|
Editura "Sapientia": Misterul pascal și Ca semn și simbol: o lectură diacronică a relatărilor acțiunilor simbolice ale lui Ieremia Editura "Sapientia" se prezintă cu două noi cărți: Misterul pascal, scrisă de Aurel Percă, arhiepiscop mitropolit de București, și Come segno e simbolo: una lettura diacronica dei racconti di azioni simboliche di Geremia, scrisă de pr. dr. Iosif Antili. * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Misterul pascal, scrisă de Aurel Percă, arhiepiscop mitropolit de București. Cartea apare în colecția "Tratate de teologie", în formatul 14Ś20, are 217 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 20 lei. Această carte s-a născut din pasiunea unui părinte profesor de la Seminarul Teologic "Sfântul Iosif" din Iași pentru "noutatea" adusă de Conciliul al II-lea din Vatican în Biserică și în modul de predare a disciplinelor teologice. Este vorba despre Părintele Ioan Ciuraru (1940-1996), "un apostol neobosit al lui Cristos", cum este caracterizat într-o lucrare a preotului profesor Fabian Doboș (2011), chemat mai devreme de Domnul ca să contemple frumusețea cerului. În perioada dinainte de anul 1989, pr. Ioan Ciuraru s-a dăruit trup și suflet tipăririi multor cărți, cu mijloace foarte simple (doar cu ajutorul unor mașini de scris manuale și apoi electrice și al unui copiator cu matrițe, permis în multiplicarea cursurilor pentru uzul seminariștilor), dar în același timp era și foarte înflăcărat pentru noutățile din domeniul științelor teologice, al căror suflet, așa cum spunea în anii în care l-am avut ca profesor (1973-1979), este "misterul pascal". În această cheie a încercat să predea Teologie liturgică și să propună meditațiile din capela Seminarului, când avea și misiunea de director spiritual. Atunci când profesorul nostru vorbea de "misterul pascal", părea cu totul transfigurat și transmitea o adevărată pasiune pentru a înțelege mai bine "secretul" mântuirii: "Misterul pascal este în centrul întregii opere de mântuire, pe care Biserica are misiunea de a-l face cunoscut oamenilor, pentru ca, după voința lui Dumnezeu, «toți să se mântuiască și să ajungă la cunoașterea adevărului»" (1Tim 2,4). Categoria "mister pascal" este una dintre fericitele recuperări ale mișcării liturgice din secolul trecut; ea apare chiar de la început și în repetate rânduri în documentele Conciliului al II-lea din Vatican. Constituția liturgică Sacrosanctum Concilium o pune drept bază a reflecției sale teologice asupra liturgiei. Semnificația misterului pascal, a Paștelui, nu se referă numai la învierea lui Cristos, ci cuprinde momentele pătimirii, morții, învierii și înălțării la cer a lui Cristos. "Această operă, explică Conciliul al II-lea din Vatican, a mântuirii oamenilor și a perfectei preamăriri a lui Dumnezeu, care își are preludiul în faptele minunate divine realizate în poporul Vechiului Testament, a fost realizată de Cristos Domnul, mai ales prin misterul pascal al fericitei sale pătimiri, învieri din morți și glorioasei înălțări, mister cu care a distrus moartea noastră și, înviind, ne-a redat viața" (SC 5). Aceste precizări ale Conciliului erau pentru părintele profesor ca un leitmotiv pe care îl repeta aproape la fiecare oră, până când și-a fixat ochii asupra persoanei mele, student seminarist în anul V, dându-mi ca temă să fac o lucrare despre misterul pascal. Am început să caut material pentru această lucrare printre puținele cărți noi ale bibliotecii Seminarului: citeam tot ceea purta "amprenta" Conciliului și luam notițe, fără a avea un plan precis de lucru, pentru că la acea vreme nu eram încă inițiați în elaborarea lucrărilor după normele metodologiei. Timpul trecea și părintele profesor mă tot întreba în ce fază sunt cu lucrarea; știu că, la un moment dat, am renunțat să mai lucrez la ea, deoarece nu reușeam să am o bibliografie suficientă și nici o schemă pentru prezentarea acestei teme de la înălțimea importanței care i se acorda în lumea teologiei catolice. Deblocarea a venit în momentul în care am avut la dispoziție câteva cărți ce m-au introdus mai profund în "misterul pascal": o lucrare a lui Loius Bouyer (Le myst?re pascal, Le Cerf, Paris, 1947, reeditată în 1967) și trei cărți publicate de Theodule Rey Mermet: Pour une redécouverte de la Foi (vol. 1, Paris, 1976), Vivre la Foi dans les sacrements (vol. 2, 1977) și Vivre la Foi avec le Concile Vatican II (vol. 3, 1979). Citirea acestor cărți m-a încurajat și am găsit un "fir roșu" care să mă călăuzească în reluarea lucrării, de care totul timpul eram întrebat în ce stadiu se află. Un impuls hotărâtor în accelerarea elaborării lucrării a venit în ultimul an de seminar, înainte de primirea diaconatului (7 aprilie 1979), când mi-am zis că trebuie să încoronez pregătirea la sfânta Preoție cu această lucrare. Tot materialul a fost redactat și scris de mână, urmând să se găsească cineva pentru dactilografierea directă pe matrițe, pentru a fi multiplicat la renumita "Cocârlă", așa cum era numită "mica tipografie" improvizată de părintele profesor Ioan Ciuraru. Aceasta este geneza prezentei lucrări, pe care am voit să o reeditez cu ocazia aniversării a 40 de la hirotonirea mea preoțească (29 iunie 1979), cartea apărând la un an după această dată, în formă multiplicată pe bază de matrițe (iulie 1980). Cartea a apărut dintr-o "pasiune" a unui profesor pentru "misterul pascal", transmisă unui seminarist ce a fost "contaminat" de această pasiune, care la rândul său a încercat să ofere o "lectură actualizată" a acestui mister preoților și seminariștilor, ca material pentru predică și cateheză. Desigur, după 40 de ani, s-au schimbat multe în ceea ce privește modul de a propune disciplinele teologice, s-a îmbogățit și biblioteca Seminarului, au apărut multe cărți, articole și studii despre "misterul pascal"; accesul la internet oferă multe surse de informare și documentare, iar lucrările la care sunt solicitați seminariștii actualmente apar în condiții grafice deosebite datorită revoluției tehnologice. Recunoștința mea se îndreptă spre regretatul profesor preot Ioan Ciuraru, care mi-a insuflat această "pasiune" pentru misterul pascal și pentru încurajarea permanentă dată pe parcursul a doi ani, pentru a aduce o noutate în literatura teologică locală dinainte de anul 1989, anul schimbării regimului totalitarist. Profesorul meu obișnuia să spună că "orice carte bună este o armă albă în lupta vieții". Și sper să fi fost astfel de-a lungul anilor și această modestă lucrare. Mulțumesc Editurii Sapientia pentru bunăvoința de a reedita și publica această carte, care apare în forma sa inițială în ceea ce privește conținutul, fără intervenții deosebite la materialul bibliografic indicat sporadic, singurele intervenții fiind cele de împărțire a conținutului pe capitole. "Misterul pascal" este de actualitate în liturgie și teologie, și face parte din limbajul obișnuit al Bisericii. A intrat în uz la începutul secolului al XX-lea pentru a explica sensul celebrării sacramentelor, în special al liturgiei duminicale. Apoi a dobândit o semnificație centrală pentru doctrina și viața creștină odată cu Conciliul al II-lea din Vatican. Și sper ca această readucere la zi a cărții scrisă în anul 1979 și publicată în anul 1980 să se bucure încă de interesul cititorilor. Aurel Percă
* La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Come segno e simbolo: una lettura diacronica dei racconti di azioni simboliche di Geremia, scrisă de pr. dr. Iosif Antili. Cartea apare în colecția "Disertații doctorale", în formatul 17Ś24, are 296 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 25 lei. Cartea Come segno e simbolo: una lettura diacronica dei racconti di azioni simboliche di Geremia (Ca semn și simbol: o lectură diacronică a relatărilor acțiunilor simbolice ale lui Ieremia) este rodul mai multor ani de cercetare în cadrul unui proiect doctoral al autorului la Universitatea Pontificală Urbaniana din Roma. Așa cum se poate deduce din formularea titlului, studiul aparține domeniului științelor biblice, cu un interes special pentru exegeza și teologia biblică. Prezentul studiu aprofundează o categorie specială de texte din Cartea lui Ieremia: povestirile acțiunilor simbolice ale profetului din Anatot. Cartea abordează așadar o temă reprezentativă pentru literatura profetică veterotestamentară: gesturile profetice. Profeții biblici sunt percepuți adesea ca mesageri ai lui Dumnezeu care comunică mai ales prin intermediul cuvântului. În percepția comună, profetul (nabi) este înainte de toate "cel ce proclamă" mesajul Domnului. Dar cuvântul nu era singurul mijloc al predicării profetice. Afară de cuvânt, profetul se folosește adesea de gesturi, de acțiuni, care, grație forței lor evocative, reușesc să exprime realități pe care cuvintele nu le pot formula în manieră adecvată. În registrul gesturilor profetice o categorie cu totul aparte este reprezentată de acțiunile simbolice profetice. Simbolismul este parte esențială a limbajului credinței biblice încă de la începuturi. Simbolismul este de asemenea un element esențial al ministerului profetic. Ca instrument literar și teologic, simbolismul atinge receptivitatea noastră estetică și sensibilitatea noastră religioasă. Cartea lui Ieremia pune în valoare în manieră magistrală aceste valențe ale simbolismului. Cartea lui Ieremia conține un număr de șapte texte care povestesc acțiunile simbolice ale profetului din Anatot. Acestea sunt: Ieremia ascunde un brâu la râul Eufrat (13,1-11); viața profetului ca semn (16,1-9); Ieremia sparge un vas de lut (19,1-2a.10-11a); Ieremia poartă un jug pe grumazul său (27,2-3.11); Ieremia cumpără un ogor în timpul asediului (32,6b-15); Ieremia ascunde pietre mari la Tafni (43,8-13); Ieremia îi cere lui Seraia să arunce un sul în râul Eufrat (51,59-64). Aceste șapte povestiri se constituie ca o familie de texte care redau în miniatură întregul orizont istoric și teologic al Cărții lui Ieremia. Acest studiu aprofundează cele șapte texte dintr-o perspectivă diacronică, adică din prisma devenirii lor literare, istorice și teologice. Biblia ne furnizează practic ultima variantă a celor șapte texte (textus receptus), dar ele au suferit o serie importantă de modificări pe îndelungatul parcurs al formării și transmiterii cărții. Reconstituirea etapelor parcurse de cele șapte texte s-a făcut pe baza confruntării sistematice a textului biblic ebraic (masoretic și de la Qumran) cu textul grecesc. Recursul la alte recensiuni (aramaică, siriacă, latină) ne-a permis clarificarea unor chestiuni mai disputate. Al doilea demers metodologic esențial a constat în aprofundarea celor șapte texte în perspectiva logicii interne a povestirilor. Constatarea existenței unor tensiuni interne și a unor rupturi de logică furnizează indicii importante despre evoluția acestor texte biblice. Afară de aceste chestiuni tehnic exegetice, studiul acordă spații ample aprofundării simbolismului celor șapte istorisiri și fondului lor teologic. Publicând această carte, Editura Sapientia aduce în atenția cititorilor un studiu biblic realizat dintr-o perspectivă cu care cititorul român obișnuit nu este familiarizat. Pornind de la cele șapte povestiri ieremiane, această carte evidențiază faptul că Biblia nu este rezultatul unui moment unic de inspirație, ci este rodul unei lungi istorii a unui popor pasionat de Dumnezeu și doritor să descopere un sens în istorie și în evenimentele pe cere le-a trăit. Textele scrise au crescut împreună cu poporul și au fost reutilizate în diferitele etape istorice până ce s-a ajuns la punctul în care modificarea lor nu mai fost considerată acceptabilă. Cartea Come segno e simbolo se dorește a fi o contribuție la aprofundarea literaturii biblice profetice și o invitație la a descoperi imensa bogăție ascunsă în paginile Scripturii. Pr. dr. Iosif Antili * * * Misterul pascal
Come segno e simbolo : una lettura diacronica dei racconti di azioni simboliche di Geremia
* * * Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro lecturi: 1002.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |