|
Considerație la Noaptea Învierii Domnului nostru Isus Cristos - Anul A - 2020 "Nu vă temeți! Știu, îl căutați pe Isus cel răstignit. Nu este aici, căci a înviat, precum a zis. Veniți și vedeți locul unde a zăcut. Mergeți îndată și spuneți ucenicilor săi: a înviat din morți și merge înaintea voastră în Galileea. Acolo îl veți vedea" (Mt 28,5-7). După crâncena bătălie și după extraordinara victorie a lui Isus din Vinerea Mare și Sfântă, de pe Calvar - victorie prefigurată în Vechiul Testament de victoria lui Abraham asupra a celor cinci regi care i-au răpit și jefuit nepotul de pe frate, Lot, victorie prin care l-a eliberat pe acesta împreună cu norodul și bunurile lui (cf. Gen 14,1-16) - victorie a lui Isus pentru noi, frații săi, care de mii de ani am fost răpiți împreună cu dragii noștri și cu toate bunurile noastre și așteptam eliberarea și victoria lui Mesia promisul (cf. Gen 3,15) asupra regilor răului, asupra celor mai teribili dușmani ai noștri: păcatul, diavolul, lumea și moartea și aliații lor, dușmani care au folosit ca și împotriva lui Isus cele mai cumplite arme: "cuie, lance, cruce, ucigașe scule, dornice de sânge, crude, nesătule", cum spune un imn creștin, ucigașe scule care să fie zdrobite împreună cu cei care le foloseau, exact ca la victoria lui Ghedeon (o prefigurare a lui Isus) asupra nelegiuiților regi din Madian (cf. Jud 7,19-25; Is 9,4), astăzi, la trei zile de după memorabila victorie a lui Isus de pe Calvar asupra vrăjmașilor noștri, încep să se arate primele semne ale eliberării noastre realizate de Isus. Iar primul semn binecuvântat al acestei mari victorii a fost îngenunchierea morții și ai aliaților ei, din ale căror sofisticate mreje ne-a eliberat Isus mântuitorul, prin moartea și învierea sa, așa cum anunțase el însuși cu mult înainte (cf. Mc 8,31; 9,31; 10,34), așa cum prefigurase el atunci când a înviat: pe fiica lui Iair (cf. Mc 5,41-42), pe tânărul din Naim (cf. Lc 7,13-15) și pe Lazăr din Betania (cf. In 11,43-44), așa cum anunțase și profeții cu veacuri înainte (cf. Is 26,19; Ez 37,1-11; Os 6,2). Ca o încurajare pentru noi, oamenii, care am fost stăpâniți până la evenimentele Calvarului de acești teribili și cruzi dușmani, imediat după victoria sa sau, mai bine zis, concomitent cu victoria sa, cu moartea sa, Isus a eliberat din moarte mai multe trupuri ale drepților, probabil a acelora cu mare credibilitate la popor, care s-au arătat mărturisind despre victoria lui Isus asupra morții în cetatea Ierusalimului (Mt 27,52). Acești înviați credibili pot fi socotiți în primul rând ca niște prime trofee ale lui Isus înviat și apoi ca o prefigurare a fericitei învierii finale a drepților de la venirea sa de-a doua pe norii cerului, când împreună cu Isus vor intra în cetatea Noului Ierusalim, în cetatea de aur și smaralde a paradisului (cf. Ap 21,18-21). Am să citez acum dintr-o veche predică al unui predicator anonim, text care se găsește în Breviarul preoților, text care redă magistral ceea ce au însemnat pătimirile, moartea și învierea lui Isus pentru noi, oamenii: "Fiul lui Dumnezeu a murit în trup și a coborât să zdruncine împărăția iadului (cf. 1Pt 3,18-19). Desigur, el merge să-l caute pe primul părinte, ca pe oaia rătăcită (cf. Lc 15,3). Vrea să coboare ca să-i viziteze pe cei care stau în întuneric și în umbra morții (cf.?Lc 1,79). Dumnezeu și Fiul său merg să-i elibereze din suferințe pe Adam și Eva care se află în închisoare. Domnul a intrat la ei purtând armele victorioase ale crucii. Imediat ce Adam, primul părinte, l-a văzut, bătându-și pieptul de uimire, a strigat tuturor și a zis: "Domnul meu să fie cu toți". Iar Cristos, răspunzându-i lui Adam, a zis: "Și cu duhul tău". Și luându-l de mână, l-a scuturat, spunând: "Trezește-te, tu care dormi, și ridică-te dintre cei morți, iar Cristos te va lumina (Ef 5,14). Eu sunt Dumnezeul tău, care pentru tine am devenit fiul tău; care pentru tine și pentru aceștia, care s-au născut din tine, vorbesc acum și în puterea mea le poruncesc celor care erau în închisoare: Ieșiți! Celor care erau în întuneric: Fiți luminați! Celor care erau morți: Înviați! Ție îți poruncesc: Trezește-te, tu, care dormi! Într-adevăr, eu nu te-am creat pentru ca să rămâi prizonier în iad. Învie din morți. Eu sunt viața celor morți. Învie, lucrare a mâinilor mele! Învie, figură făcută după chipul meu! Învie, să ieșim de aici! Într-adevăr, tu în mine și eu în tine (cf. In 17,21.23), suntem o natură unică și nedespărțită. Eu, Dumnezeul tău, pentru tine m-am făcut fiul tău. Eu, Domnul, pentru tine am îmbrăcat natura de slujitor. Eu, care stau deasupra cerurilor, pentru tine am venit pe pământ și sub pământ. Pentru tine, omule, am devenit om asemenea omului, dar apoi am devenit liber între cei morți. Pentru tine, care ai ieșit din grădina paradisului pământesc, am fost trădat într-o grădină și dat în mâinile iudeilor, și într-o grădină am fost pus pe cruce. Privește pe fața mea scuipăturile pe care le-am primit pentru tine, pentru a te putea aduce înapoi la acel prim suflu vital! Privește pe obrajii mei palmele, suportate pentru a reface frumusețea ta pierdută, după chipul meu! Privește pe spinarea mea biciuirea suferită pentru a elibera umerii tăi de povara păcatelor tale! Privește mâinile mele pironite pe lemn pentru tine, care odinioară ți-ai întins în mod greșit mâna spre pom! Am murit pe cruce și sulița a pătruns în coasta mea pentru tine, care ai adormit în paradis și ai făcut să iasă Eva din coasta ta. Coasta mea a vindecat durerea coastei tale. Somnul meu te va elibera de somnul iadului. Sulița mea a blocat sulița care era îndreptată împotriva ta. Ridică-te, să mergem de aici! Dușmanul te-a făcut să ieși din pământul paradisului. Eu însă nu te mai așez înapoi în acea grădină, ci te așez pe un tron ceresc. Ți-a fost interzis să atingi pomul simbolic al vieții, dar eu, care sunt viața, îți dau ceea ce sunt. Am pus heruvimi care, ca niște slujitori, să te păzească. Acum fac în așa fel încât heruvimii să te adore aproape ca pe Dumnezeu, deși nu ești Dumnezeu. Tronul ceresc este gata, sunt gata și la ordine slujitorii, sala este pregătită, masa este întinsă, locuința veșnică este împodobită, casele de fier sunt deschise. Cu alte cuvinte, este pregătită pentru tine împărăția cerurilor, dinaintea veacurilor". Iar lecturile biblice din această "Noapte luminată", de la sfânta Liturghie, care ne prezintă mesajul învierii lui Isus, întrec cu mult aceste cuvinte minunate al predicatorului anonim de la începutul creștinismului. Isus înviat alături de primii drepți de la moartea sa (cf. Mt 27,52-53), ca pot fi privite ca prime "trofee", dar care în esență sunt "pârga învierii fericite al tuturor ucenicilor săi" (cf. 1Cor 15,20), au trezit din somnul morții: și pământul adormit care a tresărit, căci a venit primăvara spirituală cu florile și cântările ei; și pietrele s-au despicat ca semn al inimilor împietrite care se vor muia, se vor converti (ca centurionul); și mormintele drepților care s-au deschis ca semn al învierii tuturor aleșilor; și perdeaua templului care s-a rupt ca semn al deschiderii templului ceresc pentru toți ucenicii lui Isus care vor fi făcuți noii preoți ai Domnului și vor intra în paradis; și soarele care parcă și-a pus mâna la ochi ca să nu fie orbit de strălucita victorie a lui Isus de la moartea și învierea sa și de strălucirea fără seamăn celor mântuiți (cf. Mt 27,51-54). Deci, Biserica, propunându-ne în această "Noapte preasfântă" șapte lecturi biblice din Vechiul Testament, mai multe ca de obicei, prin numărul lor de șapte ne prezintă învierea Domnului nostru Isus Cristos, ca semnul împlinirii și desăvârșirii speranței și a așteptării învierii a tuturor oamenilor din vechime; iar prin adăugarea unei lecturi din Noul Testament (pe lângă cea a Evangheliei învierii Domnului), lectură care împreună cu cele șapte, fac opt (8), opt fiind simbolul plinătății și semnul grafic al infinitului, Biserica mai spune că învierea lui Isus este semnul împlinirii, infinității și al depășirii prin puterea lui Dumnezeu chiar și a celor mai îndrăznețe speranțe și așteptări, "mai presus decât putem noi să cerem sau să gândim, prin puterea cu care lucrează în noi", cum spune sfântul Paul (Ef 3,20). Astfel: prin descrierea creației lui Dumnezeu de la început, prin iubire (cf. Gen 1,1-2,2), Biserica a voit să ne vorbească nouă despre "noua creație" care a început prin învierea lui Isus. Prin ascultarea lui Abraham până la a-și sacrifica unicul fiu, dar fiu care va rămâne viu prin grija sa (cf. Gen 22,1-180, Biserica a voit să ni-l prezinte pe Isus, adevăratul Fiul unic al lui Dumnezeu, care după ce a fost oferit pe altar, a rămas viu prin învierea din morți, spre fericirea noastră. Prin eliberarea poporului evreu din robia egipteană realizată de Dumnezeu prin Moise (cf. Ex 14,15-15,1), Biserica a voit să ne spună că adevărata eliberarea de toți dușmanii, a realizat-o Dumnezeu, prin Cristos, învingătorul morții și al tuturor dușmanilor noștri. Prin mângâierea pe către Dumnezeu o promite celor săraci și oropsiți de dușmani (cf. Is 54,5-14), Biserica a voit să ne prezinte învierea lui Isus ca pe adevărata iubire și eterna mângâiere divină. Prin grâul, laptele, vinul și iertarea promise gratuit de Dumnezeu vechiului popor ales (cf. Is 55,1-11), Biserica vrea să ne spună că aceste daruri promise le-am primit deja noi, creștinii, care prin învierea lui Cristos prin care ni s-au deschis porțile ospățului veșnic din paradis. Prin stelele care strălucesc și împlinesc fericite voința lui Dumnezeu (cf. Bar 3,9-15.32 - 4,4), Biserica ne spune că prin ele au fost prefigurați credincioșii care înviați împreună cu Isus, cu adevărat strălucesc și împlinesc voința lui Dumnezeu, atât pe pământ, cât și în veșnicie. Prin stropirea cu apă curată spre purificare, spre dobândirea unei inimi noi și a unei patrii noi (cf. Ez 36, 16-28), Biserica a voit să ne spună că am fost prefigurați noi, cei care prin Botez suntem acum purificați, înnoiți cu inima și transferați prin moartea și învierea lui Isus, în patria veșnică a paradisului. Prin promisiunea învierii tuturor celor care cred în Cristos și prin chemarea de a murit pentru păcat și de a fi vii pentru Dumnezeu (cf. Rom 6,3-11), Biserica ne prezintă programul de viață a celor aleși. Prin femeile sfinte și prin apostolii Domnului, Biserica ne spune că și noi am mers la mormântul gol al lui Isus, mărturie vie a învierii lui, și că și noi am fost întâmpinați de același înger care și nouă ne-a vorbit: "Nu vă temeți! Știu, îl căutați pe Isus cel răstignit. Nu este aici, căci a înviat, precum a zis. Veniți și vedeți locul unde a zăcut. Mergeți îndată și spuneți ucenicilor săi: a înviat din morți și merge înaintea voastră în Galileea. Acolo îl veți vedea" (Mt 28,5-8). Așa cum ele au părăsit mormântul în grabă, cuprinse de teamă și bucurie mare și au alergat să dea de știre ucenicilor lui, tot astfel și noi, când vom merge acasă de la mormântul lui Isus înviat, unde am văzut "minunea minunilor", învierea lui Isus și învierea celor credincioși împreună cu el, și în tot drumul vieții noastre să vestim fără încetare tuturor oamenilor spre convertire și credință, realitatea învierii lui Isus și a noastră, a bucuriei lui Isus și a noastră. Și ca să simțim deja parfumul "vinului nou din împărăția sa" (cf. Mc 14,25; Lc 22,18), și apoi ca să fim credibili în fața semenilor noștri, care nu-l știu sau l-au uitat pe Cristos, să ne curățim ființa de orice iz al păcatului, care aici, pe pământ, acoperă parfumul speranței învierii. Un miner, plin de praf și miros de cărbuni, se întorcea obosit într-o sâmbătă seara acasă. Pe drum s-a oprit la un prieten pe care îl știa că are un vin bun ca să ia o sticlă pentru a se bucura cu soția și familia lui. Prietenul îi aduce un vin bun, dar lui i se părea că are un iz; îi mai aduce un sortiment, dar și acesta are un iz; și-i mai aduce un sortiment, dar și acesta i se părea la fel. Atunci când prietenul îi mirosi pielea și hainele de pe el, a simțit exact izul pe care el îl invoca la vin. Și i-a spus: "Prietene, dacă vrei să simți parfumul și gustul plăcut al vinului meu, du-te mai întâi schimbă-ți hainele și spală-ți ființa, numai atunci îți vor dispărea obiecțiile!" Să ne schimbăm viața și să ne curățim ființa de orice iz al păcatului, căci numai atunci vom putea simți parfumul sărbătorilor Învierii Domnului și tot numai atunci mărturia noastră va deveni credibilă în fața semenilor! Cristos a înviat și a rămas mereu cu noi! Pr. Ioan Lungu lecturi: 1007.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |