|
Pentru a aminti enciclica "Ut unum sint" a papei Ioan Paul al II-lea de cardinal Kurt Koch
În urmă cu un sfert de secol, papa Ioan Paul al II-lea a publicat enciclica sa incisivă despre angajarea ecumenică Ut unum sint. Cardinalul de atunci Joseph Ratzinger, exprimând aprecierea sa, a afirmat că, papa, cu acest document, a reușit "cu toată forța pasiunii sale ecumenice" să trezească urgența căutării unității celor botezați "în conștiința Bisericii" (Joseph Ratzinger - Benedict al XVI-lea, Credința refugiu al umanității. Cele 14 enciclice ale lui Ioan Paul al II-lea, în: Giovanni Paolo II. Il mio amato predecessore, Cinisello Balsamo, 2007, 33-49, cit. 431). Cu Ut unum sint papa intenționa să încurajeze credincioșii să primească apelul la unitatea creștinilor care a fost lansat cu mare forță de Conciliul al II-lea din Vatican. După treizeci de ani de la încheierea conciliului, Ioan Paul al II-lea și-a îndreptat atenția sa deosebită spre un fenomen care, după părerea sa, împărțea o energie reînnoită îndemnului exprimat de conciliu și care punea Biserica în fața obligației sale de a asuma și de a traduce în realitate concretă cererile conciliare. Acest fenomen era "mărturia curajoasă a atâtor martiri din secolul nostru", apartenenți și la alte Biserici și comunități ecleziale care nu sunt în comuniune deplină cu Biserica catolică. Acolo papa a observat "dovada cea mai semnificativă că orice element de dezbinare poate fi lăsat la o parte și depășit în dăruirea totală de sine pentru cauza Evangheliei" (Ut unum sint, nr. 1). Un martirologiu comun Referindu-se la această mărturie deja în introducerea enciclicei, papa amintește faptul dureros că la sfârșitul celui de-al doilea mileniu și la începutul celui de-al treilea creștinătatea este din nou o Biserică de martiri, într-o măsură fără precedent. De fapt, martirii de astăzi sunt mai numeroși față de cei care au îndurat persecuțiile împotriva creștinilor în primele secole. Optzeci la sută din cei care sunt persecutați din cauza credinței lor astăzi sunt creștini. Credința creștină este religia cea mai persecutată în lumea de astăzi. Acest fenomen trist ne amintește că Biserica creștină este mereu o Biserică a martiriului, unde botezul în numele Dumnezeului unul și întreit se radicalizează în botezul sângelui. Deoarece martirii sunt un fenomen care nu este marginal ci este central în Biserică, martiriul este o experiență fundamentală a creștinătății și face parte din natura și din misiunea Bisericii încă de la începutul său. Pentru papa Ioan Paul al II-lea este așadar deosebit de importantă recunoașterea faptului că toate Bisericile și comunitățile ecleziale au martirii lor. Astăzi creștinii nu sunt persecutați pentru că aparțin la o comunitate creștină deosebită, pentru că sunt ortodocși sau catolici, luterani sau anglicani, ci pentru că sunt creștini. Martiriul este ecumenic și trebuie să se vorbească despre un adevărat ecumenism al martirilor. Totuși, în pofida dramatismului său, el conține și un mesaj de speranță, conform căruia "într-o viziune teocentrică, noi creștinii deja avem un martirologiu comun", care arată "cum, în profunzime, că Dumnezeu întreține în cei botezați comuniunea în exigența supremă a credinței, manifestată prin jertfirea vieții" (Ut unum sint, nr. 84). În ecumenismul martirilor papa Ioan Paul al II-lea observă deja o unitate fundamentală între noi creștinii și nutrește speranța ca martirii din cer să ne ajute să regăsim unitatea deplină. În timp ce noi creștinii și noi Bisericile pe acest pământ suntem încă într-o comuniune imperfectă, martirii în gloria cerească trăiesc deja într-o comuniune deplină și completă. Sângele pe care martirii l-au vărsat pentru Cristos nu ne desparte, ci ne unește. Ecumenismul martirilor confirmă încă o dată convingerea Bisericii primare, pe care Tertulian a rezumat-o afirmând că sângele martirilor este sămânța noilor creștini: "Sanguis martyrum semen christianorum". În același mod și noi putem trăi astăzi în speranța că sângele atât de multor martiri din zilele noastre va fi sămânța unității ecumenice depline a unicului Trup al lui Cristos, sfâșiat de așa de multe diviziuni. Putem fi siguri că suferința atât de multor creștini creează o unitate mai puternică decât diferențele care încă dezbină Bisericile creștine și că, în sângele martirilor, deja am devenit una. Ecumenismul martirilor este una din motivațiile cele mai profunde ale angajării ecumenice puternice a lui Ioan Paul al II-lea, așa cum a subliniat el însuși după celebrarea Via Crucis de la Colosseum, în Vinerea Sfântă din 1994: "Noi suntem uniți pe fundalul martirilor, nu putem să nu fim uniți". Pentru Ioan Paul al II-lea ecumenismul martirilor este forma cea mai credibilă a ecumenismului din totdeauna: "Ecumenismul sfinților, al martirilor, este probabil cel mai convingător. Communio sanctorum vorbește cu glas mai mare decât factorii de dezbinare" (Tertio millennio adveniente, nr. 37). Profund convins de asta, Ioan Paul al II-lea a recunoscut și a apreciat fără nicio ezitare ca martiri, așadar ca martori ai creștinătății nedespărțite pe creștinii din alte Biserici și comunități ecleziale care și-au dat viața pentru credința lor în Isus Cristos. Dimensiunea ecumenică a martiriului Importanța teologică a practicii, răspândită astăzi în Biserică, a recunoașterii martirilor creștini în alte comunități ecleziale este evidentă numai dacă se ține cont de faptul că, în decursul istoriei, a prevalat îndelung practica opusă. În trecut, era recunoscut ca martir numai creștinul care a mărturisit cu viața adevărul nealterat al lui Cristos. Nu se putea presupune că o adeziune așa de vitală la adevărul deplin al lui Cristos ar exista și în afara Bisericii catolice. Prin urmare, nu era posibil să se accepte martiriul care a avut loc în alte comunități creștine. Deja în primele timpuri ale creștinismului, numai martorii credinței Bisericii catolici erau recunoscuți ca martiri, în timp ce jertfirea propriei vieți în comunitățile eretice era considerată fără valoare. De exemplu, în timpul ciocnirilor cu donatiștii, Ciprian și Augustin insistau asupra faptului că puteau exista adevărați martiri numai în Biserica catolică. Interpretarea martiriului s-a restrâns ulterior din cauza dezbinărilor care au urmat în Biserică. În timp ce creștinii din diferite Biserici își dăruiau viața, demonstrând fidelitate față de mărturisirea de credință a denominațiunii de apartenență, calificarea religioasă a martiriului a fost recunoscută numai martorilor credinței din propria comunitate și negată creștinilor din alte comunități care au murit violent, deși toți interpretau moartea martirilor proprii ca mărturie adusă lui Cristos. S-a ajuns la o confesionalizare a conceptului de martiriu chiar mai mare cu luptele confesionale și cu războaiele de religie din secolul al XV-lea și al XVI-lea, din cauza faptului că creștinii se ucideau reciproc în diferitele comunități creștine și recunoșteau ca martiri numai pe proprii morți. Această viziune restrânsă confesional a fost depășită mai ales cu Conciliul al II-lea din Vatican, grație unei priviri reînnoite îndreptate spre acele Biserici și comunități ecleziale creștine care încă nu sunt în comuniune deplină cu Biserica catolică, dar cu care ea "știe că este unită din mai multe motive" (Lumen gentium, nr. 15). Motivul acestei legături este observat de decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio în primul rând în Botez, care stabilește o "legătură sacramentală a unității care există între toți cei care au fost renăscuți prin intermediul său" (nr. 22), și care îi constituie pe aceștia "într-o anumită comuniune, deși imperfectă, cu Biserica catolică" (nr. 3). Decretul subliniază apoi că multe din "dintre elementele sau bunurile prin ansamblul cărora însăși Biserica se zidește și primește viața" pot să fie "în afara granițelor vizibile ale Bisericii catolice", cum ar fi "cuvântul scris al lui Dumnezeu, viața harului, credința, speranța și iubirea, alte daruri interioare ale Duhului Sfânt și elemente vizibile" (nr. 3). Între aceste elemente, constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium prezintă în mod special o "adevărată unire în Duhul Sfânt", deoarece și în creștinii necatolici "lucrează prin puterea sa sfințitoare și i-a întărit pe unii dintre ei până la vărsarea sângelui" (nr. 15). Grație acestor declarații importante ale Conciliului, realitatea martiriului și în alte Biserici creștine a fost recunoscută și apreciată. Pe acest fundament conciliar, încă în timpul Conciliului, sfântul papă Paul al VI-lea a confirmat viziunea ecumenică a martiriului atunci când, în cursul celei de-a 103-a congregații generale, i-a canonizat pe martirii din Uganda cinstindu-i și pe anglicanii care au îndurat aceleași suferințe ale fraților lor catolici. Recunoașterea martirilor care aparțin altor Biserici și comunități creștine, împreună cu venerarea lor comune, a fost după aceea un obiectiv deosebit de îndrăgit de papa Ioan Paul al II-lea, care a voit să exprime dimensiunea ecumenică a martiriului mai ales cu celebrarea comună ținută la Colosseum în anul jubiliar 2000. Cu acea ocazia, papa, în prezența înalților reprezentanți ai diferitelor Biserici și comunități ecleziale, i-a comemorat pe martirii din secolul al XX-lea și a ascultat diferitele mărturii de credință, între care aceea a mitropolitului ortodox Serafim, a pastorului protestant Paul Schneider și a preotului catolic Maximilian Kolbe. Această celebrare a permis să se experimenteze în credință comuniunea profundă care îi unește pe creștini în diferitele Biserici și comunități ecleziale, în pofida diferențelor și obstacolelor încă existente. De fapt, în persecuția comună - în special în lagărele de concentrare naziste și în gulagurile comuniste - creștinii și comunitățile ecleziale au crescut împreună, au descoperit comuniunea lor în credință și au creat o prietenie ecumenică. Continuitatea viziunii ecumenice În ecumenismul martirilor trebuie observat nucleul cel mai profund al angajării ecumenice în favoarea unității Bisericii. Putem fi recunoscători că această viziune ecumenică a fost dusă înainte de succesorii papei Ioan Paul al II-lea pe scaunul pontifical. Acest lucru este valabil înainte de toate pentru papa Benedict al XVI-lea, care a subliniat mai ales dimensiunea cristologică a martiriului, deosebit de importantă din punct de vedere ecumenic. De fapt, "forța pentru a înfrunta martiriul" se naște din "unirea profundă și intimă cu Cristos". De aceea, martiriul nu este "rezultatul unui efort uman" ci "răspunsul la o inițiativă și la o chemare a lui Dumnezeu", "un dar al harului său, care ne face capabili să oferim propria viață din iubire față de Cristos și față de Biserică, și astfel față de lume" (Discurs în timpul audienței generale din 11 august 2011). Vizitând în 2008, bazilica "Sfântul Bartolomeu" în Insula Tiberină, dedicată amintirii martirilor din secolul al XX-lea, papa Benedict al XVI-lea a evidențiat că "aparent pare că violența, totalitarismele, persecuția, brutalitatea oarbă se revelează mai puternice, reducând la tăcere glasul martorilor credinței, care pot apare din punct de vedere uman ca înfrânți ai istoriei", însă Isus înviat luminează mărturia lor, așa încât forța iubirii, așadar "forța care sfidează și învinge moartea", se revelează victorioasă și în înfrângerea aparentă (Omilia din 7 aprilie 2008). Martiriul, mai ales și în dimensiunea sa ecumenică, este într-adevăr cea mai înaltă mărturie a iubirii. Și papa Francisc a insistat de mai multe ori asupra importanței ecumenismului martirilor sau, așa cum l-a definit el însuși, "ecumenismul sângelui". El are foarte clar faptul că astăzi creștinii sunt persecutați pentru că sunt creștini. Și mai ales persecutorii înșiși ai creștinilor ne-au făcut să înțelegem sensul ecumenismului sângelui. De fapt, "pentru persecutori, noi nu suntem divizați, nu suntem luterani, ortodocși, evanghelici, catolici... Nu! Suntem una! Pentru persecutori suntem creștini! Nu contează altceva. Acesta este ecumenismul sângelui care se trăiește astăzi" (Discurs adresat membrilor "Catholic Fraternity of Charismatic Covenant Communities and Fellowships", 31 octombrie 2014). Ecumenismul sângelui ne pune așadar în fața unei mari provocări, rezumate de papa Francisc cu această întrebare elocventă: "Dacă dușmanul ne unește în moarte, cine suntem noi pentru a ne despărți în viață?" (Discurs adresat Mișcării Reînnoirii Duhului, 3 iulie 2015). Așadar nu este o rușine că persecutorii creștinilor au adesea o viziune ecumenică mai bună decât creștinii înșiși? Ei știu că noi creștinii suntem, profund, una. Pentru papa Francisc, recunoașterea martirilor creștini și căutarea ecumenică a unității creștinilor sunt indisolubil legate: "Martirii aparțin tuturor Bisericilor și suferința lor constituie un «ecumenism al sângelui» care transcende diviziunile istorice dintre creștini, chemându-ne pe noi toți să promovăm unitatea vizibilă a discipolilor lui Cristos" (Declarația comună a lui Francisc și a lui Karekin al II-lea, Republica Armenia, 26 iunie 2016) Martirii pentru unitatea creștinilor În ecumenismul martirilor, merită o menționare specială acei martiri creștini care în mod conștient și-au dat viața pentru cauza sacră a unității creștinilor. Ca reprezentant al multor altora, amintim figura lui Max Metzger (cf. Jörg Ernesti, Ökumene im Dritten Reich, Paderborn, 2007, 182-219), preot încardinat în arhidieceza de Freiburg, care s-a angajat în favoarea mișcării ecumenice deja cu mult timp înainte de arestarea sa din partea naziștilor. El a înțeles iminenta sa execuție ca ofrandă de ispășire adusă Domnului pentru pacea din lume și pentru unitatea Bisericii, două cauze pe care le avea la inimă în mod deosebit: "Aș fi fericit dacă, jertfindu-mi viața, aș fi în măsură să slujesc cu eficacitate cauza la care viața mea a aspirat fără certitudine de succes" (Max Josef Metzger, Christuszeuge in einer zerrissenen Welt. Briefe und Dokumente aus der Gefangenschaft 1934-1944, hrsg. von K. Kienzler, Freiburg i. Br., 1994, 137). Și cu puțin înainte de execuția sa, a scris cuvintele care pot să fie considerate adevăratul său testament: "Acum Domnul vrea ca să-mi jertfesc viața. Rostesc Da-ul meu fericit voinței sale. I-am oferit viața pentru pacea din lume și pentru unitatea Bisericii. O vrea. Fie ca s-o binecuvânteze!" (ibidem, 201). Max Josef Metzger este unul din acei martiri creștini la care referindu-se, papa Ioan Paul al II-lea a afirmat că "cea mai adevărată comuniune cu Cristos care își varsă sângele și care, în această jertfă, îi apropie pe cei care altădată erau departe (cf. Ef 2,13)" permite și o comuniune mai intensă între creștini (Ut unum sint, nr. 84). Așa cum Isus a mers în întâmpinarea morții sale "pentru a-i aduna laolaltă pe fiii risipiți ai lui Dumnezeu" (In 11,52), tot așa figurile amintite au acceptat în mod conștient martiriul lor pentru unitatea creștinilor. Nu numai că au devenit călăuze credibile spre unitatea vizibilă, ci cu ei a fost depășită complet viziunea reductivă a martiriului, închisă confesional, mai ales grație faptului că Bisericile creștine recunosc de acum și martirii din alte comunități ecleziale și îi consideră martori comuni. De fapt, în martirii din întreaga creștinătate "este prezentă creștinătatea nedespărțită și a fost depășită dezbinarea Bisericii" (Eberhard Schockenhoff, Entschiedenheit und Widerstand. Das Lebenszeugnis der Märtyrer, Freiburg i. Br., 2015, 157). În această Una Sancta in vinculis, așa cum a definit teologul protestant și martir Dietrich Bonhoeffer legătura ecumenică strânsă dintre creștinii din diferitele Biserici în timpul rezistenței lor în fața regimului de violență nazistă și comunistă, întâlnim forma cea mai credibilă a mărturiei creștine comune, care este fundamentul speranței în unitatea Trupului lui Cristos și stimulentul de a continua să construim pe temelia unității pe care martirii au pus-o pentru unitatea creștinilor. Este complet evident de acum că suferința așa de multor creștini în lumea de astăzi este o experiență creștină comună, deci că ecumenismul martirilor și al sângelui este semnul cel mai convingător al ecumenismului actual. În el regăsim un important testament ecumenic al papei Ioan Paul al II-lea, care era convins că slujirea încredințată succesorului lui Petru era slujirea unității și s-ar manifesta "îndeosebi în domeniul ecumenic" (Varcare la soglia della speranza, Milano, 1994, 168). Papa Ioan Paul al II-lea a trăit în speranța stimulantă că după primul mileniu al istoriei creștine, timp al Bisericii nedespărțite, și după al doilea mileniu, timp de profunde dezbinări în Biserică atât în Orient cât și în Occident, celui de-al treilea mileniu i-ar reveni marea misiune de a restabili unitatea pierdută a creștinilor. O misiune în fața căreia ne aflăm și astăzi. Aniversarea enciclicei clarvăzătoare Ut unum sint a papei Ioan Paul al II-lea, publicate în urmă cu douăzeci și cinci de ani, este o ocazie propice pentru a conștientiza din nou această provocare și pentru a o asuma cu pasiune, cu speranță reînnoită în unitatea tuturor celor botezați, dăruită nouă deja în ecumenismul martirilor. (După L'Osservatore Romano, 18 ianuarie 2020) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 548.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |