Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 3 iunie 2020

Cateheze despre rugăciune: 5. Rugăciunea lui Abraham

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Există un glas care răsună pe neașteptate în viața lui Abraham. Un glas care-l invită să întreprindă un drum care pare absurd: un glas care-l determină să se dezrădăcineze din patria sa, din rădăcinile familiei sale, pentru a merge spre un viitor nou, un viitor diferit. Și totul pe baza unei promisiuni, în care trebuie numai să se încreadă. Și a avea încredere într-o promisiune nu este ușor, este nevoie de curaj. Și Abraham a avut încredere.

Biblia tace cu privire la trecutul primului patriarh. Logica lucrurilor lasă să se presupună că adora alte divinități; probabil era un om înțelept, obișnuit să scruteze cerul și stelele. De fapt, Domnul îi promite că descendența sa va fi numeroasă ca stelele care există pe cer.

Și Abraham pornește. Ascultă glasul lui Dumnezeu și are încredere în cuvântul său. Acest lucru este important: are încredere în cuvântul lui Dumnezeu. Și cu această plecare a sa se naște un nou mod de a concepe relația cu Dumnezeu; pentru acest motiv, patriarhul Abraham este prezent în marile tradiții spirituale: ebraică, creștină și islamică drept omul desăvârșit al lui Dumnezeu, capabil să se supună lui, chiar și atunci când voința sa se revelează grea, dacă nu chiar incomprehensibilă.

Așadar, Abraham este omul Cuvântului. Când Dumnezeu vorbește, omul devine receptor al acelui Cuvânt, iar viața sa, locul în care el cere să se întrupeze. Aceasta este o mare noutate pe drumul religios al omului: viața credinciosului începe să se conceapă ca vocație, ca o chemare, ca loc unde se realizează o promisiune; și el se mișcă în lume nu atât sub povara unei enigme, ci cu forța acelei promisiuni care se va realiza într-o zi. Și Abraham a crezut în promisiunea lui Dumnezeu. A crezut și a mers, fără să știe unde mergea - așa spune Scrisoarea către Evrei (cf. 11,8). Însă a avut încredere.

Citind cartea Genezei, descoperim că Abraham a trăit rugăciunea în fidelitate continuă față de acel Cuvânt, care periodic se arăta de-a lungul drumului său. În sinteză, putem spune că în viața lui Abraham credința devine istorie. Credința devine istorie. Mai mult, Abraham, cu viața sa, cu exemplul său, ne învață acest drum, această cale pe care credința devine istorie. Dumnezeu nu mai este văzut numai în fenomenele cosmice, ca un Dumnezeu îndepărtat, care poate să provoace teroare. Dumnezeul lui Abraham devine "Dumnezeul meu", Dumnezeul istoriei mele personale, care conduce pașii mei, care nu mă părăsește; Dumnezeul zilelor mele, însoțitorul aventurilor mele; Dumnezeul Providență. Eu mă întreb și vă întreb: noi avem această experiență a lui Dumnezeu? "Dumnezeul meu", Dumnezeul care mă însoțește, Dumnezeul istoriei mele personale, Dumnezeul care conduce pașii mei, care nu mă părăsește, Dumnezeul zilelor mele? Avem această experiență? Să ne gândim puțin!

Această experiență a lui Abraham este mărturisită și de unul dintre textele cele mai originale din istoria spiritualității: Memorialul lui Blaise Pascal. El începe astfel: "Dumnezeul lui Abraham, Dumnezeul lui Isaac, Dumnezeul lui Iacob, nu al filozofilor și al înțelepților. Certitudine, certitudine. Sentiment. Bucurie. Pace. Dumnezeul lui Isus Cristos". Acest memorial, scris pe un mic pergament și găsit după moartea sa, cusut pe interiorul unei haine a filozofului, exprimă nu o reflecție intelectuală pe care un om înțelept ca el poate să o conceapă despre Dumnezeu, ci simțul viu, experimentat al prezenței sale. Pascal notează chiar și momentul precis în care a simțit acea realitate, întâlnind-o în sfârșit: în seara zilei de 23 noiembrie 1654. Nu este Dumnezeul abstract sau Dumnezeul cosmic, nu. Este Dumnezeul unei persoane, al unei chemări, Dumnezeul lui Abraham, al lui Isaac, al lui Iacob, Dumnezeul care este certitudine, care este sentiment, care este bucurie.

"Rugăciunea lui Abraham se exprimă înainte de toate cu acțiuni: om al tăcerii, la fiecare etapă construiește un altar Domnului" (Catehismul Bisericii Catolice, 2570). Abraham nu zidește un templu, ci presară drumul cu pietre care amintesc trecerea lui Dumnezeu. Un Dumnezeu surprinzător, ca atunci când îl vizitează în figura celor trei oaspeți, pe care el și Sara îi primesc cu grijă și care le anunță nașterea fiului Isaac (cf. Gen 18,1-15). Abraham avea o sută de ani, iar soția sa nouăzeci, mai mult sau mai puțin. Și au crezut, au avut încredere în Dumnezeu. Și Sara, soția sa, a zămislit. La vârsta aceea! Acesta este Dumnezeul lui Abraham, Dumnezeul nostru, care ne însoțește.

Astfel, Abraham devine din familia lui Dumnezeu, capabil și să discute cu el, dar mereu fidel. Vorbește cu Dumnezeu și discută. Până la încercarea supremă, când Dumnezeu îi cere să-l jertfească tocmai pe fiul Isaac, fiul bătrâneții, singurul moștenitor. Aici Abraham trăiește credința ca o dramă, ca un mers pe bâjbâite în timpul nopții, sub un cer lipsit de stele de data aceasta. Și de atâtea ori ni se întâmplă și nouă, să mergem în întuneric, însă cu credință. Dumnezeu însuși va opri mâna lui Abraham gata deja să lovească, pentru că a văzut disponibilitatea sa cu adevărat totală (cf. Gen 22,1-19).

Frați și surori, să învățăm de la Abraham, să învățăm să ne rugăm cu credință: să-l ascultăm pe Domnul, să mergem, să dialogăm până la discuție. Să nu ne fie frică să discutăm cu Dumnezeu! Voi spune și un lucru care pare o erezie. De atâtea ori am auzit oameni care îmi spun: "Știți, mi s-a întâmplat asta și m-am supărat pe Dumnezeu" - "Tu ai avut curajul să te superi pe Dumnezeu?" - "Da, m-am supărat" - "Dar aceasta este o formă de rugăciune". Pentru că numai un fiu este capabil să se supere pe tatăl și apoi să-l reîntâlnească. Să învățăm de la Abraham să ne rugăm cu credință, să dialogăm, să discutăm, dar dispuși mereu să primim Cuvântul lui Dumnezeu și să-l punem în practică. Să învățăm să vorbim cu Dumnezeu ca un fiu cu tatăl său: să-l ascultăm, să răspundem, să discutăm. Însă transparent, ca un fiu cu tatăl. Așa ne învață Abraham să ne rugăm. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 764.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat