Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheze liturgice despre sfânta Liturghie: 8. "Îi voi atrage pe toți la mine". Anamneza, mijlocirile și doxologia

A opta cateheză liturgică propusă de Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente pentru perioada Postului Mare 2020 aprofundează ultimele părți ale rugăciunii euharistice: memorialul misterului pascal, mijlocirile și doxologia finală. Prin aceste rugăciuni se împlinește acel cuvânt profetic rostit de Mântuitorul: "Când voi fi înălțat de la pământ, îi voi atrage pe toți la mine" (In 12,32). Actualizarea misterului pascal la Liturghie ne înfățișează tuturor misterul înălțării lui Cristos pe cruce. Astfel și-a revelat Dumnezeu puterea iubirii sale. Biserica și întreaga lume sunt antrenate într-o mișcare tainică de atracție care le conduce către misterul iubirii lui Dumnezeu. Mijlocirile rugăciunii euharistice extind, așadar, puterea sfințitoare a misterului pascal la toți oamenii. Iar preamărirea finală a rugăciunii euharistice ne arată care este scopul unirii noastre cu Cristos: a trăi o viață de fii prin care îl preamărim pe Tatăl ceresc.

Anul Sfintei Liturghii ne oferă posibilitatea de a redescoperi frumusețea comuniunii cu Dumnezeu pe care o trăim la fiecare celebrare euharistică. Pentru a înlesni această redescoperire, Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente propune o serie de 10 cateheze liturgice (patru în timpul Adventului și șase în timpul Postului Mare) despre sfânta Liturghie. Acestea vor aprofunda conținutul liturgic al catehezelor propuse de episcopul Iosif Păuleț în timpul Anului Sfintei Liturghii.

Pr. Daniel Iacobuț
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

*

Cateheze liturgice pentru Anul Sfintei Liturghii

8. "Îi voi atrage pe toți la mine". Anamneza, mijlocirile și doxologia

Chiar dacă nu se referă direct la Euharistie, cuvintele lui Isus "când voi fi înălțat de pe pământ, îi voi atrage pe toți la mine" (In 12,32) ne ajută să descoperim ceea ce se întâmplă la sfânta Liturghie. Prin consacrare se actualizează înălțarea lui Isus pe cruce, și astfel Mântuitorul lumii îi atrage pe toți oamenii la sine, pentru a-i face părtași de gestul maxim de oferire către Tatăl. Puterea tainică a crucii continuă să acționeze la sfânta Liturghie, atrăgându-i pe credincioși pentru a deveni părtași la misterul pătimirii, morții și învierii Domnului. Acest lucru se realizează mai ales prin rugăciunile de după consacrare: memorialul misterului pascal (anamneza), invocarea Duhului asupra credincioșilor, mijlocirile pentru vii și răposați, doxologia finală. Prin ele întreaga Biserică și chiar întreaga lume sunt prezentate și oferite Tatălui ceresc împreună cu ofranda de sine a Fiului. Fiecare dintre noi e chemat să se lase cuprins și transformat de forța de atracție a iubirii dumnezeiești. Căci doar iubirea Fiului mort și înviat ne poate convinge să ne încredințăm viața Tatălui, întrucât "doar iubirea e demnă de crezare" (H.U. von Balthasar).

"Îi voi atrage...": aclamația credinței, anamneza și epicleza unității

Misterul vieții umane ni se dezvăluie treptat atunci când ajungem să ne întrebăm: care este forța ce ne atrage inima, dăruindu-ne același timp libertate? Care e puterea capabilă să ne salveze din egoismul și falimentele noastre, lăsându-ne în același timp responsabili de ceea ce alegem? Ce ne permite să trăim legături intense cu ceilalți, fără a ne dizolva identitatea? În cele din urmă, ce ne poate înălța dincolo de noi, pentru a fi și mai mult noi înșine și chiar a ne dărui pe noi înșine? Misterul vieții este așadar strâns legat de puterea iubirii. Pentru creștini iubirea nu este doar un sentiment generic, o energie universală, ci este o persoană: Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu și Fiul Omului. El ne-a oferit iubirea fără margini a Tatălui ceresc atunci când pe cruce a luat asupra sa păcatul lumii, dăruindu-ne iertarea și reconcilierea, și când, înviind din morți, ne-a dăruit viața care învinge moartea. El continuă să ne atragă spre comuniunea cu Tatăl și cu toți cei care sunt fii prin Fiul. Căci la Liturghie acel "atunci" al misterului pătimirii, morții și învierii lui Cristos, devine "acum și aici" al antrenării noastre în ofranda de sine a Fiului. Comuniunea aceasta devine perceptibilă pentru simțul credinței prin aclamația credincioșilor de după consacrare, prin rugăciunea anamnezei și a epiclezei unității.

Misterul credinței: "e Paște!"

După momentele cele mai sfinte ale întregii celebrări, preotul rostește o exclamație plină de uimire -"Misterul credinței" - la care poporul răspunde printr-o aclamație izvorâtă din credință: "Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim până când vei veni". Într-adevăr a sosit clipa cea mai potrivită pentru a folosi cuvântul "mister"/"taină". Din punct de vedere creștin acest cuvânt determină un lucru vizibil care ascunde o realitate dumnezeiască invizibilă. Într-adevăr pâinea și vinul de pe altar ascund sub vălul lor o realitate uimitoare: trupul și sângele lui Cristos! Dar nu numai atât: este vorba despre Cristos care a murit, a înviat, va veni în slavă și ne atrage să ne trăim viața în comuniune cu El. De aceea ne adresăm cu toții lui Cristos în mod direct ("moartea ta, Doamne") și, plini de credință, ne bucurăm de moartea și învierea sa pentru noi. Cu alte cuvinte, e Paște! Misterul credinței este, în cele din urmă, misterul Paștelui lui Cristos prezent aici și acum. Puterea de atracție a Paștelui este așadar în plină acțiune!

Anamneza și oferta: "Amintind...îți oferim"

Ceea ce exprimă poporul prin aclamația "misterului credinței" anticipează ceea preotul săvârșește imediat după aceea. Ultimele cuvinte ale lui Isus asupra potirului au fost: "Faceți aceasta în amintirea mea". Cuvântul grecesc din centrul acestui text este "anamnesis" ("amintire") și face referință la o realitate bine imprimată în credința poporului ales: memorialul. Acesta reprezintă o celebrare care comemorează un eveniment mântuitor din trecut, actualizându-i efectele în prezent. La sfânta Liturghie se realizează memorialul morții și învierii Domnului, astfel încât aceste evenimente din trecut sunt actualizate prin celebrarea cinei Domnului.

Cuvântul "anamneză" a fost folosit pentru a denumi acea parte a rugăciunii euharistice ce urmează imediat după porunca Mântuitorului. Această parte începe de regulă cu adverbul "așadar" ("Celebrând, așadar, moartea și învierea Fiului tău"), pentru că rugăciunea va împlini exact ceea ce el a poruncit. Celebrarea memorialului nu este doar o amintire a ceea ce a făcut Cristos pentru noi, ci, prin puterea Duhului Sfânt, reprezintă actualizarea acum și aici a jertfei sale de iubire. Astfel că atunci când preotul rostește "Celebrând, așadar, moartea și învierea Fiului tău", de fapt el vrea să spună: "privește, Tată ceresc: noi săvârșim ceea ce ne-a poruncit Fiul tău și devenim prezenți la ceea ce a făcut El pentru noi - a murit, a înviat și s-a suit la dreapta ta spre a mijloci pentru noi".

Paștele reprezintă momentul maxim de dăruire și iubire a lui Cristos: atunci ne-a oferit și ne-a spus totul. Doar că prin memorial acel "atunci" devine "acum", iar noi nu suntem străini de ceea ce se întâmplă, nu suntem simpli spectatori. Săvârșind memorialul Paștelui, Cristos ne antrenează în acțiunea sa de dăruire. Suntem atrași în interiorul evenimentului crucial pentru întreaga istorie și de acolo îi oferim Tatălui lucrul cel mai prețios pe care îl avem: "îți oferim cu mulțumire această jertfă vie și sfântă" (RE III). Ce îi oferim așadar Tatălui? Însăși comuniunea noastră cu jertfa lui Cristos: nu doar ceea ce a făcut Isus pentru noi, ci chiar unirea noastră cu dăruirea de sine a Mântuitorului. Cu adevărat suntem atrași în acțiunea lui Cristos, ne încredințăm și noi Tatălui împreună cu El, pentru ca viața noastră să fie transformată într-un "prinos veșnic". Anamneza și oferta ne transmit un adevăr profund: prin rugăciunea euharistică nu se realizează doar consacrarea pâinii și a vinului în trupul și sângele Domnului, ci se realizează unirea noastră cu evenimentul morții și învierii Domnului. Și această unire devine jertfa noastră oferită în unire cu jertfa lui Cristos!

Epicleza unității

Atracția jertfei pascale a Domnului nu ne unește doar cu Cristos, ci creează o comuniune și între noi. Acest adevăr este manifestat de a doua invocare a Duhului Sfânt din rugăciunea euharistică, epicleza unității. Înainte de consacrare, prima invocare a Duhului se referea la darurile de pâine și vin, pentru ca ele să devină trupul și sângele Domnului. După anamneză și ofertă, Duhul Sfânt este invocat cu putere asupra credincioșilor: "Te rugăm cu umilință să ne unească Duhul Sfânt pe noi, care ne facem părtași de trupul și sângele lui Cristos". De această dată Duhul Sfânt este invocat nu pentru a transforma darurile, ci pentru a ne transforma pe noi, cei care le vom primi în momentul împărtășaniei.

Dar în ce ne transformă Duhul Sfânt? Ne răspunde chiar rugăciunea Bisericii: "devenim un singur trup și un singur suflet în Cristos". Rodul împărtășirii cu Cristos este împărtășirea fraternă dintre toți creștinii. Iubirea care ne unește cu Domnul creează și comuniunea dintre mădularele trupului său mistic, unitatea Bisericii. Puterea de atracție a misterului pascal ne oferă antidotul la dezbinările care nu încetează să rănească comuniunea dintre noi. Și tot ceea ce realizăm pentru ca unitatea dintre creștini să devină realitate vizibilă devine lucrare a Duhului Sfânt, o jertfă plăcută Domnului. De aceea sfântul Augustin spunea: "Aceasta este jertfa creștinilor: noi, fiind mulți, formăm un singur trup în Cristos".

"...pe toți" : mijlocirile

Cristos nu este doar Mântuitorul unora dintre oameni, ci al tuturor oamenilor și al întregului univers. Cel înviat îi atrage pe toți la sine. Mai mult, întreaga realitate creată este antrenată într-o tainică îndreptare spre Domnul: "iar când toate îi vor fi supuse, atunci și el, Fiul, se va supune celui care i-a supus lui toate, pentru ca Dumnezeu să fie totul în toți" (1Cor 15,28). Iată de ce imediat după ce am celebrat memorialul morții și învierii Domnului, Biserica invocă de la Tatăl roadele jertfei pascale a lui Isus pentru "toți cei care te caută cu inimă curată" (RE IV). Aceste invocații sunt numite și mijlociri, adică rugăciuni prin care adunarea liturgică îi cere lui Dumnezeu Tatăl să-și amintească de Biserica răspândită pe întregul pământ, de întreaga lume: "Adu-ți aminte, Doamne". Însă a-i cere Tatălui să "își aducă aminte" nu înseamnă altceva decât a-l implora să facă prezentă și lucrătoare pentru toți cei amintiți iubirea sa sfințitoare. Când Dumnezeu își amintește, El înfăptuiește, căci memoria sa este veșnicul prezent al iubirii divine. Iar fiecare dintre noi "este rodul unui gând de iubire al lui Dumnezeu" (papa Benedict al XVI-lea).

Rugăciunile euharistice au diferite modalități de a exprima mijlocirile. De fapt sunt exprimări diferite ale aceleiași dorințe: puterea mântuitoare a misterului pascal să fie extinsă asupra tuturor. Unul dintre lucrurile pe care le observăm la toate mijlocirile este menționarea unor nume. Înainte de toate sunt numele sfinților din paradis: în primul rând sfânta Fecioară Maria, apoi sfântul Iosif, și sfinții sărbătoriți în respectiva zi. Prin menționarea lor ni se dezvăluie taina la care suntem părtași: suntem în comuniune cu sfinții noștri ocrotitori, și prin harul sfintei Liturghii și al unei vieți sfinte ne vom bucura într-o zi și noi împreună cu ei de viața veșnică.

Apoi sunt numiți sfântul părinte papa și episcopul nostru. Nu facem asta doar pentru a-i susține cu rugăciunea noastră, ținând cont de misiunea lor dificilă. Mai degrabă, în persoana episcopului este prezentă întreaga Biserică locală, dieceza noastră, iar în persoana papei este prezentă întreaga Biserică universală. Apoi sunt numiți, nu cu numele propriu ci drept un întreg, toți oamenii, chiar și cei care nu sunt creștini sau refuză să creadă în Cristos. Ei sunt "fiii risipiți pretutindeni" (RE III) pe care îi încredințăm Tatălui milostiv, având speranța că puterea de atracție a iubirii lui Cristos va fi roditoare și în viețile lor. Apoi îi numim și pe oamenii care au plecat dintre noi la Tatăl, fie pe răposații creștinii ("frații noștri răposați") cât și pe cei necreștini ("toți drepții care au trecut din această lume" RE III). Uneori sunt pronunțate chiar numele proprii ale unor răposați pentru care se celebrează sfânta Liturghie în mod special. Și acest lucru ne oferă o mare mângâiere: prin puterea jertfei lui Cristos celebrată pe altar acești răposați sunt purificați și atrași mereu mai mult spre Dumnezeu, pentru a se putea bucura pe deplin de vedere feței sale.

"...la mine": Doxologia și marele Amin

Singurul motiv pentru care Cristos vrea să ne atragă pe toți la sine este iubirea Tatălui ceresc. El nu ne "se-duce" (atrage pentru sine) ci ne "con-duce" la Tatăl. De fapt Isus Cristos ne îndreaptă mereu către Tatăl său, vrea să ne atragă în urcarea sa la Tatăl: "Mă urc la Tatăl meu și Tatăl vostru, la Dumnezeul meu și Dumnezeul vostru" (In 20,17). Dar singura cale prin care ajungem la Tatăl este Cristos: "prin Cristos, cu Cristos și în Cristos".

La sfânta Liturghie suntem atrași către Cristos pentru ca El să ne conducă la Tatăl și, împreună cu El, să îi aducem Tatălui "toată cinste și mărirea". Am ajuns la ultimul moment al rugăciunii euharistice: doxologia - rugăciunea de laudă și preamărire a lui Dumnezeu Tatăl. Când rostește sau cântă această aclamație de preamărire preotul ridică către Tatăl ceresc sacramentul trupului și sângelui lui Cristos. Cuvintele și gestul acestui solemn moment ne transmit esența sfintei Liturghii: trupul și sângele Domnului sunt oferite Tatălui împreună cu ofranda vieților noastre pentru a-l preamări și pentru a ne mântui. În sfârșit atracția iubirii lui Dumnezeu se împlinește: întreaga umanitate se îndreaptă către Tatăl prin Cristos, cu Cristos și în Cristos. Tatăl ceresc îl vede pe Fiul său urcând spre El împreună cu umanitatea reconciliată în trupul său și se bucură că planul său de mântuire ne-a cuprins și pe noi.

La finalul acestei rugăciuni toți credincioșii aclamă: "Amin", adică "așa să fie". Am urmărit cu atenție întreaga rugăciune euharistică și l-am văzut pe Cristos, prin ochii credinței, conducându-ne rugăciunea. L-am urmat pe Cristos făcând memorialul morții și învierii sale și ajungem, prin El și cu El, înaintea feței Tatălui. Înaintea a tot ce a făcut Cristos pentru noi prin rugăciunea euharistică simțim nevoia să aclamăm: "Amin". Nu este așadar doar răspunsul nostru la doxologia finală ci la întreaga rugăciune euharistică. Este cel mai important "amin" din întreaga sfântă Liturghie pentru că include toate celelalte aclamații de acest tip. Sfântul Augustin spunea: "a spune amin înseamnă a-și da propria semnătură". Nu am asistat așadar ca spectatori la rugăciunea euharistică, ci ne-am dat semnătura propriei credințe. Acest "amin" este sigiliul pus pe comoara cea mai prețioasă a creștinilor: trupul și sângele Domnului care se jertfește pentru ca noi să avem viață prin El.

Întrebări pentru meditația personală:

Cum mă las atras de Cristos prin cuvintele și gesturile rugăciunii euharistice? Ce înseamnă pentru mine a mă uni la moartea și învierea Domnului? Ce nume aș adăuga la mijlociri? Cum reușesc să trăiesc marele "Amin" în viața cotidiană?

Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 886.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat