|
Considerație la duminica a doua de peste an - Anul A - 2020 Is 49,3.5-6; Ps 40; 1Cor 1,1-3; In 1,12.14; In 1,29-34 "Iată-l pe mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii" (In 1,29). După ce în ziua Crăciunului citind prologul evangheliei sfântului Ioan (cf. In 1,1-18), l-am văzut pe Isus, Logosul divin, care este Cuvântul întrupat al lui Dumnezeu ce există din veșnicie; care locuiește cu Dumnezeu și care el însuși este Dumnezeu; care nu numai că nu a fost creat, dar el este Creatorul tuturor lucrurilor vizibile și invizibile; care nu numai că poseda viața, dar este și sursa vieții fizice și spirituale; care nu numai că dăruiește viața, dar asigură lumina pe cărarea vieții. După ce am meditat la toate acestea în ziua Crăciunului, acum când am început timpul de peste an, adică viața de zi cu zi împreună cu Isus, sfântul Ioan apostolul său, ne dezvăluie pe întreg cuprinsul primului capitol din evanghelia sa, șapte nume sub care a fost cunoscut Isus în timpul său: Cuvântul, Lumina, Mielul lui Dumnezeu, Fiul lui Dumnezeu, Mesia, Regele lui Israel, Fiul Omului. Cifra șapte este un număr simbolic, prin care apostolul Ioan a voit să ne arate nu numai desăvârșirea, perfecțiunea și divinitatea lui Isus, dar și desăvârșirea și perfecțiunea "jertfei sale" pentru mântuirea lumii și al întregului univers afectat de primul păcat. Moartea lui Cristos a fost suficient de valoroasă pentru a plăti pentru păcatele întregii lumi, dar numai acei păcătoși care-l primesc pe Isus ca Mântuitor sunt iertați. Dacă jertfele din cadrul iudaismului erau niște miei jertfiți care purtau mintea omului spre adevăratul "Miel divin" (cf. Is 16,1), jertfa creștinismului este însuși Mielul lui Dumnezeu, promis și așteptat. Pe când jertfele iudaismului pomeneau doar de păcat, jertfa creștinismului a îndepărtat cu totul păcatul. Pe când jertfele iudaice aduceau un beneficiu de curățire rituală doar unei singure națiuni, jertfa creștinismului este destinată tuturor națiunilor; ea ridică păcatul lumii întregi. Din pregătirea noastră creștină știm că omul căutând să slujească de doi stăpâni, să fie și cu Dumnezeu și cu diavolul, s-a nefericit pe sine și a afectat negativ întreaga creație a lui Dumnezeu pusă sub stăpânirea lui. Singura cale de salvare rămasă după păcat era ca Isus, "cel prin care toate s-au făcut" (cf. In 1,3), să se facă el însuși om (cf. In 1,14), ca prin fidelitatea lui totală și perfectă față de voința Tatălui ceresc, fidelitate în lipsuri și respingere, fidelitate chiar în suferință și moarte de ocară pe cruce, fidelitate care mai apoi să merite învierea și glorificarea sa, fidelitate care în final să aducă o viață nouă și omului căzut în păcat și universului afectat de el. Este o povestire frumoasă petrecută într-un sat din Italia, despre o fetiță, Cristina, fiica a doi părinți săraci, care trăiau de pe azi pe mâine, lucrând pe unde puteau. Am să focalizez povestirea pe fetița Cristina, care deși micuță făcea și ea ce putea. Lângă casa lor de la marginea pădurii își avea stâna un cioban pe care Cristina îl ajuta cu ce putea ea și cred că nu atât munca, căci avea vreo șase anișori, cât compania ei plăcută îl încânta pe cioban, care zilnic o răsplătea cu câte un mic dar de mâncare. Dar, într-o zi i-a dăruit un mieluț orfan, pe care fetița îl hrănea cu degetul muiat în lapte și așa l-a crescut până ce a putut mânca iarbă. Între fetiță și miel s-a creat o așa strânsă legătură că erau nedespărțiți. Când a trebuit să meargă la școală mieluțul o însoțea o bucată de drum, apoi când se întorcea de la școală mieluțul îi ieșea în întâmpinare. Într-o zi un măcelar i-a zis să-i dea lui mieluțul pentru un preț bun. Pentru toți banii din lume nu-l dau, i-a răspuns fetiță. După un timp s-a întâmplat ceva grav cu tatăl ei care nu se putea trata căci nu avea bani. Singura soluție era măcelarul și deși iubea mieluțul s-a dus la el ca să i-l dea. Măcelarul, aflând de boala tatălui și văzând lacrimile fetiței, i-a oferit un preț dublu și i-a mai lăsat mieluțul încă o zi. A doua zi fetița a pupat mieluțul de mii de ori și în hohote de plâns l-a dat. Am relatat această întâmplare reală nu ca să umplu ochi de lacrimi, dar ca să devenim conștienți de durerea lui Dumnezeu atunci când și-a dat Fiul ca jertfă pentru noi. Revenind la pericopa evanghelică și la celelalte lecturi biblice de astăzi, spunem că ele ne trec de la momentele fermecătoare al Crăciunului, la momentele pătimirii și morții lui Isus, ca apoi să ne înalțe împreună cu Isus care purta haina trupului nostru la viața sublimă a învierii și glorificării lui, la dreapta Tatălui, acolo unde omului i s-a dat un loc chiar de la creația lui, atunci când a fost plămădit după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (cf. Gen 1,26). Astfel lecturile biblice de astăzi luminează Paștele și Parusia. Misiunea mântuitoare a lui Mesia a fost anunțată de Dumnezeu încă din Vechiul Testament, prin profetul Isaia: "Este puțin să fii slujitorul meu, ca să ridici triburile lui Iacob și să-i aduci înapoi pe cei rămași ai lui Israel. Te-am pus lumină pentru popoare, ca să fie mântuirea mea până la marginile pământului" (Is 49,6). Însă în misiunea "slujitorului" este descrisă nu numai misiunea lui Isus, dar și misiunea omului ce-și dorește mântuirea lui Dumnezeu prin Cristos și Duhul Sfânt, om care are datoria de a vesti cuvântul lui Dumnezeu, de a fi "lumină" prin viața sa schimbată și prin vorbele sale venite de la Dumnezeu și de a chema la mântuire toate popoarele, popoare care vor recunoaște că singur Dumnezeu este Salvatorul. Asupra acestei misiuni voi insista în continuarea considerației mele. Isaia conștient de stare relațiilor dintre oameni, vorbea despre comunitatea umană în termeni de lupi și miei, leoparzi și căprioare, lei și viței, urși și vaci. El vedea că lupul mănâncă mielul, leopardul puiul de căprioară, leul mănâncă vițelul și ursul vaca. Isaia nu este însă interesat pur și simplu de felul în care sunt lucrurile sau cum au fost dintotdeauna, ci de felul în care pot fi transformate prin misiunea ucenicilor lui Mesia în lume. Ce a fost Ninive înainte de predica lui Iona? Un iad și o junglă! Ce a devenit Ninive după predica lui Iona? Un rai și o oază de pace! Acum îl înțelegem mai bine pe Isaia care spune că datorită misiunii lui Mesia și a ucenicilor săi, la sfârșit: "lupul va locui laolaltă cu mielul și leopardul se va culca lângă căprioară; și vițelul și puiul de leu vor mânca împreună și un copil îi va paște" (Is 11,6). "Imposibil", vor spune unii! Cuvântul lui Dumnezeu însă ne spune: "Este posibil!" Da, este posibil datorită morții "Mielului lui Dumnezeu" și a misiunii slujitorilor săi în lume! Sfântul Paul vine astăzi cu un exemplu mult mai grăitor decât transformarea lui Ninive, transformarea corintenilor din oameni carnali și imorali, din cinstitori ai zeiței Afrodita, în "Biserică", în oameni care "au fost sfințiți în Cristos Isus, chemați să fie sfinți împreună cu toți cei care invocă în orice loc numele Domnului nostru Isus Cristos" (1Cor 1,2). Revenind la pericopa evanghelică (cf. In 1,29-34), vedem că ancheta oamenilor de la templu îi dă lui Ioan Botezătorul ocazia de a-și expune speranța vieții sale (cf. 1Pt 3,15) și de a vorbi despre Isus ca despre, "Mielul lui Dumnezeu" (In 1,29), cel dat de Tatăl ceresc, după promisiune (cf. Ex 12,3; Is 53,6-10), ca să înlăture păcatul lumii. Mielul era la evrei era omorât ca substitut al omului condamnat, iar sângele lui era vărsat pentru iertarea păcatelor lui. De aceea marele preot își punea mâna pe capul mielului de jertfă și mărturisea asupra lui păcatele poporului (cf. Lev 16,21). Dar sângele mieilor jertfiți în perioada Vechiului Testament nu putea îndepărta păcatele (cf. Evr 10,4). Mieii aceia erau numai imagini sau tipuri care îndreptau privirile oamenilor spre viitor, când Dumnezeu avea să dăruiască un Miel care va ridica păcatul (cf. Is 16,1). Ioan era glasul care a mărturisit adevărul în fața anchetatorilor, Isus este Cuvântul întrupat, iar Israel pustiul (cf Is 40,3). Astăzi este la fel: Noi, creștinii, trebuie să fim glasul care mărturisește lumii adevărul mântuirii, Isus este Cuvântul, iar lumea este pustiul golit de Dumnezeu prin păcate. Poate vom întreba ce trebuie să vestim concret noi creștinii în lumea care ne înconjoară. Conform psalmului responsorial, psalmul 40, trebuie să vestim trecerea de la pierzare la mântuire, în patru pași: În primul pas trebuie să-l prezentăm pe Isus ca fiind singurul care a fost rânduit de Tatăl ceresc să reglementeze chestiunea păcatului, căci ni l-a prezentat a fi "Robul ascultător" care s-a oferit să vină în lume (cf. Ps 40,8-9; Ef 2,17). În cel de-al doilea pas trebuie să-l arătăm pe Isus ca venit pe pământ, care a vestit și a împlinit "toată dreptatea" (Mt 3,15), care a dat mărturie despre Dumnezeul bunătății și al adevărului și care a vorbit despre fidelitatea și salvarea divină (cf. Ps 40,8-10). În al treilea pas trebuie să-l prezentăm pe Isus ca intrat după noi "groapa pieirii" și în "noroiul mocirlei", unde s-a încărcat cu "nelegiuirile noastre" (Ps 40,12), nelegiuiri din cale afară de numeroase și de apăsătoare (cf. Ps 38,4). În cel de-al patrulea pas, după ce l-am prezentat pe Isus intrat pentru noi în "groapa pieirii" și în "noroiul mocirlei" ca să ne salveze, să-l prezentăm ca ridicat de Tatăl pe Stâncii învierii și de unde îi invită pe toți oameni să i se alăture la victorie. Conform exemplului dat de Ioan Botezătorul trebuie să fim și noi glasul care strigă Cuvântul lui Dumnezeu în pustiul lumii: "Dați mărturie despre lumină" (In 1,6-8)! "Neteziți calea Domnului! Vine Mesia! Eliminați din viața voastră orice lucru rău care v-ar putea împiedica să-l primiți. Pocăiți-vă de păcatele voastre, pentru ca el să poată veni și domni peste voi, ca Rege al Israelului" (In 1,29-34)! Așa au făcut sfântul Paul, ucenicii săi și toți creștinii buni de la început până acum, au fost și ei niște oameni care au strigat în pustiul lumii cuprins de întuneric și rătăciri Cuvântul lui Dumnezeu și au transformat păgânii în "biserici și sfinți" (cf. 1Cor 1,1-3). Și noi cei răscumpărați în aceste timpuri din urmă trebuie să dăm mărturie despre mântuirea lui Isus, umblând "ca niște copii ai luminii" (Ef 5,8). Fericitul episcop martir Anton Durcovici (1888-1951), în Scrisoarea Pastorală din 14 Aprilie 1948, cu titlul "Ecce Agnus Dei!" (Iată Mielul lui Dumnezeu), spunea: Pornind de la dorința fierbinte a celor drepți din vechea lege, care cu Isaia prorocul strigau către cer: «Trimite mielul, Doamne, pe stăpânitorul pământului!» (Is 16,1), îl înțelegem mai bine pe sfântul Ioan Botezătorul, când pe malul Iordanului, cu bucurie nespusă, îl arată pe Isus Domnul, vestind ucenicilor săi: «Iată mielul lui Dumnezeu, iată cel ce ridică păcatul lumii... am văzut și am dat mărturie că acesta este Fiul lui Dumnezeu!» (In 1,29-34)". Apoi, fericitul martir Anton Durcovici adaugă: "Cei ce i-au fost credincioși mielului vor sta «înaintea tronului lui Dumnezeu și nu le va mai fi nici foame, nici sete, nici nu va cădea peste ei soarele, nici vreo arșiță; pentru că mielul care este în mijlocul tronului îi va cârmui pe ei și-i va duce pe ei la izvoarele apelor vieții și Dumnezeu va șterge orice lacrimă din ochii lor!» (Ap 7,15-17)". Fericitul Anton Durcovici ne spune practic că dincolo de întunericul orbirii lumii trebuie să ne gândim la mare lumină care va străluci în ea; dincolo de munca în "ogorul Domnului" unde ne zdrelim la mâini și la picioare, se află îngropată o comoară cu care putem cumpăra paradisul; dincolo de neînțelegerile ivite din munca misionară, este un Dumnezeu care oferă pentru o oră de muncă la fel de mult ca pentru o zi întreagă; că dincolo de micimea grăuntelui de muștar, trebuie să vedem copacul mare ivit din ea unde păsările își fac cuib la umbra lui; că dincolo de masa euharistică din biserică, trebuie să vedem o pregătire și o invitație pentru ospățul nunții Mielului. Un misionar familist din Africa a fost întrebat la un moment dat dacă îi plăcea ce făcea. Răspunsul a fost șoc: "Dacă-mi place lucrarea aceasta? Nu. Nici mie, nici soției nu ne place mizeria; avem sensibilități rezonabile. Nu ne place să ne târâm în colibe mizere, prin excremente de capră. Dar acum omul nu va face nimic pentru Cristos decât dacă-i place? Dumnezeu să aibă milă de un asemenea om. Plăcerea sau neplăcerea nu au nici o legătură cu aceasta. Avem ordine să mergem în toată lumea și să-i învățăm pe oameni știința mântuirii și vom merge (cf. Mt 28,19-20). Dragostea ne silește" (2Cor 5,14). Așa să fie! Amin! Pr. Ioan Lungu * * * Duminica a 2-a de peste an. Anul A. Predici la Radio Iași lecturi: 836.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |