Post euharistic, dar nu post liturgic: Liturgia orelor în Triduumul Pascal
Chiar dacă nu ne putem hrăni cu sfânta Împărtășanie în acest Triduum Pascal, Dumnezeu nu încetează să ne ofere posibilitatea întâlnirii cu el. Toți creștinii au posibilitatea să celebreze misterul Paștelui în casele lor și prin rugăciunea oficială și comunitară a Bisericii, Liturgia orelor. Postim de la Euharistie, dar nu postim de la liturgie: Laudele (rugăciunea de dimineață), Oficiul lecturilor (meditația liturgică) și Vesperele (rugăciunea de seară) îl vor aduce pe Cristos cel răstignit, îngropat și înviat în mijlocul nostru!
* * *
O singură zi pe an Biserica le cere credincioșilor să postească de la hrana sfintei Împărtășanii: în Sâmbăta Sfântă. În ziua odihnei Domnului Cristos în mormânt nu se celebrează sfânta Liturghie, iar creștinii nu pot primi trupul lui Cristos, cu excepția muribunzilor. Renunțarea la sfânta Împărtășanie în această zi atât de sfântă este o cale prin care participăm la pătimirea Domnului și la doliul pe care Biserica îl ține pentru Mirele său divin: "Vor veni însă zile în care mirele va fi luat de la ei și atunci, în ziua aceea, vor posti" (Mc 2,20). În Sâmbăta Sfântă postim și nu ne împărtășim pentru că Mirele ne-a fost luat. Doar că acest post euharistic are menirea de a pregăti bucuria reîntâlnirii cu Cristos-Mirele care ne este restituit prin sfânta Liturghie din noaptea Învierii!
Anul acesta postul euharistic din Sâmbăta Sfântă a fost prelungit din cauza pandemiei la mai multe săptămâni: atât înainte de Paște, cât și - din păcate - după Învierea Domnului. Mulți dintre credincioși nu vor putea să se hrănească cu sfânta Împărtășanie. Suferința acestui post este alinată doar într-o anumită măsură de împărtășania spirituală, pentru că omul nu este doar suflet, ci este un suflet întrupat. Tocmai pentru că ne-a creat astfel, trup și suflet împreună, Cristos ne-a lăsat sacramentul trupului și sângelui său. Putem însă oferi un sens acestei suferințe: pe lângă grija de a stăvili propagarea virusului, putem adăuga grija de a fi vindecați de virusul obișnuinței cu cele sfinte, cu sfânta Împărtășanie. Astfel că postul nevoit de la Euharistie poate deveni un prilej pentru a adânci relația cu Cristos și de a ne bucura și mai mult atunci când Mirele ne va fi dat înapoi, iar credincioșii vor putea să ia parte trup și suflet la sfânta Liturghie în biserici. De altfel, Sâmbăta Sfântă nu este ultima zi a Triduumului, ci doar o trecere spre Duminica Învierii lui Cristos și a speranței noastre. Dumnezeu, care știe să le conducă pe toate spre bine, chiar și lucrurile rele, va transforma acest post euharistic într-o hrană spirituală pentru viitorul nostru.
Cu toate acestea, postul euharistic nu este echivalent cu un post liturgic. Cu atât mai mult, nu este un post al credinței. Nu postim de la întâlnirea cu Mântuitorul Cristos, pentru că putem urmări prin diferitele mijloace de comunicare sfintele Liturghii celebrate în biserici. Nu postim de la hrana iubirii milostive a Domnului, pentru că putem citi și medita sfânta Scriptură în familiile noastre. Și mai există o posibilă formă de întâlnire liturgică cu Dumnezeu pe care ne-o dezvăluie chiar Sâmbăta Sfântă. În acea zi de post de la Liturghie și Euharistie (Liturghia din noaptea Învierii aparține, de fapt, duminicii), Biserica păstrează o acțiune liturgică pe care creștinii o pot celebra nu numai în biserică, ci și în casele lor: Liturgia orelor. Este vorba despre rugăciunea comună și oficială a Bisericii pe care o rostesc de regulă preoții și persoanele consacrate, dar la care sunt invitați toți creștinii. Iar această rugăciune face parte din trăirea Bisericii în fiecare zi din anul liturgic, nu doar în Sâmbăta Mare.
Liturgia orelor este o autentică celebrare prin care Dumnezeu vine la noi pentru a ne sfinți, iar noi ne ridicăm inimile către el pentru a-l preamări. Are în centrul său cartea de rugăciuni a Mântuitorului, Psaltirea, precum și celelalte bogății ale Sfintei Scripturi. Cuprinde rugăciunea pe care Biserica o face în fiecare zi pentru a sfinți diferitele sale ceasuri sau ore: de aici și numele de Liturgie (sfințire, rugăciune) a orelor (a momentelor unei zile). De aceea a devenit cartea de rugăciuni a Bisericii. Iar Biserica nu înseamnă doar preoții și călugărițele/călugării, ci toți credincioșii. Unii creștini au fost deja inițiați în se ruga din Liturgia orelor sau din Breviar, așa cum era numită cartea liturgică până acum 50 de ani. Situația actuală de restrângere a accesului la celebrările din biserici poate fi o ocazie providențială pentru ca mulți alți creștini să descopere posibilitatea de a celebra chiar în casele lor rugăciunea oficială și comunitară a Bisericii.
Cu siguranță cine se apropie pentru prima oară de celebrarea Liturgiei orelor are nevoie de o anumită inițiere. Trebuie să știm că presupune mai multe momente de rugăciune într-o zi: rugăciunea de dimineață sau Laudele, rugăciunea de la amiază sau Ora medie, rugăciunea de seară sau Vesperele, și rugăciunea înainte de culcare sau Completoriu. În afară de aceste momente, Liturgia orelor oferă și o adevărată meditație liturgică ce poate fi realizată în orice moment al zilei: Oficiul lecturilor. Însă cele mai importante ore de rugăciune care pot deveni o adevărată liturgie familială sunt Laudele (rugăciunea de dimineață) și Vesperele (rugăciunea de seară). Pentru a celebra întâlnirea cu Dumnezeu prin Liturgia orelor avem nevoie înainte de toate de cartea liturgică (Liturgia orelor, Editura Sapientia, Iași 2004) sau de o aplicație prin care să descărcăm rugăciunile pe computer sau telefon (de exemplu, iBreviary cu varianta în limba română). Dacă nu avem aceste posibilități, putem totuși asculta înregistrarea rugăciunilor de dimineață și de seară pe frecvențele Radio Maria.
Hrănirea noastră liturgică nu se limitează, așadar, doar la Euharistie. Chiar dacă suntem nevoiți să postim de la sfânta Împărtășanie, să nu postim și de la hrana liturgică a celor mai importante zile ale anului liturgic. Triduumul Pascal este inima din care izvorăște șuvoiul aducător de viață al iubirii lui Dumnezeu. El cuprinde cele trei zile: a Pătimirii lui Cristos (Vinerea Sfântă), a Odihnei sale în mormânt (Sâmbăta Sfântă) și a Învierii sale glorioase (Duminica Învierii). Triduumul Pascal începe însă în seara Joii Sfinte cu celebrarea Liturghiei Cinei Domnului, un adevărat prolog pentru tainele care vor fi celebrate în următoarele trei zile.
Pentru a înlesni hrănirea liturgică a cât mai multor credincioși în aceste zile sfinte, sunt oferite mai jos linkuri cu posibilitatea de a descărca rugăciunile de dimineață și de seară ale Bisericii (Laudele și Vesperele), dar și cu meditația liturgică (Oficiul lecturilor) din fiecare zi a Triduumului. Cei care doresc să celebreze această liturgie familială prin cântare o pot face accesând linkurile de mai jos cu înregistrarea rugăciunilor cântate de un grup de preoți și surori de la Catedrala Romano-Catolică din Iași. Prin cuvintele psalmilor, imnurilor, lecturilor din Sfânta Scriptură și ale rugăciunilor, Domnul Isus intră în casele noastre pentru a celebra împreună cu noi Paștele și a ne oferi astfel salutul său plin de speranță: "Pace vouă!" (In 20,19).
Pr. Daniel Iacobuț
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente
* * *
Joia Sfântă, 9 aprilie
Vinerea Sfântă, 10 aprilie
Sâmbăta Sfântă, 11 aprilie
Duminica Învierii, 12 aprilie
lecturi: 1937.