|
27 iunie 1884 - Episcopia Romano-Catolică de Iași (I) Peste câteva zile, la 27 iunie, vom aniversa înființarea Episcopiei Romano-Catolice de Iași, în anul 1884. Până atunci, însă, vă propun câteva articole în care voi sintetiza organizarea catolicilor din Moldova, de la consemnarea lor documentară și până în zilele noastre. Documentele istorice vorbesc despre o existență catolică pe teritoriul Moldovei încă din prima parte a secolului al XIII-lea, când călugării dominicani au reușit să-i încreștineze pe cumani, un popor migrator ce se afla temporar în partea de sud a Moldovei, la est de Carpați. Treptat, pe teritoriul Moldovei s-au instalat și alți catolici, în special veniți din Transilvania, care, în decursul timpului, au aparținut de mai multe episcopii. Pentru a ne face o imagine cât mai reală despre istoria lor, vom prezenta organizarea teritorială a acestei minorități confesionale din Moldova urmând linia cronologică a episcopiilor care au fost înființate pentru ei, începând cu Episcopia Cumanilor și terminând cu Vicariatul Apostolic al Moldovei, care a precedat înființarea Episcopiei Catolice de Iași. Vom prezenta apoi succint contextul politic și social-economic al Moldovei la sfârșitul secolului al XIX-lea, timp în care s-a înființat episcopia de care ne ocupăm, accentuând și nivelul cultural, atât cât este posibil, al catolicilor de pe aceste meleaguri. Vom dedica un articol separat tratativelor ce au precedat decretul de înființare a Episcopiei de Iași, urmând ca, în ziua de 27 iunie să facem o incursiune în istoria diecezei și să evidențiem unele momente importante din cei 136 de ani scurși de la înființarea Episcopiei Romano-Catolice de Iași. Episcopia Cumanilor Până la întemeierea statului Moldova (1359), la începutul secolului al XIII-lea, pe teritoriul Moldovei s-au stabilit cumanii, un popor migrator înrudit cu pecenegii ce se afla temporar în partea de est a Carpaților. Ei intenționau să treacă Carpații și să ajungă în Ungaria, dar regele Andrei al II-lea (1205-1236), pentru a pune capăt năvălirilor cumanilor, i-a chemat în ajutor, în anul 1211, pe cavalerii teutoni. Aceștia aveau datoria de a extinde regatul și de a-i apăra hotarele de năvălirile hoardelor păgâne, construind cetăți și orașe. Nu peste mult timp, teutonii au trecut în exteriorul Carpaților și au cucerit Cumania Neagră, adică ținutul de nord al Munteniei și sudul Moldovei, mai exact partea dintre Carpați și Siret. În anul 1225, s-au ivit certuri între regele Ungariei și teutoni, care au dus la preluarea cetăților construite de teutoni, regele luând și numele de "rex Cumaniae". Acest titlu "înscris în titulatura regilor Ungariei a exprimat pe lângă teritoriile sud și est carpatice efectiv dominate de aceștia și veleitatea de a cuprinde sub stăpânirea lor, în întregimea sa, întinsul spațiu care fusese sub stăpânire cumană, tendință care s-a aflat la originea unor însemnate inițiative politice și bisericești". Cât timp au locuit în Țara Bârsei și dincolo de Carpați, teutonii s-au îngrijit și de partea religioasă a oamenilor prezenți în acel teritoriu și odată cu stabilirea lor este semnalată și prezența secuilor, sașilor și ungurilor. Totodată au adus cu ei și preoți care vorbeau limba lor, dar care nu vorbeau limba poporului, ceea ce nu era pe placul băștinașilor. Încreștinarea cumanilor este legată de dominicani, un ordin călugăresc înființat de către sfântul Dominic, care ar fi voit să vină el însuși în zona locuită de aceștia, dar a murit în anul 1220. Superiorul provincial al dominicanilor din Ungaria, Paul Hungarus, a primit misiunea să trimită preoți pentru a-i încreștina pe cumani, dar s-a soldat în prima fază cu un eșec: "Copleșiți de suferințe și istoviți de mizerie, ei au fost alungați de către păgâni și siliți a se întoarce acasă, fără nici un rezultat... Barbarii s-au purtat cu o cruzime de necrezut față de ei și, nelăsându-i să se oprească între hotarele lor, dominicanii s-au întors de unde plecaseră, fără nici o ispravă". Călugării dominicani nu s-au lăsat înfrânți și au pornit într-o nouă misiune. În ceea ce privește modalitatea de încreștinare părerile istoricilor sunt împărțite. Cei mai mulți prezintă acest fapt ca o cerere din partea cumanilor, dar Nicolae Iorga împărtășește o altă ipoteză: "Arhiepiscopul Robert veni cu o întreagă oaste ungurească, în fruntea căreia se găsea Bela, fiul regelui. Cumanii, sub amenințarea sabiei, se botezară cu grămada...". Pentru a veni în sprijinul misionarilor, teutonii au cerut Papei Honoriu al III-lea (1216-1227) să le numească un episcop care să înțeleagă limba poporului și să ia sub ocrotirea Scaunului papal teritoriul locuit de cumani. Acest fapt a fost amplificat de unele neînțelegeri care s-au ivit între episcopul de Alba Iulia și arhiepiscopul de Esztergom. Răspunzând acestei solicitări, în anul 1223, Papa Honoriu al III-lea scoate ținuturile teutonilor de sub jurisdicția oricărui episcop și hotărăște ca acestea să fie îngrijite de un protopop care să stea la Brașov și care era sub conducerea directă a Scaunului papal. Patru ani mai târziu, papa Grigore al IX-lea (1227-1241) a aprobat, la 21 martie 1227, înființarea unei eparhii catolice pentru cumani numită Episcopia Cumanilor sau Episcopia de Milcov(1227-1241). Într-o scrisoare, datată la 31 iulie 1227, papa își exprimă bucuria la vestea că hanul Bortz-Membrock este favorabil misionarilor și îl numește pe arhiepiscopul Robert "delegat apostolic pentru Cumania și acea țară vecină a brodnicilor", dându-i împuternicirea să predice, să boteze, să întemeieze biserici, să rânduiască preoți și să sfințească episcopi. Trecând Carpații, arhiepiscopul de Esztergom, împreună cu alți trei episcopi și mulți preoți, au ajuns în Cumania unde l-au botezat pe han și "mulți oameni din neamul său". Fiind numit episcop al Milcoviei, în anul 1228, Teodoric a schimbat denumirea eparhiei în "Episcopia Cumanilor", ceea ce a stârnit proteste din partea ierarhilor maghiari. Acestora, episcopul cumanilor le-a spus: "Oare în Biserica lui Cristos nu pot paște alăturea lupul cu mielul? De ce oare nu pot sta împreună și secuiul cu valahul și cumanul?" Din acest context ne dăm bine seama că locuitorii care aparțineau acestei episcopii de pe teritoriul Moldovei nu erau maghiari, ci cumani încreștinați. Întrucât aceste tensiuni se amplificau, papa Grigore al IX-lea a dorit clarificarea statutului de dependență. În scrisoarea apostolică din 13 septembrie 1229, papa scria cumanilor convertiți că îi ia sub ocrotirea Sfântului Scaun cu toate bunurile și pământurile lor, "confirmându-le liniștita stăpânire a pământurilor lor, precum și privilegiile și libertățile ce le fuseseră hărăzite de regele Andrei al Ungariei cu consimțământul fiului său, Bela, prin scrisori investite cu pecetea de aur". Pentru ridicarea lăcașurilor de cult, episcopul Iacob de Palestrina, aflându-se în Ungaria în calitate de legat apostolic, a intervenit pe lângă prințul Bela ca să sprijine clădirea unei biserici catedrale în Episcopia Cumanilor. După o intervenție și din partea papei, Bela și-a împlinit făgăduința. Ca mărturii despre existența acestei catedrale episcopale în apropiere de Odobești, pe Milcov, stau afirmațiile unui călător din 1766 și ale episcopului Paul Sardi, vizitator apostolic al Misiunii din Moldova. Aceștia nu indică cu claritate locul unde erau situate ruinele vechii catedrale episcopale a Milcoviei, dar cel mai probabil este că vechea așezare a fost cetatea Crăciuna, pe malul stâng al Milcovului, la nord de orașul Odobești. Despre clerul Episcopiei Milcoviei se poate spune că a fost alcătuit din dominicani, însă apare și o controversă în legătură cu prezența franciscanilor. Într-o bulă papală din anul 1235 se pomenesc mai multe popoare și teritorii la care să meargă franciscanii pentru misiuni: greci, bulgari, cumani, tătari.... Este demn de amintit că misionarii nu s-au îngrijit doar de binele sufletesc al cumanilor, ci și de cel temporal, în sensul că Biserica a încercat să-și dea toată silința să le ofere elementele fundamentale ale civilizației: încetarea vieții nomade, întemeierea de orașe și sate, apărarea drepturilor naționale și ocrotirea contra dușmanilor. Documentele menționează un număr de 14 episcopi care au avut titlul "de Milcov", dintre care doar Teodoric a fost efectiv episcop al cumanilor, acesta fiind motivul care justifică existența respectivei episcopii doar până la invazia tătară. În anul 1239, tătarii s-au apropiat de Dunăre. Misionarii dominicani l-au rugat pe regele Bela să primească în regatul său 40000 de familii cumane, pe care le-a colonizat între Dunăre și Tisa; alți cumani au trecut în Bulgaria. Cei care au rămas au avut parte de o apărare slabă și, în contactul cu tătarii, din anul 1241, au fost înfrânți. Tătarii i-au împrăștiat pe cumani și au ars biserica. În acel măcel, conform izvoarelor dominicane, a fost ucis episcopul și aproape 90 de călugări, care "căzură jertfă năvălirii tătarilor, nimiciți de foc, de săbii, sulițe sau săgeți". Astfel, își încetează existența această episcopie, dar până în anul 1526 sunt consemnați și alți episcopi cu acest titlu. Câțiva ani după invazie, în 1247, regele Bela al Ungariei a încercat să redobândească ținuturile pierdute prin colonizarea ioaniților în Cumania. Nereușind, se adresează papei, spunându-i că țara Cumaniei a rămas sub dominația tătară, care amenință mereu Ungaria; astfel, nu mai avea rost existența misiunilor pentru convertire. Totuși dominicanii s-au unit în munca lor de încreștinare cu franciscanii și au continuat, încercarea lor de convertire în ținuturile ocupate acum de tătari. Se cunosc mai multe încercări de restaurare a Episcopiei de Milcov, dar nu s-a reușit învierea acestei structuri ecleziale. La încheierea acestui articol despre Episcopia Cumanilor, dorim să precizăm că din timpul cumanilor a rămas un manuscris celebru intitulat "Codex cumanicus", conținând 82 de file. După o însemnare din cuprinsul manuscrisului, rezultă că a fost terminat la 11 iulie 1303 și a fost găsit la franciscanii din Crimeea. "Codex cumanicus" cuprinde un fragment din Evanghelie, cele 10 porunci, Crezul, cele 7 păcate capitale, un vocabular trilingv: latină, cumană și persană (aproximativ 3000 de cuvinte) și o listă de medicamente. Episcopia de Siret Înființarea acestei episcopii este strâns legată de evenimentele care s-au derulat în Europa în secolul al XIV-lea. În anul 1354, turcii intră în Europa, cucerind orașul Galipoli, poarta Orientului, iar în 1360 cade Adrianopolul. Pericolul otoman a făcut ca nu numai statele catolice să-și strângă forțele la strigătul papilor, dar chiar și țările de dincolo de Dunăre. În acest context, în anul 1369, împăratul Bizanțului, Ioan al V-lea Paleologul, aflându-se la Roma, abjură schisma și a acceptat unirea cu Biserica Catolică, recunoscând primatul papei pentru că avea nevoie de sprijinul occidentalilor împotriva turcilor. Acest fapt a generat un curent unionist, care s-a răspândit în multe țări ale Europei de Est. În Bulgaria, promotoarea unirii Bisericilor a fost doamna Ana, soția lui Strașimir; în Moldova acest curent a fost susținut de Margareta Mușata, iar în Muntenia de doamna Clara. În Moldova, evenimentele politice au generat același curent de apropiere, de alianță cu forțele mari catolice. Voievodul Bogdan nu era în relații bune cu regele maghiar și de aceea caută sprijinul Poloniei, țară cu care se învecina direct prin cucerirea Galiției de către Cazimir, în anul 1340. Pe de altă parte, și Polonia căuta prietenia Moldovei pentru a avea cale liberă spre porturile de la Marea Neagră și Crimeea, unde să-și desfacă mărfurile. Drumurile comerciale ale Moldovei străbăteau țara de-a lungul, venind din Polonia (Lvov, Camenița) și îndreptându-se spre Chilia, Cetatea Albă și, peste Siret, către Brăila. În acest cadru, orientarea spre catolicism a fost promovată de misionarii franciscani care făceau parte din Vicariatul Ruteniei, cu centrul la Lvov. Aceștia, împreună cu călugării dominicani, se ocupau cu apostolatul în provinciile poloneze și ungurești. Mănăstirea cea mai veche a franciscanilor, aparținând de Lvov, este cea din Siret, unde în 1340 au fost înmormântați "doi martiri printre tătari: Blasiu și Marcu". Orașul Siret avea să aibă un rol important și din punct de vedere politic, deoarece urmașul la tron al lui Bogdan a fost Lațcu (1365-1373), care a mutat capitala Moldovei de la Baia la Siret. El a favorizat catolicismul, considerând că îl avantajează din trei direcții: îl protejează de expansionismul maghiar, are mult de câștigat apropiindu-se de Polonia și poate apela oricând la papa, în care găsea mereu un apărător. Lațcu a dorit generalizarea ritului latin în Moldova și pentru aceasta trimite la Roma doi mesageri cu o scrisoare în care prezintă papei Urban al V-lea (1362-1370) dorința sa și a poporului de a îmbrățișa credința catolică. Mai mult, propune ca orașul Siret să fie sediul unei episcopii catolice, să se trimită noi misionari, iar episcop să fie numit Andrei de Cracovia. La 24 iulie 1370, papa scrie arhiepiscopului de Praga și episcopilor de Breslau și Cracovia ca să cerceteze cazul, iar dacă totul este în ordine să primească din partea domnului și a acelora care doresc jurământul de fidelitate în credință, să declare orașul Siret ca reședință episcopală, să transforme una din biserici în catedrală și să-l sfințească ca episcop pe Andrei de Cracovia. Cel care a dus la îndeplinire cele de mai sus a fost episcopul de Cracovia, Florian, care la, 9 martie 1371, l-a consacrat pe Andrei Jastrzebiec episcop de Siret. În ziua de 25 ianuarie 1372, papa Grigore al XI-lea (1371-1378) îl felicită pe voievodul Lațcu și îl încurajează pentru a depăși conflictele care s-au iscat cu mișcarea antiunionistă din Moldova. Aceste tensiuni nu au durat mult deoarece domnul a murit în anul 1373, fiind înmormântat în cripta bisericii din Rădăuți, alături de tatăl său. Episcopia de Siret depindea direct de Sfântul Scaun, dar din anul 1412, când s-a înființat Arhiepiscopia de Lvov, îi devine sufragană. Hotarele ei erau identice cu cele ale Moldovei, cu toate că activitatea propriu-zisă s-a desfășurat doar în partea nordică. Juridic, cuprindea și mult din teritoriul Episcopiei Cumanilor, dar aici nu mai exista o adevărată organizare. După moartea lui Lațcu, în Moldova urmează o perioadă confuză. Nici măcar persoana urmașului la tron nu se cunoaște bine. Se admite că a domnit Costea (cca. 1373-1375), care era căsătorit cu Margareta Mușata. Fiul lor, Petru a domnit apoi 16 ani (1375-1391) și a mutat capitala Moldovei la Suceava. În acest timp, doamna Margareta a chemat, în anul 1377, mai mulți călugări dominicani din Ungaria și le-a clădit o biserică la Siret, lângă mănăstirea franciscanilor. Episcopul Andrei, primul de Siret, a fost transferat în anul 1388 ca episcop de Wilna. Succesorul său a fost Ioan Sartorius, care se intitula: "Ioan, din pronia dumnezeiască, episcop de Siret și sufragan de Cracovia, vicar peste tot Ierusalimul și în valea Iozafat, penitențiar al domnului papă și duhovnic al domnului rege și al reginei Poloniei". După moartea acestuia, în 1394, papa Bonifaciu al IX-lea (1383-1404) l-a numit în ziua de 8 iunie pe Ștefan Martini, căruia i se impune să stea la Siret. Însă nu peste mult timp îl întâlnim, ca și pe succesorul său, episcop auxiliar de Cracovia. În anul 1412, după moartea episcopului Ștefan, cum am specificat deja, centrul mitropoliei latine se mută la Lvov, iar Episcopia de Siret devine sufragana noii mitropolii. Mai mult, domnul mută capitala Moldovei la Suceava, iar Siretul scade din importanță. În contextul tulburat al anului 1413, la 5 martie, antipapa Ioan al XXIII-lea (1410-1415) l-a numit ca episcop de Siret pe Nicolae Venatoris, care nu a fost pe placul dominicanilor. Ministrul lor general l-a propus papei pe Toma Gruber, care a fost numit la 31 iulie același an. Pentru limpezirea multor situații anormale care se consemnau la nivelul universal al Bisericii și în tendința de unire caracteristică acelor timpuri, a fost convocat un conciliu ecumenic, care a avut loc la Constanța (Elveția) în anii 1414-1418. Deși au fost prezenți la acest sinod și reprezentanți din Țările Române, problema unității religioase din Moldova nu a fost dezbătută. Ultimul episcop de Siret a fost franciscanul Ioan, care a fost numit la 29 iulie 1434. Pr. Alois Moraru lecturi: 1099.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |