Iași: Începutul Postului Mare
Miercurea Cenușii marchează în Biserica Romano-Catolică începutul Postului Mare. PS Iosif Păuleț, episcopul Diecezei de Iași, s-a rugat împreună cu credincioșii adunați miercuri seara, 26 februarie 2020, în catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași Calea sfintei cruci și a prezidat sfânta Liturghie în cadrul căreia a avut loc ritul impunerii cenușii. Au fost prezenți la celebrare PS Petru Gherghel, episcop emerit, preoți care slujesc la Episcopie și numeroși credincioși.
Celebrarea liturgică a debutat cu devoțiunea Căii sfintei cruci, cea mai cunoscută și iubită din timpul Postului Mare. PS Iosif Păuleț a condus rugăciunile de la stațiuni, iar PS Petru Gherghel a purtat crucea, flancat de doi preoți care țineau lumânările. Credincioșii, în număr crescând, își plecau genunchii de fiecare dată la cuvintele: "Ne-nchinăm ție, Cristoase, și te binecuvântăm!"
La sfânta Liturghie, în cadrul omiliei, PS Iosif Păuleț a exprimat care este sensul pe care îl are Miercurea Cenușii și cum trebuie să fie parcurs drumul de pregătire pentru sărbătoarea Învierii Domnului: "Această zi cheamă la o schimbare, la schimbarea interiorului nostru, la schimbarea inimii". Iar cenușa, pe care oamenii o primesc pe cap "amintește de condiția omului, de fragilitatea noastră".
Atunci când primesc cenușa pe cap, oamenii aud una dintre cele două formule prevăzute pentru acest moment: "Amintește-ți, omule, că pământ ești și în pământ te vei întoarce" și: "Convertiți-vă și credeți în Evanghelie!" La ce anume trebuie să ne convertim? Răspunsul episcopului a fost unul clar și concis: la iubire, căci aceasta este esența Evangheliei. Acest lucru îi revine fiecărui creștin să facă în timpul celor 40 de zile de post.
De aceea, a spus mai departe păstorul diecezei, postul este "timpul verificării propriei vieți în lumina Adevărului. În lumina lui Cristos suntem chemați să ne verificăm propria viață". Acest timp este structurat pe trei etape, așa cum spune chiar Isus: pomana, rugăciunea și postul. Isus țintește la interiorul omului, pe acesta îl interpelează. Înțelegerea acestor trei etape poate fi variată și aplicată de fiecare în mod subiectiv la viața proprie.
Pomana, a precizat episcopul, ne ajută "să ne deschidem la nevoile altora; să devenim pâinea frântă pentru alții, să ne frângem pe noi atunci când dăm ajutor semenului nostru". Rugăciunea e în primul rând sfânta Liturghie, apoi devoțiunea Căii sfintei cruci. Dar este și "rugăciunea personală care ar trebui să ne pună în ascultarea lui Dumnezeu". Ascultăm textele din Biblie. Îl ascultăm pe cel căruia de cele mai multe ori îi vorbim numai noi. Când vorbim de post, trebuie să înțelegem ce înseamnă foamea: "Nu e vorba de foamea trupească, ci de foamea după Dumnezeu, după cuvântul său. Așa cum nu putem trăi fizic dacă nu mâncăm, tot așa nu putem trăi sufletește dacă nu mâncăm hrana lui Dumnezeu".
După omilia a urmat binecuvântarea cenușii și impunerea ei pe capetele credincioșilor. Împreună cu cei doi episcopi, alți șapte preoți au impus cenușa, făcându-i conștienți pe cei care s-au apropiat prin acest gest simplu, dar expresiv, de necesitatea întoarcerii la Dumnezeu, datorită căruia existăm, de care depindem întru totul și spre care ne îndreptăm.
Timpul de pregătire pentru sărbătoarea Paștelui, început cu Miercurea Cenușii, să apropie sufletele credincioșilor de cel care a suferit și a murit pentru mântuirea oamenilor!
Pr. Cristian Diac
* * *
Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto:
26 februarie: Iași: Începutul Postului Mare
* * *
Înregistrarea transmisiunii celebrărilor din Miercurea Cenușii, în direct prin sistemul video din catedrală: www.ercis.ro/media
lecturi: 1632.