Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheze liturgice despre sfânta Liturghie

Anul Sfintei Liturghii ne oferă posibilitatea de a redescoperi frumusețea comuniunii cu Dumnezeu pe care o trăim la fiecare celebrare euharistică. Pentru a înlesni această redescoperire, Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente va propune o serie de 10 cateheze liturgice (patru în timpul Adventului și 6 în timpul Postului Mare) despre sfânta Liturghie. Acestea vor aprofunda conținutul liturgic al catehezelor propuse de episcopul Iosif Păuleț în timpul Anului Sfintei Liturghii.

Textul celor 10 cateheze liturgice poate fi folosit drept punct de plecare pentru catehezele ce vor fi realizate în comunitățile noastre, precum și drept un instrument util meditației personale a credincioșilor.

Intenția de fond a acestor cateheze liturgice va fi să dezvăluie ceea ce Dumnezeu săvârșește pentru noi la Liturghie. La Cina cea de taină, evanghelistul Ioan ne relatează că Isus, după ce a spălat picioarele ucenicilor săi, i-a întrebat: "Înțelegeți ce am făcut pentru voi?" (In 13,12). Această întrebare rămâne vie și continuă să ne interpeleze pe fiecare dintre noi atunci când participăm la sacramentul iubirii pe care Domnul l-a orânduit în timpul acelei cine: sfânta Liturghie. Înțelegem ce face Cristos pentru noi? Putem să-i ajutăm și pe apropiații noștri să înțeleagă acest dar minunat?

Pentru a putea răspunde avem nevoie să ne lăsăm formați de riturile și rugăciunile prin care Cristos vine la noi și ne invită la ospățul său pascal: "Iată, eu stau la ușă și bat! Dacă cineva ascultă glasul meu și-mi deschide ușa, voi intra la el și voi sta la masă cu el și el cu mine" (Ap 3,20).

Pr. Daniel Iacobuț
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

*

Cateheze liturgice pentru Anul Sfintei Liturghii

1. Sfânta Liturghie: inima Bisericii

De ce tocmai "inimă"?

Dacă inima nu pulsează așa cum ar trebui, întregul trup va resimți consecințele. Sfânta Liturghie este inima cultului creștin, izvorul și culmea vieții și misiunii Bisericii. Dacă Sfânta Liturghie nu "pulsează" așa cum ar trebui, va suferi întregul trup al Bisericii și fiecare membru al său. Sau, dimpotrivă, dacă viața noastră de credință este pusă în mișcare de participarea la Sfânta Liturghie, atunci sănătatea spirituală a trupului Bisericii și a fiecărui creștin este garantată. Însă pentru ca Sfânta Liturghie "să pulseze" bine avem nevoie să participăm cu toată ființa noastră în dubla sa mișcare, de chemare și de trimitere. De fapt, inima fiecăruia dintre noi cunoaște o mișcare de contracție (sistola) și una de relaxare (diastola). La fel și Sfânta Liturghie, inima Bisericii, are o dublă mișcare: ne cheamă să ne împărtășim din iubirea lui Cristos (sistola) și ne trimite să împărtășim această iubire și celor care nu o cunosc (diastola). Cristos ne cheamă la Liturghie să ne apropiem de inima sa, precum odinioară a făcut la Cina de taină cu apostolul iubit (In 13,25), iar apoi ne trimite în misiune să răspândim iubirea inimii sale, așa cum a poruncit apostolilor după Înviere (Mc 16,15).

Cum putem intra în taina Sfintei Liturghii?

Când participăm la Sfânta Liturghie celebrăm plini de uimire și credință "sfintele Taine". Atunci se actualizează pentru noi ceea ce a orânduit Cristos la "Cina de taină": jertfa trupului și sângelui său, jertfa iubirii care avea să fie oferită Tatălui pe lemnul crucii. În jertfa crucii și în Sfânta Liturghie ce o actualizează este dezvăluită întreaga iubire a lui Dumnezeu pentru noi, "toate comorile înțelepciunii și ale cunoașterii" (Col 2,2). De aceea pentru creștini cuvântul "taină" nu înseamnă în primul rând ceva secret, ascuns, imposibil de a fi cunoscut. Dimpotrivă, taina este ceva concret, vizibil, care ne pune în legătură cu realitatea invizibilă a lui Dumnezeu. Crucea, de exemplu, este ceva concret care ne pune în legătură cu Fiul lui Dumnezeu și iubirea sa mântuitoare.

Sfânta Liturghie este o taină nu pentru că nu am putea înțelege nimic din conținutul ei, ci pentru că e ceva concret - pâinea și vinul de pe altar - în care e prezentă realitatea trupului și sângelui lui Cristos. Mai mult, Sfânta Liturghie cuprinde pe parcursul celebrării ei mai multe "taine" care gravitează în jurul tainei centrale a trupului și sângelui lui Cristos. E vorba despre gesturile, riturile, rugăciunile și persoanele de la Liturghie (preotul și membrii comunității cu diferitele lor roluri): toate acestea sunt elemente concrete care ascund și, în același timp, ne dezvăluie ceva din prezența Domnului. În acestea e tăinuită și totodată împărtășită venirea Domnului Isus Cristos la noi. Pentru a descoperi venirea Lui avem nevoie de o inimă capabilă să vadă dincolo de semnele și simbolurile Liturghiei, de o inimă care să strige neîncetat asemenea Bisericii din cartea Apocalipsului: "Maranatha! Vino, Doamne Isuse!" (Ap 22,20)

Dar ce înseamnă "Liturghie"?

Termenul "liturghie" ne dezvăluie ceva din esența tainei pe care o celebrăm. Provine din contopirea a două cuvinte grecești: "laos" (popor) și "ergon" (acțiune, lucrare). În traducere, "liturghie" are, în același timp, două semnificații: o acțiune pentru popor realizată de Dumnezeu, dar și o lucrare înfăptuită de popor pentru Dumnezeu. Liturghia nu este un discurs, o povestire, nici o înșiruire de cuvinte și gesturi, ci o lucrare a lui Dumnezeu pentru noi și a noastră pentru El.

Liturghia este acțiunea, lucrarea cea mai puternică de sfințire pe care Dumnezeu o săvârșește pentru poporul său. Tocmai de aceea se numește și "sfântă". Cel de trei ori sfânt, Dumnezeu, coboară spre noi: Tatăl ceresc ni-l oferă pe Fiul său prin puterea Duhului Sfânt. Liturghia este "rugul ce arde fără să se mistuiască" în care Dumnezeu ne manifestă numele său, "Taborul spiritual" unde ne dăruiește o rază din strălucirea sa, "Cenacolul" în care ne spală picioarele și devine hrana noastră, "Golgota" pe care își varsă sângele prețios, "grădina Învierii" de unde ne trimite să vestim bucuria Paștelui.

Totodată Liturghia este culmea acțiunii noastre, a poporului creștin, pentru Dumnezeu și pentru ceilalți. Nu avem ceva mai valoros de oferit lui Dumnezeu și celorlalți oameni decât jertfa de iubire a lui Cristos, la care unim tot ceea ce noi trăim și înfăptuim. Nu există acțiune mai importantă decât a-i spune "Da" lui Dumnezeu asemenea Sfintei Fecioare, a-l adora asemenea sfinților și îngerilor în cer, a-l lăuda și a-i mulțumi asemenea samariteanului vindecat de lepră, a mijloci pentru ceilalți asemenea prietenilor paraliticului vindecat de Domnul.

Când începe sfânta Liturghie?

Unii ar răspunde: "atunci când preotul iese din sacristie în procesiune cu ministranții"; alții, în schimb: "nu, când preotul spune: În numele Tatălui..."; alții, poate, ar spune: "când sună clopoțeii sau clopotul bisericii".

De fapt, Liturghia începe cu mult timp înainte. Începutul efectiv al celebrării este rodul lucrării tainice a iubirii lui Dumnezeu în viața fiecărui creștin. Dumnezeu ne cheamă la Liturghie în stilul său discret: aprinzând în inimă dorința de a-l întâlni, luminându-ne mintea pentru a-i căuta învățătura, întărindu-ne voința pentru a depăși piedicile din drumul nostru spre celebrare. Clopotul bisericii, glasul rudelor sau al prietenilor ce ne invită la Liturghie reprezintă semnul sensibil al glasului Tatălui ce ne invită la ospățul de nuntă al Fiului său (Lc 14,15-24). De aceea sfânta Liturghie începe cu procesiunea tuturor credincioșilor care ies din casele lor și se îndreaptă pe jos, cu mașina sau bicicleta spre casa Tatălui. Formarea adunării creștinilor care vin din diferite direcții în același loc este primul semn al lucrării lui Dumnezeu pentru oameni, căci Isus a murit "pentru a-i aduna laolaltă pe fiii risipiți ai lui Dumnezeu" (In 11,52).

Ajungând la biserică, trebuie să-i trecem pragul, să intrăm pe ușă înăuntrul lăcașului sacru. Și acest moment este semnificativ, căci Mântuitorul a spus despre sine că El este "poarta. Dacă cineva intră prin mine, va fi mântuit" (In 10,9). Intrând prin acea ușă facem un pas în plus spre mântuire și ne deschidem inima la prezența lui Cristos. Asta nu înseamnă că trebuie să lăsăm la ușă problemele, grijile sau temerile noastre, ci că trebuie să le trecem prin iubirea Domnului, să le depunem înaintea altarului său. De aceea primele gesturi pe care le facem intrând pe ușă îngenuncherea înaintea prezenței reale a lui Cristos din tabernacol și să ne însemnarea cu sfânta cruce luând puțină apă sfințită din agheasmatar. Ne amintim astfel de apa botezului nostru prin care am devenit fii adoptivi ai lui Dumnezeu, membri ai familiei sale. Apoi așteptăm în rugăciune tăcută să sune clopoțeii din biserică ce ne vor indica începutul efectiv al celebrării.

2. Pragul prezenței lui Dumnezeu - riturile introductive

Sfânta Liturghie începe prin câteva rituri introductive care au scopul de a conduce întreaga adunare să aibă inima pregătită pentru a-l întâlni pe Cristos cel înviat. Am putea spune că aceste rituri reprezintă pragul pe care Biserica ne invită să îl trecem pentru a intra în prezența lui Dumnezeu. Iar pragul acesta cuprinde trei trepte pe care întreaga comunitate trebuie să le urce. Prima treaptă este procesiunea, cântarea de început și salutul preotului. A doua este actul penitențial și imnul "Mărire". Ultima treaptă este rugăciunea zilei.

Pășind pe prima treaptă spre Domnul vieții...

Prima treaptă către masa Cuvântului și a sfintei Jertfe este intrarea în procesiune a preotului cu ministranții și salutul. Procesiunea e o acțiune simbolică și nu o paradă sau baie de mulțime. Ea simbolizează venirea lui Cristos în sânul comunității care îl așteaptă. Cristos e cel care deschide procesiunea prin semnul jertfei sale, crucea, și o închide prin semnul viu al prezenței sale, persoana preotului. Acesta este îmbrăcat în veșminte liturgice pentru a arăta că nu săvârșește ceva în nume propriu, ci chiar în persoana lui Cristos. Procesiunea se îndreaptă către altar pentru a ne arăta că fiecare pas al vieții noastre are nevoie să fie orientat către întâlnirea cu Dumnezeu.

Poporul își manifestă bucuria venirii Domnului prin cântarea ce însoțește procesiunea. Acest cântec înlesnește comuniunea dintre toți cei care luăm parte la sfânta Liturghie și ne ajută să ne descoperim drept un singur trup: trupul lui Cristos, care e prezent unde doi sau trei sunt adunați în numele său (cf. Mt 18,20). Venim din locuri diferite, avem mentalități diferite, dar iată-ne cântând împreună aceleași cuvinte, pe aceleași note și în același ritm. Ni se dezvăluie astfel simfonia aceleiași credințe, care ne unește în armonie în ciuda tuturor diferențelor. Totodată cântecul de început are menirea de a ne introduce în misterul pe care îl celebrăm, în timpul liturgic specific, în lecturile care vor fi proclamate. E un cântec ce aparține întregii comunități, și nu doar corului. Pentru că toți trebuie să aibă bucuria de a-i cânta Mirelui care vine la ospățul său de nuntă.

Apoi urmează salutul. Dar pe cine salutăm și cum? Dacă vom fi atenți la toate momentele începutului Liturghiei vom vedea că preotul va îngenunchea la treptele altarului pentru a saluta prezența reală a lui Cristos din tabernacol și, apoi, ajuns la masa altarului, se va apleca în semn de venerație și o va săruta. Acel sărut este salutul pe care preotul, în numele întregii comunități, îl adresează lui Cristos. Într-adevăr altarul este simbolul lui Cristos, piatra din care izvorăște apa vieții (Ex 17,6) și piatra unghiulară a întregii Biserici (Ef 2,20). Este sfânt pentru că a fost consacrat lui Dumnezeu, pentru că pe el se actualizează în mod nesângeros jertfa crucii și pentru că este masa ospățului Mielului lui Dumnezeu. Așadar salutul este înainte de toate adresat lui Dumnezeu, cel care ne-a chemat la ospățul de nuntă al Fiului său.

După ce a sărutat altarul, preotul merge la un scaun special de unde va conduce întreaga rugăciune a comunității. Și acesta este un loc simbolic: el trimite la Cristos, bunul Păstor, care conduce mulțimea credincioșilor și o orientează în rugăciune spre Tatăl. Nu este așadar un loc pentru a etala o anumită superioritate a preotului, ci pentru a indica slujirea lui de semn viu al lui Cristos, capul Bisericii. Apoi, de la scaun, preotul va saluta comunitatea care e adunată "în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh". A invoca numele Preasfintei Treimi și a face semnul crucii înseamnă a vesti motivația adunării noastre. Motivul pentru care suntem împreună este numele lui Dumnezeu: El este Tatăl care ne-a creat; este Fiul care ne-a răscumpărat; este Duhul Sfânt care ne-a făcut fii în Fiul. Motivul prezenței noastre este semnul crucii care s-a imprimat adânc în ființa noastră de la Botez și care acum devine viu prin Jertfa Sfintei Liturghii.

Salutul preotului pentru popor continuă cu o formulă liturgică care vestește comunității prezența Domnului: "Domnul să fie cu voi!". Este o vestire și nu o urare! Spune aceasta deschizându-și brațele, ca și cum ar manifesta îmbrățișarea lui Dumnezeu pentru toți ce adunați în numele lui Cristos. Iar comunitatea, la rândul său, îi vestește preotului prezența lucrătoare a lui Cristos în persoana sa: "Și cu duhul tău!". Cu alte cuvinte, fiecare recunoaște și vestește prezența Domnului în celălalt, atât în adunare (mădularele trupului lui Cristos), cât și în preot (capul trupului). Suntem introduși astfel în prezența discretă dar reală a Domnului. Iată-ne pășind deja prima treaptă spre Domnul!

Întrebări pentru meditația personală sau discuții în grup:

  • Am cunoscut un creștin sau sfânt pentru care sfânta Liturghie era inimii credinței sale?

  • Prin ce imagini aș descrie importanța sfintei Liturghii în viața mea?

  • Cum acționează Dumnezeu pentru mine la Liturghie?

  • Cum aș putea fi și eu instrument al chemării pe care Dumnezeu o adresează tuturor de a-l întâlni?

  • Ce înseamnă pentru mine salutul altarului și apoi salutul pe care mi-l adresează preotul?

Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 3123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat