost smulse și el a fost spânzurat de degete, astfel încât mâinile i-au rămas strâmbe și pline de cicatrice. Mai târziu când a cerut permisiunea să predice într-un anumit oraș, prințul păgân al acelui oraș a refuzat spunând: "I-aș lăsa să vorbească pe zece oameni obișnuiți, dar nu pe tine cu aceste mâini cicatrizate, căci cicatricile îi vor converti pe oamenii mei". O veche tradiție povestește că, în timpul persecuției lui Nero, Petru, la insistențele comunității creștine, plecă din Roma în căutarea unui loc sigur. Pe cale îi apăru Isus. Petru, văzându-l, îl întrebă: "Quo vadis, Domine?" (Încotro mergi, Doamne?) "Merg la Roma, ca să fiu răstignit din nou pentru tine". Auzind aceste cuvinte, Petru s-a întors înapoi în cetate, unde avea să moară ca martir. Când ne va veni și nouă ispita lașității, să ne aducem aminte că Isus, care a murit pentru noi (cf. Gal 1,4), care este răstignit din nou prin orice păcat (cf. Evr 6,6) și care ne-a spus: "Nimeni nu are o dragoste mai mare decât aceasta ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi" (In 15,13). Dacă ne-am dumeri, dacă ne-am da seama cât de mult ne iubește Isus am înmărmuri. Numai în cer vom înțelege pe deplin această iubire, însă pregustarea ei începe deja de aici de pe pământ. Sfinților Petru și Paul, rugați-vă ca toți cei care vă poartă numele, dar și toți creștinii să aibă virtuțile voastre, să facă munca voastră cu prețul oricărei jertfe și să ajungă în paradis lângă voi! Amin. Pr. Ioan Lungu Foto: "Sfântul Petru și Sfântul Paul", pictură de El Greco (Wikipedia) lecturi: 536.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |