Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Joia Mare - Anul A - 2020

Ex 12,1-8.11-14; Ps 116; 1Cor 11,23-26; In 13,1-15

"Isus iubindu-i pe ai săi care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit" (In 13,1).

Începem cu această zi de Joia Mare ceea ce numim încă de la începutul Bisericii "triduum-ul pascal", adică zilele pătimirii, morții și învierii lui Isus, zi în care Isus instituie taina Preoției și taina Euharistiei. În fiecare din aceste sacramente trebuie să-l recunoaștem pe Cristos care realizează mântuirea noastră.

Pe pământ bântuia de multă vreme pandemia mortală a păcatului provocată de diavol, pandemie mult mai periculoasă ca aceasta de "coronavirus" de acum, căci pandemia păcatului ucide și trupul, și sufletul. De aceea, Dumnezeu l-a promis și l-a trimis pe Isus în lume ca să rezolve problema. Făcând o paralelă, dar păstrând proporțiile, între pandemia păcatului și pandemia "coronavirus", spunem că pentru a putea trece cu bine peste pandemie mortală a păcatului, avem și noi nevoie, ca la "coronavirus", de "oxigen" și de "hrană" care să ne țină în viață. De aceea, Sfatul divin, a găsit cu cale ca Isus să ne dea "Duhul său ca să respirăm viața" (cf. Mt 26,50) și "trupul și sângele său care să ne întrețină viața" (cf. In 6,55).

Dar ca aceste mijloace de vindecare și de viață să ne fie comunicate, avem nevoie de mijloace și de oameni, de aceea Dumnezeu înainte de a ne trimite oxigenul, hrana și medicamentele (Euharistia), ne-a dat "medicii și aparatura" (Preoția). De aceea în Joia Mare se celebrează două sfinte Liturghii, una de instituire a Preoției și una de instituire a Euharistiei. De aceea, așa cum dacă cineva refuză aparatele și hrana și aerul care vin prin ele, refuză însăși viața, tot astfel cine refuză tainele Preoției și Euharistiei, refuză viața divină dată de Dumnezeu.

Dacă mai voim încă o comparație lămuritoare cu privire la taina Preoției instituită astăzi, preoții pot fi comparați cu "mlădițele" (metafora biblică folosită de Isus, în Ioan 15,5, pentru a-i desemna pe ucenicii săi buni), mlădițe care poartă seva vieții de la rădăcină (Dumnezeu), la "ciorchinii aurii, mari și gustoși", ciorchini care sunt iarăși o imagine metaforică, a ceea ce trebuie să fim și noi, creștinii, căci seva vieții pe care o aduc "mlădițele" până la noi, nu numai că este arhisuficientă, dar este și de cea mai bună calitatea, chiar dacă adesea aceste "mlădițe" (preoții) cam prăfuite de intemperii și de dușmani, pe deasupra. Să nu uităm să prețuim preoții prin care Dumnezeu lucrează mântuirea noastră și să ne rugăm pentru ei. Dar, grija noastră cea mare trebuie să fie aceea de a nu rodi ciorchinii seci sau acri, ciorchini de care se plânge Domnul, referitor la vechiul său popor (cf. Is 5,4).

Dar Isus mai face astăzi ceva pentru noi, ceva ce nu a mai putut face nimeni altcineva până la el, spală picioarele ucenicilor pentru a-i face vrednici de participa curați la cele două taine, Preoția și Euharistia (cf. In 13,4-5), prefigurând și prefațând în același timp sacramentul Iertării, sacrament pe care îl va institui după învierea sa din morți, când ni-l va da pe deplin pe Duhul Sfânt, rodul Misterului său Pascal (cf. In 20,22-23), sacrament, unde tot el, tot până la sfârșitul lumii și tot prin mâinile preoților, ne va curăța de toate întinările noastre de după Botez, pentru a putea primi cu suflete curate taina trupului și sângelui său din Euharistie și celelalte sacramente ale celor vii, dar și pentru a ne face să ajungem curați la Tatăl ceresc.

În Joia Mare, și la ultima Cină, "înainte de sărbătoarea Paștelui, știind Isus că îi venise ceasul să treacă din lumea aceasta la Tatăl, iubindu-i pe ai săi care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit" (In 13,1), adică până la dăruirea vieții sale pentru viața, mântuirea și fericirea noastră veșnică, căci în Joia Mare pe care noi o retrăim astăzi ca atunci în Cenacol, dar în mod liturgic, Isus instituie sacramentul Euharistiei, unde ne lasă trupul și sângele său ca hrană și băutură, iar împreună cu sacramentul Euharistiei, Cristos instituie și sacramentul Preoției, căci după ce rostește cuvintele "transubstanțierii" asupra pâinii și vinului (cf. Mt 26,26-28), adaugă: "Faceți aceasta în amintirea mea" (1Cor 11,24). Prin aceste cuvinte Cristos a instituit în Biserică oficiul sacerdotal, cu misiunea principală de a perpetua Unica sa Jertfă și de a-i pregăti pe credincioși la Masa Trupului și a Sângelui său. Cristos, Unicul Preot al Noii Alianțe, îi face pe apostoli părtași la Unica sa Preoție, îi face instrumente vii ale iubirii sale față de oameni.

Către înțelegerea semnificației Ultimei Cine ne conduce și episodul jertfirii mielului pascal din Exod 12,1-14. Jertfirea mielului avea să-i salveze pe evreii persecutați în Egipt, întrucât sângele lui, uns pe ușorii ușilor unde se aflau ei, avea să-i cruțe de lovitura "răzbunătorului divin", iar carnea lui avea să-i hrănească la începutul acelei călătorii, plină de peripeții, către libertate, către pământul făgăduinței.

Prefigurare străveche a curățirii de păcat și a hrănirii noastre pe drumul greu spre paradis.

Referitor la taina sfintei Euharistii, sfântul episcop Augustin, în "Tratatele asupra Evangheliei după Ioan", episcop (Trat. 84, 1-2: CCL 36, 536-538), face un comentariu frumos la Evanghelia după Sfântul Ioan, pornind de la un text din Cartea Proverbelor lui Solomon: "Dacă stai la masă la unul dintre cei mari, ia seama la ce ai dinainte; fă aceleași lucruri pe care le face el (cf. Prov 23,1-2). Care este masa celui mare și a celui puternic, dacă nu aceea în care se primește trupul și sângele celui care și-a dat viața pentru noi? Și ce înseamnă "a face aceleași lucruri ca el"? După cum Cristos și-a dat viața pentru noi, tot așa și noi trebuie să ne dăm viața pentru frați. Este ceea ce spune și apostolul Petru: "Cristos a suferit pentru noi lăsându-ne un exemplu ca să mergem pe urmele sale" (1Pt 2,21). Aceasta înseamnă a face aceleași lucruri, asta înseamnă a fi "imitatorii lui Dumnezeu" (Ef 5,1). Așa au făcut cu iubire arzătoare sfinții martiri și, dacă nu vrem să celebrăm în mod inutil amintirea lor, dacă nu vrem să ne apropiem fără rod de masa Domnului, de acel ospăț la care s-au săturat și ei, trebuie și noi, asemenea lor, să fim gata să răsplătim darul primit.

Isus, înainte de a ne cere să facem ca Dumnezeu și ca el, ne-a dat mai întâi această putere în Euharistie: de a gândi ca el, de a vorbi ca el, de a voi ca el, de a trăi ca el, de a acționa ca el (cf. 1Cor 10,13).

Pentru ca cele spuse să nu pară doar vorbe, am să aduc câteva exemplificări:

Să ne gândim la preferința lui Isus pentru oameni cu viața curată: tată și mamă feciorelnici, prietenii din Betania feciorelnici, înaintemergătorul său, Ioan Botezătorul, feciorelnic, Ioan, apostolul preferat, feciorelnic. De ce? Pentru că cei feciorelnici vor fi primii răscumpărați care vor cânta cântul cel nou al paradisului și-l vor urma pe el ori unde merge (cf. Ap 14,3-4). Deși nu mulți pot înțelege asta (cf. Mt 19,11-12), pentru a face parte din acest cortegiu preferat al Mielului, prin puterea Euharistiei, au fost oameni care au renunțat la căsătorii alese pentru împărăția cerurilor, ca de exemplu: sfântul Alexie din Roma (+ 417), care a fugit în noaptea nunții; sfântul Cazimir al Poloniei (1458-1484) care pentru că a refuzat o căsătorie regească a fost pedepsit de tatăl său, fiind închis într-un turn rece unde s-a îmbolnăvit grav; fericita Libania de Busano (+ 1064), o italiancă, la 15 ani a fugit de acasă în preajma unei căsători aranjate, căutând adăpost la o mănăstire unde a devenit o călugăriță benedictină; sfânta Gertruda de Nivelles (626-659), o belgiancă, a renunțat la o căsătorie nobilă pentru a intra viața religioasă și a fi numai mireasa lui Isus etc.

Să ne gândim la dorința și bucuria lui Isus de a se jertfi pentru noi, Isus care s-a ascuns când oamenii voiau să-l facă rege (cf. In 6,15), dar a făcut sărbătoare când a intrat în Ierusalim pentru a pătimi și a muri (cf. Mt 21,1-11) și care s-a lăsat vândut de Iuda cu o sărutare (cf. Mt 26,49), pentru că știa că asta este voința Tatălui. Pentru că Isus și-a chemat și ucenicii să-și ia și ei crucea și să-l urmeze, apostolul Andrei, când și-a văzut crucea pe care urma să fie răstignit, a exclamat: "Sfântă Cruce, ia-mă pe brațele tale și așază-mă în brațele lui Cristos!" Sfânta Teodora din Cezareea Palestinei (290-316), o tânără fecioară de 17 ani, văzând cum mor martirii pentru Cristos, i-a cerut Domnului să-i dea și ei acest har. Și l-a primit! Sfântul Petru din Verona (+ 1252), un preot italian, devenind preot, la fiecare sfânta Liturghie, la ridicarea ostiei și a potirului, i-a cerut Domnului harul de a muri martir. Și a fost ascultat. Sfântul Gonzalo Mercador (+ 1455), un episcop spaniol. din Ordinul Mercedarilor sfântului Petru Nolasc (1189-1256), căzând în mâinile dușmanilor credinței, în timp ce era în temniță se ruga lui Dumnezeu să-i dea și harul martiriului. Și l-a primit și el, ajungând ca toți martirii, în brațele lui Cristos glorificat. Iată puterea transformatoare a Euharistiei, ne schimbă și ne dă gândurile, dorințele, faptele lui Cristos, dar și gloria lui. Cine are urechi de auzit, să audă (cf. Mt 13,9.43)!

Isus și-a dorit să ne facă cunoscută voința Tatălui ceresc de mântuire a lumii mergând printre oameni făcându-le bine și vorbindu-le prin cuvinte simple și ușor de înțeles (cf. Fap 10,38). Apoi să ne gândim la porunca lui de după înviere adresată tuturor ucenicilor săi de a merge în lumea întreagă pentru a predica evanghelia la orice făptură (cf. Mc 16,15), pentru a grăbi venirea împărăției și a bucuriei lui Dumnezeu cu oamenii (cf. Mt 24,14; Prov 8,31). Și acum să observăm seriozitatea cu care adevărații creștini au primit această chemare de a predica evanghelia la orice făptură, pentru a nu întârzia venirea Domnului, căci spuneau cu apostolul Paul: "Vai mie, dacă nu predic evanghelia" (1Cor 9,16). Apoi să observăm și dorința lor arzătoare care i-a făcut misionari și martiri, călători și vestitori ai evangheliei prin ținuturi neștiute, printre păgâni imprevizibili, printre dușmani fățiși, printre creștinii falși. Sfântul Paul chiar dă o listă a diverselor sale pericole prin care a trecut ca apostol și predicator al evangheliei (cf. 2Cor 11,23-28), din Iudeea până în Spania (cf. Rom 15,24.28). Dar este o mare favoare care ni se face, căci suferințele de acum nu merită să fie puse alături de slava viitoare pe care o dă vestirea evangheliei (cf. Rom 8,18).

Să ne gândim acum și la sfântul Bonifaciu (680-754), un episcop născut în Anglia, care, asemenea sfântului apostol Paul, s-a simțit chemat de mulțimile care trăiau dincolo de mare, în Europa, pentru a le vesti evanghelia lui Cristos (cf. Fap 16,9). Dar să ne gândim și la entuziasmul cu care a dat curs acestei chemări, căci trecând Marea Mânecii, a predicat în Frisia, regiune aflată în nordul Olandei de astăzi, apoi în Germania și până la Roma, aducând la credință suflete nenumărate. Să ne gândim și la sfântul Francisc Xaveriu (1506-1552), un preot spaniol care a străbătut India, Malacca, Insulele Moluce și multe alte insule încă în stare sălbatică; apoi s-a îmbarcat pe o corabie pentru Japonia, iar din Japonia și-a făcut planuri pentru China. Să ne gândim la soții Crisant și Daria (+ 283), foști păgâni deveniți creștini, care predicau cu mult curaj evanghelia printre alți păgâni, până ce au fost martirizați.

Tot referitor la puterea Euharistiei în predicarea evangheliei, lectura a doua de astăzi (cf. 1Cor 11,23-26), ne împărtășește și o altă plăcută taină, anume că primind Euharistia, "predicăm"; da, predicăm misterul iubirii lui Dumnezeu față de oameni, predicăm pătimirile, moartea și învierea răscumpărătoare a lui Isus, până când va veni în slavă; predicăm cu toții de la copilul de la prima împărtășanie, până la bătrânul obosit de vârstă. Deci, orice om poate predica, poate împlini porunca lui Isus de a vesti evanghelia, poate grăbi venirea împărăției veșnice și bucuria lui Dumnezeu cu oamenii.

Schimbând registrul mai spunem că Euharistia este și modul suprem și eficace de a ne ruga. Participarea la Euharistie este modul suprem de a-l lăuda pe Dumnezeu, căci îi oferim și primim jertfa lui cea mai plăcută. Ne rugăm pentru iertarea noastră și a semenilor noștri, nu este nimic mai de nerefuzat de Dumnezeu decât jertfa euharistică, căci "Sângele lui Isus Cristos, Fiul lui, ne curăță de orice păcat" (1In 1,7). Euharistia este modul perfect de a-i cere ceva, căci îi cerem prin Isus, Fiul său preaiubit, sau altfel spus, Isus, Fiul său preaiubit, îi cere pentru noi, iar Dumnezeu nu-l poate refuza.

Euharistia este și modul perfect de a-i mulțumi pentru harurile primite, căci îi mulțumim prin Isus jertfit pentru noi. Cred că acum îl înțelegem pe psalmistul de astăzi care spune: "Ce-i voi da în schimb Domnului pentru tot binele pe care mi l-a făcut? Voi lua potirul mântuirii și voi invoca numele Domnului" (Ps 116,12-13). Sau acum o putem înțelege și pe sfânta Tereza Pruncului Isus (1873-1897) care spune: "Dacă oamenii ar cunoaște valoarea jertfei euharistice, ușile bisericilor ar trebui păzite de organe de ordine!" Sau acum îi putem înțelege mai bine pe primii creștini din Abiline, Africa de Nord, care mai bine mureau în anul 304 decât să se lipsească de jertfa euharistică.

Isuse, care în jertfa sfintei Liturghii ne-ai lăsat memorialul patimilor, morții și învierii tale, mântuiește-ne pe noi, păcătoșii, prin această jertfă tainică! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 1384.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat