Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ariccia: Păstorul să vegheze mereu asupra celui care este mai fragil. A opta meditație de la exercițiile spirituale pentru Curia Romană

De Giada Aquillino

Cu cât este mai mult păcat, cu atât se înmulțește milostivirea lui Dumnezeu. Este reflecția părintelui Bovati în a opta meditație de la exercițiile spirituale. Secretarul Comisiei Biblice Pontificale, joi după-amiază, 5 martie 2020, s-a oprit asupra temei mijlocirii, înțeleasă ca "acea intervenție de ajutorare iubitoare" care este exercitată față de persoane care au nevoie "de iertare și de reconciliere cu Dumnezeu".

Este vorba, a explicat predicatorul, de "slujirea cea mai spirituală" fie pentru că are ca obiect o necesitate și o finalitate care "ating inima", "secretul persoanei", fie pentru că "mai mult decât oricare alta" presupune o "adevărată familiaritate cu Dumnezeu", dat fiind că se adresează spre cel care este "duhovnicește în dificultate pentru că este în păcat".

Preoții, a amintit părintele Bovati, sunt chemați la "slujirea reconcilierii", exercitând-o în sacrament, care trebuie trăită cu "angajare", "dedicare" și "iubire". În afară de asta, slujirea milostivirii, a precizat el, cuprinde "existența unei întregi comunități", "a oricui care în Biserica aflată în rugăciune" se face "disponibil la exercițiul profetic al reconcilierii". Iezuitul a invitat să se examineze capitolul 32 din Exod, versetele 7-14, reafirmând că păcatul "este cunoscut numai cu adevărat rugăciune, în întâlnirea față în față cu Domnul": privind fața sa, "ascultând glasul său" se înțelege "gravitatea păcatului", ca act "împotriva lui Dumnezeu" și împotriva "celorlalți". De altfel, păcătosul "nu-și dă seama de ceea ce a făcut", din ignoranță, din superficialitate sau "dintr-o teribilă obișnuire cu răul", când suntem "prizonieri ai viciilor obsesive" care împiedică "decizii normale".

Cel care se roagă, tocmai intuind "periculozitatea" păcatului, percepe "privind și ascultând" pe Domnul necesitatea pe care însuși Dumnezeu o are de "a face milostivire". Privindu-l pe Domnul ne simțim "chemați la o iubire față de păcătos văzut cu ochii" lui Dumnezeu. Cel care se roagă, "tocmai pentru că privește fața" Domnului, este determinat "să se întruchipeze" în păcătos, ajungând "să ia asupra sa răul altuia", după exemplul lui Cristos. "Rugăciunea care face să se înțeleagă gravitatea păcatului" și "datoria urgentă" de a ajuta acest păcat "introduce, solicită și promovează" o "rugăciune specială față de Domnul", cea "de mijlocire".

În textele biblice, explică teologul, "rugăciunea pe care mijlocitorul o adresează lui Dumnezeu" este o "cerere", o "implorare" pentru ca Domnul să ierte. Dacă ne uităm bine, adaugă el, fiecare cerere adresată lui Dumnezeu apare "improprie", ca și cum Dumnezeu ar trebui să facă "ceea ce cere acela care se roagă", sau "impertinentă" pentru că pare "să sugereze că Domnul nu-și amintește de binele care trebuie făcut". Însă, a remarcat predicatorul, Scriptura învață că "Dumnezeu ascultă înainte ca să ajungă cererea la buze, El știe ceea ce avem nevoie". Oricum trebuie să cerem, a îndemnat el, "pentru că astfel conștientizăm necesitățile noastre", "experimentăm nevoia", îi prezentăm Lui "rănile noastre, suferințele noastre, așa încât să ne fie dat să simțim compătimirea sa", să "gustăm" iubirea sa "care ascultă și împlinește".

Deci mijlocirea "privește fața lui Dumnezeu" și asistă la o "schimbare": trecerea "de la mânie la milostivire", la "duioșie", așa încât să se realizeze o "schimbare radicală" în propria inimă. Rugăciunea de mijlocire - a remarcat părintele Bovati - exprimă o "docilitate progresivă a mediatorului în primirea bunătății infinite a lui Dumnezeu" și, primind-o în sine, devine "martor și instrument al acelei milostiviri". Așadar, mijlocirea vede "apariția unei dorințe a lui Dumnezeu de a-l mântui pe om", pentru ca în lume "toți să poată fi atrași de lumina milostivirii beneficiind de aceeași iertare".

Mijlocitorul "obține de la Dumnezeu" milostivirea în rugăciunea sa: de aici pune în mișcare o serie de "acțiuni", "modalități", "atitudini" și "operațiuni" care sunt necesare "pentru a face în așa fel încât păcătoșii să aibă acces la darul milostivirii divine". Pentru a ilustra procesul "concret" de exercitare a milostivirii divine "mediate de slujitorul său" și "realizate cu iertarea", predicatorul repropune discursul lui Isus în capitolul 18 din Evanghelia lui Matei. Pornește de la atenția "față de cel mic", adică persoana vulnerabilă, fragilă, slabă care nu trebuie să fie disprețuită. "Cel care are responsabilitate în Biserică" este chemat să aibă o "atitudine paternă", cu atenție față de "cel care este mai mic". În aceste zile, a reflectat părintele Bovati, în care este "mai actuală ca oricând problematica abuzurilor asupra minorilor", asupra persoanelor "fragile", devine "mai acută și necesară" atenția "celor mari", chemați să "apere, să promoveze și să edifice pe cei mici". Însă și în parabola oii rătăcite, a continuat el, Isus indică "dispariția responsabilității active a păstorului, a celui mare care trebuia să aibă grijă de cel mic". I-a lipsit "vigilența", "grija personală", atenția "grijulie". "Fragilitatea celui mic se conjugă cu lipsa de grijă a păstorului", însă asta "nu determină rezultatul nefericit al parabolei, dimpotrivă este chiar ocazia pentru a activa inițiativa păstorului care merge să caute oaia rătăcită". Adică "îl întoarce pe păcătos".

Căutarea oii rătăcite, a clarificat predicatorul, se explică în același text evanghelic, când Petru îl întreabă pe Domnul de câte ori trebuie să-l ierte pe fratele în caz de păcat împotriva lui. Isus - amintește el - evidențiază responsabilitatea fie a păcătosului, fie a persoanei ofensate. "Căutarea fratelui care s-a rătăcit se realizează conform acestui text din Matei cu exercitarea dialogului", a vorbirii, a întreprinderii unui "proces treptat" care să-l convingă pe păcătos trecând de la "colocviul personal" la "implicarea martorilor", a "mediatorilor care să valorizeze dorința de reconciliere și s-o favorizeze", până la implicarea "întregii comunități". Finalitatea obținută de misiunea reconciliatoare, subliniază teologul, "devine vizibilă" în rugăciunea comunitară. Mântuitorul realizează misiunea sa tocmai pentru că păstorii sunt "mediatori", "unesc" comunitatea.

Când apostolul Petru întreabă: "De câte ori trebuie să iert pe fratele meu?", Isus îndeamnă "să nu înceteze", făcând așadar într-un anumit sens "permanentă" "slujirea reconcilierii". Numărul "de șaptezeci de ori șapte" este înțeles ca "înmulțire", ca și cum oricărei limite trebuie să i se contrapună o "depășire inimaginabilă", "cu cât este mai mult păcat cu atât se înmulțește milostivirea". Petru este în Biserică martorul acestei milostiviri. De fapt, se amintește păcatul lui de "renegare", se amintește plânsul său, corectarea sa "așa încât experiența sa să devină emblema Bisericii și a fiecărui creștin care iertat devine artizan al iertării".

(După L'Osservatore Romano, 7 martie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 400.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat