Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Întâlnirea CEI cu privire la regiunea Mediteraneeană. Mons. Pizzaballa (CELRA): "La Bari pentru a da o orientare comunităților noastre"

De Daniele Rocchi

"O întâlnire care este în continuitate cu aceea, tot la Bari, din 7 iulie 2018 cu conducătorii Bisericilor și comunităților creștine din Orientul Mijlociu, voită de papa Francisc. Această întâlnire promovată de CEI va fi un moment semnificativ de confruntare între episcopii catolici din 20 de țări care au ieșire la Mare Nostrum, utilă pentru a face cunoscute respectivele experiențe și a avea vreun punct comun așa încât să se dea o orientare comunităților noastre. Scopul nu este de a rezolva probleme ci de a arăta comunităților noastre cum să trăiască în situațiile respective". Va fi și Mons. Pierbattista Pizzaballa, arhiepiscop, administrator apostolic al patriarhiei latine de Ierusalim, printre participanții la meeting-ul "Mediterana, frontieră de pace", care va avea loc la Bari de la 19 la 23 februarie 2020. "O întâlnire unică în genul său - a definit-o președintele CEI, cardinalul Gualtiero Bassetti - bazată pe ascultare și pe discernământ comunitar; mai ales, o întâlnire care, valorizând metoda sinodală, își propune să facă un mic pas spre promovarea unei culturi a dialogului și spre construirea păcii în Europa și în tot bazinul lui Mare Nostrum". La Bari, Mons. Pizzaballa va reprezenta CELRA (Conferința Episcopilor Latini din Regiunile Arabe) din care fac pare Nordul și Sudul Arabiei, Qatar, Kuwait, Yemen, Liban, Irak, Somalia, Siria, Țara Sfântă cu Israel și Palestina, Iordania.

Excelență, este vorba de țări cunoscute de actualitate din păcate datorită războaielor și gravelor conflicte sociale și politice. Ce contribuție va putea să dea CELRA la întâlnirea de la Bari?

Înainte de toate, vom încerca să facem cunoscută situația din țările noastre, nu atât din perspectiva politică, ci din cea a vieții comunităților noastre. Vom relata cum trăiesc din cauza războaielor, vom descrie suferințele lor, dar și motivațiile lor, pentru că dacă încă mai sunt acolo este pentru că au ales să rămână. Și vom încerca împreună să înțelegem care este vocația noastră în acest context. Așa cum am spus deja în omilia din 1 ianuarie, nu suntem chemați să mărturisim numai fiecare credincios dorința proprie de dialog. Ea trebuie să fie înainte de toate mărturie a întregii Biserici, în ansamblul său, înțeleasă drept comunitate și nu ca instituție. Aceasta este astăzi vocația primară a Bisericii noastre în ținuturile noastre.

Pe ce trebuie insistat pentru ca această cultură a dialogului să poată găsi un stimulent decisiv?

Înainte de a vorbi despre dialog și despre Biserici trebuie întărit sentimentul de apartenență la comunitate. Noi dialogăm ca Biserici, ca lideri, ca indivizi. Însă primul lucru pe care un păstor trebuie să-l facă este să țină unit și să întărească sentimentul de comunitate în cadrul situațiilor noastre politice complicate, unde politica este absentă, cu societățile care se destramă, unde există tensiuni religioase de orice gen. Avem datoria de a construi comunități reconciliate și ospitaliere, deschise, spații autentice de fraternitate împărtășită și de dialog sincer. Strategiei contrapoziției trebuie să i se opună arta dialogului. Și primul lucru care trebuie făcut este întărirea simțului de comunitate. Numai așa se poate stimula cultura dialogului. Dialog care pornește mereu de la viață, nu de la idei abstracte. Comunitățile noastre trebuie să continue să dialogheze și pentru a face asta trebuie "să iasă", să fie prezente în viața comună, școli, parohii, diferite activități. Aici trebuie să devenim toți artizani ai dialogului. De exemplu, nu se poate trăi împreună cu musulmanii fără a vorbi cu ei.

În multe din țările pe care le reprezentați dialogul "la bază" este, într-un fel, deja o realitate. Așadar ce lipsește?

O conștiință mai mare. Întâlnirea și dialogul trebuie să fie trăite cu mai mare conștiință. A fi conștienți că ceea ce trăim este un lucru mare și pentru aceasta nu trebuie să-l trăim pasiv. Ar fi o gravă lipsă de credință să se cedeze în fața unor atitudini resemnate. Dialogul este înainte de toate o aptitudine spirituală și arată capacitatea de a ieși din sine pentru a asculta realmente așteptările celuilalt.

Ce viitor vedeți pentru bazinul Mediteranei, pe care Giorgio La Pira îl definea ca un soi de "mare lac al Tiberiadei"?

Istoria vorbește pentru noi. În acești peste 2000 de ani de istorie, regiunea Mediteranei a fost mereu în centru. N-au existat numai războaie și tensiuni, ci și schimburi culturale, sociale, economice și comerciale. În viitor se va întâmpla la fel. Întrebarea pentru mine este: unde vom fi noi ca și creștini? Răspunsul nu depinde de numere, ci de conținutul ideilor noastre, de însemnătatea credinței noastre.

Deci, nu vă temeți de exodul creștinilor din acest bazin?

Această zonă nu va rămâne niciodată de prezența creștină. Vor exista zone mai sărace și altele mai sărace. Astăzi asistăm la fenomene migratoare în toate direcțiile. Există creștină care pleacă și alții care vin, mă gândesc la Arabia Saudită, la Israel, pentru a da un exemplu. Nu trebuie să trăim ținând trecutul ca referință, ca un soi de fetiș. Nu murim, ne schimbăm. Există schimbări evidente și asupra acestora vrem să avem ceva de spus...

În zona Mediteraneeană Orientul și Occidentul se ating, dar par să dialogheze puțin...

Problema Occidentului este că vorbește despre noi și nu vorbește cu noi.

Piețe irakiene și libaneze fermentează: ce semnale sunt?

Sunt semnale frumoase și foarte importante. Nu vor aduce roade imediate pentru că manifestațiile nu pot continua în veci. Cu atât mai mult dacă nu vor fi traduse în decizii concrete de respectivele conduceri politice. Teama este aceasta. Ceea ce este comun în tot Orientul Mijlociu este tocmai slăbiciunea conducerilor incapabile să ia decizii politice care să răspundă la așteptările popoarelor. Cu toate acestea, manifestațiile la care asistăm provoacă un puternică schimbare de mentalitate, de gândire, de cultură, de relații care cu siguranță în timpuri medii vor da roade.

Ar putea să fie aceasta perioada unei noi prezențe creștine și în politică?

Angajarea creștinilor în politică este o tradiție care există, mai ales în Liban. Eu cred că fiind creștini trebuie să încetăm să ne plângem și să începem să construim. Așa cum am avut deja ocazia de a spune, nu putem tăcea în fața nedreptăților sau să-i invităm pe creștini la viață tihnită și la neangajare. Însă opțiunea preferențială pentru cei săraci și cei slabi nu face din Biserică un partid politic. Biserica iubește și slujește polis-ul și împărtășește cu autoritățile civile preocuparea și acțiunea pentru bunul comun, în interesul general al tuturor și în special al săracilor.

(După agenția SIR, 6 februarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 384.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat