Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 20 mai 2020
Cateheze despre rugăciune: 3. Misterul creației
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Continuăm cateheza despre rugăciune, meditând asupra misterului creației. Viața, simplul fapt că existăm, deschide inima omului la rugăciune.
Prima pagină a Bibliei se aseamănă cu un mare imn de mulțumire. Relatarea creației este ritmată de refrene, unde este reafirmată încontinuu bunătatea și frumusețea fiecărui lucru care există. Dumnezeu, cu al său cuvânt, cheamă la viață și fiecare lucru vine la existență. Prin cuvânt, desparte lumina de întuneric, alternează ziua și noaptea, stabilește anotimpurile, deschide o paletă de culori cu varietatea plantelor și animalelor. În această pădure debordantă care înfrânge rapid haosul, ultimul care apare este omul. Și această apariție provoacă un exces de tresăltare care amplifică satisfacția și bucuria: "Dumnezeu a privit toate cele pe care le făcuse și, iată, erau foarte bune" (Gen 1,31). Lucru bun, dar și frumos: se vede frumusețea întregii creații!
Frumusețea și misterul creației generează în inima omului primul impuls care trezește rugăciunea (cf. Catehismul Bisericii Catolice, 2566). Așa recită Psalmul 8, pe care l-am auzit la început: "Când privesc cerurile tale, lucrările mâinilor tale, luna și stelele pe care le-ai stabilit, mă întreb: Ce este omul că te gândești la el, sau fiul omului că-l iei în seamă?" (v. 4-5). Cel care se roagă contemplă misterul existenței din jurul său, vede cerul înstelat care-l depășește - și pe care astrofizica ni-l arată astăzi în toată imensitatea sa - și se întreabă ce plan de iubire trebuie să existe în spatele unei lucrări așa de mărețe!... Și, în această vastitate nemărginită, ce este omul? "Aproape un nimic", spune un alt psalm (cf. Ps 89,48): o ființă care se naște, o ființă care moare, o creatură foarte fragilă. Și totuși, în tot universul, ființa umană este singura creatură conștientă de atâta revărsare de frumusețe. O mică ființă care se naște, moare, astăzi este și mâine nu este, este singura conștientă de această frumusețe. Noi suntem conștienți de această frumusețe!
Rugăciunea omului este strâns legată cu sentimentul uimirii. Măreția omului este infinitezimală dacă este raportată la dimensiunile universului. Cele mai mari cuceriri par foarte puțin lucru... Însă omul nu este nimic. În rugăciune se afirmă prepotent un sentiment de milostivire. Nimic nu există la întâmplare: secretul universului se află într-o privire binevoitoare pe care cineva în întâlnește în ochii noștri. Psalmul afirmă că suntem făcuți cu puțin mai mici decât îngerii, suntem încununați cu glorie și cu cinste (cf. Ps 8,6). Relația cu Dumnezeu este măreția omului: întronarea sa. Prin natură suntem aproape nimic, mici însă prin vocație, prin chemare suntem fiii marelui rege!
Este o experiență pe care mulți dintre noi au trăit-o. Dacă evenimentul vieții, cu toate amărăciunile sale, riscă uneori să sufoce în noi darul rugăciunii, este suficientă contemplarea unui cer înstelat, a unui apus, a unei flori..., pentru a reaprinde scânteia mulțumirii. Această experiență este probabil la baza primei pagini a Bibliei.
Când este redactată marea relatare biblică a creației, poporul lui Israel nu trecea prin zile fericite. O putere dușmană ocupase țara; mulți au fost deportați și acum erau sclavi în Mesopotamia. Nu mai exista patrie, nici templu, nici viață socială și religioasă, nimic.
Și totuși, tocmai pornind de la marea relatare a creației, cineva începe să regăsească motive de mulțumire, să-l laude pe Dumnezeu pentru existență. rugăciunea este prima forță a speranței. Tu te rogi și speranța crește, merge înainte. Eu aș spune că rugăciunea deschide ușa spre speranță. Speranța există, dar cu rugăciunea mea deschid ușa. Pentru că oamenii rugăciunii păstrează adevărurile fundamentale; sunt cei care repetă, mai întâi lor înșiși și apoi tuturor celorlalți, că această viață, în pofida tuturor trudelor sale și a încercărilor sale, în pofida zilelor sale dificile, este plină de un har pentru care să fim uimiți. Și ca atare trebui apărată și ocrotită mereu.
Bărbații și femeile care se roagă știu că speranța este mai puternică decât descurajarea. Cred că iubirea este mai puternică decât moartea și că în mod sigur într-o zi va triumfa, chiar dacă în timpuri și moduri pe care noi nu le cunoaștem. Bărbații și femeile rugăciunii au reflectate pe față raze de lumină: pentru că, și în zilele mai întunecate, soarele nu încetează să-i lumineze. Rugăciunea te luminează: îți luminează sufletul, îți luminează inima și îți luminează fața. Și în timpurile mai întunecate, și în timpurile de durere mai mare.
Toți suntem purtători de bucurie. V-ați gândit la asta? Că tu ești un purtător de bucurie? Sau tu preferi să aduci vești urâte, lucruri care întristează? Toți suntem capabili să ducem bucurie. Această viață este darul pe care ni l-a oferit Dumnezeu: și este prea scurtă pentru a o consuma în tristețe, în amărăciune. Să-l lăudăm pe Dumnezeu, bucuroși pur și simplu că existăm. Să privim universul, să privim frumusețile și să privim și crucile noastre și să spunem: "Păi, tu exiști, tu ne-ai făcut așa, pentru tine". Este necesar să simțim acea neliniște a inimii care ne face să-i mulțumim lui Dumnezeu și să-l lăudăm. Suntem fiii marelui Rege, ai Creatorului, capabili să citim semnătura sa în toată creația; acea creație pe care noi astăzi n-o păzim, dar în acea creație este semnătura lui Dumnezeu care a făcut-o din iubire. Domnul să ne facă să înțelegem tot mai profund acest lucru și să ne facă să spunem "mulțumesc": și acel "mulțumesc" este o rugăciune frumoasă.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 755.