Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Sfânta Maria, Născătoarea de Dumnezeu - Anul A - 2020

Num 6,22-27; Ps 67; Gal 4,4-7; Evr 1,1-2; Lc 2,16-21

"La plinirea timpului, Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său, născut din femeie" (Gal 4,4).

Este Anul Nou și Dumnezeu cu nava mântuirii sale a sosit portul inimii noastre invitându-ne să intrăm în ea. Deja am intrat de câteva ore, ancora a fost ridicată și am pornit în larg, cu destinația: paradis, patria veșnic fericită. Chiar dacă vom trece prin furtuni, știm că Dumnezeu este la timonă. Chiar dacă vor lipsi stelele de pe cerul vieții noastre, știm că suntem călăuziți de busola inefabilă a Providenței sale. Chiar dacă toți dorm, Dumnezeu nu ațipește și nici nu doarme, ci rămâne mereu la timonă (cf. Ps 121,4). Chiar dacă ne asurzește furtuna, Dumnezeu pacea noastră este la bord. Chiar dacă oamenii nu ne vor iubi, Dumnezeu ne iubește și are grijă de noi. Cu el vom călători în siguranță spre portul mântuirii veșnice (cf. Ps 107,29).

Numele lunii "ianuarie" în care am intrat cu această zi, vine de la zeul roman "Janus", zeul cu două fețe, una privind spre trecut și alta spre viitor. Acum este într-adevăr timpul pentru a privi înapoi la căderile și eșecurile anului care tocmai s-a încheiat, dar și de a privi și înainte la noul an care se află în fața noastră. Privind înapoi să facem ca locuitorii din vechea Alexandrie a Egiptului care în noaptea dintre ani aruncă afară din casă toate lucrurile vechi și uzate, pentru a face loc celor noi care vor veni în noul an. Același lucru trebuie să-l facem și noi creștinii la trecerea dintre ani, să aruncăm afară din sufletele noastre, "păcatul" care ne-a înfășurat așa de lesne și să alergăm înainte cu ochii țintă la Căpetenia credinței noastre, adică la Isus, care, pentru bucuria care-i era pusă înainte, a suferit crucea, a disprețuit rușinea, și șade acum la dreapta lui Dumnezeu (cf. Evr 12,1-2).

Din punct de vedere strict creștin, prin ziua de astăzi, 1 ianuarie, intrăm pe poarta Noului An 2020, poartă la care după cum știm și vedem, ne întâmpină cu iubire Isus mântuitorul oamenilor din brațele mamei sale Maria, mamă pe care Biserica a numit-o la Conciliul din Efes din anul 431, "Sfânta Fecioară Maria Născătoarea Domnului și Dumnezeului nostru Isus Cristos" (Theotokos, Dei genetrix). Desigur, Maria nu a început să fie Născătoare de Dumnezeu la Conciliul din Efes din 431, așa cum nici Isus nu a început să fie Dumnezeu la Conciliul din Niceea din 325, care l-a definit astfel. Cu ei s-a întâmplat ca la observarea unei legi naturale, ca cea a gravitației de exemplu, lege observată prima dată de Isaac Newton (1643-1727). Această lege nu a luat ființă în momentul când oamenii au perceput-o, ci ea exista de la început. Exact așa este și cu definițiile "Iesus salvatoris" de la Nicea 325 și "Dei genetrix" de la Efes 431, ele existau cu mult mai înainte.

Pericopele evanghelice care au stat la baza acestor decizii conciliare din 325 la Niceea și din 431 la Efes au fost luate din Evanghelia după sfântul Luca. Sfântul Luca ni-l prezintă pe Domnul Isus ca descendent, nu numai al lui Abraham, ca în Evanghelia după sfântul Matei (cf. Mt 1,1), ci și al lui Adam, strămoșul tuturor oamenilor (cf Lc 3.23-38). Prin aceasta Luca îl așază pe Isus în șirul scurgerii anilor istoriei umane, ca cel venit nu numai să participe deplin la ea, ci și să reașeze omenirea în prerogativele pierdute de neascultarea lui Adam. Cristos a venit să se facă "la fel ca noi", pentru ca apoi noi să ne putem face pentru veșnicie "ca El". Apoi, Fecioara Maria astăzi ne este prezentată ca mamă după trup a lui Isus (cf. Lc 2,1-8. 16-21), exact ca în dimineața zilei de Crăciun, la care astăzi s-a mai adăugat și impunerea numelui de Isus, Pruncului divin, nume dat lui dinainte de zămislire de către Dumnezeu Tatăl prin înger (cf. Lc 1,31), nume care-i trasează încă din leagăn misiunea sa de mântuitor al lumii.

Sfântul Luca, acela care ne-a transmis textele sacre ale acestor definiții ale credinței, în evanghelia sa, era grec de origine, provenea dintr-o familie păgână din Antiohia Siriei și s-a convertit la creștinism în urma predicării evangheliei de către primii ucenici ajunși în patria sa. Noi știm că grecii culți căutau cu înfrigurare un model ideal de bărbat și de femeie, un model ideal de bărbat și femeie desăvârșiți și înzestrați cu trăsăturile cele mai nobile, un model ideal de bărbat și femeie care să nu aibă niciunul dintre defectele zeilor lor. De aceea, Luca, după o cercetare atentă a religiei creștine (cf. Lc 1,1-4), ajunge să cunoască bărbatul perfect și femeia ideală. Bărbatul perfect este întruchipat în persoana lui Cristos, Fiu al lui Dumnezeu și Fiu al Omului, Dumnezeu puternic, dar și om plin de compasiune; iar femeia perfectă, femeia ideală, este întruchipată în persoana Fecioarei Maria "cea plină de har divin" (Lc 1,28), dar și cea cu trăsături umane nobile. În viața "Bărbatului desăvârșit" și în viața "Femeii desăvârșite", Luca a trasat elementele care alcătuiesc idealul de viață pentru toți oamenii. În cuvintele și faptele lor de o neasemuită înțelepciune, "El" și "Ea" vor arăta oamenilor calea desăvârșirii la care am fost chemați încă de la creația lor.

Maternitate divină a Mariei pe care o celebrăm astăzi stă la baza tuturor titlurilor acordate ei. Sfânta Fecioară, născând Cuvântul lui Dumnezeu făcut trup (cf. In 1,14), devine Theotókos (cf. Sfântul Ciril din Alexandria, Anatematismul I împotriva lui Nestoriu). Astfel, Isus, care este Fiul lui Dumnezeu, devine prin întrupare și "fiu al Mariei" și "rod al sânului ei" (Lc 1,42).

După cântul lui Zaharia, acum este rândul Mariei să cânte. Acest cântec este cunoscut sub numele de Magnificat. Maria cântă despre faptul că are nevoie de un Mântuitor și despre bucuria mântuirii ei în Domnul. Maria spune că Domnul i-a arătat putere brațului său (cf. Lc 1,51). Profetul Isaia întreabă: "Cine a cunoscut brațul Domnului?" (Is 53,1). Și tot el ne răspunde descoperindu-ni-l pe Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii (cf. Is 53,4-6). Dumnezeu și-a arătat puterea brațului său în dragostea și mântuirea pe care a pregătit-o pentru Maria și pentru întreaga omenirea, prin Cristos.

Conciliul Vatican II spune că Preacurata Fecioară Maria este Mama lui Isus nu numai pentru că i-a dat trup din trupul ei, dar mai ales pentru că a pătruns în misterul lui Isus și i s-a asociat în mod intim: S-a consacrat total pe ea însăși persoanei și operei Fiului său, cooperând la misterul mântuirii în deplină dependență de el și cu el (LG 56). Din acest motiv Maria ne este mamă în ordinea harului (cf. LG 61).

Definiția a Conciliului din Efes 431, definiție ce dă numele solemnității de astăzi, "Maria Născătoare de Dumnezeu", ne ajută să înțelegem mai ușor mântuirea lui Dumnezeu, prin care Isus făcut unul ca și noi, fiecare om este chemat să devină prin el, "fiu al celui Prea Înalt, fiu al lui Dumnezeu", așa cum a ajuns deja Maria, care mergând pe calea lui Isus, a devenit ucenica lui, a devenit "fiica Fiului" cum plastic se exprimă poetul Dante Alighieri (cf. Paradisul XXXIII,1).

Maria devenind "Dei genetrix" a devenit și o "imagine a Bisericii" (cf. LG 68), o imagine a ceea ce a devenit ea în timp și în veșnicie, o imagine a creștinului plin de virtuți aici pe pământ, și o imagine a creștinului glorificat în cer de către Isus. Toți sfinții pe care îi celebrăm în anul liturgic au devenit ca Maria, după imaginea lui Isus, o imagine plină de virtuți pe pământ și o imagine plină de glorie în cer.

Origene (184-253) concretizează în mod practic cele afirmate mai sus, întrebându-se retoric: "Ce-mi folosește mie că Cristos s-a născut din Maria la Betleem, dacă nu se naște prin credință și în sufletul și viața mea?" (cf. Comentariu la Evanghelia lui Luca, 22,3). Iar sfântul Ambroziu (337-397) îi răspunde: "Fiecare suflet care crede, zămislește și naște Cuvântul lui Dumnezeu. Dacă după trup Maria este una singură Mama lui Cristos, după credință, toate sufletele îl nasc pe Cristos când primesc și transmit cuvântul lui Dumnezeu" (cf. Expositio in Lucam, II, 26). Iar sfântul Maxim Mărturisitorul (580-662), un alt părinte din Orient, spune și el: "Cristos se zămislește și se naște în mod mistic în suflet, luând trup din cei care sunt mântuiți și făcând din sufletul care-l zămislește și îl naște o mamă fecioară" (cf. Comentariu la Tatăl nostru 90,889). Iar ca un corolar, Conciliul Vatican, spune și el: "Biserica devine și mamă: prin Botez și prin predicare, când prin ele îi zămislește și îi naște oameni la viața nouă, îi zămislește în Duhul Sfânt și îi naște în Dumnezeu" (cf. LG 64).

Apoi, tot legat de solemnitatea de astăzi, trebuie să spunem că prin nașterea lui Isus din Fecioara Maria a coborât la noi, oamenii de pe pământ, binecuvântarea lui Dumnezeu de la începutul creației (cf. Gen 1,28) și cea a mântuirii promise după păcat (cf. Gen 3,15), binecuvântare și mântuire prefigurate în vechime prin binecuvântarea lui Dumnezeu dată poporului prin preoți (cf. Num 6,22-27) și regi (cf. 2Sam 6,12; 1Rg 8,14.55), mântuire realizată la împlinirea timpului prin nașterea lui Cristos din Fecioara Maria (cf. Evr 1,1-2; Gal 4,4-7) și prin pătimirea și moartea sa pe cruce (cf. Col 2,14), când purta asupra sa păcatele lumii (cf. In 1,29), și mântuire dată mai departe de toți ucenicii lui Isus prin Botez și predicare a Evangheliei (cf. Mc 16,15-16).

De aceea, începând Anul Nou, când Isus binecuvântarea lui Dumnezeu pentru noi, primește numele de "mântuitor" (cf. Lc 2,21), să-i binecuvântăm și noi pe oameni începând cu cei de aproape de noi și continuând cu cei de departe, spunând simplu: "Domnul să te binecuvânteze" și apoi spunându-le de mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, așa cum găsim în Scripturi. Să începem cu cei de aproape de noi, cu cei din casa noastră și apoi încetul cu încetul, vom extinde această binecuvântare și la alții: la colegii de muncă, la prieteni, la persoanele cu care ne întâlnim în drumurile noastre zilnice. Binecuvântarea noastră îi va ajuta pe ei și ne va ajuta și pe noi. O persoană care își binecuvântează copiii și pe oamenii pe care îi întâlnește, creează o legătură puternică cu ei. Această legătură poate motiva persoanele binecuvântate să depășească multe obstacole. De aceea, sfântul Petru ne îndeamnă: "Binecuvântați, pentru că la aceasta ați fost chemați, ca să moșteniți binecuvântarea" (1Pt 3,9)!

Fericitul Ieremia (1556-1625), de exemplu, îi binecuvânta pe cei bolnavi și necăjiți făcând semnul crucii pe fruntea lor și zicând: "Puterea lui Dumnezeu, Tatăl, înțelepciunea lui Dumnezeu, Fiul, tăria Duhului Sfânt să te scape de orice rău, Isus, Maria, Francisc!"

Mie îmi place și binecuvântarea sfântului Ioan Maria Vianney (1786-1859). În Franța, la Ars, în bisericuța sfântului paroh, la dreapta este capela Sfintei Fecioare, iar în capelă se află o statuie frumoasă a Mariei și o inimă mare susținută de un lanț. Inima este mare și disproporționată comparativ cu statuia. Acea inimă se deschide, căci este ca o cutie și este aurită aurită. Înăuntru, se află și acum mai multe bucățele de hârtie pe care au fost scrise toate numele credincioșilor din parohia sfântului paroh de Ars. El le-a scris. El a vrut ca toți enoriașii lui să fie în inima Mariei. Spunea sfântul: "Am primit atât de multe haruri din acea inimă, căci este nesecată!" Și mai spunea: "Cât de mult ne iubește Maria! Dacă inimile tuturor mamelor ar fi puse împreună nu ar fi decât o bucățică de gheață în comparație cu inima arzătoare de iubire a Mariei!"

Mântuirea adusă de Isus cuprinde și sentimentul de pace, pacea cu sine, pacea cu Dumnezeu, pacea cu semenii, pacea cu celelalte viețuitoare, pacea cu tot universul creat, pace descrisă de profetul Isaia (cf. Is 11,6-139). De aceea, în anul 1968, sfântul papă Paul al VI-lea (1897-1978) a stabilit pentru 1 ianuarie Ziua Mondială a Păcii. Numai Cristos, Principele păcii, ne poate să ne dea pacea adevărată, iar aceasta o face mai ales prin mijlocirea Mariei, Regina Păcii. Pacea, binele fundamental al omenirii, este condiția tuturor celorlalte bunuri. Ne amintim de salutul îngerilor din noaptea de Crăciun: "Mărire în cer lui Dumnezeu și pace pe Pământ oamenilor de bunăvoință" (Lc 2,14).

Magisteriul Bisericii n-a încetat niciodată de a atrage atenția asupra urgentei necesități de realizare a păcii în adevărata ei dimensiune divino-umană. Biserica a predicat de pe acoperișuri mesajul păcii, bazat pe adevăr, dreptate, iubire și libertate care sunt cei patru piloni ai casei păcii deschisă tuturor (cf. Papa Ioan al XXIII-lea, discurs din 11 aprilie 1963). A cunoaște pacea în sens biblic înseamnă a se identifica cu ea, cu Isus pacea noastră, înseamnă a avea acea dorință paulină: "Ca să-l cunosc pe Isus și puterea învierii lui... să fiu asemenea cu el" (Fil 3,10), fiindcă "în Isus sunt ascunse toate comorile înțelepciunii și ale științei" (Col 2,3), adică binele suprem, adevărul total, viața veșnică, fericirea fără de sfârșit și frumusețea desăvârșită.

Sfântul Grignon Maria de Monfort (1673-1716), în Tratatul său despre adevăratul cult către Sfânta Fecioară Maria, exprimă bogăția harurilor primite de Maria printr-o imagine foarte sugestivă. El spune că: "Așa cum la începutul creației Dumnezeu a adunat toate apele de sub cer și a format marea (cf. Gen 1,10), la fel a adunat la împlinirea timpurilor toate harurile sale și le-a revărsat în ființa Mariei. Pe bună dreptate așadar o numește îngerul pe Maria cea plină de har" (cf. Lc 1,28).

Închei amintind un episod din activitatea pastorală a sfântului Iosif Cafasso (1811-1860), mai exact de la o lecție de catehism ținută copiilor, când i-a întrebat: "Câte mame aveți?" Copiii au răspuns: "Una!" "Mai gândiți-vă!" Câțiva copii și-au amintit atunci de bunica, de o mătușă sau de o învățătoare. Și sfântul insista: "Mă refer la mame adevărate". Și, pentru că aceștia s-au încurcat, sfântul le-a spus: "Aveți două mame, una care este acasă și vă iubește foarte mult și cealaltă care este în cer și vă iubește și mai mult, sfânta Fecioară Maria!" Asta ne-o spune și nouă Biserica astăzi!

"De Maria numquam satis!" (De Maria niciodată nu se vorbește îndeajuns!)

Marie, mama lui Isus și mama noastră,
roagă-te pentru pacea și mântuirea noastră! Amin!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Mesajul Sfântului Părinte Francisc pentru celebrarea celei de-a 53-a Zi Mondială a Păcii (1 ianuarie 2020)

Sfânta Maria, Născătoare de Dumnezeu. Anul A. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 1152.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat