|
Roma: Pr. Gabriel-Iulian Robu, doctor în teologie Joi, 11 iunie 2020, începând cu ora 16.30, la Colegiul Pontifical Irlandez din Roma, pr. Gabriel-Iulian Robu și-a susținut teza de doctorat în teologie, cu titlul "Ipsam Dei substantiam incommunicabilem (Summa Theologiae Ia, q.13, a.11, ad 1). Denominare Dio alla luce dell'analisi teologica di Es 3,14 nell'incontro tra Jean-Luc Marion e Tommaso d'Aquino: un contributo per un pensiero iconico". Din comisia de evaluare au făcut parte: prof. Riccardo Ferri (președintele comisiei și corelator al tezei), prof. Giuseppe Lorizio (moderatorul principal al tezei), și prof. Achim Schütz (corelator al tezei). Modalitatea susținerii tezei a fost cea telematică. Lucrarea de doctorat a fost prezentată după metoda fondativ-contextuală a școlii laterane de teologie fundamentală. Această metodă presupune două instanțe: auditus fidei și auditus temporis. Momentul fondativ, cunoașterea datului revelat, se unește cu momentul interpretativ-contextual, căutându-se mereu un tot mai profund intellectus Revelationis. Această metodă recomandă cunoașterea nu doar a doctrinei catolice, a fundamentelor, ci și a contemporaneității, a contextului actual, dat fiind faptul că teologia nu se adresează unui destinatar ideal, atemporal, acultural sau acorporal, ci omului concret în condițiile în care trăiește azi. Ceea ce atrage atenția cititorilor primei ediții a Dieu sans l'être (1982), pe lângă titlul provocator, este atitudinea critică a autorului francez Jean-Luc Marion față de orientarea ontoteologică a metafizicii, autorul referindu-se chiar și la gândirea sfântului Toma de Aquino. După câțiva ani, în diverse articole și cărți, autorul cărții temperează poziția sa inițială și prezintă cu bucurie o specie de retractare. Doctorul Angelic nu a identificat niciodată la quaestio Dumnezeu cu un concept, chiar și acela de ființă sau ens, cel puțin nu în modul în care este înțeles de ontoteologia modernă. Sfântul Toma nu limitează natura lui Dumnezeu la orizontul lui esse, dar tratează sub ratione Dei fiecare ens și întrebare despre existență (cf. STh, I, q. 1, a. 7, co.). Alegerea unei asemenea teme în care sunt studiați împreună doi autori atât de diferiți se fondează nu pe un artificiu argumentativ, ci pe întâlnirea reală dintre două filoane de gândire și pe evoluția raportului speculativ dintre ele, un raport mai întâi încurcat și disonant, până la a ajunge la o anumită consonanță. Titlul tezei, ipsam Dei substantiam incommunicabilem (STh, Ia, q.13, a.11, ad 1), conține un text tomist care este aprofundat în retractarea lui Marion. Acest pasaj din Summa sugerează realitatea unui Deus semper maior, paradoxal revelat dar în același timp inefabil și misterios. Un Deus revelatus et absconditus, un Dumnezeu care tocmai revelându-se, se ascunde din nou în inefabil. Atenția față de acest adevăr paradoxal este comună ambilor autori. Cartea "Dumnezeu fără ființă" a lui Marion nu e o declarație de ateism, ci premisa pentru aserțiunea că Dumnezeu este deasupra ființei. E fără a fi, pentru că este deasupra lui a fi. E a iubi. Marion consideră că orizontul iubirii, al darului amativ a lui Dumnezeu, este mai extins decât cel al ființei. Darul include ființa. To be or not to be, this is the question. Gândirea lui Marion se opune tocmai acestei centralități rezervate pentru vocabularul lui a fi. De ce nu am pune la centru darul, iubirea, adică această cale care secole la rând a fost ori ignorată, ori privită reductiv ca sentimentalism și emoție? Iubirea cheamă ființele din nimic, le iubește înainte ca ele să aibă ființă, chiar și după ce își încheie ființarea aici. Dacă creaturile există, este pentru că au fost iubite. Iubirea nu are nevoie de judecata ființei, ci ființa are nevoie de iubire pentru a fi. Iubirea nu răspunde nici la tribunalul rațiunii suficiente - un om poate iubi chiar și fără motiv sau interes. Aceasta este reducția agapică a lui Marion, operată în lumina soarelui gri al deșertăciunii. Fără iubire, totul devine deșertăciune. Iubirea în schimb dă sens ființei și o salvează de la deșertăciune. Această atenție față de limbajul teologic e legată de dorința lui Marion de a elibera idea de Dumnezeu de idolatria conceptuală. Idolatria nu e doar un fapt din trecut; tentația ei rămâne puternică mereu. Poate că azi oamenii nu adoră statui de idoli, dar pot ajunge să adore concepte, conceptul lor propriu despre Dumnezeu. Ajung să venereze imaginea și numele unui dumnezeu creat după chipul și asemănarea lor. Acesta este idolul - rezultatul propriei proiecții. Ceea ce Marion opune acestei idolatrii este iconicul și gândirea iconică. Icoana nu este nici proiecție de sine și nici lucrare autorefențială; ea deschide spațiul spre misterul ce stă dincolo de ea. Icoana reprezintă fereastra deschisă către inefabil. De fapt, atunci când o privești te descoperi privit de un Altul. În mod similar, conceptul teologic iconic nu e incurvatus in se, ci e heteroreferențial, indicând o realitate superioară, dincolo de cuvânt, față de care omul trebuie să aibă reverență. Această gândire iconică se află încă în fază de pionierat. O astfel de linie specifică zilelor noastre nu militează nici pentru o teologie puternică, nici pentru o teologie slabă, ci pentru o teologie umilă, care tocmai în umilința ei își găsește puterea și prestanța (cf. 2Cor 12,9). E o teologie ce unește studiul cu rugăciunea, masa de scris a teologului cu genoflexorul. În contextul unei societăți lichide, linia iconică nu caută nici să discrediteze forța conceptului teologic și nici să negocieze adevărurile de credință. Nu dorește să construiască concepte teologice lichide, ci să sporească puterea conținutului lor heteroreferențial - actus credentis non terminatur ad enuntiabile sed ad rem (STh, II-II, q. 1, a. 2, ad 2). După modelul kenozei cristice, în care Cuvântul s-a despuiat de sine, s-a nimicit pentru a deveni suprema revelație a iubirii Paterne, conceptul teologic iconic asumă propria kenoză, pentru a se zice nu pe sine, ci transcendența Celuilalt, indicibil și divin. Grație elementelor specifice unei gândiri iconice, această lucrare de doctorat asumă și o valență ecumenică. Într-o țară cu o majoritate ortodoxă cum e România, rezultatele unei cercetări despre funcția iconică a conceptelor teologice ar putea deschide căi către un dialog fructuos între teologii celor două Biserici, eliminând blocaje cauzate de terminologii prea sigure de sine sau de discursuri monologice. Chiar dacă tratarea acestor teme au cerut spațiul amplu a 602 pagini cât cuprinde teza, pe durata expunerii candidatul a ținut să specifice anumite limite ale lucrării sale, limite care privesc ordinea capitolelor și bibliografia. La finalul apărării, profesorii din comisie au intervenit prin diferite aprecieri în care au subliniat originalitatea lucrării, complexitatea bibliografiei, acuratețea stilului, capacitatea doctorandului de a conduce tematica de la Marion spre sfântul Toma, cât și echilibrul cu care a reușit să trateze subiecte nu deloc ușoare. După o scurtă pauză, comisia a revenit online, și a dat citire în limba latină documentului prin care pr. Gabriel-Iulian Robu a fost declarat doctor în teologie, obținând calificativul maxim Summa cum laude. La final, pr. Iulian și-a exprimat gratitudinea față de profesorii de la Universitatea Pontificală Lateran. Un gând de aleasă recunoștință a fost îndreptat către PS Iosif Păuleț, episcop de Iași, către Mons. Petru Gherghel, episcop emerit, ÎPS Aurel Percă, arhiepiscop mitropolit de București, PS Thomas Deenihan, episcop de Meath-Irlanda și Mons. Michael Smith, episcop emerit al aceleiași dieceze irlandeze care a oferit bursa de studii. Cuvinte de mulțumire au fost adresate apoi membrilor familiei, cât și comunității Colegiului irlandez, față colegii de clasă și preoții diecezei de Iași și din alte dieceze, față de confrații preoți care studiază sau lucrează la Roma. Un gând de recunoștință a îndreptat spre comunitățile unde a activat în ultimii ani, spre toate persoanele care i-au fost aproape, și către toți cei care au urmărit susținerea doctoratului. Pr. Emilian Jitaru * * * Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 11 iunie: Roma: Pr. Gabriel-Iulian Robu, doctor în teologie lecturi: 5470.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |