Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Mesaj adresat participanților la al 28-lea capitul general al Societății Saleziene a Sfântului Ioan Bosco

Nu închideți ferestrele la zgomotul de voci din oratorii și la strigătul tinerilor

Participanților la al 28-lea capitul general al Societății Saleziene a Sfântului Ioan Bosco - deschis la 16 februarie la Valodocco despre tema "Ce salezieni pentru tinerii de astăzi?" - papa a trimis următorul mesaj, citit în timpul lucrărilor de vineri 6 martie 2020.

Iubiți frați!

Vă salut cu afect și îi mulțumesc lui Dumnezeu că pot, chiar și la distanță să împărtășesc cu voi un moment al drumului pe care-l parcurgeți.

Este semnificativ că, după câteva decenii, Providența v-a condus să celebrați Capitulul General la Valdocco - locul amintirii - unde visul fondator s-a concretizat și a făcut primii pași. Sunt sigur că gălăgia și zgomotul de voci din oratorii vor fi muzica cea mai bună, cea mai eficace pentru ca Duhul să reînsuflețească darul carismatic al fondatorului vostru. Nu închideți ferestrele la această gălăgie de fundal... Lăsați să vă însoțească și să vă mențină neliniștiți și dârji în discernământ; și permiteți ca aceste voci și aceste cântece, la rândul lor, să evoce în voi fețele atâtor alți tineri care, din diferite motive, sunt ca niște oi fără păstor (cf. Mc 6,34). Acest zgomot de voci și această neliniște vă vor ține atenți și treji în fața oricărui tip de anestezie autoimpusă și vă vor ajuta să rămâneți într-o fidelitate creativă față de identitatea voastră saleziană.

A reînsufleți darul pe care l-ați primit

A ne gândi la figura de salezian pentru tinerii de astăzi implică a accepta că suntem cufundați într-un moment de schimbări, cu toată incertitudinea pe care acest lucru o generează. Nimeni nu poate spune cu siguranță și precizie (chiar dacă uneori s-a putut face asta) ce se va întâmpla în viitorul apropiat la nivel social, economic, educativ și cultural. Inconsistența și "fluiditatea" evenimentelor, dar mai ales viteza cu care se succed și se comunică lucrurile, face în așa fel încât fiecare tip de prevedere să devină o lectură condamnată să fie reformulată cât mai curând (cf. Constituția apostolică Veritatis gaudium, 3-4). Această perspectivă se accentuează și mai mult datorită faptului că operele voastre sunt orientate în mod deosebit spre lumea tineretului care în ea însăși este o lume în mișcare și în transformare continuă. Asta ne cere o dublă docilitate: docilitate față de tineri și față de exigențele lor și docilitate față de Duhul Sfânt și față de tot ceea ce El vrea să transforme.

A asuma responsabil această situație - la nivel fie personal fie comunitar - comportă ieșirea dintr-o retorică ce ne face să spunem încontinuu "totul se schimbă" și că, în virtutea repetării și repetării acestui lucru, ajungem să ne fixăm într-o inerție paralizantă care privează misiunea voastră de parresia proprie a discipolilor Domnului. Această inerție poate să se manifeste și într-o privire și o atitudine pesimiste în fața a tot ceea ce ne înconjoară și nu numai față de transformările care au loc în societate ci și în raport cu propria Congregație, cu frații și cu viața Bisericii. Acea atitudine care ajunge să "boicoteze" și să împiedice orice răspuns sau proces alternativ, sau pentru a face să se evidențieze poziția opusă: un optimism orb, capabil să dizolve forța și noutatea evanghelică, împiedicând să se accepte concret complexitatea pe care situațiile o cer și profeția pe care Domnul ne invită să o ducem înainte. Nici pesimismul nici optimismul nu sunt daruri ale Duhului, pentru că ambele provin dintr-o viziune auto-referențială capabilă numai să se măsoare cu propriile forțe, capacități sau abilități, împiedicând să se privească la ceea ce Domnul realizează și vrea să realizeze în mijlocul nostru (cf. Exortația apostolică post-sinodală Christus vivit, 35). Nici să se adapteze la cultura la modă, nici să se refugieze într-un trecut eroic dar deja dezlipit de trup. În timpuri de schimbări, este bine să ținem cont de cuvintele sfântului Paul adresate lui Timotei: "Din acest motiv îți amintesc să reînflăcărezi darul lui Dumnezeu care este în tine prin impunerea mâinilor mele, căci Dumnezeu nu ne-a dat un duh de frică, ci Duhul tăriei, al iubirii și al înțelepciunii" (2Tim 1,6-7).

Aceste cuvinte ne invită să cultivăm o atitudine contemplativă, capabilă să identifice și să discearnă punctele nevralgice. Asta va ajuta să se intre pe drum cu spiritul și aportul propriu al fiilor lui Don Bosco și, asemenea lui, să se dezvolte o "revoluție culturală validă" (Enciclica Laudato si', 114). Această atitudine contemplativă vă va permite să depășiți și să treceți chiar peste așteptările voastre și programele voastre. Să fim bărbați și femei de credință, ceea ce presupune a fi pasionați de Isus Cristos; și să știm că atât prezentul nostru cât și viitorul nostru sunt impregnate de această forță apostolico-carismatică chemată să continue să impregneze viața atâtor tineri abandonați și în pericol, săraci și nevoiași, excluși și rebutați, privați de drepturi, de casă... Acești tineri așteaptă o privire de speranță în măsură să contrazică orice tip de fatalism sau determinism. Așteaptă să intersecteze privirea lui Isus care le spune "că în toate situațiile întunecate și dureroase [...] există o cale de ieșire" (Exortația apostolică post-sinodală Christus vivit, 104). Acolo locuiește bucuria noastră.

Nici pesimist nici optimist, salezianul din secolul al XXI-lea este un om plin de speranță deoarece știe că în Domnul este centrul său, capabil să facă noi toate lucrurile (cf. Ap 21,5). Numai asta ne va salva de la a trăi într-o atitudine de resemnare și supraviețuire defensivă. Numai asta va face rodnică viața noastră (cf. Omilie, 2 februarie 2017), pentru că va face posibil ca darul primit să continue să fie experimentat și exprimat ca o veste bună pentru și cu tinerii de astăzi. Această atitudine de speranță este capabilă să instaureze și să inaugureze procese educative alternative la cultura dominantă care, în destule situații - fie datorită lipsei și sărăciei extreme fie datorită belșugului, în unele cazuri chiar extrem -, ajung să asfixieze și să ucidă visele tinerilor noștri condamnându-i la un conformism asurzitor, sfâșietor și adesea narcotizat. Nici triumfaliști nici alarmiști, bărbați și femei veseli și încrezători, nu automatizați ci artizani; capabili să "arate alte vise pe care această lume nu le oferă, de a mărturisi frumusețea generozității, a slujirii, a curăției, a tăriei, a iertării, a fidelității față de propria vocație, a rugăciunii, a luptei pentru dreptate și binele comun, a iubirii față de săraci, a prieteniei sociale" (Exortația apostolică post-sinodală Christus vivit, 36).

"Opțiunea Valdocco" al celui de-al 28-lea Capitul General al vostru este o ocazie bună pentru a se confrunta cu izvoarele și a-i cere Domnului: "Da mihi animas, coetera tolle"1. Elimină mai ales ceea ce în timpul drumului s-a încorporat și perpetuat și ceea ce, deși într-un alt timp a putut să fie un răspuns adecvat, astăzi vă împiedică să configurați și să plăsmuiți prezența saleziană în manieră semnificativă evanghelic în diferitele situații ale misiunii. Asta cere, din partea noastră, să se depășească fricile și îngrijorările care pot să apară pentru că au crezut că această carismă s-ar reduce sau s-ar identifica cu anumite opere sau structuri. A trăi fidel carisma este ceva mai bogat și stimulant decât simpla abandonare, renunțare sau readaptare a caselor și activităților; comportă o schimbare de mentalitate în fața misiunii de realizat2.

"Opțiunea Valdocco" și darul tinerilor

Oratoriul salezian și tot ceea ce a apărut pornind de la acesta, așa cum relatează biografia Oratoriului, s-a născut ca răspuns la viața tinerilor cu o față și o istorie, care l-au pus în mișcare pe acel preot tânăr incapabil să rămână neutru sau imobil în fața a ceea ce se întâmpla. A fost mult mai mult decât un gest de bunăvoință sau de bunătate, și chiar mult mai mult decât rezultatul unui proiect de studiu despre "posibilitatea numerico-carismatică". L-a gândit ca un act de convertire permanentă și de răspuns dat Domnului care, "obosit să bată" la ușile noastre, așteaptă ca să mergem să-l căutăm și să-l întâlnim... Sau ca să-l lăsăm să iasă, când bate dinăuntru. Convertire care a implicat (și a complicat) toată viața sa și pe aceea a celor care erau în jurul său. Don Bosco nu numai că nu alege să se despartă de lume pentru a căuta sfințenia, ci se lasă interpelat și alege cum și în care lume să locuiască.

Alegând și primind lumea copiilor și a tinerilor abandonați, fără loc de muncă și fără formare, le-a permis să experimenteze în mod tangibil paternitatea lui Dumnezeu și le-a furnizat instrumente pentru a relata viața lor și istoria lor în lumina unei iubiri necondiționate. Ei, la rândul lor, au ajutat Biserica să "re-întâlnească" misiunea sa. "Piatra aruncată de zidari a ajuns în capul unghiului" (Ps 118,22). Departe de a fi agenți pasivi sau spectatori ai operei misionare, ei au devenit, pornind de la însăși condiția lor - în multe cazuri "ignoranți religioși" și "analfabeți sociali" - principalii protagoniști ai întregului proces de întemeiere3. Salezianitatea se naște exact din această întâlnire capabilă să provoace profeții și viziuni: a primi, a integra și a face să crească cele mai bune calități ca dar pentru alții, mai ales pentru cei marginalizați și abandonați de la care nu se așteaptă nimic. A spus asta Paul al VI-lea: "Evanghelizatoare, Biserica începe prin a se evangheliza pe ea însăși... Asta înseamnă, într-un cuvânt, că ea are nevoie mereu să fie evanghelizată, dacă vrea să păstreze prospețimea, elanul și forța pentru a vesti Evanghelia" (Exortația apostolică Evangelii nuntiandi, 15). Fiecare carismă are nevoie să fie reînnoită și evanghelizată, iar în cazul vostru mai ales de tinerii mai săraci.

Interlocutorii lui Don Bosco ieri și ai salezianului astăzi nu sunt simpli destinatari ai unei strategii proiectate cu anticipație, ci protagoniști vii ai oratoriului care trebuie realizat4. Prin intermediul lor și cu ei Domnul ne arată voința sa și visele sale5. Am putea să-i numim co-fondatori ai caselor voastre, unde salezianul va fi expert în a convoca și a genera acest tip de dinamici fără a se simți stăpân al lor. O uniune care ne amintește că suntem "Biserică în ieșire" și ne mobilizează pentru asta: Biserică aptă să abandoneze poziții comode, sigure și în unele ocazii privilegiate, pentru a găsi în ultimele rodnicia tipică a Împărăției lui Dumnezeu. Nu este vorba de o alegere strategică, ci carismatică. O rodnicie susținută pe baza crucii lui Cristos, care este mereu nedreptate scandaloasă care a blocat sensibilitatea în fața suferinței sau au ajuns la compromisuri cu nedreptatea față de cel nevinovat. "Nu putem să fim o Biserică ce nu plânge în fața acestor drame ale fiilor săi tineri. Nu trebuie să ne obișnuim niciodată, pentru că acela care nu știe să plângă nu este mamă. Noi vrem să plângem pentru ca și societatea să fie mai mult mamă" (Exortația apostolică post-sinodală Christus vivit, 75).

"Opțiunea Valdocco" și carisma prezenței

Este important de a susține că nu suntem formați pentru misiune, ci suntem formați în misiune, pornind de la care se rotește toată viața noastră, cu alegerile sale și prioritățile sale. Formarea inițială și cea permanentă nu pot să fie o instanță prealabilă, paralelă sau separată a identității și sensibilității discipolului. Misiunea inter gentes este cea mai bună școală a noastră: pornind de la ea ne rugăm, reflectăm, studiem, ne odihnim. Atunci când ne izolăm sau ne îndepărtăm de poporul pe care suntem chemați să-l slujim, identitatea noastră ca persoane consacrate începe să se desfigureze și să devină o caricatură.

În acest sens, una din piedicile pe care le putem găsi nu are de-a face atât cu o oricare situație externă comunităților noastre, ci mai degrabă este aceea care ne atinge direct printr-o experiență deformată a slujirii..., și care ne fac așa de mult rău: clericalismul. Este căutarea personală de a voi să ocupe, să concentreze și să determine spațiile minimalizând și anulând ungerea poporului lui Dumnezeu. Clericalismul, trăind chemarea în mod elitar, confundă alegerea cu privilegiul, slujirea cu servilismul, unitatea cu uniformitatea, discrepanța cu opoziția, formarea cu îndoctrinarea. Clericalismul este o pervertire care favorizează legături funcționale, paternaliste, posesive și chiar manipulatoare cu restul vocațiilor din Biserică.

O altă piedică pe care o întâlnim - răspândită, și chiar justificată, mai ales în acest timp de precaritate și fragilitate - este tendința la rigorism. Confundând autoritatea cu autoritarismul, el pretinde să conducă și să controleze procesele umane cu o atitudine scrupuloasă, severă și chiar meschină în fața limitelor și slăbiciunilor proprii sau ale altuia (mai ales ale altuia). Rigoristul uită că grâul și neghina cresc împreună (cf. Mt 13,24-30) și "că nu toți pot totul și că în această viață fragilitățile umane nu sunt vindecate complet și o dată pentru totdeauna de har. În orice caz, așa cum învăța sfântul Augustin, Dumnezeu te invită să faci ceea ce poți și să ceri ceea ce nu poți" (Exortația apostolică Gaudete et exsultate, 49). Sfântul Toma de Aquino cu mare finețe și subtilitate spirituală ne amintește că "diavolul îi înșală pe mulți. Pe unii atrăgându-i să comită păcatele, pe alții în schimb la rigiditatea excesivă față de cel care păcătuiește, așa încât dacă nu-i poate avea cu comportamentul vicios, conduce la pierzare pe cei pe care deja îi are, utilizând rigoarea prelaților, care, necorectându-i cu milostivire, îi duc la disperare, și astfel se pierd și cad în năvodul diavolului. Și asta ni se întâmplă nouă, dacă nu-i iertăm pe păcătoși"6.

Cei care îi însoțesc pe alții să crească trebuie să fie persoane cu mari orizonturi, capabile să pună împreună limite și speranță, ajutând astfel să privească mereu în perspectivă, într-o perspectivă mântuitoare. Un educator "care nu se teme să pună limite și, în același timp, se abandonează dinamicii speranței exprimate în încrederea sa în acțiunea Domnului proceselor, este imaginea unui om puternic, care conduce ceea ce nu-i aparține lui, ci Domnului său"7. Nu ne este permis să sufocăm și să împiedicăm forța și harul posibilului, a cărui realizare ascunde mereu o sămânță de Viață nouă și bună. Să învățăm să lucrăm și să ne încredem în timpurile lui Dumnezeu, care sunt mereu mai mari și înțelepte decât măsurile noastre mioape. El nu vrea să distrugă pe nimeni, ci să-i mântuiască pe toți.

De aceea, este urgent de găsit un stil de formare capabil să asume în mod structural faptul că evanghelizarea implică participarea deplină, și cu deplină cetățenie, a fiecărui botezat - cu toate potențialitățile sale și limitele sale - și nu numai a așa-numiților "actori calificați" (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 120); o participare unde slujirea, și slujirea adusă celui mai sărac, este axa portantă care ne ajută să-l manifestăm și să-l mărturisim mai bine pe Domnul nostru, "care n-a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru mulți" (Mt 20,28). Vă încurajez să continuați să vă angajați pentru a face din casele voastre un "laborator eclezial" capabil să recunoască, să aprecieze, să stimuleze și să încurajeze diferitele chemări și misiuni în Biserică8.

În acest sens, mă gândesc concret la două prezențe din comunitatea voastră saleziană, care pot să ajute ca elemente, pornind de la care să confruntăm locul pe care-l ocupă diferitele vocații dintre voi; două prezențe care constituie un "antidot" împotriva oricărei tendințe clericaliste și rigoriste: fratele coadiutor și femeile.

Frații coadiutori sunt exprimare vie a gratuității pe care carisma ne invită s-o păstrăm. Consacrarea voastră este, înainte de toate, semn al unei iubiri gratuite a Domnului și față de Domnul în tinerii săi care nu se definește îndeosebi cu o slujire, o funcțiune sau o slujire deosebită, ci printr-o prezență. Mai înainte de a face niște lucruri, salezianul este amintire vie a unei prezențe în care disponibilitatea, ascultarea, bucuria și dedicarea sunt caracteristicile esențiale pentru a provoca procese. Gratuitatea prezenței salvează Congregația de orice obsesie activistă și de orice reducționism tehnico-funcțional. Prima chemare este aceea de a fi o prezență bucuroasă și gratuită în mijlocul tinerilor.

Ce ar fi de Valdocco fără prezența mamei Margherita? Ar fi fost posibile casele voastre fără această femeie de credință? În unele regiuni și locuri "care s-au susținut și au transmis credința timp îndelungat fără ca vreun preot să treacă prin părțile acelea, chiar timp de decenii. Acest lucru a fost posibil grație prezenței de femei puternice și generoase: femei care au botezat, au catehizat, au învățat să se roage, au fost misionare, desigur chemate și stimulate de Duhul Sfânt. Timp de secole femeile au ținut în picioare Biserica în acele locuri cu dăruire admirabilă și credință arzătoare" (Exortația apostolică post-sinodală Querida Amazonia, 99). Fără o prezență reală, efectivă și afectivă a femeilor, operele voastre ar fi lipsite de curajul și de capacitatea de a declina prezența drept ospitalitate, drept casă. În fața rigorii care exclude, trebuie să învățăm să generăm viața nouă a Evangheliei. Vă invit să duceți înainte dinamici în care glasul femeii, privirea sa și acțiunea sa - apreciată în singularitatea sa - să aibă ecou în luarea deciziilor; ca un actor nu auxiliar al prezențelor voastre, ci constitutiv.

"Opțiunea Valdocco" în pluralitatea limbilor

Ca în alte timpuri, mitul lui Babel încearcă să se impună în numele globalității. Sisteme întregi creează o rețea de comunicare globală și digitală capabilă să interconecteze diferitele colțuri ale planetei, cu pericolul grav de a uniformiza monolitic culturile, privându-le de caracteristicile lor esențiale și de resursele lor. Prezența universală a familiei voastre saleziene este un stimulent și o invitație de a păstra și de a ocroti bogăția multelor culturi în care sunteți cufundați fără a încerca să "le omologați". Pe de altă parte, străduiți-vă pentru ca creștinismul să fie capabil să asume limba și cultura persoanelor locului. Este trist a vedea că în multe părți se experimentează încă prezența creștină ca o prezență străină (mai ales europeană); situație care se întâlnește și în itinerarele formative și în stilurile de viață (cf. ibid., 90)9. Dimpotrivă, vom acționa așa cum ne inspiră această anecdotă a lui Don Bosco, la întrebarea despre limba în care îi plăcea să vorbească, a răspuns: "Aceea pe care mi-a învățat-o mama mea: este aceea în care pot să comunic mai ușor". Urmând această certitudine, salezianul este chemat să vorbească în limba maternă a fiecăreia dintre culturile în care se află. Unitatea și comuniunea familiei voastre este în măsură să asume și să accepte toate aceste diferențe, care pot să îmbogățească întregul trup într-o sinergie de comunicare și interacțiune în care fiecare să poată oferi ceea ce are mai bun pentru binele întregului trup. Astfel salezianitatea, departe de a se pierde în uniformitatea tonalităților, va dobândi o exprimare mai frumoasă și atractivă... va ști să se exprime "în dialect" (cf. 2Mac 7,26-27).

În același timp, intrarea năvalnică a realității virtuale ca limbaj determinant în multe din țările în care voi vă desfășurați misiunea cere, în primul rând, să se recunoască toate posibilitățile și lucrurile bune pe care le produce, fără a subevalua sau a ignora incidența pe care o are în crearea de legături, mai ales pe planul afectiv. Nu suntem imuni de asta nici măcar noi adulții consacrați. Mult răspândita (și necesara) "pastorație a ecranului" ne cere să locuim în rețea în mod inteligent recunoscând-o ca un spațiu de misiune10, care cere, la rândul său, să se pună toate medierile necesare pentru a nu rămâne prizonieri ai circularității sale și ai logicii sale deosebite (și dicotomice). Această capcană - deși în numele misiunii - ne poate închide în noi înșine și să ne izoleze într-o virtualitate comodă, superfluă și mai puțin sau deloc angajată cu viața tinerilor, a fraților din comunitate sau cu îndatoririle apostolice. Rețeaua nu este neutră și puterea pe care o are pentru a crea cultură este foarte ridicată. Sub avatarul apropierii virtuale putem ajunge să fim orbi sau distanți de viața concretă a persoanelor, aplatizând și sărăcind vigoarea misionară. Atitudinea individualistă, atât de răspândită și propusă social în această cultură larg digitalizată, cere o atenție specială nu numai cu privire la modelele noastre pedagogice ci și cu privire la folosirea personală și comunitară a timpului, a activităților noastre și a bunurilor noastre.

"Opțiunea Valdocco" și capacitatea de a visa

Unul din "genurile literare" ale lui Don Bosco erau visele. Cu ele Domnul s-a impus în viața sa și în viața întregii voastre Congregații lărgind imaginarea posibilului. Visele, departe de a-l ține adormit, l-au ajutat, așa cum i s-a întâmplat sfântului Iosif, să asume o altă perspectivă și o altă măsură a vieții, acelea care se nasc din măruntaiele compasiunii lui Dumnezeu. Era posibil să trăiască în mod concret Evanghelia... A visat asta și i-a dat formă în oratoriu.

Doresc să vă ofer aceste cuvinte ca "nopțile bune" din fiecare casă saleziană bună la sfârșitul zilei, invitându-vă să visați și să visați la lucruri mari. Să știți că restul vi se va adăuga. Visați case deschise, rodnice și evanghelizatoare, capabile să-i permită Domnului să arate atâtor tineri iubirea sa necondiționată și să vă permită vouă să vă bucurați de frumusețea la care ați fost chemați. Visați... Și nu numai pentru voi și pentru binele Congregației, ci pentru toți tinerii lipsiți de forța, de lumina și de întărirea prieteniei cu Isus Cristos, lipsiți de o comunitate de credință care să-i susțină, de un orizont de sens și de viață (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 49). Visați... Și faceți pe alții să viseze!

Roma, "Sfântul Ioan din Lateran", 4 martie 2020

Note

1 Moto imprimat prin foc în primii misionari. Amintesc scrisoarea părintelui Giacomo Costamagna adresată lui Don Bosco unde, după ce i-a povestit dificultățile călătoriei și diferitele eșecuri pe care au trebuit să le înfrunte, conclude spunând: "Cerem în unanimitate un singur lucru: să putem merge curând în Patagonia pentru a salva nenumărate suflete". Conștiința de a fi trimiși să caute suflete în periferii și de a rămâne depășind orice eșec aparent este o caracteristică a identității pe baza confruntării și măsurării carismei: "Da mihi animas, coetera tolle".

2 Să ne amintim de avertismentul Domnului: "Lăsând la o parte porunca lui Dumnezeu, voi țineți tradiția oamenilor" (Mc 7,8).

3 Grație ajutorului înțeleptului Cafasso, Don Bosco a descoperit cine era în ochii tinerilor deținuți; și acei tineri deținuți au descoperit o față nouă în privirea lui Don Bosco. Astfel au descoperit împreună visul lui Dumnezeu, care are nevoie de aceste întâlniri pentru a se manifesta. Don Bosco n-a descoperit misiunea sa în fața unei oglinzi, ci în durerea de a vedea tineri care nu aveau viitor. Salezianul din secolul al XXI-lea nu va descoperi propria identitate dacă nu este capabil să sufere cu "cantitatea de tineri, sănătoși și robuști, cu minte trează care erau în închisoare chinuiți și complet privați de hrană spirituală și materială... În ei era reprezentată rușinea patriei, necinstirea familiei" (Amintirile Oratoriului sfântului Francisc de Sales, 48); și noi am putea adăuga: a însăși Bisericii noastre.

4 Astăzi vedem cum în multe regiuni tinerii sunt cei dintâi care se ridică, se organizează și promovează cauze juste. Casele voastre saleziene, departe de a împiedica această trezire, sunt chemate să devină spații care să poată stimula această conștiință de creștini și cetățeni. Să ne amintim de titlul darului de Crăciun din acest an al rectorului major: "Creștini buni și cetățeni cinstiți".

5 Vă invit să se țină cont mereu de toți cei care nu participă la aceste instanțe dar pe care nu putem să-i ignorăm dacă nu vrem să devenim un grup închis.

6 Super II Cor., cap. 2, lect 2 (in fine). Textul comentat de sfântul Toma este 2Cor 2,6-7 unde, cu privire la cel care l-a întristat, sfântul Paul scrie: "Este mai bine să-l iertați și să-l mângâiați, ca să nu cadă de prea mare tristețe".

7 J. M. Bergoglio, Meditazioni per religiosi [Meditații pentru călugări], 105.

8 O vocație eclezială, înainte de a fi un act care diferențiază sau care ne face complementari, este o invitație de a oferi un dar deosebit pentru creșterea celorlalți.

9 Cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 116: "Așa cum putem vedea în istoria Bisericii, creștinismul nu dispune de un unic model cultural, ci, rămânând pe deplin el însuși, în fidelitate totală față de vestirea evanghelică și față de tradiția eclezială, el va purta și fața atâtor culturi și a atâtor popoare în care este primit și înrădăcinat".

10 De fapt, astăzi "devine necesară o evanghelizare care luminează noile moduri de a se relaționa cu Dumnezeu, cu ceilalți și cu ambientul, și care să trezească valorile fundamentale. Este necesar să se ajungă acolo unde se formează noile relatări și paradigme".

(După L'Osservatore Romano, 14-15 martie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 483.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat